Op 30 maart 2006 11:42:38 schreef elektronica-man:
hoi ik weer ben nog haaltijd aan het zoeken waar mijn fout zit in eagle? een paar vraagjes weet iemand hoe ik de autorouter setup moet instellen voor het beste pcb te hebben?

wat is general?
wat is busses?
wat is route?
wat is optimize 1-2-3-4
wat zijn die tekens bij preferred directions 1 top een 16 bottom? hoe moet dat alle maal?
ik vraag maar op er zijn altijd mensen die meer ervaring hebben dan ik

In kort bestek:

General (algemene instellingen):

Preferred Directions:
als je slechts één printlaag (zonder via's) gebruikt invullen:
1 Top: n/a (not available)
16 Bottom: * (=none [geen voorkeur])

Busses:

Layer Costs:
1 Top: 5 (of 99 o.i.d.)
16 Bottom: 0

Costs:
in eerste instantie zonder veranderingen proberen

Maximum:

Route:

Optimize 1:

Optiomize 2, 3, 4
in eerste instantie uitzetten (Active uitvinken)

Ga nu maar eens routen, en kijken wat het oplevert.
Ik doe altijd eerst 'break up _all_ signals'.

Krijg je routing errors, dan stap voor stap veranderingen aanbrengen in de Costs-items in Optimize 1, en steeds weer 'break up all signals' doen en autorouten.

Deze uitleg is overigens volledig inadequaat. Vanwege de hoeveelheid opties en settings die je hebt in die autorouter is elke uitleg in kort bestek volledig ontoereikend, want de juiste werking ervan zit hem juist in de finesses en wat ervaring.

Het lijkt me daarom aan te raden eens een van de Eagle manuals te lezen. Ik heb hier zelf eagle-manual-eng.pdf, Eagle_Autorouter.pdf, eagle-tutorial-eng.pdf en eagle_reference.pdf -- alle volgens mij van de Eagle site.

Hoe kan het nou dat je eerder vragen had over het printen vanuit Eagle (en vervolgens frezen/boren) en nu pas komt met basis-vragen over de autorouter? Dat printen veronderstelde toch al kennis van die basisvaardigheden.

Afijn, gun jezelf eens de tijd je erin te verdiepen en te experimenteren. Hier tot in de finesses uitleggen hoe de autorouter werkt zou off topic zijn, en bovendien niets opschieten; al die informatie (toegegeven, dat is véél) staat immers ook in die handleidingen, manuals en references.

Succes.

BJ

Is er iemand die zijn machine af heeft en wat voor mij kan frezen? Het liefst max tolerantie van 0.1mm.

Plaat is 490x330mm. Wil er best voor betalen.

Anders kan ik niet verder met me eigen machine ;(

Hallo allemaal ik heb dit alemaal door gelezen. en heb ook besloten een cnc frees machiene te gaan bouwen.
Ik heb vandaag bood schappen gedaan ( oude printers en zo, voor de stappenmoter's)
Na een tijdje zoeken in wat slopen heb ik een X Y ding gevonden en gekocht scheelt veel werk.
Maar er zitten 2 stappen moters op van ´´berger lahr REDM 599-50´´ Daar zitten 10 draatjes in wie kan mij vertellen hoe ik die aan sluit in plaast van die moter´s met 5 draatjes.

Alvast bedankt Nonaak43ahotmail.com

Raar, ik dacht dat het motoren met draden (of draadjes) zou moeten zijn en over een "X Y ding" kan je niet veel nuttige feedback verwachten..........
Als je de machine even goed gaat bouwen als je tekst....
Ok, iedereen maakt wel eens een spellingsfout, maar dit moet toch beter kunnen.

30 seconden Google en die motoren blijken 5 phase stappenmotoren te zijn en dat zijn speciale.
Je zou ze beter vervangen door standaard modellen.

Op 19 maart 2006 12:50:42 schreef chopper:
[...]

Neem dan wel RVS draadstangen, die kosten niet veel meer dan ijzer-gegalvaniseerd, de rvs zijn gladder en lopen mooier en slijten minder.
Maak je moer van Delrin 25-30 mm dik en je hebt een spelingsvrij geheel.
[afbeelding]

heb jij dan een tap voor dat trapezium draad?
want hoe maak je anders die moer van Delrin?

