beste moderatoren,
ik ben bezig een poging te ondernemen tot het opbouwen van een zeer eenvoudige homepage, waarop een cursusje electronica terecht komt.(vanaf heel simpel).
in dit cursusje zou ik graag in ieder geval de volgende schema's:
deze
en deze
willen gebruiken.

gebruiken wil zeggen: link naar CO + kopie van schema (zelfde afbeelding als op CO, maar dan zelf weer ergens anders (home.versatel.nl/spamacount/plaatje) geupload)

ook zou ik willen verwijzen naar CO als informatiebron (en goed forum)
mag dit van jullie?
de pagina komt dus op home.versatel.nl/spamacount, maar wat daar nu staat is nog heel erg basic (te basic, er staat zelfs een fout op*)
*mischien meer dan 1, schroom niet te mailen in dat geval! (voor technische fouten dan, geen type, spel, of htmlfouten)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Alleen schema of complete artikelen?

De astabiele multivibrator en die 555 oscillator zijn zo'n eenvoudige basisschakelingen dat ik geen probleem zie dat je ze op jouw website plaatst. De astabiele multivibrator staat zowat in iedere elektronicaboek, en de 555 schakeling is volgens mij ook zo in de datasheet te vinden.

Letterlijk teksten of niet triviale schakelingen overnemen heb ik wel moeite mee, maar zolang je dat niet doet is het goed.

Verwijzen naar Circuits Online is natuurlijk geen probleem.

Op 15 juni 2006 21:48:16 schreef Lucky luke:
beste moderatoren,
ik ben bezig een poging te ondernemen tot het opbouwen van een zeer eenvoudige homepage

Dat is natuurlijk heel leuk voor jouw homepage, maar als je echt beroemd wil worden is het een veel beter idee een mooie cursus te maken en hem dan *hier op CO* te plaatsen. Veel meer bezoekers, dankbare mods, en als je ook nog bezoekers naar je site wil trekken plaats je ergens nog een linkje.

Op 15 juni 2006 23:18:58 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Dat is natuurlijk heel leuk voor jouw homepage, maar als je echt beroemd wil worden is het een veel beter idee een mooie cursus te maken en hem dan *hier op CO* te plaatsen. Veel meer bezoekers, dankbare mods, en als je ook nog bezoekers naar je site wil trekken plaats je ergens nog een linkje.

heeft CO iets aan een artikel: schema's lezen?
ik vrees dat de gemiddelde COer al meer van electro weet.

mischien kan ik wat over de transistor schrijven.

En over het overnemen van die schakelingen:
ja, het zijn schakelinge die in elk electronica-boek staan, maar hier staan ze al online, en dat is makkelijk.

wat ik ermee van plan ben is het volgende:

plaatje overnemen van CO, om dataverkeer op co te beperken zelf uploaden, plaatje klikbaar maken, is link naar co met uitleg van die schakeling, onder plaatje eveneens link naar co met uitleg van die schakeling, dan een berg bouw-uitleg voor een beginner, een verklaring van de werking etc. (niet het verhaaltje van CO maar een eigen verhaaltje.)

verder blijft het idd bij simpele dingen. als ik nu een beetje kijk dan denk ik aan de astabiele multivibrator, het 555 led knipperlicht en de witte led op 1,5V

waarvan de laatste zeker nog wel even duurt, ik ben nog bezig met de pagina over de anderen.

in welke vorm willen jullie dat transistorartikel hebben?
.doc, .txt, .rtf, .zip (dat kan alles zijn, maar is wel lekker klein) .pdf (.wav :P?)

in .html is het al klaar, maar dan wel in de bekende afgrijselijke blauw-gele-kleine-lettertjes opmaak van mijn homepage. (staat nog niet online)nu wel

Op 16 juni 2006 14:36:40 schreef Lucky luke:
heeft CO iets aan een artikel: schema's lezen?

