BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
jup ik ben er schuldig aan 
daaarom wilde ik de schade al beperken.
ben btw ook maar een arme beginner op het gebied van elektro. Doe beetje liev aub 
Het begint bij de volume pot 
Voeding al onder load kunnen testen trouwens ?
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
BoudewijnEctor
nop.
ik wacht nog steeds op spullen van BMM.
leverdatum was de 21e... nu staat het op de 29e 
En ja buisvoeten enzo is wel makkelijk voor als ik wil testen. Moet ook nog even de buizen regelen (wil al de hele week geld overmaken naar Hugo, maar heb het nogal druk).
Op 27 juni 2006 21:52:03 schreef KT88:
[...]
Hee, die man is een *echte* versterker aan het bouwen, geen _oh-ik-moet-nog-een-eindwerkje-in-elkaar-prutsen_ ruisdoos!Cost-no-object is het inderdaad niet, maar deze versterker verdient toch zeker wel een Alpsje.
Ik ben er zelf doorheen, had ooit van Alps zelf een voorraadje direct gekocht.
Als ik weer eens zo'n meevallertje heb, laat ik het weten (IA Alps! ).BTW Boudewijn, Acoustic Dimension zit gewoon in Zoetermeer hoor.
Waar blijf je dan met je handgerolde zilverfolie condensators... 
Je hebt m'n surround gehoord, die zit stampvol Pihers 
@Boudewijn: KT slaat wel eens door, dat hebben oude buizen 
Het valt op zich best mee, dat 'simpele' alps potje wat ik in mijn amp gebruikt hebt kost ook 6 euro bijn farnell.
Dan is het dubbele voor een bluevelvet goedkoop ( zoals ik al zei .. 60 gulden ooit, al was dat niet voor me zelf )
Op 27 juni 2006 22:29:19 schreef Henry S.:
Waar blijf je dan met je handgerolde zilverfolie condensators...
Ehm...handgerold door Javaanse maagden, bij volle maanlicht.
Het zilverfolie komt uitsluitend uit al lang gesloten Peruviaanse mijnen. De restanten, destijds achtergelaten door rovende "conquistadores" zijn bij uitstek geschikt voor koppelcondensatoren.
Je hebt m'n surround gehoord, die zit stampvol Pihers
Yep, ik heb 't gehoord. 
@Boudewijn: KT slaat wel eens door, dat hebben oude buizen
Als je iemand, op eigen verzoek notabene, voorziet van de nodige (achtergrond) informatie, en diegene vervolgens gaat klagen dat het teveel offtopic gaat, dan wordt deze ouwe buis wel ietwat "cranky", ja.
de pijn in mijn nek heeft er ook wel wat mee te maken.....
Anyway, die versterker is nog lang niet klaar, dus we zullen nog veel "offtopic" gaan. 
BoudewijnEctor
okay sorry.
maar goed ik wist wat ik moest weten , en ik ben bang anders zo echt door de bomen het bos niet meer te zien.
ik wil oude buizen\mannen niet beledigen\schoppen\pijn doen.
okay?
BoudewijnEctor
ik krijg als het goed is morgen de onderdelen die ik nog mis binenn (heel fijn, bmm's leverancier was het pakket kwijt geraakt... )
Is zilverdraad nuttig (als in: een merkbare verbetering) in deze versterker? Ik ben namelijk nog aan het shoppen en kan dan evt meteen wat meenemen.
Dat ligt aan wie je het vraagt ...
Mijn mening, geen slag beter als ordinair koperdraad, ( al dan niet vertind )
BoudewijnEctor
hmmm okay dan valt dat (voorlopig) even af.
Maybe ooit nog eens een keer ertussen zetten, als testje.
BoudewijnEctor
hey ik ben arme student he 
ja klopt, maar liever wel in 1x iets goed dan 3x iets half.
En heeeeel arm ben ik nou ook weer niet hoor (gelukkig) 
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
3X50%=150 procent en uitijdelijke dus een beter produckt:)
Verder vind "ik" zilverdraad een beetje overbodig vertint of verzilverd koperdraad werkt "fine":)
Heeft in de audio helemaal geen effect, het skin effect waar de High-enders mee schermen treed pas ver buiten het audiogebied op. Gewoon koperdraad, meer heb je niet nodig. En de prijzen die er voor gevraagd worden zijn aso...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 9 juli 2006 17:10:41 schreef BoudewijnEctor:
Is zilverdraad nuttig (als in: een merkbare verbetering) in deze versterker? Ik ben namelijk nog aan het shoppen en kan dan evt meteen wat meenemen.