Lekker bekrompen ben je als je over me taal begint.
Iedereen heeft kwaliteiten en kwantiteiten. en taal is niet mijn ding.

en ja ik weet dat het een 5phase moter is maar kan je die op een of ander manier aan sluiten als een 6 draadige?. Het zijn immers gewoon wat spoelen.

en is er geen een of ander IC die tussen een ULM2803 en de stappen moter kan tussen zetten.

en over dat Xen Y ding is wat vaag je. ik zal vanavond een foto plaatsen.

nonaak

Hallo,

Het draad in de moer wordt op een draaibank gesneden, ze ongetwijfeld ook te koop.

Vr

Vanuit mijn ervaring in de machinebouw, zal ik de trapeziummoeren van brons gaan maken, en het is volop verkrijgbaar.

Vr

Op 16 april 2006 08:36:45 schreef Arjan Swets:
[...]

heb jij dan een tap voor dat trapezium draad?
want hoe maak je anders die moer van Delrin?

Ik heb in de Delrin gewoon M10 in gesneden, en zit spelingsvrij op de M10 draadstang.

Wil je trapeziumdraad snijden in Delrin dan kan je de tap zelf maken van een stukje trapeziumdraad-stang met wat slijpwerk. (taps maken en een snij-sleuf er in slijpen)

Op 16 april 2006 09:14:53 schreef VirtueelRobot:
Hallo,

Het draad in de moer wordt op een draaibank gesneden, ze ongetwijfeld ook te koop.

Vr

Te koop weet ik niet, maar ook in een boorstandaard kan je de draad recht erin snijden, wel met de hand erin draaien.

Op 15 april 2006 21:51:34 schreef nonaak:
Hallo allemaal ik heb dit alemaal door gelezen. en heb ook besloten een cnc frees machiene te gaan bouwen.
Ik heb vandaag bood schappen gedaan ( oude printers en zo, voor de stappenmoter's)
Na een tijdje zoeken in wat slopen heb ik een X Y ding gevonden en gekocht scheelt veel werk.
Maar er zitten 2 stappen moters op van ´´berger lahr REDM 599-50´´ Daar zitten 10 draatjes in wie kan mij vertellen hoe ik die aan sluit in plaast van die moter´s met 5 draatjes.

Alvast bedankt Nonaak43ahotmail.com

Koop een paar normale motoren, ze hoeven niet zo duur te zijn bv bij http://www.damencnc.nl

Op 10 april 2006 21:47:01 schreef LED-Maniak:
Is er iemand die zijn machine af heeft en wat voor mij kan frezen? Het liefst max tolerantie van 0.1mm.

Plaat is 490x330mm. Wil er best voor betalen.

Anders kan ik niet verder met me eigen machine ;(

Hey,

Ik kan je spijtig genoeg niet helpen, mijn CNC-machine heeft 'slechts' een bereik van 550 x 180 mm.
Na een jaartje knutselen (met tussenpozen) is mijn recentste machine bijna klaar, enkel nog de elektronica in een kast proppen en de eindschakelaars en noodstop aansluiten.

Het frezen van printen lukt reeds aardig, het gebruik van een diepte regelaar is een aanrader !
Momenteel gebruik ik het 'isolation milling' sub-programma in Target 3001 v12 voor de generatie van de freespatronen.
Ik ben echter nog steeds op zoek naar betere software die meerdere malen rond de eilanden kan frezen, dit vergemakkelijkt het solderen + tijdswinst door slechts 1 maal rond de banen te frezen ... Een mooi voorbeeld.
Circuitcam van LPKF en Isopro van T-Tech kunnen dat, maar deze programma's zijn onbetaalbaar voor de hobbyist ... ;-(
Heeft iemand een tip ??

Peter
www.robio.be/cnc

Wat bedoel je met een diepte regelaar? Ik heb wel een idee wat hij zou moeten doen, maar hoe werkt zoiets?

Op 16 april 2006 12:16:03 schreef Joosty:
Wat bedoel je met een diepte regelaar? Ik heb wel een idee wat hij zou moeten doen, maar hoe werkt zoiets?

Hoi Joost,

Ik zal het trachten uit te leggen. (Hoewel ik beter een tekening zou maken).