Vast niet idereen, maar als ik sommige discussies zie dan zou dat best nuttig zijn. (maar ik ben geen moderator/beheerder)

het is een supersimpele uitleg hoor, niet: hoe verklaar ik de werking van iets, maar meer:

batterij - draad - schakelaar - draad - lampje - draad - batterij.

edit:
de geboorte van spamacount is een feit!
kijk op www.home.versatel.nl/spamacount/index.html

en laat de champagne nog maar even in de koelkast, want daar is spamacount nog te jong voor.

* Lucky Luke lust wel een glaasje :P

Op 16 juni 2006 15:14:26 schreef Lucky luke:
edit:
kijk op www.home.versatel.nl/spamacount/index.html.

De geboorte van een 404 error is een FEIT

inderdaad, te jong ofzo want ik krij "Kan de pagina niet vinden." :-)

De . achter de link weghalen en je kan de site wel openen :-)
Zo dus: www.home.versatel.nl/spamacount/index.html

[Bericht gewijzigd door Boet op ]

champagne en het bouwen van een website gaat niet samen.
alles zou nu moeten werken.
natuurlijk nog steeds met dat krielkiplettergrote en die blauw/gele layout.

Op 16 juni 2006 15:14:26 schreef Lucky luke:
kijk op www.home.versatel.nl/spamacount/index.html

Oei! dat doet pijn aan mijn ogen. Snel weg daar...

Op 16 juni 2006 15:40:34 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Oei! dat doet pijn aan mijn ogen. Snel weg daar...

ik heb dat blauw met geel juist omdat blauw een donkere kleur is en niet zo zeer doet aan de ogen als wit (naar mijn menig)

maar ik ben toch nog met een stylesheet aan het stoeien, dus wat wil je liever?

Zwarte achtergrond, witte letters?
blauwe achtergrond, lime letters?
grijze achtergrond, zwarte letters?
gele achtergrond, paarse letters (WAAAAAAAAAAAAAH!!!)?
of nog wat anders?

eerlijk gezegd vind ik die kleine lettertjes ook niet zo fijn, maar om in alles in te voegen dat het groter moet is beetje omslachtig, dus werk ik gelijk aan een stylesheet voor het geheel, dus duurt het nog langer.

edit: ik kom er absoluut niet uit met die stylesheets. waarschijnlijk vergeet ik een klein rotkommatje, acolade of dubbel aanhalingsteken, maar ik stop er nu ff mee voor ik gek wordwas ik al, okee dan...
mocht een van jullie toevallig ervarener zijn met html: stuur me ff een mailtje (anders word het wel erg offtopic hier)
ik gaat eens door aan me lijnvolger, idd dat is het zoveelste project

Op 16 juni 2006 15:48:17 schreef Lucky luke:
dus wat wil je liever?

witte achtergrond, zwarte letters. saai he? maar wel goed leesbaar, en het papier wordt niet al te nat als ik het inkjet.

enne... zorg dat
- google al je pagina's kan vinden
- iedere pagina een eigen URL heeft

Op 16 juni 2006 16:07:22 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

witte achtergrond, zwarte letters. saai he? maar wel goed leesbaar, en het papier wordt niet al te nat als ik het inkjet.

hmmm. copy paste dan maar naar word oid, sorry, maar wit doet pijn aan mijn ogen
(btw, ik inkjet ook)

goed leesbaar:
word aan gewerkt!

enne... zorg dat
- google al je pagina's kan vinden
- iedere pagina een eigen URL heeft

iedere pagina heeft een eigen url
google heb ik nog niks aan "doorgegegeven" maar als ik op spamacount google vond ie 'm wel. (nou nog zover zien te krijg dat ie bovenaan staat bij "beginner electronica" als zoekterm :P)

> hmmm. copy paste dan maar naar word oid, sorry, maar wit doet pijn aan mijn ogen

als dat belangrijker is dan dat er mensen je text lezen....

