Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Op 7 augustus 2006 20:12:29 schreef riktw:
nieuwe 120mw laser uitgeprobeert.
zitten nu 7 gaten in het plafon

Dan doet hij het dus goed >:)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Op 7 augustus 2006 20:12:29 schreef riktw:
nieuwe 120mw laser uitgeprobeert.
zitten nu 7 gaten in het plafon

http://ganzz.powerflux.be/Circuitonline/worthless.gif

-

En ook een oog uitgeschoten...
Op zijn deur hangt nu een bordje: Don't look into laser with remaining eye!...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Een geladen elco met 550V per ongeluk tegen mijn handpalm gehad. De 2 pootjes van de elco stonden er in gebrand.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

hoeveel farad?
of maakt dat hier niet uit?

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

wil iemand even een bewijs leveren?
beginnen bij 10n en dan eindigen bij 4700u ofzo?

fotos!

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Het waren de elco's van een frequentieomvormer van de DC tussenkring. Het zijn wel enkele kloefen in parallel van 470µF per stuk.
Ook na het wegnemen van de voedingsspanning blijft de lading gedurende een bepaalde tijd zitten.
Ik wist dit wel maar op dit moment helaas niet aan gedacht.

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op zaterdag 12 augustus 2006 02:16:03

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
joopv

Golden Member

Op 12 augustus 2006 02:11:09 schreef cosphi:
Een geladen elco met 550V per ongeluk tegen mijn handpalm gehad. De 2 pootjes van de elco stonden er in gebrand.

Ik heb eens een keramische 10k 50W draadgewonden weerstand laten exploderen met de lading uit een condensator.

Ik had die 20uF 7kV condensator (uit een Philips defibrilator) getest door 'm op te laden met een variac, een neontrafo (7500V) en een HSP diode uit een magnetron. Dat ging allemaal goed. Test geslaagd.

Toen dacht ik 'm even te kunnen ontladen met die weerstand.

Gelukkig had ik die weerstand in een tang vast ("zal wel warm worden" dacht ik) en drukte de aansluitdraden tegen de contacten van de condensator.

Een gigantische klap. Ik voelde iets in m'n gezicht prikken (kleine stukjes van de keramische weerstand). Verder gelukkig niets aan de hand.

Ik heb van de weerstand nooit meer iets teruggevonden behalve de aansluitdraden en miniscule stukjes keramiek die overal in de muur en het plafond zaten. Het was best een fikse weerstand!

Analyse achteraf: Die stroom van 0,7A was natuurlijk veel te veel voor een 10K 50W weerstand. De draad is vrijwel onmiddelijk verdampt en toen is er waarschijnlijk een vlamboog in de weerstand ontstaan, die 'm heeft laten exploderen.
Dat was een leerzame (en onvergetelijke) ervaring.

elmowww

Golden Member

Ikea(:X) bed in elkaar schroeven, houd ik per ongeluk mn vinger tussen een vast-te-schroeven object en hetgeen waar het aan vastgeschroefd moest worden. Ineenkeer voel ik druk op mn vinger en uit reflex trek ik em weg, maar dat lukte niet ;)

Niets aan overgehouden. De reflex in mn andere and om de accuboor weg te halen was ook nog snel genoeg ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 12 augustus 2006 10:21:56 schreef elmowww:
Ikea(:X) bed in elkaar schroeven, houd ik per ongeluk mn vinger tussen een vast-te-schroeven object en hetgeen waar het aan vastgeschroefd moest worden. Ineenkeer voel ik druk op mn vinger en uit reflex trek ik em weg, maar dat lukte niet ;)

Niets aan overgehouden. De reflex in mn andere and om de accuboor weg te halen was ook nog snel genoeg ;)

ikea ook spullen alleen in elkaar zetten met het bijgeleverde speciale ikea-sleuteltje

Oh, ik knutsel wel es met printplaatjes uit wegwerpflitscamera's en regelmatig een opdonder van de condesator gehad maar dat leer je snel af!
Mijn moeder trouwens ook. Er slingerde zo'n printje op mijn buro en mijn moeder was in een opruimwoede. Ik zeg nog afblijven maar nee, grom grom, wat doet die rommel hier en ruim alles op etc en ze zou en most het opruimen. Ze heeft het geweten en ze raakt geen prinplaat meer aan zonder toestemming.
Gelukkig is mijn halfbroertje wel wijzer, hij vraagt bij elk electronisch ding of hij het mag aanraken, hij heeft al een keer gezien dat ik een optater kreeg van wegwerpcam en dat heeft hij met toen zijn 2 jaar goed onthouden!

