Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

weer een mug minder op de wereld :)
er ging er eentje op de 2 draden van de brugcel (zo'n kleine ronde, voor kleine stromen) van mijn 22rb382 buizenradio zitten...
TAK! TAK! zei ie toen :P
~225v 40mA constant, en gebufferd met een 2x 50µF elco...
fried mosquito, anyone?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vandaag mijn neon trafo opgehaald. Deze is voor een Tesla Coil.
Kon het natuurlijk niet laten dus dat ding meteen ingestoken en lopen klooien. Effe een jacobs ladder gemaakt en vonken maken.
Hmmm elektroden zijn beetje scheef dus ik zet dat ding uit, ontlaad het met een schroevendraaier [was achteraf niet nodig want er zit geen elko's ofzo in] en ik grijp die elektroden vast.
Bruuuuulllll dat ding was warm :(

Ok ik wilde de secundaire stroom meten met een el cheapo multimeter dus ik denk van kom sluit de secundaire kant kort [kan die tegen] en meten maar. Is schijnbaar de kortsluiting effe verbroken geweest dus kreeg de multi meter 8 KV over zich heen. Was tie niet blij mee. Hij is ter plekke overleden.
Achja was toch zoon ding van de aldi dus dat maakt niet zoveel uit.

Tsja en dan te bedenken dat ik nog moet beginnen met de tesla coil.... Deze lijst zal nog wel een stuk langer worden vrees ik
*to be continued*

Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.

Op 6 juli 2006 11:06:57 schreef Jan klaasen:
proef op de som. accu zit in de lader. (ik neem aan met volle accu) Ik heb hier een proffesionele 12 volt makita (niet die bouwmarkt aanbieding dingen).

later meer

professioneel + 12v? nouja, dat valt tegen :P.
fatsoenlijke zitten hier op 14(,4) en hoger

Op 6 juli 2006 11:07:42 schreef Ibanez:
En dat bewijst dat je pa altijd flut spul HAD ;) een beetje accuboor is moerlijk tot niet tegen te houden (Metabo:))

flut spul? panasonic's e.d., absoluut geen flutspul hoor :)
metabo? dat vindt jij geen flutspul? dat is wel de grootste troep die er is :s

Op 6 juli 2006 12:10:05 schreef Jan klaasen:
ok de makita is niet af te stoppen met mijn handen zonder mijn handen te branden....harder ga ik niet knijpen ;-)

dan moet je juist wel harder knijpen, langzaam motortje opvoeren, en kijken of je hem vast kunt houden, of je hebt niet zulke sterke handen als mij (geen geintjes, mijn handen zijn behoorlijk gespierd, dankzij al het harde werk )

Take a parachute, and jump!

@ pcnerd

De makita op 12 volt van mijn paps werk die hou je echt niet tegen. Is zoon groen industrieel kreng.
Jammer dat de accu's veel van de cappaciteit verloren zijn. Nu hou je hem wel tegen als je goed knijpt en de accu is half leeg. Das ook de reden dat we hem nu thuis hebben liggen.

ps een slipkoppeling doet wonderen :P

Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
Henry S.

Moderator

@pcnerd: Makita en Metabo troep, Hoe kom je daar bij?

ON TOPIC:

Bijna een blaar er bij...
Een hete klodder tin afgedekt met papier... natuurlijk zet ik daar precies m'n handpalm op leggen, oeiii heet! Net niet heet genoeg voor een blaar maar voelde hem wel even...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 6 juli 2006 22:08:49

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

slipkoppeling is voor mietjes :+

mijn paps heeft ook een industrieel gevalletje hoor, mooie aluminium behuizing, echt rubber opgelegd handvat, 14,4 volt 3ah ultralichte accu, en ook nog is loeisterk.

metabo wel troep, makita niet.

Take a parachute, and jump!

slipkoppeling is voor mietjes die niet weten tot hoever de schroefdraad houd.

Maar soms is het toch wel verrekte handig hoor. Plastic apparaat openslopen en weer dichtschroeven gaat goed op stand 1. Zonder slipkoppeling draai je je schroefdraad naar de klote en trek je met dezelfde schroef de ingewanden van dat apparaat door het gat wat groot geworden is door de wrijvingswarmte naar buiten.

Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.

14,4 votl is van de laaste jaren. zoals ik al zeg kun je een merk gereedschap niet zonder meer een bepaalde kwaliteit toedichte (tenzij het gewoon prul is)

panasonic zijn ook goed dat is een kloon van??? volgens mij milwaukee (net als aeg, atlas copco)

Ja idd, als je makita en metabo rommel vindt, heb je dan enkel dewalt ofzo :)

We hebben thuis 3 makita's een van 9, 12 en 18v (de laatste 3Ah ) En ze zijn echt enorm sterk en niet kapot te krijgen. Die van twaalf donderde eens van 10m hoog naar benenden, enkel batterijklepje beschadigt.

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn

Auw vanmiddag een aanvaring gehad met een mixer :S Niet fijn . Deze klojo was de stekker weer eens vergeten uit te trekken .........

KT88

Overleden

In mijn werk maak ik oa. gebruik van complete versterkerboardjes met de elco's op de print (6 x 4700 uF/100V).
Voedingsspanning is plus en min 90 volt.
Board zit op een extrusieprofiel met plastic klikjes en een beugel over de torren die buitenboord hangen.

Afijn, bij testen bleek 1 kanaal defect.
Stekker eruit, beugel eraf, ik til de print aan de torren op en houd 1 vinger op de PNP, de andere op de NPN onderkant (= collector).
180 volt <ZAPPPP>, want elco's nog niet ontladen......
Een schokkende gebeurtenis.

Ben maar even buiten gaan roken, met trillende handjes nog amper in staat om een shagje te rollen.....

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

en dan zeggen dat er bij torren nooit hoge spanningen voorkomen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Net even Metabootje gepakt :) kop goed vast houden en knopje inknijpen => kop stil => rook uit de achterkant :)
Hij is van mn pa, als ie dat ziet wordtie een beetje boos denk ik, een ding van dik 100 euro/gulden(weet ik nie presies)

Op 6 juli 2006 23:01:21 schreef William van t Hul:
Net even Metabootje gepakt :) kop goed vast houden en knopje inknijpen => kop stil => rook uit de achterkant :)
Hij is van mn pa, als ie dat ziet wordtie een beetje boos denk ik, een ding van dik 100 euro/gulden(weet ik nie presies)

Goed bezig William :D hahaha :D

Op 6 juli 2006 23:01:21 schreef William van t Hul:
Net even Metabootje gepakt :) kop goed vast houden en knopje inknijpen => kop stil => rook uit de achterkant :)
Hij is van mn pa, als ie dat ziet wordtie een beetje boos denk ik, een ding van dik 100 euro/gulden(weet ik nie presies)

als dat zo gebuerde was hij toch aan vervanging toe :P

-

vandaag iemand met een ladder op een steiger tegen een lantaarnpaal zien staan.

totdat hij even naar achteren leunde en te water ging ;)

Life is waiting!

Op 6 juli 2006 23:01:21 schreef William van t Hul:
Net even Metabootje gepakt :) kop goed vast houden en knopje inknijpen => kop stil => rook uit de achterkant :)
Hij is van mn pa, als ie dat ziet wordtie een beetje boos denk ik, een ding van dik 100 euro/gulden(weet ik nie presies)

Dat gebeurt bij mij veel dat er rook uit de achterkant komt (12mm boor erin en "gas" blijven geven als de boor hapt). meestal doen ze het nog wel even daarna.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

enkel metabo vindt ik prut, makita is goed, echter moet je bij m'n vader niet met 12v aankomen :P.

ontopic: vandaag begon mijn ventilator hevig te brommen, touwtje maar gouw eruitgehaald :+.

dat zeg ik, metabo is prut @ stynus :P.
makita van m'n pa koste geloof ik 450 euro.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op vrijdag 7 juli 2006 15:05:59

Take a parachute, and jump!

Op 7 juli 2006 15:05:13 schreef pcnerd:
dat zeg ik, metabo is prut @ stynus :P.
makita van m'n pa koste geloof ik 450 euro.

heb geen metabo ik heb topcraft en Ferm.
edit op men vakantiewerk hebben we wel enkele metabo machientjes en die doen het toch goed vind ik.

[Bericht gewijzigd door Stynus op vrijdag 7 juli 2006 15:08:30

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 7 juli 2006 15:07:28 schreef Stynus:
[...]
heb geen metabo ik heb topcraft en Ferm.
edit op men vakantiewerk hebben we wel enkele metabo machientjes en die doen het toch goed vind ik.

Koop een Hilti, werkt als een zonnetje, kost alleen een paar centen.

Op 7 juli 2006 15:40:25 schreef Willybilly:
[...]

Koop een Hilti, werkt als een zonnetje, kost alleen een paar centen.

Die machientjes koopt men pa en zolang dat hij die blijft betalen maakt het me niet uit welk merk het is. (hilti is wel goed ja en ik meen dat het hitachi was waar ik ook is mee gewerkt heb die waren ook goed.).

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 6 juli 2006 22:05:45 schreef Henry S.:
@pcnerd: Makita en Metabo troep, Hoe kom je daar bij?

Ik kan nu gaan flamen tegen onze PCNERD maar daar is het te warm voor en co ook niet voor.

nog niet gewond vandaag:+

http://www.toolmax.nl/product_info.php/products_id/5512?osCsid=9fbf95c…

[Bericht gewijzigd door Ibanez op vrijdag 7 juli 2006 15:50:53

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ik kan toekomst voospellen :-p:

Op 7 juli 2006 15:47:40 schreef weardguy:
Iemand overigens wel eens een accu klopboor gezien? ik wel... die accu wil je niet kortsluiten met de 24 volt en 52 Ah o.i.d. (was een typische bouw-schroeftol, onder het gips dus niet echt te lezen wat er op stond)

Ik heb al eens iemand met 1 van spitt bezig gezien in gewapend beton. Accu was leeg voordat het eerste gaatje diep genoeg was.

[Bericht gewijzigd door Stynus op vrijdag 7 juli 2006 16:03:22

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Domme actie laatst nog van mij.

Had een voeding openstaan die het ineens vertikte om nog aan te gaan (zeer simpel ontwerp: schakelaar zekering trafo, sec kant lm317 voeding deraan)

Maar de schakelaar deed het dus niet meer.

Terwijl dat ding onder netspanning staat wil ik met m'n hand op het stukje behuizing vlak boven de schakelaar gaan leunen...... ben toen maar gaan slapen...

EDIT: ik heb een Kinzo schroeftol... niets mis mee.. verdomde sterk, niet tegen te houden...

Iemand overigens wel eens een accu klopboor gezien? ik wel... die accu wil je niet kortsluiten met de 24 volt en 52 Ah o.i.d. (was een typische bouw-schroeftol, onder het gips dus niet echt te lezen wat er op stond)

[Bericht gewijzigd door weardguy op vrijdag 7 juli 2006 15:49:50

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 7 juli 2006 15:44:49 schreef Ibanez:
[...]

Ik kan nu gaan flamen tegen onze PCNERD maar daar is het te warm voor en co ook niet voor.

nog niet gewond vandaag:+

Flamen doe je maar op het flame forum :+
Ik heb het tot nu toe rustig gehouden, tis vakantie, dus ook nog geen blunders. Ik moet wel nog eens naar een ionisator kijken, ik hoop dat ik daar geen blunders maak, dat kan wel ff pijnlijk zijn.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Dit topic is gesloten