> iedere pagina heeft een eigen url

maar als je via het menu aan de linkerkant naar een pagina komt dan krijg je niet die URL in je URL-regel, en als je bookmarkt dan bookmark je altijd je hoofdpagina. als je wilt dat mensen je kunnen terugvinden, en links naar jouw pagina's kunnen posten (bv op CO) dan moet je dat mogelijk maken.

> (nou nog zover zien te krijg dat ie bovenaan staat bij "beginner electronica" als zoekterm :P)

dat komt vanzelf als je populair wordt == er veel links naar jouw site op andere sites staan. en daarvoor moet je (zie boven).

Op 16 juni 2006 16:31:38 schreef Wouter van Ooijen:
> hmmm. copy paste dan maar naar word oid, sorry, maar wit doet pijn aan mijn ogen

als dat belangrijker is dan dat er mensen je text lezen....

uhm, nee, maar lichtgrijs lezen ze ook wel. bovendien kun je een printer prima instellen dat íe geen achterghrondkleuren afdrukt (altans in firefox)

> iedere pagina heeft een eigen url

maar als je via het menu aan de linkerkant naar een pagina komt dan krijg je niet die URL in je URL-regel, en als je bookmarkt dan bookmark je altijd je hoofdpagina. als je wilt dat mensen je kunnen terugvinden, en links naar jouw pagina's kunnen posten (bv op CO) dan moet je dat mogelijk maken.

en hoe dan wel?

> (nou nog zover zien te krijg dat ie bovenaan staat bij "beginner electronica" als zoekterm :P)

dat komt vanzelf als je populair wordt == er veel links naar jouw site op andere sites staan. en daarvoor moet je (zie boven).

weet ik. maar dan moet google 'm wel kennen, en ik heb niet eens een meta-tag, laat staan een robots.txt bestandje... :P dus dan vind íe 't niet echt. (dat ie op spamacount wel wat vidn snap ik ook niet helemaal, maar vind ik wel best)

> uhm, nee, maar lichtgrijs lezen ze ook wel.

dat wel, anders lipen ze hier ook wel weg

> bovendien kun je een printer prima instellen dat íe geen achterghrondkleuren afdrukt

dat kan, maar dat is net zo arrogant als eisen dat je bezoeker perse IE moet gebruiken, Flash moet installeren, en dan eerst de animatie bekijken voordat ie verder kan.

> en hoe dan wel?

geen frame reloads gebruiken, gewoon een aparte main file voor iedere subpagina. is wel meer werk

> weet ik. maar dan moet google 'm wel kennen, en ik heb niet eens een meta-tag, laat staan een robots.txt

een robots.txt gebruik je alleen als je bepaalde delen *niet* doorzocht wil hebben, dus die heb je denk ik niet nodig. meta-tags kunnen helpen, maar zijn niet echt nodig. wat helpt is links naar jouw site, en die komen vanzelf als je maar inhoud biedt. dat is het hele geheim van google-rating: zorg dat je inhoud biedt.

Haal ook even de taal en spellingsfouten uit die site.
"aflijden"......... Bwa...
De "wet van Watt" stond ook al niet in mijn leerboeken.

Op 16 juni 2006 16:51:08 schreef Wouter van Ooijen:
> uhm, nee, maar lichtgrijs lezen ze ook wel.

dat wel, anders lipen ze hier ook wel weg

dan word de eerstvolgende aanpassing een andere layout.