Ik schaar dat onder de categorie VooDoo, voor zover het audio betreft.
Bekijk deze site eens met de zin en onzin in high-end land http://www.breem.nl/
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
BoudewijnEctor
okay nog eentje dan
neutrik RCA connectors, met uitschuifbare aarde.
zit op zich kern van waarheid in, maar maakt het zoveel uit als je het goed aandrukt?
ik heb ze atm en ben er erg tevreden over, alleen ze zijn vrij duur.
@hugo: 86ecc's opgestuurd?
Neutrik maakt leuke connectortjes, of zo'n verende aarde zin heeft is een tweede, met gewone rcatjes heb ik nog nooit problemen gehad.
Op 10 juli 2006 00:22:14 schreef BoudewijnEctor:
@hugo: 86ecc's opgestuurd?
Zijn gisteren op het postkantoor afgeleverd.
BoudewijnEctor
ik heb de meeste dingen ondertussen in elkaar zitten.
Alleen de connectors+behuizing+pot moeten nog komen.
De buizen gloeien mooi op (De filaments-spanning is 6.1 volt), en worden keurig warm. De rest van de schakeling is ook af, alleen heb ik even geen digicam (pa+ma op vacantie incluis de analis digitalis).
BCC-electronics schijnt het pakket kwijt te zijn geraakt, maar hebben beloofd vandaag de zaak te posten (onder rembours); we zullen dinsdag oid eens kijken (wel slecht hoor, het heeft dan precies 1 maand geduurd).
Is een trage zekering trouwens geschikt voor deze amp?
ik heb een 1A model op de 220v gemonteerd voor de aan-uit schakelaar.
Op 15 juli 2006 01:38:13 schreef BoudewijnEctor:
ik heb de meeste dingen ondertussen in elkaar zitten.Alleen de connectors+behuizing+pot moeten nog komen.
De buizen gloeien mooi op (De filaments-spanning is 6.1 volt), en worden keurig warm. De rest van de schakeling is ook af, alleen heb ik even geen digicam (pa+ma op vacantie incluis de analis digitalis).BCC-electronics schijnt het pakket kwijt te zijn geraakt, maar hebben beloofd vandaag de zaak te posten (onder rembours); we zullen dinsdag oid eens kijken (wel slecht hoor, het heeft dan precies 1 maand geduurd).
Is een trage zekering trouwens geschikt voor deze amp?
ik heb een 1A model op de 220v gemonteerd voor de aan-uit schakelaar.
Niet te lang de buizen alleen laten gloeien zonder anodespanning. Je krijgt dan kathode vergiftiging waardoor ze vroegtijdig aan hun einde komen.
1A traag is prima. Ik heb er zelfs helemaal geen zekering inzitten.
Die 1A is bijna net zo goed als geen zekering ...
Al liggen alle drie de trafo's in sluiting, die zekering gaat er nooit uit 
Vuustregel is 1,25x Inominaal
BoudewijnEctor
hehe eindelijk is alles (op de potmeter na) binnen.
Ik ben nu vrolijk aan het solderen; vrijdag ga ik de kast netjes uitboren (even bij een bevriende meubelmaker langs).
Even vraagje ivm de aardig:
ik kan gewoon netjes op de kast aarden?
en dan de kast verbinden met de 3e pin van de net-aansluiting..
of is dat niet zo slim ivm ruis?
ik wilde zowel de aardes op de 2 delen van de versterker als van de ingangen dan op de kast aansluiten.
2e ding is de cinch aansluitingen: ik heb ze van Monacor, en daar is het zo dt ik 1 'connectordeel' heb, met een moertje, een revetje , en plastic (isolatie) ringen en 1 moertje met een staafje eraan.
Ik snap dat de 2 plastic ringen om de kast heen moeten, maar wat moet ik met dat moertje met staafje?
ik neem aan binnen in de kast, maar op alle vier zit hij aan de andere kant van de plastic ringen (hetgeen imo. impliceert dat hij buiten hoort)... en ik neem aan dat dat de aarding van de tulp-stekkers is.
Ik vermoed dat het staafje de soldeerlip met oog is voor de gnd. aansluiting , en de moer om het chassisdeel vast te zetten.
Volgorde van buiten naar binnen is dan: connectorhuis - plastic isolatiering - kast(gat) - plastic isolatiering met rand - soldeerlip met oog - evt. ring - moer.
BoudewijnEctor