Was even vergeten dat een moertje aandraaien aan een LV halogeen lampje geen goed idee is als het lampje al een tijdje aan staat. Resultaat: een stukje geribbeld vel op mijn duim en wijsvinger...

carpe cerevisi

Meer een mechanicaverwonding: een klein stuk RVS 304 buis (rond 90 mm, 2 mm dik) laten afzagen, dat op z'n kant zetten, maanden geen problemen mee gehad, totdat ik in 't hoekje waar dat ding stond wat moest klussen. Op een gegeven moment grijp ik naar achteren, en daarbij haal ik de 2e knokkel van m'n wijsvinger open aan de -nog steeds- scherpe randen van die buis. Deed nog geeneens zo gek veel zeer; wat wel erg was, was dat 't wel ontzettend hard bloedde. In notime drupte ik alles onder. En natuuurlijk lag de EHBO-doos een etage lager...

Moraal: scherpe stukken metaal altijd afvijlen of afdraaien, om ellende te voorkomen.

en ik ben ook lekker bezig geweest: wilde een stukje hout afzagen, is ie bijna door, denk ik: hmm, ik zal hem eens vasthouden, stel dat ie dalijk valt moet ik hem helemaal op gaan rapen. Zodoende pak ik hem vast, zaag verder en dan blijkt ineens dat ik hem iets te dicht bij het zaagblad vasthield... Gelukkig geen grote wond, maar wel flink wat bloed.

Moet hier ook een moraal bij?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 12 augustus 2006 22:05:45 schreef muddy:

Moet hier ook een moraal bij?

Je bedoelt iets van 'opletten, machines maken geen onderscheid tussen vlees en hout?' Nah. Ik deed die moraal meer voor mezelf :P

Op 12 augustus 2006 22:05:45 schreef muddy:
...
Moet hier ook een moraal bij?

Yep: als het rood wordt, moet je stoppen :)

Tsja, het zijn allemaal dingen die erg voorspelbaar zijn, dus ja, wet van murphy indachtig zijn zal dat allemaal voorkomen.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
elmowww

Golden Member

Niet wounded in action, meer een blunder in action.

Om kosten te besparen had ik voor een prject alle prints op 1 board gezet, zodat ik ze zelf wel ff zou zagen.

Ben ik 1 component vergeten te copieren (viel buiten bereik van selectiegebied). En ja, daar kwam ik pas achte toen ik hem wilde solderen... Nu komt ie maar los op de koelplaat, is nog beter ook (mechanisch)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
KT88

Overleden

Nog een blunder in action: al een tijdje startte mijn PC-tje niet meer lekker op, moest diverse keren opstarten, viel uit enz.

De bekende elco's dus, opengebarsten en bruine bagger eruit.
Nu heb ik natuurlijk weer een afwijkend mobo, dus dacht ik even met wat standaard elco's de boel weer te herstellen.

Nope.......dagaaniewerkenie!
Even een kennis gebeld, wat oude moederborden opgehaald, elco's eraf gesloopt en vervangen, en de zaak marcheert weer!
Wat nou wegwerpmaatschappij? Ik zal ze krijgen >:-)

Moraal: niet elke elco is bruikbaar voor elk doel.
Van audio wist ik dat wel, bij dit soort applicaties verbaast het me wel een beetje.
En natuurlijk heb ik zelf niets in huis van dat soort componenten (zaterdagmiddag, drukke stad in met die regen...GRRR!!! )

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

voor dit soort cases heb ik ook een hele berg niet werkende meuk liggen....
spareparts ;)

ook voor bekenden btw

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Henry S.

Moderator

Op 12 augustus 2006 22:58:01 schreef KT88:
[...]
Moraal: niet elke elco is bruikbaar voor elk doel.
Van audio wist ik dat wel, bij dit soort applicaties verbaast het me wel een beetje.
En natuurlijk heb ik zelf niets in huis van dat soort componenten (zaterdagmiddag, drukke stad in met die regen...GRRR!!! )

Schakelende brol ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

net aan trafo aangesloten... dacht dat er aan 1 kant 12v stond.
ik pak het met mijn hand vast om een meetpin ertegen te drukken.
staat er fijn 230v op...

AUW!

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Op 12 augustus 2006 22:58:01 schreef KT88:
...
Moraal: niet elke elco is bruikbaar voor elk doel.
Van audio wist ik dat wel, bij dit soort applicaties verbaast het me wel een beetje.
...

Dat moeten idd low-ESR condensatoren zijn, dat zijn afvlakelco's voor de geschakelde voeding die de CPU-spanning genereert, das een voeding die 1.5V 40A moet leveren uit de 12V, dus de ingang van die geschakelde voeding trekt serieuse piekstromen, dat moet allemaal enorm afgevlakt worden (das waarvoor die condensatoren dienen).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Dit topic is gesloten