Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik probeer een buz11 en een irfz44 te gebruiken (op breadbord) om ff te kijken wat er nou verschilt in het gebruik van een tor en een fet.
goed, opstelling 1:
fet: buz11
gate naar + via 10K
drain naar -
source via lampje aan +
resultaat: lamp brand
zelfde situatie, gate via 10K naar -
lamp brand ook, zij het ietsjes (bijna niet waarneembaar) zwakker)
dat vind ik raar, omdat het dan eigenlijk geen verschil maakt wat ik op de gate zet...
ik ffe kijken of het aan me fet licht, en ik pak een irfz44. zelfde situatie, zelfde resultaten...
dan de 10K weerstand weggelaten, nog steeds zelfde resultaaten.
toen, nogmaals met de irfz44, de lamp tussen drain en -, en source direct aan +
zelfde resultaten, en vingers gebrand aan fet (wat ruik in toch?... o, een smeltend breadbord...)
nou vraag ik me af hoe ik een fet dan wel moet behandelen opdat ik gewoon via een fet wat zwaardere belastingen aan kan sturen...
edit: alles op 12V
klein is fijn
Moderator
Op 17 april 2006 15:07:13 schreef Lucky luke:
goed, opstelling 1:fet: buz11
gate naar + via 10K
drain naar -
source via lampje aan +resultaat: lamp brand
Gefeliciteerd, u heeft uitgevonden dat er een diode zit in dat ding. 
Probeer het eens met de source aan de - en de lamp tussen de + en drain. 
Euh, je hebt je FET gigantisch verkeerom aangesloten! 
De Drain gaat, via het lampje, naar de plus;
de Source gaat aan massa.
Elektronen stromen namelijk van de min naar de plus. Vandaar dat die naar binnen gaan via de source (= bron) en afgevoerd worden via de drain (= afvoerput).
Hahahaha... KiF is me net voor. 
Opmerking: kijk bijvoorbeeld eens naar het symbool van een LED die in geleiding is aangesloten. Dan zie je ook dat het pijltje naar de min wijst: de richting die de elektronen niet op kunnen. Ze lopen dan tegen een muur (het streepje waar de pijl naar wijst) aan!
Verwarrend is dan echter weer wel het symbool van de NPN en PNP transistor. 
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op ]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Lucky Luke
Op 17 april 2006 15:16:52 schreef MNM(tm):
Euh, je hebt je FET gigantisch verkeerom aangesloten!De Drain gaat, via het lampje, naar de plus;
de Source gaat aan massa.Elektronen stromen namelijk van de min naar de plus. Vandaar dat die naar binnen gaan via de source (= bron) en afgevoerd worden via de drain (= afvoerput).
oja, dat weer... 
Opmerking: kijk bijvoorbeeld eens naar het symbool van een LED die in geleiding is aangesloten. Dan zie je ook dat het pijltje naar de min wijst: de richting die de elektronen niet op kunnen. Ze lopen dan tegen een muur (het streepje waar de pijl naar wijst) aan!
het is zowizo verwarrend. waarom noemen ze het dan + als daar juist een electronentekort heerst...
Omdat er daardoor dus ook een tekort is aan negatieve lading. 
En stel dat je een elektron voorstelt als -1.
Als je dan 10 elektronen tekort hebt, dus eigenlijk: aantal = -10,
dan krijg je: -10 x -1 = 10. En da's dan weer een positief getal. 
Lucky Luke
samenvatting uit de bijles:
als ik vergelijk met een tor, heb ik de source aan de collector gelinkt, maar dat moet dus niet.
source = emitor
gate = basis
drain= collector
torren gaan open met stroom, en versterken die
fet's gaan open met spanning en nemen adhv de gatespanning een bepaalde weerstand aan.
je hebt PNP torren en NPN torren, te vergelijken met P kanaal fets, en N kanaal fets
Lucky Luke
Op 17 april 2006 15:38:33 schreef MNM(tm):
Omdat er daardoor dus ook een tekort is aan negatieve lading.
En stel dat je een elektron voorstelt als -1.
Als je dan 10 elektronen tekort hebt, dus eigenlijk: aantal = -10,
dan krijg je: -10 x -1 = 10. En da's dan weer een positief getal.
ja, klopt, maar waarom doen ze nou weer zo moeilijk? (retorische vraag)
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 17 april 2006 15:45:50 schreef Lucky luke:
[...]ja, klopt, maar waarom doen ze nou weer zo moeilijk? (retorische vraag)
Vroeger, toen de dieren nog spraken en slechts mannen met lange baarden met elektriciteit prutsten, wist men nog niet hoe die electronen nu eigenlijk opgevat moesten worden. Ze hebben dan tijdens een conventie een bepaalde stroomzin vastgelegd, de conventionele stroomzin (degene die door iedereen gebruikt wordt).
Eenmaal ze konden bepalen dat een electron negatief is, bleken ze dus gemist (ttz, verkeerd gegokt) te hebben, maar gedane afspraken nemen geen keer. Daarom zitten we nu met de electronenstroom die omgekeerd is aan de conventionele stroom. Puur het gokwerk van oude wetenschappers met lange baarden en grijs haar 
Lucky Luke
Op 17 april 2006 15:55:42 schreef Videomodulator:
[...]
Vroeger, toen de dieren nog spraken en slechts mannen met lange baarden met elektriciteit prutsten, wist men nog niet hoe die electronen nu eigenlijk opgevat moesten worden. Ze hebben dan tijdens een conventie een bepaalde stroomzin vastgelegd, de conventionele stroomzin (degene die door iedereen gebruikt wordt).Eenmaal ze konden bepalen dat een electron negatief is, bleken ze dus gemist (ttz, verkeerd gegokt) te hebben, maar gedane afspraken nemen geen keer. Daarom zitten we nu met de electronenstroom die omgekeerd is aan de conventionele stroom. Puur het gokwerk van oude wetenschappers met lange baarden en grijs haar
jammer dat een sidderaal ze niet ff gewaarschuwd heeft...
ik ga doorprutsen, nu met m'n FET's goed om.
thnx to all
edit: doorprutsresultaat:
irfz44n R.I.P
buz11 still alive
Op 17 april 2006 15:16:52 schreef MNM(tm):
Euh, je hebt je FET gigantisch verkeerom aangesloten!De Drain gaat, via het lampje, naar de plus;
de Source gaat aan massa.Elektronen stromen namelijk van de min naar de plus. Vandaar dat die naar binnen gaan via de source (= bron) en afgevoerd worden via de drain (= afvoerput).
Hahahaha... KiF is me net voor.
En om het nu nog wat meer verwarrend te maken:
Het verhaal hierboven geldt enkel voor N channel fets.
Gebruik je een P channel, is het net omgekeerd.
Lucky Luke
Op 17 april 2006 16:19:00 schreef pol:
[...]
En om het nu nog wat meer verwarrend te maken:
Het verhaal hierboven geldt enkel voor N channel fets.
Gebruik je een P channel, is het net omgekeerd.
dus drain en souce omwisselen ook? of aleen negatief opensturen?
Op 17 april 2006 17:11:12 schreef Lucky luke:
[...]
Het is ofwel negatief opensturen ofwel drain en source wisselen.(Door deze te wisselen kun je negatieve spanning aan de gate krijgen.)
Zie voorbeeldschakeling:
Op 17 april 2006 17:11:12 schreef Lucky luke:
[...]
Nope, alleen negatief open sturen.