muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Hallo,
betreft dit schema: http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/16
Moet R4 (220R) niet hoger zijn? Of de voedingsspanning lager? Wanneer de voedingsspanning 12V is moet er namelijk ca. 9V over R4 vallen, en dat leidt tot een stroom van ruim 40mA door de led. Ik denk dat R4 minimaal 470R moet zijn.
Of is mijn manier van denken fout? Zou iemand mij in dat geval willen vertellen hoe het wel moet?
Groetjes Tom
pcnerd
Take a parachute, and jump!
ik heb dit schema al een keertje opgebouwd, geen stroom gemeten, maar de led deed niet meer dan normaal, ik denk dat je ook nog rekening moet houden met de transistor.
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Op 21 mei 2006 13:16:19 schreef pcnerd:
ik heb dit schema al een keertje opgebouwd, geen stroom gemeten, maar de led deed niet meer dan normaal, ik denk dat je ook nog rekening moet houden met de transistor.
Ib , hfe.
Ic is dan??
:7
Op 21 mei 2006 11:50:18 schreef muddy:
Hallo,betreft dit schema: http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/16
Moet R4 (220R) niet hoger zijn? Of de voedingsspanning lager? Wanneer de voedingsspanning 12V is moet er namelijk ca. 9V over R4 vallen, en dat leidt tot een stroom van ruim 40mA door de led. Ik denk dat R4 minimaal 470R moet zijn.
Of is mijn manier van denken fout? Zou iemand mij in dat geval willen vertellen hoe het wel moet?Groetjes Tom
Ik denk dat jij geen gelijk zult hebben, ge houdt geen rekening met de transistor.
Op 21 mei 2006 13:16:19 schreef pcnerd:
Idd. Ik heb eens gemeten en de transistor is 40 ohm als ik IR op de transistor schijn. Er staat in de beschijving van dat de transistor practisch 0 Ohm zal zijn. Maar dat is dus niet zo.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
dus is het dat de transistor de stroom begrenst of dat die een spanningsval van enkelen volts heeft?
Over een rode led valt dacht ik ongeveer 1,2V.
Over een tor in verzadiging (T2 dus, als T3 donker is) valt bijna niets, 0,1V misschien.
Over R4 kun je dus wel 10,7V rekenen; hij mag dus best wat groter zijn inderdaad, als je minder dan 48 mA nodig hebt.
(edit) Bij 12V dan. Voor 4,5V voeding is 220 ohm wel aardig.
Door de linker LED loopt trouwens ook 40mA.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]
Anoniem
Je hebt gelijk muddy, de led zal defect gaan. Neem 470 Ohm als je 12 V wil gebruiken. Het lijkt me zowiezo een flutschema.
Zo'n schakeling ontwerp je met een vast doel en een vaste voedingsspanning. Dan kan heel die constantestroombron onzin vervallen, alleen een led met serieweerstand aangepast aan de voeding die je ter beschikking hebt volstaat. Ik zou een infraroodled nemen, Een fototransistor is veel gevoeliger in het infrarode gebied.
Sloop er desnoods één uit een kapotte afstandsbediening.
Die fototransistor die direct tussen basis en emitter van de eindtrap geschakeld zonder emitterweerstand wordt lijkt me ook twijfelachtig. Maar misschien werkt het wel (min of meer).
Tot slot wil ik er op wijzen dat een BP104 geen fototransistor is maar een fotodiode, dat die in sper dient gezet te worden, en dat die waarschijnlijk te weinig gevoelig is in zo'n eenvoudige schakeling om goed te werken. Bovendien bevat de BP104 een inwendig infraroodfilter zodat hij met zichtbaar licht zowiezo al niet veel zal doen. Ik zou dat hele schema vergeten en iets deftigs zoeken. Er staan verdorie meer stommiteiten in dat artikeltje dan waarheden. Het lijkt Elektuur wel,
daar werkt ook niets van de eerste keer.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]
tEmPeSt
Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
In onderstaande schakeling (timer) duikt hetzelfde probleem op met R3.
Dit probleem is al vele malen aangehaald en uitgelegd door verschillende personen.
Dit is volgens mij maar een kleine ingreep om even tekst en uitleg aan te passen bij deze twee schakelingen.
Gewoon even meegeven dat bij gebruik van een hogere voedingspanning bepaalde weerstanden dienen aangepast te worden......
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 22 mei 2006 08:19:16 schreef tEmPeSt:
Gewoon even meegeven dat bij gebruik van een hogere voedingspanning bepaalde weerstanden dienen aangepast te worden......
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/38
hogere voedingsspanning, bedoel je dan 12V?
Weerstand 100 naar 220 bij timer
weerstand 220 naar 470 bij lichtsluis
en dit bij 12V in
ok?
tEmPeSt
Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Op 22 mei 2006 08:38:57 schreef Jonathan:
[...]Weerstand 100 naar 220 bij timer
weerstand 220 naar 470 bij lichtsluis
Die 220 Ohm bij 12V in de timer schakeling zal nog aan de kleine kant zijn.
Indien we vlug gaan rekenen komt er zo een 9V over de weerstand te staan (Ubron - Uled - Uce)
Indien de transistor ideaal zou gaan geleiden, wordt deze spanning nog hoger.
Ik zou er enkel een opmerking bij zetten dat de weerstanden dienen aangepast te worden bij gebruik van een voedingspanning van 12V.