Show your projects!

Dit topic is gesloten

http://img8.picsplace.to/img8/20/Foto_1__1024_x_768_.jpg
Dit is men AVR programmer met voeding (5V) op een experimenteerprint.
Voeding met LED aanduiding ;) op foto niet aan.
Je zal mss wel zeggen PROGRAMMER WAAR? Nou ja het is een programmer met 2 weerstanden en die steken in de behuizing van de parallel connector.
Later maak ik een avr board met alles erop en eraan op een zelfgemaakte print maar nu tijdelijk op een experimenteer.

Sorry voor slechte kwaliteit van foto :( gemaakt met webcam.

Nieuwe VERBETERDE versie van de VU meter

Klik hier

-

Ganzz, die 'stand-by' mode die er op zit is wel vet gemaakt, hoe doe je dat?
Ik wil namenlijk ook een vu meter maken, en zoiets lijkt me wel vet :).

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Eerst even UFO bedanken, die heeft er erg geholpen,

Als er geen muziek op de ADC binnenkomt dan gaat hij 4 seconden wachten en dat doet hij in een loop. Als er binnen die 4 sec weer muziek is gaat hij weer verder. Is dat niet zo dan daat hij naar dat knight rider scripje, in dat scripje checkt hij steeds de ADC, is er weer muziek dan breakt hij de loop af en begint weer bij het begin

Dit is gemaakt in PICbasic

-

zo, weer eentje van de lopende band :+.

een variac in behuizing met benodigde meters e.d.:
http://photos1.blogger.com/blogger/3795/1986/1600/DSCF1017.jpg
electronica zelf stelt niet zo veel voor, behuizing wel (vindt ik dan ook zelf goed gelukt). verder staat hier wat meer erover (ja, toch weer in het engels, ik ben trouwens het grootste gedeelte van de blog laatst overgegaan en gecontroleerd op spellingsfoutjes).

weten jullie btw of er 1-phase frequentie omvormers zijn, dan kan ik die gebruiken om bijvoorbeeld motoren e.d. te regelen.

Take a parachute, and jump!
KT88

Overleden

Maak je niet te druk om dat Engels, wat er staat is begrijpelijk voor iedereen.

Wel is het misschien een idee om het ook in het Nederlands erbij te zetten, of op de home pagina de taalkeuze te kunnen maken.

Leuk project verder, en een zeer handig instrumentje om versterkers etc. te testen.

Als toevoeging zou je nog een fitting met lamp kunnen monteren, te overbruggen met een dikke schakelaar, om bij de eerste test als veiligheid te dienen mocht er nog een sluiting in het te testen object zitten.
Met de variac en de amperemeter ben je wel redelijk zeker, maar je kunt soms toch nog te laat zijn is mijn ervaring.

Voor kleinere versterkers e.d. kan de lamp 100 watt zijn, voor de wat grotere neem je 300 watt ofzo.
Op de foto kan ik niet zien of het er al inzit, maar een 6 of 10 A snelle zekering-automaat toevoegen kan ook handig zijn.
Die automaat kun je dan in parallel zetten met de lampfitting.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

paralel? naja, een 3*om schakelaar ofzo?

iig, 2 talen gaat niet, dan zou ik een 2e blog moeten aanmaken, maar ik ga dan niet alle oude dingetjes vertalen...

en diegene die dat berichtje heeft gepost, die zou misschien inplaats van die opmerkingen ook wat anders neer kunnen zetten, zoals wat er verbeterd kan worden, of weet meneertje dat soms niet? en ik zit trouwens nog op school, heb nog maar net 3 jaar engels gehad(+ een prutjaartje op de basis school en een jaartje blijven zitten) en daarvoor vindt ik dit absoluut niet slecht, als ik nou op de universiteit zou zitten ofzo is een ander probleem.

en trouwens, bij mij werd laatst nog de huid volgescholden dat ik er geen 10A automaat in zou mogen bouwen omdat dat niet selectief genoeg was :|.

die lampfitting is een id, maar het is echter zo groot en er komt veel warmte vrij, is er geen andere manier? ow wacht, misschien een hoogvermogens weerstand of ballast oid, op de A-meter kan ik wel zien hoeveel stroom ie trekt.

en btw, voor dat testen van versterkers, draai je dan langzaam de spanning op oid? of gebruik je hem gewoon als de aardlek er doorgaat als je dat ding inplugt?

hmm, ik heb nog een weerstandsetje dat ongeveer gelijk staat aan een gloeilamp, moet ik alleen die 300watt nog evenaren, zal wel weer trafo worden oid, maar bedankt voor de tip.

Take a parachute, and jump!

Op 27 augustus 2006 20:41:25 schreef pcnerd:
of weet meneertje dat soms niet?

Hoe trek jij de conclusie dat een man dat heefdt geschreven:+

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

omdat de meeste vrouwen niet zo zijn, en er zo weinig hier rondposten.

Take a parachute, and jump!

Op 27 augustus 2006 20:41:25 schreef pcnerd:die lampfitting is een id, maar het is echter zo groot en er komt veel warmte vrij, is er geen andere manier? ow wacht, misschien een hoogvermogens weerstand of ballast oid, op de A-meter kan ik wel zien hoeveel stroom ie trekt.