De diepte regelaar met freesmotor wordt op een bijkomende geleiding op de Z-as gemonteerd. Deze wordt met twee veren en door het eigen gewicht van de freesmotor naar beneden gehouden tegen een aanslag en is vrij beweegbaar naar boven toe (vlottend).
Rond het freesje zit de diepte regelaar (ring), die op het printmateriaal rust bij het frezen. Door de hoogte van deze ring ten opzichte van de freespunt te variëren is de freesdiepte instelbaar.
Bij het frezen laat je de Z-as bewust dieper zaken dan de gewenste freesdiepte, de bijkomende geleiding vangt dit verschil automatisch op. Hierdoor kan deze ring het - niet perfect vlakke - oppervlak mooi in de hoogte volgen. Printplaten zijn nooit perfect vlak en tijdens het frezen ontstaan er spanningen in het oppervlak waardoor de print krom trekt. De geringste hoogte verandering impliceert een breder of dunner uitgefreesd kanaal, door de diepte regelaar voorkomen we dit compleet.
Ook is er een afzuiging voorzien om de spaantjes te verwijderen.
Ik denk dat de foto's en het filmpje op mijn site veel verduidelijken, bij de constructie met de Dremel is dit het best zichtbaar. Bij de nieuwe constructie is de hoogte regelbaar met een micrometerschroef.

Welke software gebruik jij om de freesbanen te genereren ??

Groeten, Peter.
www.robio.be/cnc

Effe ter info voor diegenen die mechanische stukken nodig hebben, trapeziumleischroeven en moeren:

Gallon Mechanical Transmissions Home page

Overzicht aanbod

- - big bang - -

Op 16 april 2006 16:34:23 schreef VirtueelRobot:
Hoi,

Heb je deze software al geprobeerd.

http://www.machsupport.com/artsoft/index/index.htm

VR

Hey 'VirtueelRobot',

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik Mach2/3 van Artsoft reeds om mijn machine aan te sturen (via de parallelle poort onder Windows XP).
Ik ben trouwens bijzonder tevreden over deze professionele software, een echte aanrader !

Er is nog een 'missing link' bij het frezen van printen. Ik zoek software waarbij je het freespatroon kunt generen (rechtstreeks de G-code file, of een DXF of HPGL) vertrekkende van de Gerbers.
Waarbij de 'clearance' rond de eilanden verschillend instelbaar moet kunnen zijn dan die van de baantjes ...
CircuitCAM van LPKF lijkt me perfect, de demo versie bevalt me ... maar de prijs minder ... ;-(

Groeten, Peter.
www.robio.be/cnc

hoi ik ben wat aan het prutsen met Mach1Mill.
Ik heb een proef opsteling gemaakt met wat letjes die de printerpoort uitleest met een ULM2803 er tussen en een stappen motor.

Het lukt me niet om het prog. zo ver te krijgen dat die motor stapjes zet. De ledjes doen wel wat maar niet op volgorde die de stappen motor doet lopen.

Ik heb draad 2,3,4 en 5 gebruikt van de printer poort.
Mijn vraag is hoe stel ik de outputs af in het programma? ( ik weet waar ik het moet zoeken in het prog. maar het lukt me niet HELP ( ik heb het help bestand al een paar keer gelezen maar ik kom er niet uit)).

en nog ff.
Kan mij iemand een schema geven voor een stappen moter driver die rond een paar ULN2803 is gebouwd en die twee 5-phase moter en een 2-phase moter kan aanstuuren?. of een schema die niet te moeilijk te bouwen is maar wel ondersteunt word door B.V. mach1mill.

Op 16 april 2006 11:56:31 schreef Peter184523:
[...]
Hey,

Ik kan je spijtig genoeg niet helpen, mijn CNC-machine heeft 'slechts' een bereik van 550 x 180 mm.
Na een jaartje knutselen (met tussenpozen) is mijn recentste machine bijna klaar, enkel nog de elektronica in een kast proppen en de eindschakelaars en noodstop aansluiten.

Het frezen van printen lukt reeds aardig, het gebruik van een diepte regelaar is een aanrader !
Momenteel gebruik ik het 'isolation milling' sub-programma in Target 3001 v12 voor de generatie van de freespatronen.
Ik ben echter nog steeds op zoek naar betere software die meerdere malen rond de eilanden kan frezen, dit vergemakkelijkt het solderen + tijdswinst door slechts 1 maal rond de banen te frezen ... Een mooi voorbeeld.
Circuitcam van LPKF en Isopro van T-Tech kunnen dat, maar deze programma's zijn onbetaalbaar voor de hobbyist ... ;-(
Heeft iemand een tip ??

