Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

en de meeste mensen bouwen niet zelf een mobo in he ;)

ik kan het met ogen dicht, maar ken volks-stammen die uberhaupt niet weten dat een pc open kan.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
KT88

Overleden

Ik bouw buizenversterkers met de ogen open, maar wel uit de losse hand, terwijl er hele volksstammen niet eens weten dat buizen nog *bestaan*. >:-)

Mijn blunder voor deze week: in het bakje "NPN drivers" graaien zonder daadwerkelijk op de typenummers te letten.
Insolderen, spanning erop en BOF!

.....waren dus PNP-tjes...........

12 x 4700 uF bij 2 x 90 V is een serieus pak lading hoor :+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ach ja er zijn mensen nog veel dommer bezig met buizenversterkers. (geen idee wie hoor :+)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Op 25 juli 2006 20:38:29 schreef BoudewijnEctor:
ach ja er zijn mensen nog veel dommer bezig met buizenversterkers.

hmm...
Op de een of andere manier kan ik persoonlijk meer respect opbrengen voor iemand die met buizen werkt, dan iemand die aan PC's sleutelt.
Een beetje modules vervangen... Weet je überhaubt wt een scoop, multimeter, spectrum analizer is?

Het is dat je je belangrijk mag voelen omdat iedereen tegenwoordig een PC heeft en slechts een klein deel daarvan een bovengemiddelde kennis ervan heeft.
Man... Bijna elke puberende snotneus kan een PC in elkaar schroeven.
Dat zie ik met Buizenversterkers (of überhaubt in de elektronica) nog niet gebeuren. >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

ik weet wat een scope , multimeter en spec. an. zijn ja.
en ja ik werk er ook wel eens mee @ werk (meeste met scope).

Zo nu en dan eens kijken of een pull-upje op een IC werkt enzo :)
vandaag nog niets gesloopt hier btw, op een productie-server na.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
KT88

Overleden

Op 25 juli 2006 22:11:35 schreef Fantomaz:
Man... Bijna elke puberende snotneus kan een PC in elkaar schroeven.
Dat zie ik met Buizenversterkers (of überhaubt in de elektronica) nog niet gebeuren. >:)

Ze proberen het soms wel, hoor. >:-)

Ik denk dat Boudewijn daar ook op doelde........ :+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

meen je dat nou?
gossie ik had die draad nog niet gezien... daar is wel een enorme pruts0r bezig :+

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Op 25 juli 2006 16:37:40 schreef Lucky luke:
[...]
bonk!

waarom doen ze niet gewoon een laagje rubber in die kast achter het mobo?

Weet je wat dat kost? Doe dat maal het aantal PCkasten die per jaar verkocht worden...
En dan nog, je moet nog altijd een afstandsbusje plaatsen, en staat er eentje teveel maakt die nog altijd kortsluiting. Statische elektriciteit gooit ook roet in het eten, het rubber krijgt het op bepaalde plaatsen erg heet,...

En dat allemaal voor die enkele idioten die hun PC zelf bouwen zonder het te kunnen.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 25 juli 2006 22:19:17 schreef KT88:
Ik denk dat Boudewijn daar ook op doelde........ :+

Ach... Niet om specifiek Boudewijn, maar er zijn zoveel van het slag computer"deskundigen" die de stront van en ander herstellen en dat is op zich goed natuurlijk.
Het is alleen de houding die ze zich aanmeten.

"ik ben ITer" en "ik ben vroeger systeembeheerder geweest" en meer van dat soort praat bij intake gesprekken voor nieuwe funkties.
En het ergste is dat ze de NERDfactor van "ons" elektronici af hebben gepakt.
Vroeguh, toen ik voor het eerst iemand hoorde die zijn eigen PC had gemaakt, stelde ik mij een Electronicus voor, met een soldeerbout een complete PC in elkaar te solderen.
De realiteit is (gelukkig) simpeler, net als betrokkene zelf. Gewoon voorgefixte modules in elkaar drukken en de nodige routines invoeren.
Nee mijn tomeloze respect was aardig geslonken toen ik zag wat persoon in kwestie bedoelde met het "zelf bouwen van een PC".

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

ik ben een nerd, maar wel puur op informatica gebied.
van solderen en electro heb ik weinig kaas gegeten, echter geef ik dat ook meteen aan....

ik zit btw momenteel in 4HBO, hogere inform. dus ik zou een en ander kunnen weten over computers. Mijn hobbies zijn dan met name hacken (als in programmeren) in C(++) en GNU\Linux (en Unix in het algemeen btw)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

In tegenstelling tot anderen die hier pinguins icons voeren :P

Op 25 juli 2006 23:12:48 schreef Fantomaz:
[...]

