Wat ik mij afvraag, als een auto te water komt, is deze auto dan weer te redden? Of zouden de kosten om alle electronica van de auto te repareren zo hoog zijn, dat de auto als total-loss beschouwd wordt? Ik heb het bijvoorbeeld over nieuwe (duurdere)auto's, bijvoorbeeld jonger dan 1 of 2 jaar.
Ik zelf denk dat je wel het een en ander moet vervangen, een benzinemotor kan je weer droog maken en opnieuw vullen met olie, ook de boegies kan je vervangen en sommige componenten gaan niet meteen kapot bij contact met water, als ze maar niet aan staan. Vraag me niet waarom ik het wil weten, maar die vraag gaat iedere keer door mijn hoofd als er een auto te water gaat, wat toch wel een paar keer per week gebeurd in Nederland. (alleen in Amsterdan al 1 keer per week)

Reken er maar niet op.

Onze Astra uit 2000 is eens in het water terecht gekomen na een slippartij.

Alles nat incl computer. De wagen moest totall-loss verklaard worden maar men heeft geen opkoper gevonden en men moest dus repareren.

Er is in totaal voor 6800 euro gerepareerd waarvan 1500 alleen al voor de boord computer exclusief de electronica.

Alles moest eruit interieur, dashboard , elektronica , bekabeling , alles. We hebben geluk gehad dat de de auto schuin in het water lag met de neus half boven incl motorblok. Anders was het einde verhaal.

Overigens is de vraag wil je wel blijven rijden met een auto die waterschade heeft gehad in zulke ernstige vormen (kopje onder) wie weet in welke holtes het vocht blijft handen en eventueel later voor ellende kan zorgen.

Dominic

[Bericht gewijzigd door Dominic op ]

Klopt mooi met je motto!

Niks is onherstelbaar het is maar hoeveel je eraan uit wil geven.

Het is denk ik meer het arbeidsloon waar het mee te maken heeft. Geef mij maar een splinternieuwe BMW met waterschade, buiten de boordcomputer kan je de meeste dingen tpch wel zelf fixen. Draden trekken is niet zo moeilijk en met een schema kom je al een heel eind.

Op 6 juni 2006 00:51:11 schreef Thijs82:
Geef mij maar een splinternieuwe BMW met waterschade, buiten de boordcomputer kan je de meeste dingen tpch wel zelf fixen.

Heerlijk, nieuwe bekleding in een auto lijmen, de resten algen uit het ventilatiesysteem peuteren en natuurlijk de bekerhouders leeggieten..
Alles klaar denk je dan? Neehoor, de uitlaat zit nog vol met modder. ;)

Een te water geraakte auto is echt een ramp. Je mag al blij zijn als je ooit die lucht eruit krijgt.

maandag 5 juni 2006 @ 20:40

Een automobilist uit Coevoerden is dit weekend 'uitgegleden' over een bananenschil. De man had een banaantje opgepeuzeld en gooide de schil naar buiten. De wind blies de schil echter weer terug in de auto.

De bestuurder had zo even meer aandacht voor het omhulsel van de banaan dan voor de weg, en belandde in de sloot. De man hield er geen verwondingen aan over maar zijn wagen moest worden weggesleept.

(www.fok.nl)

dat is drama , na reparatie vallen er steeds weer andere dingen uit

in elk onderdeel zit wel electronica, eerst lijkt het goed te gaan maar daarna gaat alles stuk.

zeker een auto van deze jonge leeftijd. het is niet voor niks dat geen opkoper er zich aan waagd.

alles vervangen en repareren is duurder dan een nieuwe auto kopen.

zelfs stekkers vallen spontaan van de bedrading af ( waarom altijd de voedings kant , of tewel de plus kant)

zelf gezien , halve dag onder water , voedings kabels van accu dynamo en startmotor geheel opgevreten.

printplaten verwoest.

zelfde probleem als een auto, zelfs na een klein simpel brandje ,is geblust met en poeder blusser .

beter is direct verkopen,komt aleen maar elende van

Poeder + Elektronica = Einde

Vaak genoeg mee gemaakt.

Kleine titlechange overgens, nu leek het net of je de auto onder water wilde repareren. ;)

Op 6 juni 2006 00:51:11 schreef Thijs82:
Klopt mooi met je motto!

Niks is onherstelbaar het is maar hoeveel je eraan uit wil geven.

Het is denk ik meer het arbeidsloon waar het mee te maken heeft. Geef mij maar een splinternieuwe BMW met waterschade, buiten de boordcomputer kan je de meeste dingen tpch wel zelf fixen. Draden trekken is niet zo moeilijk en met een schema kom je al een heel eind.

dan weer jij niet hoe een nieuwe bmw inelkaar steekt
dit kost je handen vol geld en je hebt gelijk ene spook auto

Op 6 juni 2006 01:00:06 schreef klein is fijn:
Kleine titlechange overgens, nu leek het net of je de auto onder water wilde repareren. ;)

titel lijkt nu helemaal nergens op

EDIT , das beter

Op 6 juni 2006 00:55:09 schreef klein is fijn:
[...]Een te water geraakte auto is echt een ramp. Je mag al blij zijn als je ooit die lucht eruit krijgt.

Precies.

Ik schrok me werkelijk dood toen ik hem in de werkplaats zag. Er zat werkelijk niets maar dan ook niets meer in. Ik heb zelf gezorgd voor 2 stoelen + achter bank en binnen panelen van een sloop wagen om de kosten te drukken. Bekleding en hemel etc is allemaal vervagen.

