Galaxy

De isotron van je heb je die al eens buiten geprobeerd vrijstaand op een mastje van 4 meter.
Ik hoor er niet zoveel meer over kan zijn dat hij toch tegen valt, maar bij deze capacitief gekoppelde antennes aan het elektrisch veld is het wel van belang dat ze vrij staan en liefst een paar meter van het huis af op een geisoleerde paal.Binnenshuis zal hij niet goed werken,wel in de buurt maar verder af zal het tegen vallen.

Verder lees ik dat je weer met de loop aan de loop bent.
Kan niet helemaal de beredenering volgen over de toegenomen bandbreedte bij de eigenbouw buizen bak op de loop.Bij een bepaalde loop hoort nu eenmaal een bepaalde bandbreedte bij 50 ohm. is dit een paar khz dan is de Q van de loop goed . wordt deze meer bij een andere zender dan zou ik denken aan een bepaalde misaanpassing en de Q valt terug en de bandbreedte wordt groter .rendament neemt af...

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

@MRF, Ik heb vanmiddag die isotron achter in de tuin gehad op het schuurdak en heb ff proef gedraaid de swr was 1:1.1 bij 30 watt op 6260 ook mijn loop heb ik te voorschijn gehaald op zijn oude positie waarbij de swr nu stukken beter is 1:1.3 en geen storing op pc-boxjes etc. met de isotron had ik dit overigens ook niet, maar wat wel opviel was nadat ik het vermogen omlaag schroefde naar slechts 1 watt om het rendement van beide antennes te testen viel mij op dat de loop er het beste uitsprong s-9 denhelder terwijl ik met het zelfde vermogen maar dan op de isotron buiten een s-6 daar neerzette, een kennis van me heeft even gekeken en vergeleken.
@Hans, De draad antenne heb ik inmiddels weggehaald ik heb nog wel een aantal paarse ringkernen om de coax heen gedaan en zo een mantelstroomfilter gecreerd maar me swr werd er beroerd van 1:2.5 ik kreeg "m niet beter en heb vervolgens de 39 meter draad opgewikkeld rond een pvc pijp met 11 cm diameter, eigenlijk een verkorte spoel antenne met een 1 mtr. lange staafantenne bovenop,als massa en tegencapaciteit gebruik ik een aluminiumplaat 1x1 mtr. onderaan de spoel en het werkt redelijk op de middengolf.

Aan MRF,
Nee hoor het is puur AM of elke andere modulatie.Het signaal wordt bijgemengd in de microfoon pramp. het is echt zuiver AM.(gelukkig)Ik heb net een mini mengpanel 2kanaals en een mini equalizer en een mini compressor limitter gekocht van Behringer,leuk spul alles in een koffer gebouwd:D

[Bericht gewijzigd door kroket op ]

Klopt. Ingang heet alleen zo omdat daar normaal je FSK (eigenlijk AFSK) modem op komt, dan hoef je de microfoon niet uit te nemen. Zet je in zo'n geval de set op SSB, dan maak je FSK. Maar je kunt gerust de modulatie ergens anders vandaan halen..

@Kroket
Ok kroket ik ben benieuwd hoe het gaat geluisterd wordt er in ieder geval. suk6

@Galaxy
deze proef zegt me eigelijk nog niet zoveel de ene antenne zet namelijk meer grondgolF dan de andere.Voor lokaal gebruik is de loop dus beter bij jou maar voor DX kan het maar zo weer anders zijn blijven experimenteren en bevindingen op papier zetten.Wat ik eigelijk mis hier op CO is dat er zo weinig mensen kijken naar de veldsterkte.ze zijn allemaal met een SWR van 1 op 1 bezig maar dat is geen enkele garantie voor het sterk afstralen.
Bij sommige antenne specs van commerciele producten zie je vaak dat de antenne niet eens 1 op 1 haalt op de band waar hij resonant is, ik bedoel maar.

Mijn meening over LOOP en Isotron weten jullie al!
Maar wie ben ik om te zeggen . . . . . Ik heb ze nooit getest!
En als ik het goed begrepen heb heeft @Weazel zijn maat
een spoel antenne getest (op KG) en dit leek ook tegen te vallen,(jammer!)
maar misschien hebben ze wel wat fout gedaan? Je weet maar nooit?

Wat @MRF tikt is misschien zo raar nog niet.
We hebben het over staande golf 1 op 1(1:1) -
maar wat straalt de/die antenne nu eigenlijk af?
Want dat is toch het belangrijkste?

Ik krijg de nijging om ook te zeggen,
Mijn dummy lood staat ook 1 op 1(1:1) maar wat straalt ie af?

Ik gebruik 2 veldsterkte meters, zelfbouw (ut ziet er niet uit!)
Maar ze zijn voor mij zeer belangrijk!!!
Ik maak altijd een combinatie van,
Staande golf, maar ook veldsterkte moet goed zijn!
Ik draai af en toe ietsje van 1:1 af en stem dan meer op Veldsterkte af!
We kunnen het wel eens testen?
Heb ik wel eens meer gedaan,
en als ik dan op veldsterkte afstem werkte dat toen het beste!

Veldsterkte en staande golf 1:1 moet ik trouwens tikken
Zitten nooit ver uit elkaars buurt!

Rob.

@Rob we gaan hem v/d week anders opstellen, wat hoger en we proberen hem in een hoek van 45 graden. even zien als dat beter gaat

@MRF, Wat jij schrijft ben ik met je eens wat de veldsterkte en swr betrefd ik heb hier ook zo"n metertje (zelfbouw) eerlijk gezegd let ik daar nooit op, en nu dus wel, die loop geeft meer af dan die isotron de swr verandert iets en loopt terug, maar wat mij opvalt is dat er bij een grotere veldsterkte ook meer storing optreedt mischien komt het ook doordat ik alle antennes op zolder hebt staan, dat wanneer ik iets buiten zet het probleem verholpen is waar ik wel van overtuigd ben het enige nadeel waar ik mee te maken hebt is een z..k.rt van een buurman die de rest zo weet te beinvloeden dat de schuld altijd bij mij ligt.
Vandaar dat ik alles indoor doet, voorheen werkte ik met de loop op 7480 en kreeg regelmatig rapporten van dr.tim en de swedisch radio service http://www.srs.pp.se
Tegenwoordig ietsje lager 6260 waardoor mogelijk ook de q terug valt omdat de loop antenne hoofdzakelijk bedoeld is voor 7/14/21 mhz ik gebruikte "m zelfs voor de 76 mtr. met een swr van 1:2 op mijn ft-707.

Radio Sensation van uit het oosten des lands
6300Khz S9+10 R5 vraagt om papport

Meer storing wordt vaak veroorzaakt omdat de veldsterkte toeneemt diverse app. gaat daardoor overzijn nek.Ps om een goed veldsterkte meting te doen moet je meten een paar golflengtes verwijderd van de antenne.

Mijn gsm stoort ook op diverse bronnen niet omdat het een slecht ding is maar van wege de toch wel de hoge veldsterkte en de gebruikte modulatie soort .

radio quintis op 3.925 nu aan het draaien wel veel fading hier.

radio galaxy int. de nl-variant rond de 6260

Op 6 mei 2006 00:27:47 schreef MRF-Technoligy:
@Kroket
Ok kroket ik ben benieuwd hoe het gaat geluisterd wordt er in ieder geval. suk6

@Galaxy
deze proef zegt me eigelijk nog niet zoveel de ene antenne zet namelijk meer grondgolF dan de andere.Voor lokaal gebruik is de loop dus beter bij jou maar voor DX kan het maar zo weer anders zijn blijven experimenteren en bevindingen op papier zetten.Wat ik eigelijk mis hier op CO is dat er zo weinig mensen kijken naar de veldsterkte.ze zijn allemaal met een SWR van 1 op 1 bezig maar dat is geen enkele garantie voor het sterk afstralen.
Bij sommige antenne specs van commerciele producten zie je vaak dat de antenne niet eens 1 op 1 haalt op de band waar hij resonant is, ik bedoel maar.

Marcel , je maakt een foutje, met iedere antenne die hier gemaakt wordt loop ik met de veldsterktemeter rond !

Strike/Mystery Radio (Italie) komt hier binnen met een loeihard signaal. Ik kan ze niks anders geven dan een RST van 555 :) Speciaal voor de DSWCI.
http://www.dswci.org/dswci50/agm.html

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

@Galaxy

He gelukkig WESTCOAST wel !!!!!

@GALAXY: En... heb je dit al eens geprobeerd? Uitleg komt in mijn reaktie terug. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan hoor ik het wel. Ben er zelf nu volop mee bezig en volgens mij werkt dit type antenne en tuner het best in ONZE situatie, Welther... ;) http://www.circuitsonline.nl/forum/view/34235/2

Dan hoop ik maar dat ze niet op een paar meter afstand van de antenne meten, maar op meerdere golflengtes afstand. Je bent er dan ook niet met een simpele passieve veldsterkte meting. Hoewel...,iets is natuurlijk altijd beter dan niets.
En wat die staande golfverhouding betreft, helemaal mee eens, zolang die maar niet al te extreem wordt (in elk geval voor coax voeding) en de zender aangepast is op de te voeden impedantie.

radio mazda hard hier op 6.305

Op 8 mei 2006 21:29:02 schreef Weazel:
radio mazda hard hier op 6.305

Inderdaad erg hard!! hoor ook nog een station op 6310Khz zwaar in de Fading weet nog niet wie het is..denk WNKR..
Helemaal fout dus het is Mike fox 48 ...met een zender en modulatie test.Na uitschakelen hoor ik op 6305 RADIO JAPAN ff later is ook de digitaal precent op 6310 Khz met rapport voor fox 48

jeps had fox 48 ook gehoord na dat een iritante storing weg was op die frequentie.

Zo zeg wie is daar zo hard op 6295 Khz Ruim 9+30Db R5 op de inverted v. En op een draadje van een meter en balun 1 : 9 komt hij binnen met S9 R5.Radio boemerang dus .

Op 9 mei 2006 21:31:46 schreef MRF-Technoligy:
Zo zeg wie is daar zo hard op 6295 Khz Ruim 9+30Db R5 op de inverted v. En op een draadje van een meter en balun 1 : 9 komt hij binnen met S9 R5.Radio boemerang dus .

Ja die was hier ook erg hard beetje de enigste die hier erg hard is ;)

Mijn zendertje staat nu ook aan niet veel vermogen 6.400.5

city, hier rond 6400 veel signale, maar niet verstaanbaar door storing door drm

Op 9 mei 2006 21:31:46 schreef MRF-Technoligy:
Zo zeg wie is daar zo hard op 6295 Khz Ruim 9+30Db R5 op de inverted v. En op een draadje van een meter en balun 1 : 9 komt hij binnen met S9 R5

Ja, moet hoognodig met mijn antenne aan de slag. Heb er nog steeds een nood-gevalletje staan en dat is toch een beetje behelpen.
:-)

Ja hoor! ;)

...en dat nood-gevalletje staat toevallig ook te koop?
...dit is nog eens een stoere manier van jezelf behelpen...