Peter
www.robio.be/cnc

Ik weet niet precies wat je wilt doen, maar ken je CadSoft Eagle?
Gratis versie te downloaden, waarmee je printjes kun maken tot 4x6 inch.

Voor het CNC-programma: Linux EMC.

bjd

Hallo Peter,

bedankt voor je uitleg! Het is me geheel duidelijk.
Heb je die 'ring' zelf gemaakt?

Iets om over te denken als ik m'n Z-as ga vervangen. :) M'n huidige heeft namelijk te veel speling. (freesje kan een beetje heen en weer in het XY-vlak |:()

Welke software ik gebruik om freesbanen te genereren?
Wel.. daar heb ik me eigenlijk nog niet in verdiept. Maar ik schrijf zelf een programma om m'n frees aan te sturen en om het ontwerp in te laden. Dus in princiepe zal het aan al mijn wensen voldoen.
Wat voor files komen er trouwens standaard uit zo'n 'freesbaan genereer programma'? .plt bestanden?

Ik ben momenteel de aansturing aan het ombouwen naar USB en het programma aan het herschrijven in C++.
Dus het duurt nog wel een paar weken voordat ik kan frezen. En m'n z-as moet dus nog vervangen worden.

En als iemand nog een mooi adresje heeft voor freesjes en/of printplaat.. dan hoor ik dat graag :)

Joost

Op 18 april 2006 16:24:58 schreef Joosty:
Wat voor files komen er trouwens standaard uit zo'n 'freesbaan genereer programma'? .plt bestanden?

G-Code noemen ze dat. De X, Y en Z coordinaten en soms ook nog A,B,C.

vraagje. Hoe don jullie dat de stappen moter direkt aan stuuren? Ik heb een test printje gemaakt met de ULN2803
En ik heb al een paar vreschilende stappen motoren gebruikt.
Ik gebruik het software Mach1Mill maar ik krijg het niet voor mekaar dat de motor eer rond je draait ( aleen wat trillen enzo). Ik wil dus (nog) niet met "step/dir" werken.
Ik heb port95 geinstalleert ( ik weet niet of dat het goed is, of voor wel nut)

Wie kan mij verder helpen. welk software moet ik proberen en/of hoe stel ik het software af voor het diereckt aan stuuren van de motor's

me moed is me in de schoenen aan het zakken. en ik ken verder geen mensen die me vooruit kunnen helpen

Al vast bedankt Aldrik Koster

Op 18 april 2006 23:08:02 schreef nonaak:
vraagje. Hoe don jullie dat de stappen moter direkt aan stuuren? Ik heb een test printje gemaakt met de ULN2803
En ik heb al een paar vreschilende stappen motoren gebruikt.
Ik gebruik het software Mach1Mill maar ik krijg het niet voor mekaar dat de motor eer rond je draait ( aleen wat trillen enzo). Ik wil dus (nog) niet met "step/dir" werken.
Ik heb port95 geinstalleert ( ik weet niet of dat het goed is, of voor wel nut)

Wie kan mij verder helpen. welk software moet ik proberen en/of hoe stel ik het software af voor het diereckt aan stuuren van de motor's

me moed is me in de schoenen aan het zakken. en ik ken verder geen mensen die me vooruit kunnen helpen

Al vast bedankt Aldrik Koster

Dat gaat ook niet werken volgens mij.
Je krijgt van uit de pc een step en een dir. signaal
daarmee stuur je bv een L297 aan die weer op zijn beurt de power drivers aan stuurd.

http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/sdrivers.jpg

zoek eens uit hoe een stappenmotor werkt voor als je hem zelf wilt aan sturen, makkelijker gaat het met de L297 chip
zie ook de animatie op
http://www.nanotec.de/page_static_animation_de.html

ik verkoop zo'n L297 en L298 IC's voor weggeefprijsje,

ik heb deze miskocht...

moet maar eens deze discussie bekijken:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33559
Prijs nog overeen te komen!

Groeten