Beste mensen,
De wasmaschine van mijn ouders doet vreemd. Hij doorloopt het programma, bij het moment van spoelen doet hij niets en lijkt hij het programma te skippen, vervolgens zou hij moeten gaan afpompen, maar dat doet hij ook niet en de machine staat stil.
Ik vermoed de pomp omdat hij moet gaan pompen om te kunnen spoelen. Ik weet echter niet of het apparaat wel afpompt tussen voorwas en hoofdwas.
Iemand van witgoed mensen hier die hier iets vanaf weten ?
Groet,
Antoine
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Door mijn vrouwlijke hormonen weet ik dat het wel gebruiklijk is dat er na een voorwas het vuilwater wel wegpompt. 
Maar is het niet je klok?
Daar gaat het ook vaak fout.
Je kunt alle componenten afzopnderlijk testen door er spanning op te zetten en te controleren of ze werken.
Wel even controleren of de spanning juist is.
De pomp is doorgaans wel 230v dus dat moet lukken.
Koolborstels van de motor willen wel eens versleten raken.
Vaak is het zo dat wanneer een bepaalde handeling niet afgemaakt wordt, doordat bv een reactie van een eerdere actie (temperatuursensor die een bepaalde waarde aangeeft wanneer het verwarmingselement het water op de juiste temperatuur heeft gebracht)uit blijft.
Het uitblijven van de reactie kan soms de klok weerhouden verder te lopen. Maar andere types laten de klok gewoon doorlopen.
Pin me nergens op vast.
Ik ben geen ervaren monteur, maar heb onze wasmachines ook al een paar keer door de vingers gehad.
normaal wordt er weggepompt na elke stap, dus na de voorwas, na de hoofdwas, na de eerste, tweede, derde spoelbeurt, en meestal continu tijdens het zwieren.
Als het aan de pomp zou liggen blijft er toch een paar cm water in de machine staan. (neem ongeveer 7-8cm vanaf de onderkant van de kuip).
Wat ik eens zou nakijken: demonteer de voorkant van de wasmachine, dwz de spanveer van rond de deurrubber verwijderen, deurrubber lospikken, de twee vijsjes van het deurslot los, en dan vind je onderaan als je de plastic afscherming verwijdert nog een paar (meestal 3) vijsjes (meestal torx20/zeskant 7). Die verwijderen, en de voorkant een cm naar beneden trekken, dan heb je 'm zo in de hand.
Nu zie je voor je vlak naast de aansluitingen van het verwarmingselement een plastic luchtkamertje zitten, dat pik je los. Veel kans zit daar een verstoppingkje in van wasmiddel. Alles eens goed uitkuisen (ook aan de kant van de machine het gaatje vrijmaken)...
Met deze luchtkamer wordt het waterniveau geregeld. Als deze verstopt lijkt het voor de machine alsof er nog water in de kuip staat. Als deze verstopt zat, voor de zekerheid het verwarmingselement eens nameten (ongeveer 16-25 Ohm), kan eventueel ook defect zijn.
Zit die luchtkamer nog niet verstopt dan raad ik aan van eens iets nauwkeuriger te kijken wat er al dan niet moet gebeuren.
Als je de voorkant open hebt kan je meteen even ook een koolborsteltje van de motor losvijzen om te zien hoe ver die "gezet" zijn. als je nog 1 cm of meer over hebt mag je ze terugsteken, als het minder is zou ik ze meteen ook vervangen. Maar ik denk niet dat het hier om defecte koolborstels gaat aangezien de machine dan gewoon het programma zou afwerken zonder te draaien.
De programmasturing kan inderdaad ook, is geen uitzondering op deze machines. Dan zit je in slechtere papieren.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Of het overdrukventiel. Die wil ook wel verstopt raken.
@stefaan.
Mooie uitspraken:
VijsenVijsjes & Uitkuisen.
Vooral bij de laatste heb ik een rare beeldvorming aangezien ik meteen aan kuisheid moet denken.
Mensen bedankt voor de zinnige antwoorden
.
Ik woon alleen (en moet dus de was doen
), en weet dus dat een wasmachine tussen voorwas en hoofdwas afpompt, ik weet echter niet of de Bauknecht van mijn ouders dat op dit moment WEL doet. Doet hij dat WEL, dan vermoed ik idd de klok, doet het hij NIET dan kan het ook een verstopping zijn.
Verder misschien van belang te vermelden dat de wasmachine twee weken geleden is verhuist naar een andere woning, het ding heeft daarbij op zijn kant in de verhuiswagen gelegen. Erg toevallig dat hij nu ineens kuren heeft terwijl hij het wel nog enkele keren goed heeft gedaan op het nieuwe adres.
Dacht zelf ook al aan een verstopping, maar toen ik het apparaat zag was het al te laat om er nog herrie mee te gaan schoppen en ik had mijn gereedschap niet bij me.
Nog meer tips zijn welkom, ik ga hem morgen eens uit elkaar halen.
Groeten
Antoine
[edit]
Nog te vermelden, wat wel op viel was dat de machine een "vreemd" krakend/brommend geluid maakte soms, maar hij werkte op dat moment nog prima, op het geluid na dan.
Volgens de laatste berichten staat het apparaat nou compleet stil, de klok staat "vlak voor centrifugeren", en het apparaat doet helemaal niets meer, reset (start in drukken voor 5 seconden) werkt niet. Stekker eruit / erin, werkt ook niet.
Hij is rijp voor het schroot ?
Groet,
Antoine
Nieuwe klok, en de lijst van Stefaan nachecken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
ik heb het nu niet helemaal meer herlezen, maar als het water in het toestel blijft staan kan je ook eens kijken of de terugslag"klep" (een bol in de darm van de kuip naar de pomp) door de verhuis die darm niet gaan blokkeren is.
Hopelijk was het toestel goed vastgemaakt, als je ze platliggend vervoert zonder transportveiligheden en het gaat wat tegen kan het zijn dat er iets tegen je programmasturing slaat en dan zegt dat printje krak.
Maar rijp voor het schroot zou ik toch nog niet zomaar zeggen.
Bij sommige merken en types toestellen vallen de programmasturingen bvb ook stil als er - ik zeg maar iets - een draadje van de ntc-voeler onderbroken is of zo.
[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op ]
Mja, die transport beveiliging heeft er niet opgezeten. Mijn pa heeft dat ding zo meegegeven, en compleet niet meer aan die beveiliging gedacht. Maar goed. Ik heb het apparaat eens grondig uit elkaar gehaald en de pomp en aansturing daarvan werkt. Het is bijna zeker de klok (denk ik), gezien dit ding echt helemaal nergens op reageert. Er zit namelijk ook een "doorspoel" aansluiting op, daar wordt door een uC spanning opgezet en dan gaat ie versneld naar het einde. Dat doet die dus ook niet meer. Jammer maar helaas.... mijn ma heeft al een nieuwe besteld.
Hij heeft 10 jaar gewerkt, toch jammer