Flatcable lijmen???

Eigenlijk een simpele vraag,

Hoe lijm ik de flatcable terug op de printplaat?

welke apparatuur ? evt welke temperatuuur ?
en of wat voor geleidende lijm en hoe zorg ik dan dat ik geen onderlinge doorverbingen maak?

jeetje, laatst nog op tv gezien dat een of andere nederlandse ingenieurs daar speciale apparatuur voor had gemaakt, ging op het spul voor lcd-flex aansluitingen, zal in dit geval wel om het zelfde gaan.
gaat iig lastig worden, zeker als je veel en dunnen aansluitingen naast elkaar hebt.

Take a parachute, and jump!
free_electron

Silicon Member

als je die kabel er niet afgetrokken had hoefde je dat spul nu niet in de VUILBAK te smijten genius !

dit lukt niet. die kabels worden door middel van een thermisch process vastgemaakt.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 29 juni 2006 18:41:41 schreef free_electron:
als je die kabel er niet afgetrokken had hoefde je dat spul nu niet in de VUILBAK te smijten genius !

dit lukt niet. die kabels worden door middel van een thermisch process vastgemaakt.

het kan wel, moet je alleen wel dat apparaat van die hollander hebben :P

Take a parachute, and jump!

Op 29 juni 2006 18:41:41 schreef free_electron:
als je die kabel er niet afgetrokken had hoefde je dat spul nu niet in de VUILBAK te smijten genius !

dit lukt niet. die kabels worden door middel van een thermisch process vastgemaakt.

Logisch en vanzelfsprekend lijkt mij dan dat het ook weer met warmte aan elkaar kan, er zijn bedrijven die het kunnen dus het is mogelijk, alleen nu de vraag wie weet hoe

(overigens het is genuis (afkorting van voor,- en achternaam) en niet genius

.

Op 29 juni 2006 18:53:59 schreef genuis:
overigens het is genuis (afkorting van voor,- en achternaam) en niet genius.

Free bedoelde het hoogstwaarschijnlijk als een sarcastische opmerking voor slimmerik (zie ook : trektopnix, prutsen in een chipje, ...)

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
free_electron

Silicon Member

Op 29 juni 2006 19:45:19 schreef Ununoctium:
[...]

Free bedoelde het hoogstwaarschijnlijk als een sarcastische opmerking voor slimmerik (zie ook : trektopnix, prutsen in een chipje, ...)

Free-ismen :

Whaaaaa -bonk-
Motorolie
Trektopnix
Pruts In Chipjes
Aan't plafond nagelen ( in combinatie met nailgun en cirkelzaag )
Avast mijn tweeloop pakken

en de laatste nieuwe :
Glazen balonnekes ! Waar is mijn hamer ?

no lefts reserved. use at own risk....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 29 juni 2006 18:17:13 schreef genuis:
Eigenlijk een simpele vraag,

Hoe lijm ik de flatcable terug op de printplaat?

welke apparatuur ? evt welke temperatuuur ?
en of wat voor geleidende lijm en hoe zorg ik dan dat ik geen onderlinge doorverbingen maak?

Je hebt toch van die lijmen die gelijden in alleen de z richting, klodder op je print flacable (nauwkeurig!) uitlijnen en dan laten drogen zoals voorgeschreven op de verpakking. Denk alleen dat je wel een 10 kilo van dat spul moet kopen.

Waar is het eigenlijk voor? Laptop ofzo? (kan me niet indenken want daar gebruiken ze altijd connectors, maar jah je weet nooit)

F_E kun je even uitlegen wat je bedoelt met die uitdrukkingen ik snap niet helemaal wat je ermee bedoelt

vooral met die glazen balonnetjes hamer en zo, pruts en chipjes snap ik niet zo, enne Whaa-bonk wtfk is dat echt?

Moterolie zal wel freescale zijn
Trektopnix- Tektronix
Tweeloop ben je dan boos ofzo?

Op 29 juni 2006 20:00:44 schreef free_electron:
[...]

Free-ismen :

...
Glazen balonnekes ! Waar is mijn hamer ?

no lefts reserved. use at own risk....

is het niet no rights reserved?
iig, die laatste is mooi!

Take a parachute, and jump!

Op 29 juni 2006 20:00:44 schreef free_electron:
[...]

Trektopnix
Pruts In Chipjes
Aan't plafond nagelen ( in combinatie met nailgun en cirkelzaag )
Avast mijn tweeloop pakken
Glazen balonnekes ! Waar is mijn hamer ?

Trektopnix vind ik zelf wel leuk, zal belgisch zijn ; Trekt op niks? (nl= lijkt nergens op)

Maar weet iemand hoe je nu een flatcable terug plakt?

.

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 29 juni 2006 21:20:40 schreef genuis:
[...]

Trektopnix vind ik zelf wel leuk, zal belgisch zijn ; Trekt op niks? (nl= lijkt nergens op)

Maar weet iemand hoe je nu een flatcable terug plakt?

.

is hier al vaker gezegt, met een thermisch proces en een ingewikkelde machine, geen id hoeveel zakcentjes jij in je zakje hebt zitten, maar ik heb het gevoel dat je dat niet gaat redden, loop maar is lanks bij je locale reparateur, die heeft de connecties vast wel en zou je verder moeten kunnen helpen.

Take a parachute, and jump!
free_electron

Silicon Member

je zou het kunnen proberen met een strijkijzer ....
geen onzin ! tis het proberen waard.

begin op een redelijk lage stand ( 60 graden of zoiets ) kwestie dat het plastic niet direct volledig smelt

de meeste van die kabels gebruiken carbon als geleider.
de 'verlijming' gebeurt door het plastic vast te 'smelten' aan de drager. De printplaat is daartoe ook speciaal behandeld. ( men gebruikt een soldeermasker wat goed hegt en zelf ook ten dele meesmelt.