Alle electronica vervangen werkelijk alles. Incl motormanagement etc. Gelukkig verzekerd.

Overigens kan ik me ook weinig herinneren van hoe ik eruit gekomen ben. Motor afgezet papieren uit dashboardkastje gehaald en volgende dat ik weet is dat ik op de kant stond.

Polyester onderdelen hebben ze schoon gemaakt daar kan niet veel aan kapot.

Ik ben er nu wel van overtuigd dat een nieuwe, te water geraakte auto, niet meer te repareren is. Of je moet de auto helemaal strippen en dan nog heel veel geluk hebben dat je geen mankementen meer eraan krijgt. Maar dat is eigenlijk niet te doen.

Op 6 juni 2006 01:00:06 schreef klein is fijn:

Zou ik nis mee te maken willen hebben.
Ut zal altijd 'n spookauto blijven/worden.
Hup de pers ermee in, en dan 'n nieuwe ervan maken.

Overigens gingen wij ter water op een landweg waar een boer net fijn overheen was gereden met een tracker met verse klei aan de ploegmessen ...... zelfs met 30 was er geen houden meer aan toen ze ging slippen over de vette klei .....

Kleine situatie schets (had nog geen camera toen) :P
Overigens hebben wij er na reparatie nog anderhalf jaar probleemloos mee gereden. Waarna hij is ingeruild bij de dealer.

http://img58.imageshack.us/img58/1884/plons3bc.jpg

Vooral die vis is leuk getekend! En die zon moet nog een lachend gezichtje hebben.... Maar de situatie is duidelijk. En dan te bedenken dat deze auto slechts voor 50% in het water lag.

sjeeeeess.. heb jij tijd teveel? hahaha een hele tekening gepaint haha netjes gedaan :P

Onze auto heeft een laag water in gestaan alles werkt nog prima maar op een warmere dag... pff komt er nog wel een putlucht eruit.. dat vocht trekt werkelijk overal in!

Dus het kan wel.....
Ik ga nu slapen en dromen over natte auto's!

Op 6 juni 2006 00:56:10 schreef Thijs82:
maandag 5 juni 2006 @ 20:40

Een automobilist uit Coevoerden is dit weekend 'uitgegleden' over een bananenschil. De man had een banaantje opgepeuzeld en gooide de schil naar buiten. De wind blies de schil echter weer terug in de auto.

De bestuurder had zo even meer aandacht voor het omhulsel van de banaan dan voor de weg, en belandde in de sloot. De man hield er geen verwondingen aan over maar zijn wagen moest worden weggesleept.

(www.fok.nl)

De moraal: ben je op de baan, eet je geen banaan :)

Poeder + Elektronica = Einde

Poeder + Wat_dan_ook = Einde ;)

Dat bluspoeder gaat werkelijk overal in en doorheen. Zo sprak ik eens iemand die er thuis een brandje mee bluste... het spul had het gehaald tot IN de keukenkastjes... een verdieping hoger :D

maar stiekem zou ik toch wel voor 1000 euro een nieuwe BMW willen met water erin, die motor is nog wel te redden, en dan gewoon stukje bijn beetje opbouwen, maar de auto eerst een jaar laten drogen of zo, dat echt al het water eruit is. Mijn dromen gingen trouwens niet alleen over natte auto´s! Girls !!!!! :)

Een jaar laten drogen ? Dan is ie weg. Zeker zo'n blikken BMW. Je zal hem direct helemaal body-off uit elkaar moeten halen en alles afdrogen en dan ook echt afdrogen. De motor electronica met management is naar z'n grootje die kun je weg gooien. Nieuwe = 1500.

Bekleding, stoelen , banken alles moet je vervangen dus denk er niet te makkelijk over. Vocht trekt werkelijk overal in. Met alleen laten drogen ben je er echt niet. Vocht + Metaal = Roest.

Zoek een verdronken Toyota Hilux, volgens die grapjassen van Top Gear is die nog prima te maken als hij een halve dag in de zee heeft gestaan :+

Zoek een verdronken Toyota Hilux, volgens die grapjassen van Top Gear is die nog prima te maken als hij een halve dag in de zee heeft gestaan

Niet alles roest even hard qua auto's... de carroserie kan tegenwoordig best veel hebben. Probleem is echter dat heel veel andere zaken wel roesten - en als er genoeg boutjes en andere verbinden doorrotten valt het na verloop van tijd alsnog wel uit elkaar ;)

Bovendien vraag ik me af wat 'maken' in bovenstaande precies betekend. Zodanig oplappen dat je er een eindje mee kunt rijden lijkt me geen probleem. Maar zodanig maken dat je minder dan de dagwaarde aan reparaties en extra onderhoud in komende jaren kwijt bent, is een ander verhaal.

Op 6 juni 2006 12:27:58 schreef DominicBekleding, stoelen , banken alles moet je vervangen dus denk er niet te makkelijk over. Vocht trekt werkelijk overal in. Met alleen laten drogen ben je er echt niet. Vocht + Metaal = Roest.

Bekleding kan je laten drogen, liefst met de deuren open, buiten, dus niet IN een garage. Ik heb geregeld de blubber uit de stoelen gespoten met een hogedrukspuit = geen probleem. Ook de rest van het interieur is geen probleem maar dat moet je met een moderne auto niet proberen natuurlijk. En ook niet als het je dagelijkse vervoer is

Maar een moderne auto is van voor tot achter behangen met printplaten en connectortjes waar is zo mn bedenkingen over heb. Zelfs achterlichten bestaan vaak uit meerdere smd-printplaten met foliebandkabeltjes ertussen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]