> bovendien kun je een printer prima instellen dat íe geen achterghrondkleuren afdrukt

dat kan, maar dat is net zo arrogant als eisen dat je bezoeker perse IE moet gebruiken, Flash moet installeren, en dan eerst de animatie bekijken voordat ie verder kan.

dat is waar, maar het is maar een tip. bovendien, je eigen site is ook groen van achtergrond

> en hoe dan wel?

geen frame reloads gebruiken, gewoon een aparte main file voor iedere subpagina. is wel meer werk

hola, ik begin net een beetje html te begrijpen, mag het in het nederlands?
een beetje internetter die een bepaalde specifiek pagina uit een frame wil loshalen en bookmarken opend 'm in een los deelvenster (met firefox)

maar voor die arme internetexplorrergebruikers zal ik dan maar een linkje toevoegen om die pagina te bookmarken (deze pagina los laden om te bookmarken) onderop elke pagina

> weet ik. maar dan moet google 'm wel kennen, en ik heb niet eens een meta-tag, laat staan een robots.txt

een robots.txt gebruik je alleen als je bepaalde delen *niet* doorzocht wil hebben, dus die heb je denk ik niet nodig. meta-tags kunnen helpen, maar zijn niet echt nodig. wat helpt is links naar jouw site, en die komen vanzelf als je maar inhoud biedt. dat is het hele geheim van google-rating: zorg dat je inhoud biedt.

nou is de inhoud weer fout... nog meer?
wiens homepage is het nou eigenlijk?
goed:
1) die achtergrondkleur leest niet lekker
2) die tekstkleur leest niet lekker
3) het lettertype is te klein
4) bookmarken is lastiger door de frames
5) printen is lastiger door de printeronvriendelijke achtergrondkleur

aan punt 1,2,3,5 ga ik werken, punt 4mischien ook nog, maar ik ga geen website over vanile-ijs ervan maken mocht je dat ook nog willen.

Op 16 juni 2006 16:53:21 schreef Hugo Welther:
Haal ook even de taal en spellingsfouten uit die site.
"aflijden"......... Bwa...
De "wet van Watt" stond ook al niet in mijn leerboeken.

spelfouten:
website is pas geboren, zal die fout er uit halen, zijn er meer?
wet van watt:
word overal genoemd, altans, ben ik vaak genoeg tegengekomen. maargoed, hoe wou je 'm dan noemen?
vermogenswet? vermogensformule? hersenspinsel van watt?
[edit]
taalfouten voor zover gemeld verbeterd
[/edit]
bedoel niet kwaad hoor, maar jullie zijn wel erg eerlijk :)
[edit2]
ik stop nu met aan die website te bouwen, als ik in dit topic weer post heb ik de bouw hervat.
(nee, dat gaat geen maanden duren, eerder dagen, ik wil nu wel weer eens iets in elkaar solderen namelijk :))
[/edit2]
[edit3, dus geen post :)]
en ik ga ervoor zorgen dat CO in een nieuw venster/tabblad word geopend als die link word gevolgd
[/edit3]
[edit4]
stiekem toch alvast die CO-link gefixed

btw. is de topictitel niet aan vervanging toe?
(en voor íe gesloten word: het heeft wel een link met electronica, namelijk de verspreiding van deze mooie hobby!
mischien hoort het dan meer in ontwikkeling thuis...)
("nieuwe site met startprobleem" als titel?)

En ik die dacht dat je doelgroep minstens 1 niveau lager moet liggen dan je eigen niveau.

> dat is waar, maar het is maar een tip. bovendien, je eigen site is ook groen van achtergrond

die zit :)

maar als ik er iets van print verspilt het iig geen inkt. check dat even bij jouw (misschien zit het al goed)

> hola, ik begin net een beetje html te begrijpen, mag het in het nederlands?

nee, ik ken de nederlandse termen niet eens

> een beetje internetter die een bepaalde specifiek pagina uit een frame wil loshalen en bookmarken opend 'm in een los deelvenster (met firefox)

ik denk ik dat ik wel een 'beetje internetter ben', maar die moeite doe ik zelden. dan moet een pagina wel *heel* erg interessant zijn. links als 'bookmark deze pagina', 'terug', etc vind ik een belediging van de surfer: mijn browser heeft die buttons al, en die weet ik te vinden, zorg maar dat die werken met je pagina.

dit is niet bedoeld om je aan te vallen, integendeel: probeer je verplaatsen in alle mogelijke gebruikers, zij (en alleen zij) kunnen je google rating omhoog halen!

Op 16 juni 2006 17:31:03 schreef Wouter van Ooijen:
> dat is waar, maar het is maar een tip. bovendien, je eigen site is ook groen van achtergrond

die zit :)

maar als ik er iets van print verspilt het iig geen inkt. check dat even bij jouw (misschien zit het al goed)

> hola, ik begin net een beetje html te begrijpen, mag het in het nederlands?

nee, ik ken de nederlandse termen niet eens

> een beetje internetter die een bepaalde specifiek pagina uit een frame wil loshalen en bookmarken opend 'm in een los deelvenster (met firefox)

ik denk ik dat ik wel een 'beetje internetter ben', maar die moeite doe ik zelden. dan moet een pagina wel *heel* erg interessant zijn. links als 'bookmark deze pagina', 'terug', etc vind ik een belediging van de surfer: mijn browser heeft die buttons al, en die weet ik te vinden, zorg maar dat die werken met je pagina.

dit is niet bedoeld om je aan te vallen, integendeel: probeer je verplaatsen in alle mogelijke gebruikers, zij (en alleen zij) kunnen je google rating omhoog halen!

ivm edit 2: dit telt niet als post daarvoor
{sub] ik had beter gewoon kunnen zeggen dat ik morgen ofzo doorga...[/sub]
ik zie het ook niet als aanval, maar (niet bedoeld als aanval) jullie zijn wel erg eerlijk als ik eerlijk mag zijn :)

ik bedoelde overigens geen link "bookmark deze pagina" die dan ook keurig dat bookmarkvenstertje opend, maar een link: "deze pagina in los venster openen" (met evt. toelichting: om gemakkelijker te kunnen printen, bookmarken en linken naar specifiek deze pagina, ipv de hoofdpagina)

of is dat ook al beledigend?

in dat geval moet ik me wel heeeeeeeeeeeel lange tenen indenken, dat gaat fout met een coverless PC die voor me op de grond staat, auw auw auw

Op 16 juni 2006 17:28:31 schreef Wim P.:
En ik die dacht dat je doelgroep minstens 1 niveau lager moet liggen dan je eigen niveau.

dat ligt het qua inhoud wel hoor :) alleen niet qua layout en navigatie. daar doe ik later nog wat aan (voor volgende week denk ik)
zoniet (en dat is het heerlijke van hobbywerk, het heeft geen haast) dan was ik druk bezig met wat anders. (en zien jullie weer wat nieuws bij het show je robot topic, maar ik beloof niks)

Ik heb denk ik wel een systeem voor jou, ik verkoop het normaal voor €5 maar omdat het mij ook kan helpen krijg je het gratis, als je het wilt natuurlijk. Het is een cms (Content Management System) waar je pagina's in een soort 'Word' stijl kan aanmaken. Je kan een gastenboek in en uitschakelen en je kan verschillende layouts laten selecteren.

Hier is een voorbeeld:
http://www.cvtng.tk/

Als je het systeem wilt, contacteer me dan op het email adres in mijn profiel. Het werkt wel op php en mysql dus zal je wel een (gratis) servertje moeten vinden.

ziet er (op de banners, ad's en popups na) mooi uit, dat voorbeeld. toch hou ik het liever bij compact kladblok-html (anders had ik wel publisher gebruikt, want dat heb ik al).

verder weet ik niet wat mijn internetprovider met php en mysql doet, maar ikzelf zou al helemaal niet weten hoe daarmee om te gaan.

ik wil het gewoon zo simpel mogelijk houden. de layout moet anders, dat is waar, maar daar werk ik ook aan.

ook zou een soort spellingscontrole handig zijn, maar dat heeft kladblok nu eenmaal niet. (ik weet niet of "dat systeem" dat wel heeft?)