Een lamp heeft het voordeel, dat de weerstand van het ding afhankelijk is van de stroom die er doorheengaat. Bij geringe stroomafname is die weerstand te verwaarlozen. Stijgt de stroom, dan gaat de lamp niet enkel licht afgeven, maar neemt ook zijn weerstand toe. Tenzij je koolstoflampen gebruikt, natuurlijk...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
KT88

Overleden

Naast wat "pros" schrijft, heeft een lamp het voordeel dat je een zichtbare indicatie hebt van het (stroom)gedrag en de vermogensvraag van het te testen object.

Voorbeeld: klasse AB versterker: indien goed, dan bij aanschakelen even een flits en dan een flauw gloeien.
Dat is resp. het opladen van de elco's en vervolgens de ruststroom.

Accoord, dat kan je ook op je amp. meter zien, maar ieder heeft zo zijn gewoontes he ;-)

Ik heb ook een amp. meter op de variac, maar ik kijk daar zelden op, de lampmethode werkt IMHO betrouwbaarder.
Het heeft ook als voordeel dat je je ogen gericht kan houden op de versterker, terwijl je uit je ooghoeken kan zien wat de lamp doet.
Zo heb je snel in de gaten of er iets aan het uitroken is, terwijl als je je ogen op de A-meter van de variac houdt, je dat kan ontgaan ofwel dat je het te laat in de gaten hebt.
Alleen in het geval van klasse A versterkers kijk ik op die meter, om te zien of de stroomopname relatief constant is.

Ik gebruik de variac altijd op mij onbekende apparaten, zeker als het (grote) transistorversterkers zijn.
Bij buizen ligt dat nog wat anders, omdat je met de hoogspanning ook de gloeispanning mee opregelt.
In dat geval sluit ik ofwel een losse gloeitrafo aan en regel vervolgens met de variac de spanning op de rest op (als er halfgeleiderdioden in de voeding zitten), ofwel maak ik de hoogspanningsaansluiting los en regel ik met een aparte hoogspanningsvoeding de anodespanning op als er een buisgelijkrichter inzit, uiteraard nadat de buizen en die gelijkrichter opgewarmd zijn.

In elk geval zit er die lamp tussen, die neemt nl. het teveel aan vermogen op in geval van een sluiting.
Een weerstand doet dat ook, natuurlijk, maar dan heb je weer geen indicatie.

Wat die automaat betreft, als je een 16A trage automaat in de huisinstallatie hebt zitten, dan kun je wat mij betreft best een snellere 10A of desnoods een 6 A automaat in die kast zetten.
Of dat mag of niet, is vraag2, misschien dat Headhunter of een andere deskundige hierover wat kan zeggen.

Een aardlek lijkt me weinig zinvol in dit geval.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 27 augustus 2006 23:05:02 schreef KT88:
Wat die automaat betreft, als je een 16A trage automaat in de huisinstallatie hebt zitten, dan kun je wat mij betreft best een snellere 10A of desnoods een 6 A automaat in die kast zetten.
Of dat mag of niet, is vraag2, misschien dat Headhunter of een andere deskundige hierover wat kan zeggen.

Dat te weinig beveiliging niet mag kan ik best begrijpen, maar een extra beveiliging, daar zal toch niemand een probleem mee hebben???? (het is altijd beter dan GEEN beveiliging >:))

Ik heb hier, voor de experiment 230V-voeding, zowel een 30mA-aardlekschakelaar als een 2A-automaat om de zaak te beveiligen. Beter te veel beveiliging dan te weinig.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
KT88

Overleden

http://img125.imageshack.us/img125/8555/wktopaz5.jpg

Work in progress............

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ziet er erg mooit uit. Komt er rechts ook nog een trafo? of gaat de linker in de behuizing? Symmetrisch is mooier :)

Ook nog mijn Vu meter erbij :P
of moet ik nu heel hard gaan rennen

-
Henry S.

Moderator

Als je die in buis uitvoert niet :P

Bijna af KT, of is het een leeg chassis met voetjes en buisjes voor show? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Zie het buizentopic, hij moet voor de 7e october klaar zijn.
Ik zie ook altijd kans me in de nesten te werken he.... >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Vu meter in buis ?

http://www.die-wuestens.de/pics/tn_IN9.jpg

Stroomgestuurd, 3mA volle uitslag, daar moet wat mee te doen zijn ;)

Henry S.

Moderator

Op 28 augustus 2006 23:45:17 schreef KT88:
Zie het buizentopic, hij moet voor de 7e october klaar zijn.
Ik zie ook altijd kans me in de nesten te werken he.... >:-)

Ik zeg niks, werk me zelf ook regelmatig in de nesten... :+

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 25 augustus 2006 13:53:58 schreef madwizard:
(bij de ledsee webshop van Niels (bekend van de LED IAs)).

Heb je ook een url waar je de print heb laten maken.
zo te zien ook ROHS free
En hoe ziet het met de prijs uit van dit printje?

[Bericht gewijzigd door The Puma op dinsdag 29 augustus 2006 21:15:24

Op 28 augustus 2006 23:01:45 schreef KT88:
[afbeelding]

Work in progress............

oehh, erg mooi, alleen lijken die knoppen op de foto niet zo mooi in het geheel te passen, ga je die nog (laten) polijsten ofzo?

Take a parachute, and jump!

Dit topic is gesloten