Show your projects!

Dit topic is gesloten

@ ZX6RR

Wow man, echt nice hoe je daar etst. Dat natriumpersulfaat, is dat kostelijk en waar kan je dat halen ?

En op welke temperatuur heb je dat gebracht ? Een mooie manier van te etsen .. :)

elmowww

Golden Member

Op 20 augustus 2006 11:38:36 schreef ZX6RR:
[...]

Een kleine beschrijving van het ding...

1) Eerst opgebouw op een breadboard:
[afbeelding]

2) Schema getekend in EAGLE:
[afbeelding]

3) Printen en vervolgens 12 minuten belichten (lampen branden zwak door DC-DC converter):
[afbeelding]

4) Vervolgens even in de gootsteenontstopper van de GAMMA tot de tekening te zien is:
[afbeelding]

5) Vervolgens in de Natriumpersulfaat (opgewarmd in een bak kokend water):
[afbeelding]

6) Et voila! Zowaar gelukt:
[afbeelding]

7) En hij doet het ook nog... Nu de software nog uitbreiden ;)
[afbeelding]

Wat voor basismateriaal gebruik jij? En waarvandaan ;)

Dat ziet er namelijk er mooi uit ;) (jaja, maar het oog wil ook wat)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

mooi hoor.

ik doe het met Waterstofperoxide, soms geeft dit heel erg goe d resultaat, maar soms is het ook compleet kl*te. hoe dit komt... geen idee.

ik belicht die bungard (ook blauw) 300 seconden.

en dan het bekende proces.

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 20 augustus 2006 11:55:16 schreef elmowww:
[...]
Wat voor basismateriaal gebruik jij? En waarvandaan ;)

Dat ziet er namelijk er mooi uit ;) (jaja, maar het oog wil ook wat)

ik heb ook blauwe, en die kun je bij C*NR*D kopen. ;)

IF you can't convince them, then confuse them!

Inderdaad die heb ik ook bij CONRAD vandaan. Staat wel netjes die blauwe printjes. Alleen jammer dan ze er niet dubbelzijdig zijn. Of is het gewoon zo dat CONRAD die niet in het programma heeft?

zo, nu heb ik na enige tijd stil gelegen te hebben, mijn nokia 3310 projectje ook af.

Het is een draadloze afstandsbediening via telefoon.

Het totaalzicht:
http://www.uploadarchief.net/files/download/3002.jpg

Close-up van de tekst:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2002.jpg

Het grootste gedeelte van de binnenkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/1002.jpg

Net buiten het kastje bovenaan zie je de SIM-kaart in een houder zitten, met daaronder de Nokia 3310.

De grote print links daarvan is de voeding + DTMF decoder en codeslot schakeling.

Het printje rechts boven in de hoek is de opneem print, die zogt dus dat als de telefoon 2 X overgaat, dat deze opgenomen word.
De andere printjes zijn monoflop schakelingen, voor het aansturen van de 433MHz module, die vervolgens zijn ontvangers aanstuurd.

Greetzz. Henk:P

Mijn I2C, PS2 en LCD combinatie, gebaseerd op een PIC16F73 met 20MHz XTal, kan invoer accepteren van een PS2 computertoetsenbord, deze dan op het 2x16 LCD display weergeven of bufferen om later via de I2C bus uit te lezen (hier met een computer). Via de I2C lijn kan ook de tekst op het LCD display geupdate worden, er zijn ook nog enkele toetsenbord-combinaties om bijv de cursor in te stellen. De I2C lijnen en stroom worden doorgelust naar he tvolgende project...
http://default.ufo-net.nl/~ivo/fotos/LedDisp/Resized/PHTO0009th.JPG
Foto van project met LCD ingeschakeld, standaard-opstart-tekst

Aansturing van een 16x32 LED matrix, gekocht in thailand, heeft 3 16-poort schuifregisters, pinout heb ik zelf uit moeten zoeken, werkt met een PIC16F88 met 20MHz XTal, of 8MHz interne oscillator, kan via I2C door een computer als grafische display bestuurd worden maar bevat ook een eigen karakter-generator (die wel een beetje traag is...)
http://default.ufo-net.nl/~ivo/fotos/LedDisp/Resized/PHTO0012th.JPG
Display volledig
De stroom door het led-bordje
Display in het donker

Daar onder lag nog een project dat dmv PWM met een PIC een aantal leds aan kon sturen, waar onder een standaard 3-kleuren-casemod-PC-led-buisje. (foto).

Heb ook nog gewerkt aan een PIC based AM radiozender, de PIC maakt een hele slordige 1Mhz blokgolf, daarop wordt dan door de 1Mhz golf in en uit te schakelen een toon gemoduleerd. En het werkte :D.. klinkt niet geweldig, komt niet verder dan 2 meter, maar het is een begin he..

Niet afkeurend bedoeld hoor, maar vind je het zelf geen zonde, dat je project op gaatjesprint is uitgevoerd?

[Edit] Dit was voor Henk bedoeld, uiteraard.

Wat afstandsbediening via de GSM betreft: in Oostende kan de stadsverlichting in bepaalde wijken met de GSM worden uitgeschakeld; handig als er vuurwerk of een sterrekijknacht op het programma staat. De details ken ik niet; ze doen er om begrijpelijke redenen geheimzinnig over. Maar het gaat duidelijk om een doorsnee-GSM en een fototransistor (denk ik - lijkt op een kleurloze LED) die het oplichten van het GSM-schermpje dedecteert en dit doorgeeft aan een schakeling die daarnaar handelt.
Volgens de beknopte uitleg die ik kreeg is het niet voldoende om het nummer van de GSM in te tikken. En hier kan ik niet meer volgen. Is het mogelijk een GSM zodanig in te stellen, dat zijn scherm slechts in bepaalde gevallen oplicht, of zouden ze de ingewanden v/d GSM gemodificieerd hebben?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 20 augustus 2006 20:48:00 schreef UFO:
Aansturing van een 16x32 LED matrix, gekocht in thailand, heeft 3 16-poort schuifregisters, pinout heb ik zelf uit moeten zoeken, werkt met een PIC16F88 met 20MHz XTal, of 8MHz interne oscillator, kan via I2C door een computer als grafische display bestuurd worden maar bevat ook een eigen karakter-generator (die wel een beetje traag is...)
Display volledig

Ik mis "world" ;-)
Maar verder lijkt het me een leuk dingetje. Moet ik er echt voor naar Thailand?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 20 augustus 2006 21:03:33 schreef pros:
[...]

Ik mis "world" ;-)
Maar verder lijkt het me een leuk dingetje. Moet ik er echt voor naar Thailand?

You're right, maar 2 regels text met dat randje er omheen is wat krap.. en als je goed gekeken had, had je gezien dat er Hallo staat! :P Hello world heeft er ook op gestaan.
In Thailand koop je ze voor minder dan 6 euries :D, maar ik zag laatst dat Futurlec ze ook had, voor 12 dollartjes, maar dat was in de May special. Verdere info ontbreekt op de site.

Op 20 augustus 2006 20:53:35 schreef pros:
Niet afkeurend bedoeld hoor, maar vind je het zelf geen zonde, dat je project op gaatjesprint is uitgevoerd?

jawel, want anders had ik 1 print willen maken, maar ik was zo lekker aan het experimenteren, dat ik het meteen werkend wou hebben, dus dan maar zo in een kastje gepropt.

Is het mogelijk een GSM zodanig in te stellen, dat zijn scherm slechts in bepaalde gevallen oplicht, of zouden ze de ingewanden v/d GSM gemodificieerd hebben?

Ik heb dus een SMD ic'tje verwijderd, en vervolgens de ''light_control'' spoortjes gebruikt om mijn ''opneem schakeling'' aan te sturen. Het zit zo: als je bij een 3310 op een knop drukt, gaat de verlichting zo'n 15-20 sec. branden, dat gebeurt ook als hij een sms'je krijgt. Echter als er gebeld wordt, dan gaat de verlichting knipperen, en daar reageerd de schakeling wel op.

Dus als die schakeling een blokgolf met een dutycycle van 50% binnenkrijgt, stuurt hij een halve sec. een puls naar de menu-knop, (en naar alle ic's die een reset moeten krijgen) waardoor de telefoon ''opneemt'' als deze opgenomen heeft word dus uiteraard het luidsprekertje ingeschakeld, die vervolgens de DTMF signalen doorlaat naar de DTMF decoder. (de MT8870)

Achter deze DTMF decoder zit een BCD naar decimaal decoder, welke de 433MHz module aanstuurd, maar ook een stel 4013's die reageren op een 4-tal uitgangen van de decimaal decoder, voor de toegangs code. (tegen mensen die per ongeluk het nummer verkeerd draaien, en dat ze vervolgens bij mij de verlichting o.i.d. aan of uit laten gaan)
Als de code juist is ingevoerd, schakelen de uitgangen van de 4013's de 433MHz module in, waarna je d.m.v. de knoppen 1 t/m 6 3 ontvangers in en uit kan schakelen .

