Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

Beetje later reactie:

@Croeske_b:

Ik heb zelf 2 LASEVER 532nm lasers van 70mW en 140 mW, beide als zo'n 2 jaar in gebruik en nog nooit problemen gehad. De laser output is in te stellen met een potmeter en de opgenomen stroom is af te lezen in het display op de voeding. Deze lasers hebben een dubbele temperatuur regeling (TEC) en werken zowel met TTL -en analoge blanking tot 30K/sec, wat je niet vaak ziet voor die prijs !! Het analoog blanken gaat alleen als je ook een DAC hebt die dit kan verwerken, zoals de EasyLase DAC, (niet het goedkope DACtje van Guido.) Analoog blanken is dus het in -en uit-faden van de laserstraal, wat je vaak ziet bij professionele beamshows, zoals bij DanceValley of MysteryLand. TTL blanken is bot en irritant om te zien...
De lasers van Laserver kunnen dan wel van Chinese makelij zijn, ze kosten de helft van eenzelfde uit Duitsland en heb regelmatig (technisch) kontakt met ze via email, die altijd binnen één dag netjes beantwoord worden. Ik heb dus geen enkele twijfels over de service van ze...

@IceWolFF:

-Popelscan is idd vrij te downloaden, maar dan heb je weinig mogelijkheden. Je kunt dit programmatje gebruiken om wat te oefenen met lasersturing. Www.mylaserpage.de

-Mamba2004 moet je kopen en is er vanaf 99 euro. Je krijgt er ook enkele beamshows bij. Www.Medialas.com

-HE-Laserscan is misschien de beste oplossing voor je. Deze kost maar enkele tientjes en je krijgt updates gratis. Als je je ook aanmelt op hun site, heb je toegang tot gratis beamshows die iedereen kan gebruiken. Zelfgemaakte shows kun je ook laten uploaden voor anderen. Er staan er nu al meer dan 20 op die je kunt downloaden.
Met HE-laserscan kun je ook SMSjes die binnenkomen op je GSM projecteren op een muur ofzo. Beams 'programmeren' op muziek (MP3,Wav) is eenvoudig te doen en kan niet met Mamba2004.
De keuze lijkt me makkelijk. Www.HE-laserscan.de

GEWONNEN, maar wat duurde deze 90 min lang.

@scantech: he-laserscan ziet er goet uit, in de freeware versie ff m'n duits ophalen,

gelijk mij het verschil uitgelegt voor analoge blanking,
kun je je dac uitbreiden met 1 extra dac0832 voor analoge signaal voor blanking. alleen kun je dit je software wijs maken. lpt pin 1 gebruiken ?

hoe heb ben je aan je lasever's gekomen?

Vergeten te schrijven: HE-Laserscan kun je instellen in Duitse, Engelse, Franse EN NEDERLANDSE tekst. Geen woordenboek nodig dus ;-)

TTL-Blanking is of laserstraal aan of straal uit. Dit is gewoon een 5V signaal uit je DAC van Guido (DACg).
Ana-Blanking werkt meer als de werking van een potmeter die de stroom 'afknijpt' van de straal, dus van maximaal naar minimaal, van 5V tot 0V signaal.
Mamba, HE, LDS en Pangolin-lasersoftware gebruiken een minimaal 8 bit analoog signaal. De mate van 'helderheid' van een kleur wordt dan omgezet in een waarde tussen 0 en 255. Net als bij de helderheid van een kleur in een tekenprogramma zoals Paint of PhotoShop.
LPT Pin1 is maar een TTL signaal (0 of 1), geen analoog signaal dat die waarde tussen 0 en 255 kan weergeven.

Maar er is hoop!
Als je de DACg hebt, heb je de beschikking over 4 kleur-uitgangen, Rd/Gl/Gn/Bw. Dit is dus 4 bits. Koop een DACtje met 4 ingangen en je hebt een 2^4 = 16-steps ana-blanking.
Sluit deze aan op je laser met ana-blanking en de resultaten zijn schitterend !
Je kunt natuurlijk ook de EasyLase kopen bij www.JMlasers.com, of bij Guido zelf bestellen. Dan komen ze ook van JM af (de maker van de print), en dan betaal je niet de BTW van 16%.

Ik ben aan de Lasever lasers gekomen via een ongebruikelijke import. Ik kan je alleen zeggen dat ze 2 jaar geleden enorm met de prijzen naar beneden zijn gegaan...

pin 1 lpt gebruik om de dac0832 aan te sturen,en dan pin 2 tot 9 parallel aan x y as dac0832. zoals je pin 14 gebruik om eerste dac0832 mee an te sturen.

en hoe werkt het dan aan de laserdriver kant. ergens link naar schakeling.

jmlaser.com ziet er goed, als ik een keer geld over heb. wel mooi demo van mambo (had ik nog niet) gedownloadt.

maar moet ik dan bij guido zijn voor prijslijst ?

HE-laserscan knopje taal ook gevonden, gemakkelijk zeg.

[Bericht gewijzigd door IceWolFF op zaterdag 17 juni 2006 03:04:26

http://www.lasever.com/ ze hebben daar groen en blauw:)
ik zal eens gaan kijken wat ze daar voorn lasers hebben. Als ze daar goedkoop zijn en een beetje goed te verkrijgen zijn (verzenden ed.) dan zal daar mijn eerste keus naar gaan. Verder ga ik dit weekend al beginnen (heb de voedingsprinten al bijna af).

Nogmaals een verzoek om je ets-lijstje nog een keer naar mij te sturen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ik had ze gemailt en dit stuurde ze me terug

"We have 532nm 300mW laser for $630, which is the most worthwhile you can find in the world."

en stuurde me de datasheet die ook hier te vinden is http://www.lasever.com/LSR532-ML.htm .

vindt het wel een mooie module, gemakkellijk goed te koelen.

leuk maar niet mee om te beginnen, ik dacht meer ~10 mW 532nm.

iemand nog spiegels dichro magneten CYL0275 liggen voor zacht prijsje mail me.

[Bericht gewijzigd door IceWolFF op zaterdag 17 juni 2006 23:48:32

Ik heb ze ook gemailt, nog niks teruggekregen, denk omdat ik 'please contact me by mail' erbij had gezet zonder me te bedenken dat mail hier iets anders betekent dan daar...

edit: even een nieuw mailtje gevraagd met prijzen en spec's van 10mW groene en blauwe lasers.

Als je zelf een analoge blanking op je laser wilt zetten, krijg je wel veel problemen: De lichtopbrengst van een laser is niet lineair met het spanning/stroom verloop. En dan heb je ook nog een driver nodig die voldoende stroom kan leveren. Misschien iets om in de toekomst naar te kijken maar ik zou er nog niet aan beginnen.

[Bericht gewijzigd door muddy op zondag 18 juni 2006 10:38:18

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

zo hee, 30mW groen is het kleinste dat ze hebben.

Ik ben vandaag wezen etsen, alleen heb ik wat slecht nieuws:
bilda dac + galvo bord kan niet ge-etst worden
ik heb pas 1 dac print af
de rest heb ik nog niet af.

Jammer maar helaas ik kan er ook niks aan doen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

heej muddy,

Oh waarom niet?
Te kleine printje of zijn de spoortjes niet groot genoeg?
MMM Als ik alvast een poppelscan dac printjes en vlindertjes heb kan ik alweer verder met bouwen.

Ok,

Grtzzz Antoine

dat is niet zo mooi voor je muddy,

voor mij is de dac ook het belangrijkste, dus als je die alvast meer zou kunnen maken,

kan ik alvast gaan meten.

Weet iemand toevallig wat het beste manier is om een geschakelde voeding te belasten?. ik gebruik nu 2 halogeenlampen op de 5v en op de 12v. maar ze worden vrij erg te heet in mijn laser projector.
als ik zonder die 2 lampen aansluit dan krijg ik brak beeld :P> (tenzei de laser ff aanspringt)

iemand?

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Op 21 juni 2006 23:12:51 schreef Dnstje:
Weet iemand toevallig wat het beste manier is om een geschakelde voeding te belasten?. ik gebruik nu 2 halogeenlampen op de 5v en op de 12v. maar ze worden vrij erg te heet in mijn laser projector.
als ik zonder die 2 lampen aansluit dan krijg ik brak beeld :P> (tenzei de laser ff aanspringt)

iemand?

Ik neem aan dat jij een computervoeding gebruikt?
Je moet namelijk een aardig wat Watt weerstand op de 5V lijn hangen. Voor verdere details moet je ff hier op CO zoeken! :)

Op 5 juni 2006 13:23:20 schreef Dnstje:
@arjan
http://dnst.be/laser/Foto%27s/Schemas/OpticalPD.JPG
de IR led zit er niet in maar die is zo aantesluiten.

http://dnst.be/magneet.GIF het maak dus wel uit hoe de vlinder zit en magneet. (denk ik)

maar hoe kan je achter de noord/zuid pool komen van je magneet?
ik heb van die ronde maar er staat verder niets op....

misschien een andere magneet er naast houden...

en bij een optisch PD... hoe moet het vlaggetje dan staan tov de magneet?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

De polarisatie van de magneet kan je vinden door de magneet in een spoel te leggen en die spoel dan aanzetten. Noord of zuid zal nu naar de spoel getrokken worden.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik heb de dac print eens wat geinspecteerd, en ik ben erachter dat dit de print is voor Gdac1.0. Gelukkig heb ik nog een 74374 liggen, maar toch nog een vraagje (het voedings gedeelte is vaag): Op welke spanning(en) werkt de gdac 1.0? Ik ben er namelijk achter dat de + van de opamp verbonden is met de + van de dac0832 ic's. Dit vind ik nogal vaag. Ook een schema is goed.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Dat klopt nie helemaal muddy! :)
Hier een schema van DNST
http://www.dnst.be/laser/schema's/dacwandler+ttl.jpg
Khoop dat het niet erg is dat ik hem van joun server host DNSTje ;)

maar op de ge-etste print zit het zo:
+ van de opamp, verbonden met + van de dac0832, verbonden met pin 1 en 2 van de potmeters. De pinout is voor de 74374, ik weet al hoe ik hem moet aansluiten alleen de voedingsspanning weet ik dus niet. edit: ik zie nu dat de dac0832 een spanning tot 15V mag hebben. Verder is de min aansluiting van de opamp wel apart.

[Bericht gewijzigd door muddy op zaterdag 24 juni 2006 12:32:21

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 24 juni 2006 12:31:25 schreef muddy:
maar op de ge-etste print zit het zo:
+ van de opamp, verbonden met + van de dac0832, verbonden met pin 1 en 2 van de potmeters. De pinout is voor de 74374, ik weet al hoe ik hem moet aansluiten alleen de voedingsspanning weet ik dus niet. edit: ik zie nu dat de dac0832 een spanning tot 15V mag hebben. Verder is de min aansluiting van de opamp wel apart.

Tja hij wil graag -12 hebben :P
Dat was ook de reden dat ik een PC voeding eraan heb gehangen. Heb je meteen 12V GND -12V en 5V voor de DAC0832.
Verder weet ik niet als je 15 volt gebruikt of het uitgangssignaal dan te hoog word.

Ik heb het nu even getest op +-7.5V, alleen ik denk dat mijn scope niet over ee xy functie beschikt:( Ik zie alleen maar een rondje en een streepje en dat was het.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

een hele oude. Ik ben er al uit, ik heb geeen xy.

Ook ben ik erachter dat ik een hele domme fout heb gemaakt: bij hetontwerpen van de print voor de galvo versterkers heb ik de uitgang en de + ingang van de tl074's omgedraaid|:( En ja hoor, ik kwam er pas na het opbouwen achter:( Dat wordt dus heel veeldraadverbindingen maken en maar hopen dat alles goed gaat.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik ga bestellen bij supermagnet man

hier komen de magneten van norm ook vandaan

er staat nu op :

roelke.nl :4 X CYL0275
dnst : 2 X CYL0275

wie wil er nog magneten hebben ?

http://www.engconcepts.net/List_Of_Cylinder_Magnets.asp

AVR powerd

@roelke.nl je hebt mail.

wil ook wel magneetjes bestellen.

Op 25 juni 2006 20:21:26 schreef IceWolFF:
@roelke.nl je hebt mail.

wil ook wel magneetjes bestellen.

ontvangen

ik zal ff overleggen met pap (hij heeft een credit card hij moet dus bestellen)

AVR powerd

ik zal alleen moeten weten wat hij nu aan verzendkosten
vraagt nu we al op 14 magneten zitten :)

AVR powerd

Dit topic is gesloten