Ik geloof wel dat eenmaal dit spul opgewarmd dat het uithardt ( het wordt harder dan het was voor het opwarmen. het proces is dus eigenlijk 'eenmalig'

maar probeer het strijkijzert maar eens.

Over de free-ismen
PIC = Pruts In Chipje
Motorolie is nu inderdaad Freescale en On semi

Glazen balonnekes ! waar is mijn hamer ?
gaat over 'lampen'. een betere benaming is 'buizen' van die glazen balonnekes met 'schroot' in. Ik ben een 'zandmanneke'.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 29 juni 2006 21:20:40 schreef genuis:
[...]
Maar weet iemand hoe je nu een flatcable terug plakt?

Al een keer gevraagd, nog maar eens vriendelijk vragen, waar is het voor (mischien kan het ook op een andere manier (je weet maar nooit)

Ja heb al heel eventjes aan een strijkijzer gedacht ik heb nog ergens zo'n klein reis strijkijzertje liggen ook al eens eerder gebruikt voor folie te plakken op modelvliegtuigen, ga dat eens proberen..

O en het is voor een instrumenten paneel van een mercedes, normaal pruts ik met PDA's Sateliet-ontvangers en dergelijke, dus dit is heel wat anders,
je zou denken dat ze zoiets op een stekker zetten, maar nee..in een mercedes zit tegenwoordig ook gewoon rotzooi van magneta-marelli

ik probeer morgen wel een foto te plaatsen

[Bericht gewijzigd door genuis op donderdag 29 juni 2006 22:31:33

free_electron

Silicon Member

Op 29 juni 2006 22:27:04 schreef genuis:
Ja heb al heel eventjes aan een strijkijzer gedacht ik heb nog ergens zo'n klein reis strijkijzertje liggen ook al eens eerder gebruikt voor folie te plakken op modelvliegtuigen, ga dat eens proberen..

O en het is voor een instrumenten paneel van een mercedes, normaal pruts ik met PDA's Sateliet-ontvangers en dergelijke, dus dit is heel wat anders,
je zou denken dat ze zoiets op een stekker zetten, maar nee..in een mercedes zit tegenwoordig ook gewoon rotzooi van magneta-marelli

tis voor de LCD ? das inderdaad een van die witte zeer 'flimsy' film kabels. en de contacten zijn carbon...

brrrr. begin maar op lafge temperatuur hoor. ( niet boven de 60graden ... alst niet gaat 80 ... en zo voorzichtig proberen. voor je het weet kleeft de helft van de kabel aan de zool van je strijkbout...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

gewoon op de laagste temp van je strijkbout starten, als die alleen al 80 graden is, stekker uit stopcontact laden, en opwarmen met warm water, boel zo mogelijk testen, of temp. uitmeten

Take a parachute, and jump!
Hugo Welther

Moderator

Doe een stuk bakpapier om de zool van het strijkijzer.
Kan het "plastic" van de flatcable nooit verkleven met de zool, en aan bakpapier hecht niets.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
free_electron

Silicon Member

das inderdaad een goed idee.
dat bakpapier is inderdaad niet vast te plakken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heb de laatste suggesties niet meer gelezen, was al enthousiast aan het strijken, moest op de hoogste temperatuur uiteindelijk, en zonder bakpapier zou de warmte te veel tegen houden, ik denk dat de flatcable een behoorlijk hoge tempertatuur kan hebben,

Ik kon zien dat ik het goed ging omdat je kon zien dat de koperbanen weer helder werden, daarna voorzichtig op de plaats houden totodat de lijm weer uithard

Kortom, HET WERKT WEER!!

dus voor iedereen met eeen zelfde probleem , reis strijkijzertje pakken! het werkt

free_electron

Silicon Member

jeeha !. k'ga da direct patenteren zie.
Je ziet dat ik niet van gisteren ben ( wat men ook moge beweren ) :-)

zeg maar tegen die mannen met hun speciale machiene dat ze een pot verf , een schilderborstel en ene overall mogen gaan kopen en van stiel veranderen. Binnenkort heeft een of andere chinese strijkijzerfabrikant dit spul te koop in 'den aldi'

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
KT88

Overleden

Wow, deze reparatiemethode moet ik onthouden!
Heb er zelf vaak mee te maken gehad, en gepruts met een verfbrander (!) is dus niet gelukt....

Op 29 juni 2006 22:06:50 schreef free_electron:
Glazen balonnekes ! waar is mijn hamer ?
gaat over 'lampen'. een betere benaming is 'buizen' van die glazen balonnekes met 'schroot' in. Ik ben een 'zandmanneke'.

Er zit meer zand in een buis dan in een gemiddelde chip.....

Nog meer "Free-ismen": "buitensmijten", "vuilbak", "ene", "snateren" (communicatie tussen twee devices), "waah! das obsolete!", "klets diene software in nen flash", "ho paard!", "bipolairen brol", "SWITCHUUUUUUURS!"........ >:-)

(all rights reversed)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Amateur19

Overleden

Dit heb je nu toch op een PCB gedaan??

Op 30 juni 2006 01:01:49 schreef genuis:
................
Ik kon zien dat ik het goed ging omdat je kon zien dat de koperbanen weer helder werden, daarna voorzichtig op de plaats houden totodat de lijm weer uithard
.............

Dit gaat alleen met de strijkbout niet op een LCD lukken. Of het glassprint, of je liquidcrystals blijven hangen.

Dan heb je toch echt die jongen vent nodig met z'n uitvinding en machine. Dat is nl. Flatcable op glas/lcd.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets