Naast wat "pros" schrijft, heeft een lamp het voordeel dat je een zichtbare indicatie hebt van het (stroom)gedrag en de vermogensvraag van het te testen object.
Voorbeeld: klasse AB versterker: indien goed, dan bij aanschakelen even een flits en dan een flauw gloeien.
Dat is resp. het opladen van de elco's en vervolgens de ruststroom.
Accoord, dat kan je ook op je amp. meter zien, maar ieder heeft zo zijn gewoontes he
Ik heb ook een amp. meter op de variac, maar ik kijk daar zelden op, de lampmethode werkt IMHO betrouwbaarder.
Het heeft ook als voordeel dat je je ogen gericht kan houden op de versterker, terwijl je uit je ooghoeken kan zien wat de lamp doet.
Zo heb je snel in de gaten of er iets aan het uitroken is, terwijl als je je ogen op de A-meter van de variac houdt, je dat kan ontgaan ofwel dat je het te laat in de gaten hebt.
Alleen in het geval van klasse A versterkers kijk ik op die meter, om te zien of de stroomopname relatief constant is.
Ik gebruik de variac altijd op mij onbekende apparaten, zeker als het (grote) transistorversterkers zijn.
Bij buizen ligt dat nog wat anders, omdat je met de hoogspanning ook de gloeispanning mee opregelt.
In dat geval sluit ik ofwel een losse gloeitrafo aan en regel vervolgens met de variac de spanning op de rest op (als er halfgeleiderdioden in de voeding zitten), ofwel maak ik de hoogspanningsaansluiting los en regel ik met een aparte hoogspanningsvoeding de anodespanning op als er een buisgelijkrichter inzit, uiteraard nadat de buizen en die gelijkrichter opgewarmd zijn.
In elk geval zit er die lamp tussen, die neemt nl. het teveel aan vermogen op in geval van een sluiting.
Een weerstand doet dat ook, natuurlijk, maar dan heb je weer geen indicatie.
Wat die automaat betreft, als je een 16A trage automaat in de huisinstallatie hebt zitten, dan kun je wat mij betreft best een snellere 10A of desnoods een 6 A automaat in die kast zetten.
Of dat mag of niet, is vraag2, misschien dat Headhunter of een andere deskundige hierover wat kan zeggen.
Een aardlek lijkt me weinig zinvol in dit geval.