Lijkt mij duidelijk dat je geen inslag vlakbij gehad hebt, dat klinkt wel vrij overtuigend als *BANG* (tegelijk met de flits). Kan mij trouwens best voorstellen dat onweer op het water anders klinkt dan op het land, omdat alles vlak is en er geen reflecties zijn.
Dat "balvormig licht", was dat helder? Als het echt helder was, kan het misschien wel eens van de hoge UV-inhoud zijn dat de bemanning hoofdpijn kreeg.
het verhaal gaat hier dat er eens een bolbliksem ontstond bij de antennemast van de lokale omroep...
maar misschien wat voor de teslacoilmannen onder ons, een citaat van wikipedia over bolbliksems: 'Some later experimenters have been able to briefly produce small luminous balls by igniting carbon-containing materials atop sparking Tesla Coils'
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Op 25 augustus 2006 23:23:50 schreef jovak:
[...]Het komt wel voor dat het zand in de grond smelt en een soort van glazen bliksemschicht in de grond creeert...
Dat is silicium, ik heb het eens gezien, het wordt een soort staafje, de bliksem heeft ondanks zijn allesvernietigende kracht overigens een doorsnede van slechts 2,5cm... ...ongeveer een duim of vinger dikte.
Ondermeer aan het strand in omgeving Schoorl kun je dergelijke "staafjes" vinden na hevig onweer wat daar dan ingeslagen is.
SWSje
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Die stukjes gesmolten zand zijn onderhand verzamelobjecten 
Zo'n inslag op een begravenis is wrang, maar ook toeval denk ik - als het iemand anders was die geraakt was, zag je niets op het nieuws.
Die "buisjes" heten bliksembuis of fulguriet. Het is een kwestie van warm maken en zand gaat geweldig stroom geleiden, net als bv glas (glasovens worden vaak op temperatuur gehouden door stroom door het gesmolten glas te jagen). En van daaruit is het eenvoudig om zo'n buis verder te ontwikkelen.
Hier een kerel die bol-bliksem heeft geproduceerd. Athans dat beweerd hij dat het is. Of het ook daadwerkelijk hetzelfde fenomeen is weet ik niet. Maarjah, wie dan wel hè? 
http://www-personal.umich.edu/~reginald/ball_l.html
Chris
Misschien ook nog even aan toevoegen dat een groot aantal mensen die getroffen worden door de bliksem NIET onmiddellijk dood zijn! Vaak kan men door het reanimaren van die persoon zijn leven redden! (ik dacht dat het om 2/3 van de personen ging, maar ik kan mis zijn) En iemand die door de bliksem is getroffen staat niet meer onder spanning ofzo, dus je kan onmiddellijk ter hulp komen!
En aan de zeilers: beschikken jullie niet over actuele weerberichten ofzo waarin dat wordt gewaarschuwd voor onweer dat u richting uitkomt of hoe zit dat?
Op 26 augustus 2006 12:00:37 schreef Skarbi:En aan de zeilers: beschikken jullie niet over actuele weerberichten ofzo waarin dat wordt gewaarschuwd voor onweer dat u richting uitkomt of hoe zit dat?
Natuurlijk wel, da's het eerste wat je iedere dag doet. Maar "kans op onweer" is alleen geen reden om niet uit te varen. En een beetje zeiljacht heel goed in staat om een onweersstorm te doorstaan, het is meestal de bemanning die het laat afweten. Bovendien ontwikkelen onweersbuien zich vaak razendsnel en zijn ze niet te omzeilen. Dan moet je ze gewoon uitzitten. Zeilen eraf en diesel aan.
En zoals ik al zei: bliksem slaat maar zelden in op zeiljachten ondankt die geweldige alu-staak bovenop. En als het gebeurd is er niet veel aan de hand. Enkel apparatuur die verbonden is met de mast zoals marifoon ed wil dan nog wel eens de geest geven.
Op 26 augustus 2006 11:45:46 schreef coaster_chris:
Hier een kerel die bol-bliksem heeft geproduceerd. Athans dat beweerd hij dat het is. Of het ook daadwerkelijk hetzelfde fenomeen is weet ik niet. Maarjah, wie dan wel hè?http://www-personal.umich.edu/~reginald/ball_l.html
Chris
Ah ,en dan hier de video van een Instant bolbliksem.
http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=19194
Het enige verschil is dat hier energie toegevoert blijft worden en dat bij een bolbliksem 1 opstartpuls voldoende is.
Hoor die trafo kreunen.
Hier een kerel die bol-bliksem heeft geproduceerd. Athans dat beweerd hij dat het is. Of het ook daadwerkelijk hetzelfde fenomeen is weet ik niet. Maarjah, wie dan wel hè?http://www-personal.umich.edu/~reginald/ball_l.html
Chris
Een bolletje gesmolten koper is natuurlijk GEEN bol bliksem he 
En dat is net zo waar voor plasma in de magnetron inderdaad
Op 26 augustus 2006 12:00:37 schreef Skarbi:
! Vaak kan men door het reanimaren van die persoon zijn leven redden! (ik dacht dat het om 2/3 van de personen ging, maar ik kan mis zijn)
Lijkt me sterk dat 2/3 e van de gereanimeerde het overleeft, maar het is een nobel streven!!
[Bericht gewijzigd door pia op ]
Chris
Hij heeft het ook over marsmannetjes 
Although there are no 'known' natural source of high power microwave, there have been reported occurance of this type of ball lightning forming in association of UFO sightings. I believe this is due to the Elecromagnetic RF field produced by thier propulsion systems. (I'll post reference when I locate them again.)
Afgelopen dag weer eens twee mensen gestorven door bliksem.
Erg vindt ik dat, onbekend maakt onbemind onder de boom.
Van die bol heb ik 'n foto gekregen van 'n vrachtwagenchauffeur, iets beverig natuurlijk.
Mag ik die plaatsen ?
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 27 augustus 2006 01:32:02 schreef Wiedewa:
Afgelopen dag weer eens twee mensen gestorven door bliksem.
Erg vindt ik dat, onbekend maakt onbemind onder de boom.Van die bol heb ik 'n foto gekregen van 'n vrachtwagenchauffeur, iets beverig natuurlijk.
Mag ik die plaatsen ?
Hoho, totaal offtopic waarschijnlijk: de laatste paar dagen was de atmosfeer ontzettend instabiel, regenbuien groeiden explosief snel, en ook onweersbuien ontstonden in een mum van tijd.
Wanneer het zo snel gaat wil de eerste klap ook wel eens meteen de fatale zijn.
Het neemt niet weg dat ze het weerbericht in de gaten hadden kunnen houden...
Op 27 augustus 2006 01:32:02 schreef Wiedewa:Van die bol heb ik 'n foto gekregen van 'n vrachtwagenchauffeur, iets beverig natuurlijk.
Een foto van iets beverige vrachtwagenchauffeur lijkt me hier niet op zn plaats;-)
Van een bolbliksem wil ik wel zien.
geloof dat ik op tv een interview zag van een van de getuigen, het rommelde iets in de verte, ze dachten het net even voor de bui te kunnen doen. maar opeens kwam toen de schicht naar de boom.
wat velen niet weten, of in de gaten hebben, is dat een bliksemschicht vele kilometers lang kan worden. zogauw je de bliksem hoort, kan je gevaar lopen geloof ik.
Peter Claus
Dat is zo. Een bliksemschicht tussen 2 wolken kan wel tot 100km lang worden. Best binnenblijven of in de auto bij onweer. Als je je haren voelt overeind komen, zal de bliksem je binnen enkele seconden treffen.
Jasses, foto nogmaals bekeken en onderzocht.
Blijkt het 'n lantaarnpaal te zijn, m'n excuus bij deze.
Goed, na m'n excuses 'n ander soort bliksem dan maar.
Heb bij Hoecht Holland Weert gewerkt.
De Kalanderhal, hier werdt plastic-folie gemaakt voor plakband, verpakkingen en dergelijke.
Als de rol de 4000meter had gehaald gind die vanzelf draaien, snijden en over op de volgende koker.
Tijdens die handeling moest je de folie als het ware op de rol proberen te houden.
Nodig waren 2 vlakke platen, geïsoleerd natuurlijk.
Ging altijd goed, tot het moment kwam dat de wachtchef zei
Ga maar ff onder de douche, 'k hou 'm wel in de gaten.
Kwam je terug, schoon in eigen kleren natuurlijk.
Ging die rol dan wisselen, moest je de zijkanten tegenhouden, kon anders de folie met 180meter per minuut verlopen, en kreeg je afgekeurde rollen.
Wat ik daar aan vonkenwerk gezien heb, niet te geloven.
Had ik me borstkast mischien wel 2000 gaatjes na een beleving.
Gelukkig geen schade aan overgehouden, maar vonken van 4cm en meer gezien 
Chris
Het leuk van zulke linkjes is altijd dat er nooit, maar dan ook nooit schrepe foto's bij zitten
.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik heb geen linkje, maar wel ooit gelezen (quest geloof ik) dat men bolbliksem kon opwekken in een lab. hoogspanning op 2 electrodes, electrodes geisloeerd met een laagje ceramischs materiaal. als dat dan doorsloeg hadden ze bolbliksem.
mischien iets voor de teslamensen om eens wat met vermogensweerstanden te gaan klooien?
Maar het feit is dat niemand nog weet wát bolbliksem is. Dus je kan wel een plasma opwekken of een gesmolten meteel door de lucht smijten dat op een bolvormige bliksem zou lijken maar dat hoeft het inderdaad nog neit te zijn.
Erg lastig mysterie dit! 
Edit: Ik heb net ook even met de magnetron gespeeld, maar het lijkt meer gewoon op een soort vuurbal. Een of ander plasma dat ontstaat en vervolgens ontbrandt.
Chris
[Bericht gewijzigd door coaster_chris op ]
Er is best wel veel geschreven over dit onderwerp.
Wij lagen wel net op tijd in een jachthaven aan de Houke Sloot die bewuste dag. Ja was een heftig onweer dat recht overkwam. Het is in iedergeval ingeslagen in een eental hoge gebouwen op het industrie terrein.
Wat je werkelijk het beste kunt doen?
Zeilen naar beneden en diesel starten. Als die maar loopt, blijft ie lopen, ook na een inslag. Slaat ie af dan heb je pech, starten doet het ding alleen nog op de hand. Het grootste gevaar blijven de windstoten. (40 knopen wind is normaal)
Er is al gezegd blijf bij de stagen weg, maar ook bij de mast steun, zeker op een polyester boot. (vgl de tragedie bij de boom)
De hoofdpijn kan ook ontstaan zijn door de enorme druk verschillen die zijn ontstaan.
Mijn bootje is van aluminium. De kans op inslag is hierdoor wat kleiner. Slaat het wel in dan zal het aluminium smelten daar waar het de boot verlaat. Een aantal jaar geleden is bij Lelystad Huisman 41 getroffen, er zat een gat van een dikke vierkante meter in de romp. Boven de waterlijn, ze hadden dus nog een heel klein beetje mazzel.
Op zee heb je wel soms de kans om om te varen, dat is veruit het beste. Op het wad lukt dat nooit. Ik stuur iedereen altijd naar binnen, en start de motor. Het onweer van 25 augustus kondigde zich al 2 uur van te voren aan overigens, barometer liep op, de zon stak enorm, de wolken waren 's ochtends om 9 uur al kasteeltjes en na 12 uur werd de lucht in het zuidoosten bruin waarbij de wolken zich begonnen op te blazen.
Als je ooit overgaat tot het toepassen van een koolstof mast op aluminium, zorg voor een goede levensverzekering. Door de statische ladingen die dan ontstaan ben jij het mikpunt. Vergeet alle onzin en leken verhalen over kettinkjes aan de stagen ed. Alleen een 50 mm2 kabel in een ruime bocht van de mastkoker naar de kielbouten zou kunnen helpen ... misschien.
Kortom, zorg dat je het kunt ontwijken, zoniet ... ga bidden!
Peter Claus
Het is beter naast een goede geleider te staan als een metalen lantaarnpaal of zo dan naast een boom omdat daarin een hoog potentiaal zal ontstaan zodat er een bliksemschicht zal vertrekken vanuit de boom naar jou toe. Ook je benen gesloten houden zodat er geen grote spanningsverschillen kunnen ontstaan. Daaraan kunnen soms koeien op een wei sterven.