Nee mijn tomeloze respect was aardig geslonken toen ik zag wat persoon in kwestie bedoelde met het "zelf bouwen van een PC".

Mijn oom bouwde wel zelf zijn pc. Een altair 8800b in kit vorm. Heeft hem toen veel geld gekost, regelde hij via z'n neef in amerika. Complete insteek modules zelf in elkaar zetten , ""moederbord"" kwam al afgebouwd maar was niet meer dan een paar insteeksleuven die aan elkaar geknoopt waren met draad en een voeding. Er zat totaal niks aan elektronica op de moederkaart. De echte moederkaart werd er namelijk ingedruk in een van de insteek sleuven. de computer zelf heb ik nog in bezit alsook de 8" floppy drive en het toetsenbord. Een ASCII monitor ontbreekt nog echter. Heb hem aleens aan een terminal gehangen bij een kennis en het systeem werkt nogsteeds ! De originele processor kaart is er nog bij maar is vervangen door een Z80 kaartje met wel 16 KB geheugen !! ;)

Maar idd tegenwoordig is het in elkaar prikken en de goede kleuren aan elkaar knopen en het werkt. Ik heb een tijdje gewerkt als systeembeheerder maar het werd hoe langer hoe saaier. Ik werk nu alleen nog met oude systemen. Dat wil zeggen alles dat een 5 1/4 drive heeft of groter. En een hdd capaciteit van 0 tot 25 mb. :P Ponsband en kaarten, disc packs etc.

[Bericht gewijzigd door Dominic op woensdag 26 juli 2006 00:46:25

ik heb een CHE-1 staan.
Een door de TU/e en Philips in elkaar geflanste Apple][ clone.
Erg leuk dingie, de hdd heeft garantie tot 1982.
Alles zit lekker houwtje-touwtje aan elkaar met losse draden enzo.

Die ownt die altair best wel.
Ik zal eens mijn gentoo icoon aanzetten hier.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Henry S.

Moderator

Op 25 juli 2006 20:34:04 schreef KT88:
Ik bouw buizenversterkers met de ogen open, maar wel uit de losse hand, terwijl er hele volksstammen niet eens weten dat buizen nog *bestaan*. >:-)

Mijn blunder voor deze week: in het bakje "NPN drivers" graaien zonder daadwerkelijk op de typenummers te letten.
Insolderen, spanning erop en BOF!

.....waren dus PNP-tjes...........

12 x 4700 uF bij 2 x 90 V is een serieus pak lading hoor :+

Jij had nog een 'bof', ik zocht me gewoon de pleuris...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

lekker zeg :(

gewoon alles stap-voor-stap nagemeten?

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Henry S.

Moderator

Uiteindelijk in de gaten gekregen dat de BC337 geen PNP is maar een NPN :P

Op 24 juli 2006 21:03:58 schreef Henry S.:
Ohja, denkend dat een BC327 een mediumpower versie is van de BC547, en de BC337 die van de BC557...

Heeft me in het begin veel zoekwerk gekost... Andersom gaat wel goed ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bah!! tinspetter in me linker oog:(:(

En ldr kaduuk enige die ik inhuis had:(

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Lab Voeding is zojuist met een harde sis overleden .... :( kon de temperatuur waarschijnlijk niet meer aan ... straks eens open maken.

Lm317 voeding ine;kaar berekn de poten:( lm340 ingezet:) wel ff pinnetje omwisselen;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Geschakelde voeding van 110V per ongeluk op 220V gezet -> een luide knal gehoord daarna en dan niets meer.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 26 juli 2006 16:54:51 schreef cosphi:
Geschakelde voeding van 110V per ongeluk op 220V gezet -> een luide knal gehoord daarna en dan niets meer.

Ik lijm die knop dan ook altijd vast :P Je weet nooit welke grapjas hem van 220 naar 110 zet :P

Op 26 juli 2006 00:48:21 schreef BoudewijnEctor:
ik heb een CHE-1 staan.
Een door de TU/e en Philips in elkaar geflanste Apple][ clone.
Erg leuk dingie, de hdd heeft garantie tot 1982.
Alles zit lekker houwtje-touwtje aan elkaar met losse draden enzo.

Die ownt die altair best wel.
Ik zal eens mijn gentoo icoon aanzetten hier.

Zo'n ding heb ik ook van ITT een Apple II kloon.

een CHE-1?
welke model?
met originele bouwtekeningen? (ik had een halve kuub aan tekeningen maar die zijn weg :()
ik heb wel de originele cache (ja de kast eromheen... kasje) staan nog

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Model etc geen idee van. Staat ingepakt samen met de documentatie.

nieuwe 120mw laser uitgeprobeert.
zitten nu 7 gaten in het plafon

Dit topic is gesloten