In een kringloopwinkel heb ik een externe floppydrive gekocht nu zit er geen kabel bij voor naar bijvoorbeeld de paralelle poort ik ben al een poosje op zoek naar een schema om zo'n kabel zelf te maken echter het is nog steeds niet gelukt.Ik ga hem gebruiken voor een laptop waar een floppy plaats gemaakt heeft voor een cd rom drive
in geval van nood kan het wel eens makkelijk zijn om een floppy te kunnen gebruiken.. Voor de rest is de drive compleet met voeding en dergelijke alleen die ene kabel mis ik nog. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Laurens
Fuses are your best friends, they even give their life for you...
Dan moet je ff kijken of er in die externe behuizing een controller (printplaat met chips) tussen de floppydrive en de aansluitingsconnector zit. Een floppydrive is niet zomaar aan te sluiten op een parallele poort. Daar moet altijd een controller tussen zitten.
Zit die controller erin, kijk dan wel ic/merk er gebruikt is, want daarna moet je opzoek naar een driver. Ik schat dat de kabel van de behuizing naar de laptop dan gewoon 1 op 1 is.
Zit er geen controller in maar gewoon de aansluitingen van de floppydrive direct aangesloten op de connector, dan kun je deze niet aansluiten op de parallele poort. Dan heb je een speciale controller-insteekkaart nodig voor je pc, of een laptop die zo'n uitgang heeft. En, je raad het al denk ik, elk merk heeft weer z'n eigen aansluiting daarvoor :-/
Dus gewoon ff in de externe behuizing kijken en hopen dat er een controller voor 'floppy-to-parallel' in zit.
Externe flop
Bedankt voor je snelle antwoord, De conroller waar jij het over hebt die zit er dus niet in er zit alleen een aansluit blokje voor een flatcable aan zoals bij andere floppy's gebruikt wordt. Dus als ik het goed begrijp moet
ik of een contoller zien te krijgen voor in de behuizing ofwel een tussen de laptop en de externe drive.Of zit er een in de laptop standaard? (een compaq armada 7370DMT) Er zit een paralelle poort een seriele en een aansluiting voor een monitor, ook zit er een soort D connector aan met heel veel aansluitngen ik dacht iets van 176 hij heeft iets weg van een paralelle poort maar dan met veel meer aansluitingen en er moet een soort printje
in in plaats van een stekker.....
In ieder geval alvast bedankt voor je toelichting,Ruud
[Bericht gewijzigd door R.F.de Bruyn op ]
Laurens
Fuses are your best friends, they even give their life for you...
Helaas is het dus zonder controller. Betekend dat je een insteekkaart voor je pc nodig hebt die de controller heeft. In een laptop passen deze kaarten niet en er zijn zelden (nieuwe) laptops die zo'n aansluiting hebben. Soms hebben ze wel een aansluiting voor een externe floppydrive maar dat zijn dan voor een speciale (compaq etc) optionele floppydrive. Lukt niet met een normale vrees ik.
Die grote 176-pinnige poort waar je het overhebt is voor aansluiting op een dockingstation. Kun je niet veel mee.
Ik denk dat je met die externe floppydrive niet ver komt.
Dan kun je beter kijken of je ergens een 'echte' parallele poort floppydrive kunt vinden, of een usb-floppydrive (zipdrive ofzo). Maar dan moet je natuurlijk wel usb op je laptop hebben...
Externe Flop(py)
Wederom bedankt voor je uitleg.
Ik moet dus verder zoeken en kan de externe drive niet gebruiken waarvoor ik hem gekocht hebt.....
Groeten:Ruud
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Ik heb laatst een externe floppy drive gezien
hij werd gewoon gevoed door de printer poort. Als ik me nie vergis lag hij ook in een krngloop winkel in alkmaar voor zo'n 2 euro. Heeft hij daar wel wat aan?
Zo nee laat dan maar (anders krijg ik jeroen weer op mijn dak
)
Zo ja wil ik wel kijken of hij er nog ligt.
Adres?
He Stefan.
Kan je mij het adres geven van de desbetreffende kringloop winkel want ik kom regelmatig in Alkmaar aan de laanender- weg bij het Bouwcenter, Ik weet natuurlijk niet of de floppydrive goed is maar als jij heb gezien dat er een
25 polige plug aan de kabel zit dan zou je kunnen verwach- ten dat hij aan de paralelle poort moet worden aan geslo- ten.Misschien heeft iemand anders nog een suggestie dan hoor(lees) ik dat wel.....
B.V.D. Ruud
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
een suggestie : voor 2 euro kan je nooit eigenlijk jezelf een bult oplopen dus gewoon kopen als ie er nog ligt
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Koedijker straat, je ziet hem van zelf. Het is de oudere kringloop, dus niet het nieuwe departmement. En graag gedaan.