Als ik de verbinding verbreek veranderd er verder niets, maar als je opnieuw belt, krijgt weer alles een reset, en begint het van voor af aan.

(ik zal eens kijken of ik er een filmpje van kan maken)

Greetzz, Henk:P

Op 20 augustus 2006 21:41:40 schreef Henk hobby:
Het zit zo: als je bij een 3310 op een knop drukt, gaat de verlichting zo'n 15-20 sec. branden, dat gebeurt ook als hij een sms'je krijgt. Echter als er gebeld wordt, dan gaat de verlichting knipperen, en daar reageerd de schakeling wel op.

Je zou dus, in het geval van de Oostendse straatverlichting, kunnen dedecteren of het scherm knippert danwel een tijdlang oplicht. En bv. knipperen-oplichten kunnen gebruiken om de verlichting uit te schakelen en oplichten-knipperen om de normale gang van zaken te herstellen. En daar bij hopen dat er bij toeval geen SMS'je binnenkomt, onmiddelijk gevolgd door een oproep (of andersom)?
Dat lijkt me te doen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

IDD, maar dan reageren de lampen op elke oproep die er binnenkomt, en dat wou ik juist vermijden.

Ik heb zojuist een filmpje gemaakt van hoe ik iets kan bedienen.
Ik zal ff kijken of ik het kan converteren, en online kan zetten.

Greetzz. Henk:P

[Bericht gewijzigd door Henk hobby op zondag 20 augustus 2006 23:30:33

Bij deze het filmpje:
http://video.google.com/videoplay?docid=5636491780992222514&hl=nl

hopenlijk is het goed gelukt.
(het maakt niet uit al zie je mijn toegangscode, je weet het nummer niet:P:P

greetzz. Henk:P

Henk,
Mag ik je nummer? :p:p
Eens kijken of ik je kan laten schrikken door de verlichting in een keer aan te doen :p
Wel heel mooi gemaakt!!!!!

[Bericht gewijzigd door Nieko op zondag 20 augustus 2006 23:40:44

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Hah!! geweldig!! maar sorry, DAT nummer krijg je niet!!:P:P

ik zal er eens een andere niet gebruikte SIM-kaart in zetten, dan blijft de toegangscode hetzelfde, maar alleen het tel. nummer is anders. dan kan ik hier ook nog eens wat lachen!!
Ik probeer het morgen ff te regelen, dan kunnen jullie spelen!! haha!!

BTW, bedankt voor de opmerking!!

Greetzz. Henk:P

Henk misschien is het dan handig om een appart topic daar voor aan te maken, een live webcam zou dan helemaal geniaal zijn :p

bedankt :)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 20 augustus 2006 23:31:58 schreef Henk hobby:
Bij deze het filmpje:
http://video.google.com/videoplay?docid=5636491780992222514&hl=nl

hopenlijk is het goed gelukt.
(het maakt niet uit al zie je mijn toegangscode, je weet het nummer niet:P:P

greetzz. Henk:P

leuk om je medebewoners te pesten:P

Heb ik gister ook gedaan: ik heb iemand anders die niet bij ons woont, het nummer laten bellen, en ontvanger A uit laten zetten, en daarna weer aan.
Het gevolg: we zaten TV te kijken, en ineens ging deze uit. (ik wist uiteraard wat er aan de hand was, maar ik deed alsof de voeding stuk was gegaan, en dat m'n ouders beter een nieuwe kunnen kopen:P:P

Greetzz. Henk:P

niet dat ik weet.... heb ff zitten googlen, en toen kwam ik deze avatar tegen, en mijn vorige deed niets meer.
Als je er bezwaar tegen hebt, wil ik hem wel weer verwijderen

Sine

Moderator

Jup, je linkt hem zelfs van zijn website ...

http://gathering.tweakers.net/forum/myreact/57733

Niet dat ik daar problemen mee heb, maar icoontje dieven is in de regel not-done...

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 21 augustus 2006 13:43:47

Dit topic is gesloten