Wat geef jij per jaar aan de hobby uit?

Ik vroeg me zojuist af wat een elektronica hobbiest zoal per jaar uitgeeft aan de hobby.
En waar geef je het dan aan uit en waar koop je het.
Zelf kom ik denk ik op zo'n 500 euries per jaar gemiddeld.
Waarvan ik het meeste uitgeeft (zeg 60%) aan apparatuur en boeken, de rest verdwijnt in onderdelen en gereedschap.
Het meest koop ik spullen bij particulieren via advertenties en online veilingen.
Slechts zelden kom ik bij de 'elektronica boer' op de hoek, want de spullen die ik zoek moet hij 'bestellen'.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
klein is fijn

Moderator

Teveel... Zonet weer voor enkele tientallen euro's een leuk asortiment 0603 SMD condensatoren besteld zodat ik alle waardes in huis heb.
Ik haat het als ik net die ene waarde mis die ik nodig heb. :P

KT88

Overleden

Eens kijken.....het ligt er erg aan of ik in een jaar een buizenversterker voor mijzelf nieuw bouw of niet.
Als dat zo is, dan kom ik denkelijk wel over de 600 euro per versterker.
Dan nog de radiomarkten, heel wisselend aan onderdelen.
Als ik mooie meetapparatuur tegenkom (zoals die generator van Xenobinol....jummie!! ), dan kan het ook redelijk oplopen.

Verder boeken en tijdschriften.......
Denk dat ik wel gemiddeld aan 1000 a 1200 euri per jaar kom.
Meer als ik op bestelling buizenversterkers bouw, maar dat geld komt uiteraard weer terug ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Gemmiddeld 50 euri per mnd. 70% onderdelen en de overige 30% aan boeken en gereedschap.

free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

een maandsalaris (van een student dan:))

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 1 juni 2006 23:53:41 schreef free_electron:
dat wil je niet weten :p

dan vraagt ie het niet :p

Ik geef denk ik per jaar een 500 euro uit als ik naar de afgelopen jaren kijk.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

veel te veel eigenlijk :s
dit jaar zal het al weer oplopen tot 700/800€ schat ik
heb wel teen en tander gekocht enzo ook wat meetapparatuur. mis alleen nog een goede functiegen. daar ga ik volgende vlooienmarkt is naar zien. een oude heathkit ofzo lijkt me anders wel leuk. staat wat beter bij de rest.

My Tube is bigger then yours

300 a 400 euro aan elektronica, boeken koop ik niet.
Maar nu zit mijn rekeningen tegen de 0 en werken/vakantiewerk doe ik niet.
Best is al u uitgave niet te tellen want anders doe je niks meer! (en ik leef maar 1 keer)

Eurotje of 500 / 600 denk ik zo.

+/- 250
Scheelt wel, als je al die moderne snufjes maar saai vindt...

Free the whales!

Ik wil niet eens weten hoeveel ik uitgeef.

Mijn HELE SALARIS gaat op aan de electronica hobby!

Ik heb ooit de fout gemaakt om de punt van mijn soldeerbout ergens in de auto te steken. Ik weet al niet meer wat de aanleiding was om dat de eerste keer te doen. Daarmee beschouw ik de auto dus als een onderdeel (zij het een vrij duur onderdeel) van dat electronische product. Alle brandstof die ik erin gooi, belasting die ik ervoor betaal en onderhoud dat ik eraan laat verrichten is dus een noodzakelijke uitgave om mijn circuits te testen. Ik heb ooit de testpopulatie uitgebreid met een vrouwelijke gebruiker. Zij test mijn electronische circuits bijzonder grondig. O.a door met de daaraan gekoppelde auto achteruit te rijden tegen paaltjes andere voertuigen en dergelijke. Tot nog toe houden de schakelingen zich trouwens prima.
Ooit heb ik besloten om met deze testgebruiker te gaan trouwen. Het is me ook ontschoten waarom ik dat precies heb gedaan. Had waarschijnlijk te maken met de grondigheid waarmee zij bepaalde taken verrichtte. Daarmee werd dus de investering in het testen aanzienlijk groter dan nieuwbouw maar desalnietemin toch nog steeds een uitgave horende bij de electronica hobby. Het voeden en huisvesten van haar en haar gezin drukken nu dus ook op het budget.

Laat dit dus een waarschuwing zijn voor alle beginnende electronicahobbyisten: STEEK NOOIT DE SOLDEERBOUT IN JE AUTO !!!

reading can seriously damage your ignorance
GJ_

Moderator

Een beetje moeilijk antwoord geven als je er je beroep van maakt. Je geeft wel heel veel uit maar als het goed is komt er meer voor terug. Per saldo hou ik er dus wel wat aan over.

mja zo weinig mogelijk eigenlijk in de zin van wat kunde als niet werkende student elke maand nog over hebben om te investeren in uw hobby

k probeer zoveel mogelijk algemene onderdelen te halen uit oude toestellen, voor de rest probeer ik zoveel mogelijk ineens te komen, ook al heb ik niet alles nodig, t is goedkoper...

k denk dat der veel duurdere hobby's zijn als ik vrienden bezighoor maar als ik zo van de winkel weerkom met een pak onderdelen en k zie de rekening :s

zoveel onzinnige onzin in de wereld...

Hennep,

je kan je testpersoon je reactie eens laten lezen,

de kans is groot dat je tijdelijk nog wat meer uitgeeft, maar naderhand veel minder,

kwestie van "return on investment".....

natuurlijk moet je eerst bepalen of dat wel je ultieme doelstelling is, als dat niet zo is zou ik een paswoord op mijn PC zetten....

zeker als de testpersoon niet ruimdenkend is...

verder probeer ik zo weinig mogelijk uit te geven, door oude toestellen te slopen en op internet in de datasheets op te zoeken wat je er mee kan aanvangen, vooral het container park bied een ruim aanbod.... (mits je het een beetje handig aanpakt natuurlijk)

knommelen is mijn motto

Hmmm,

Tja ehhh ik woon aleen he...
niemand die zit te zijken over mijn bestedingen.
Vervelende is dat ik een aantal (dure) hobbies heb.
Daarnaast wil ik het ook niet te bont maken he
Dus ik moet toch ook even bezinnen.

Aan electronica geef ik niet zoveel uit.
onderdelen zijn tegenwoordig niet meer zo duur
en vroeger gebruikte ik heel veel sloop materiaal
(oude radio's , TV's en 27MC bakkies)

Beside.
wat boeid het hoeveel geld iemand aan zijn hobbie uitgeeft.
Dat word toch bepaald door de finianciele armslag.
Ik ken iemand die zich met zijn geld werkelijk geen raad weet.
Hij verzameld Collins zendapparatuur. geen bedrag is hem te hoog.
Hij verzameld legervoertuigen met radiozenders, niets is hem te duur.
En dat zijn dan nog maar de goedkope hobbie's

Hij heeft gewoon iets meer geld dan ik he.
Maar offie daarom ook een beter mens is ?

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

dit jaar ongeveer 400 euro, valt mee dus:P

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Ik denk dit jaar al zo'n € 1000,- Nu moet ik daar wel bijzeggen dat ik het laatste jaar vrij actief bezig ben met de HF en stereocoders en RDS ook bouwen voor anderen. Ik heb ook wat meetapparatuur aangeschaft zoals een 2 dipmeters (beide 2e hands maar 1 kon ik ergens goedkoop krijgen en is zonde te laten liggen), frequentieteller en een Daiwa PWR/SWR meter.

Daarnaast ook een etstankje e.d. Daarnaast mijn onderdelen voorraadje wat uitgebreid en een Belichtingsbakje gemaakt en een voorraadje fotopositief bungard platen.

Het zal nog wel wat meer worden maar als ik de apparatuur e.d heb dan wordt dit bedrag volgend jaar een stuk lager. Laat ik zeggen dat ik dan totaal zo'n € 50,- per maand besteed. (en dat voor een werktuigbouwkundige :-) )

ik denk maximaal 200 euro. Heb anmelijk nog geen werk en als ik alles van me zakgeld moet betalen...
Iig koop ik bijna geen boeken en gereedschap, puur onderdelen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Henry S.

Moderator

Veel te veel, varieert van 0 tot een paar duizend euro's, maar net wat de plannen zijn. En de beurzen kosten ook de nodige liters benzine.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

oef, toch wel veel eigenlijk
eigenlijk gaat zo ongeveer 95% van het verdiende geld op in de elektronica...
dus ik denk dat het om en nabij de 1000 euro per jaar zal liggen (vorig jaar wel tenminste, toen heb ik erg veel aangeschaft), maar vooral omdat ik nog in de "ontwikkelingsfase" zit, komt er steeds meer bij hé ;).

Take a parachute, and jump!

Ik geef wel veel uit aan elektronica...
Mischien kun je hier wel een poll van maken?

tja, op de een of andere manier hou ik aan het eind van mijn geld toch vaak weer een stukje maand over...
nuja, ik loop met grondige plannen om een PIContwikkelrobot te gaan maken en daar zullen ook wel weer de nodige centen in gaan zitten. tevens komt mijn scope eraan (50MHz) die nog een reparatie nodig heeft want nu doet 1 kanaal het maar. daardoor was hij wel veel goedkoper. er licht nog een trafo klaar voor een voeding te bouwen(10A/30V). maar een besparing is dus om spul zelf te maken. functiegenerator bijvoorbeeld.
ik tel het eigelijk niet zo er wat ik uitgeef. maar voordat ik een weekeind aan het werk ga heb ik (in gedachten) het verdiende geld al 3 keer uitgegeven...
mar als ik de bedragen van sommige mensen hier zie dan ben ik al jaloers als ik dat zou kunnen uitgeven...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough