Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 18 juni 2006 15:53:36 schreef Aart:
Mijn excuses, Henry.Je hebt wel gelijk, over het bouwen van websites is elders informatie en discussie genoeg te vinden op het internet, en (hopenlijk
betere als dat een elektronica-knutselaar als ik kan geven.
Qua content 1 tip waar ik mijzelf aan probeer te houden: Zorg voor originele content. Praktisch niemand komt voor iets dat elders (binnen hetzelfde taalgebied) al beter te vinden is.
Het al dan niet met toestemming kopieren van info die al elders te vinden is komt mij wat onzinnig voor, plaats dan een linkje.
heb je gelijk in, maar ik was van plan er nog een (voor beginners hopelijk verhelderende) extra uitleg bij te plaatsen.
verder heb ik nu die zinnen ff aangepast (door wat <br> tags weg te knippen.)
en ik zal de lettergrote ook aanpassen. en dan hebben we het verder alleen over de inhoud.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 18 juni 2006 15:45:08 schreef Henry S.:
[...]
Wat is er mis met twee tellen copy & paste?
1)dat het mischien lelijk staat
2)dat Wouter (v. Ooien) misschien niet de enige is die zich beledigd voelt door een linkje "terug" omdat de browswer daar ook een knop voor heeft
verder niks. alleen vind ikzelf (let wel, ik zelf!) een menuttje handiger. als jij 3 uur wilt zoeken naar een pagina vind ik het best. maar je vraagt zlef of we het over de inhoud willen gaan hebben. laten we dat dan ook maar doen.
ik hoop dat ik nu klaar ben met die stijlaanpassingen, want dan kan ik me ook richten op de pagina "mijn projecten" (weten jullie ook weer waar ik me mee bezig houd) en met de pagina "bouw eens wat" waarvoor ik de schema's nodig had waar het in dit topic om begon...
[ook OT]
trouwens, om nog even terug te komen op het transistorartiekel, hoe willen jullie dat hebben? in HTML staat het iig al op mijn website. (zij het dan inclusief gratis spelfouten)
[/ook OT]
edit: lettergroote is ook verkleind
Aan een "simpelere" uitleg van complexere schakelingen voor praktische toepassing is volgens mij niet enorm veel behoefte.
Wel zit er volgens mij her en der `een gat in de markt' tussen de absolute basis (wet v ohm, de transistor als DC-versterker etc) en schakelingen met b.v. een niet als ideaal te beschouwen opamp of een 555.
Een goed nederlandstalig artikel over het inwendige van de 555 en hoe dat toegepast wordt in de diverse bekende basisschakelingen zou een echte publiekstrekker kunnen zijn.
Ik noem maar wat. 
Lucky Luke
Op 18 juni 2006 16:32:00 schreef Aart:
Aan een "simpelere" uitleg van complexere schakelingen voor praktische toepassing is volgens mij niet enorm veel behoefte.Wel zit er volgens mij her en der `een gat in de markt' tussen de absolute basis (wet v ohm, de transistor als DC-versterker etc) en schakelingen met b.v. een niet als ideaal te beschouwen opamp of een 555.
Een goed nederlandstalig artikel over het inwendige van de 555 en hoe dat toegepast wordt in de diverse bekende basisschakelingen zou een echte publiekstrekker kunnen zijn.
Ik noem maar wat.
ik wou het simpel houden. 2 transistormultivibrator en 555 multivivbrator. want wat ik uit ervaring weet (en zie bij beginners in mijn omgeving) is een bepaalde angst voor IC's. als ik dan kan laten zien dat een 555 gebruiken eigenlijk simpeler is dan 2 torretjes...
dat is natuurlijk meer iets voor absolute beginners. daar heb ik nog niet veel sites voor tegengekomen, vandaar dat ik er een opzet. voor de gevorderden komt ook nog wel wat op mijn site. ik vrees alleen dat ze nog ff moeten wachten.
ik dacht aan omschrijvingen van mijn eigen projecten. daar zitten superstomme dingen tussen, maar ook leuke (21 fading RGB led's op 1 muur? ziet er vet uit, en je kan er bijna bij lezen (zeker als ze wit zijn)
ik rond eerst het beginnersdeel af tot het eerste bouwprojectje: een knipperlicht.
Daarna word het knipperlicht uitgebreid met een looplicht oid (wete nog niet zeker) en dan stapje voor stapje word de beginner geschikt voor het algemene deel van de site, waarop mijn eigen electronische hersenspinsels staan
Op 16 juni 2006 17:31:03 schreef Wouter van Ooijen:
> dat is waar, maar het is maar een tip. bovendien, je eigen site is ook groen van achtergronddie zit
maar als ik er iets van print verspilt het iig geen inkt. check dat even bij jouw (misschien zit het al goed)
Dat kun je in je CSS opgeven, met media types, dus dan kun je daar aangeven of bijvoorbeeld tabellen of achtergronen meegeprint moeten worden.
Persoonlijk houd ik ook niet van frames, evenals Google en de gebruiker al helemaal niet (met bookmarks e.d).
Maar verder vind ik het een goed iniatief! er is een groot gebrek aan goede electronica uitleg, helemaal voor beginners, of je zit uren op google te zoeken en kom je uitleg op de vreemste sites tegen.
[Bericht gewijzigd door remy op ]
Lucky Luke
Op 18 juni 2006 17:49:11 schreef remy:
[...]
Dat kun je in je CSS opgeven, met media types, dus dan kun je daar aangeven of bijvoorbeeld tabellen of achtergronen meegeprint moeten worden.
staat er nu ook:) (screen, oftewel, de css word alleen op het scherm gebruikt, afdrukken gebruikt de standaardkleuren (zwart op wit))
Persoonlijk houd ik ook niet van frames, evenals Google en de gebruiker al helemaal niet (met bookmarks e.d)
venster in nieuw tabblad openen? even wat werk, maar dan heb je een directe bookmark. ik zelf bookmark dan gewoon de hele site, meestal staat er meer interesant op, en al de menustructuur goed is zit je toch zo weer op de juiste pagina...
Maar verder vind ik het een goed iniatief! er is een groot gebrek aan goede electronica uitleg, helemaal voor beginners, of je zit uren op google te zoeken en kom je uitleg op de vreemste sites tegen.
kijk, daar doe ik dit nou voor 
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Roel
Hieper de piep!
Let er op dat je overal de eenheden bij zit. Ik citeer maar even een voorbeeldje;
"en dat is 1000. en wat is dan de emitorstroom?"
en bijvoorbeeld:
"9-1,8=7,2
7,2;0,020=360"
Zet achter uitkomst dus even de eenheid erbij. (niet in de formule zelf)
Lucky Luke
Op 18 juni 2006 18:07:48 schreef Roel:
Let er op dat je overal de eenheden bij zit. Ik citeer maar even een voorbeeldje;"en dat is 1000. en wat is dan de emitorstroom?"
en bijvoorbeeld:
"9-1,8=7,2
7,2;0,020=360"Zet achter uitkomst dus even de eenheid erbij. (niet in de formule zelf)
OK, thanx, word asap verwerkt
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Oke hier dan....
Op 9 juni 2006 23:17:03 schreef N!€0:
[...]
Leuke site, simpel uitgelegt!
Alleen zou ik de achtergrond en vooral de text een andere kleur geven, het leest niet fijn.
Misschien is het handig als je uitlegt hoe je de transistor in een schakeling kan gebruiken en wat de maximale spanning is die op de Collector, Basis en Emitter bij bijvoorbeeld het type BC547B (voor de luie mensen zoals ik die niet naar de datasheeds willen kijken), als ik wat meer weet over de transistor ga ik misschien ook een simpele pagina op mijn website daar over bouwen
.
//Edit,
zie nu dat je het al hebt veranderd! Netjes!
Trouwens je bent de Condensator nog vergeten uit te leggen!
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
hmmm gewoon lekker maken wat je zelf mooi vind....
weet uit ervaring dat je homepage nooit goed is...
Lucky Luke
Op 18 juni 2006 19:24:28 schreef N!€0:
Oke hier dan....
[...]
//Edit,
zie nu dat je het al hebt veranderd! Netjes!
Trouwens je bent de Condensator nog vergeten uit te leggen!
ik ben de condensator niet vergeten uit te leggen, die komt bij "maak eens wat"
(maybe kan ik die beter "condensator" noemen, en het projectje/ projectjes los zetten, met verwijzing naar de cursus waar nodig...)
wat ik wel ben vergeten (hele stomme fout) is vergeten duidelijk de symbolen op te geven van een LED of een weerstand. tevens is het bij diode niet echt duidelijk...
en ik zie dat de plaatjes bij serie/paralel dood zijn...
Op 18 juni 2006 22:42:03 schreef Arjan Swets:
hmmm gewoon lekker maken wat je zelf mooi vind....weet uit ervaring dat je homepage nooit goed is...
och, dingen als stijl/smaak valt niet over te twisten. maaar het moet wel leesbaar blijven natuurlijk...
edit @ hieronder:
zucht... niet zo letterlijk... (letterlijk opvatten kan grappig zijn... soms... (ik wil geen duizend jaar hoeven wachten voor <iets>. (dan gewoon iemand 40 jaar laten wachten, in vergelijking met 1000 is dat niks...))
als het toch letterlijk moet:
over stijl is zo veel te twisten want iedereen heeft een andere smaak, en daardoor word er zoveel over te twisten, dat het zoveel tijd kost, dat er eigenlijk niet meer over te twisten valt, omdat er dan niks anders dan twisten zou worden gedaan op deze wereld. zijn we wel van de overbevolking af, want als niemand meer wat eet... omdat er niemand meer wat groente/graan teelt, vee houd/melkt/slacht... dan is de overbevolking snel verdwenen. word het alleen wel saai op aarde, niemand soldeerd meer... 
Op 19 juni 2006 16:24:55 schreef Lucky luke:...och, dingen als stijl/smaak valt niet over te twisten...
Jawel hoor, daar kan je heel goed over twisten.
Lucky Luke
Op 19 juni 2006 16:35:11 schreef lukasje:
Kan je even je verlichting van je site aanzetten
want ik zie niet zo goed in het donker
zucht... weer de stijl... gezever...
maar ik vind dit eigenlijk ook een tint te donker. ok, CO-grijs dan. bij de volgende update gooi ik 'm even in de bleek
( ga pagina "mijn projecten" aanmaken en wat hoofdletters etc door bestaande pagina's mengen...)
edit:
klein updatetje: licht is aan, en verder zoek de 2 verschillen 
LED symbool toegevoegd, zinnetje bij diode toegvoegd, weerstandssymbool nog NIET toegevoegd
[ot]@lukasje hey, die naam komt vaker voor onder elecronica-hobiisten... (ok, als achternaam en met een k, maar toch) zou er een verband zijn?[/ot]
betere als dat een elektronica-knutselaar als ik kan geven.