Show your projects!

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

niet slecht, wel wat te royaal printgebruik en bij de negatieve regelaar uitkijken met solderen, ik zie twee eilandjes die heel erg dicht tegen elkaar aanzitten.
Eventueel met een mesje of dremel (voorzichtig, voor je het weet ben je door de print heen) wat meer afstand maken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 september 2006 17:36:45 schreef DIY:
Kleine tip voor de volgende print: Maak een aardvlak wat je aan de 0 verbindt.

Zoiets, bv.:
http://img399.imageshack.us/img399/1782/atm8lm9.th.jpg
Beetje extreem misschien, maar ik hou er niet van, koper te verspillen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bedankt voor de tips, ik zal er in de toekomst rekening mee houden.

fripster

Golden Member

Tja,

Ik kan het niet laten ook ff wat van me te laten zien. Het is de breadboard-fase van een PIC16F628A fully binary clock met 18 LED's. Moet nog een printje maken hiervoor. Voeding uit een Nokia oplader die ik naar AC heb omgezet (50Hz puls!). Dit is een soort van opwarmertje voor mijn Nixie clock..

http://www.solcon.nl/mapals/Pics/binclk_small.jpg
grote versie:
http://www.solcon.nl/mapals/Pics/binclk_big.jpg

just my two cents...

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 5 september 2006 18:49:59 schreef pros:
[...]
Zoiets, bv.:
[[url=http://img399.imageshack.us/img399/1782/atm8lm9.th.jpg]afbeelding][/URL]
Beetje extreem misschien, maar ik hou er niet van, koper te verspillen.

Helemaal niet extreem zou ik zeggen.. :)

Op 5 september 2006 19:07:05 schreef fripster:
Tja,

Ik kan het niet laten ook ff wat van me te laten zien. Het is de breadboard-fase van een PIC16F628A fully binary clock met 18 LED's. Moet nog een printje maken hiervoor. Voeding uit een Nokia oplader die ik naar AC heb omgezet (50Hz puls!). Dit is een soort van opwarmertje voor mijn Nixie clock..

[afbeelding]
grote versie:
http://www.solcon.nl/mapals/Pics/binclk_big.jpg

just my two cents...

Da fripster

Je hebt een dubbelpost maare, ik zou daar graag schems's en software voor hebben :D

Sine

Moderator

"Just my two cents" or "My two cents worth" is used to loosely mean "stating one's opinion". But the main point of "my two cents worth," is that it is a faux-modest, self-deprecating tactic used to disarm your audience before you announce your opinion. (Especially important in the event that your opinion turns out to be idiotic).

fripster

Golden Member

@Sine: inderdaad...allemaal taktiek.

Het schema heb ik nog niet, maar is heel simpel: rijen op portB (0-5) en kolommen op portA (0-2). 50Hz puls uit trafo met 2 dioden, 1 zener en 1 weerstand. Verder gewone PIC op 4MHz. Ik post de source wel ff:

http://www.solcon.nl/mapals/binclock.asm
http://www.solcon.nl/mapals/P16F628MP.INC

Clock kan nog niet worden gezet. nog niet klaar dus.
have fun!

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
KT88

Overleden

Op 5 september 2006 19:09:13 schreef Sine:
"Just my two cents" or "My two cents worth" is used to ....<snip<

In electronic forums, it is common practice to say: "just my 2 mV" or somesuch >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 september 2006 19:16:12 schreef fripster:
Clock kan nog niet worden gezet. nog niet klaar dus.

Volksverlakker! ;-)
Ik ben een tijdje terug aan't experimenteren geweest om een goede methode te vinden om de tijd bij te houden. Nu tak ik ook gewoon 100Hz van de voeding af, gevolgd door een Schmitt-trigger met een zo groot mogelijke hysteresis en hierna een niet-hertriggerbare monoflop met een pulsduur van 90mSec. Dit om alle netvervuiling er uit te filteren.
Gelijkzetten gebeurt 's ochtends om een uur of drie met behulp van een DCF77-module. Er worden 3 minuten na mekaar ingelezen; volgen die mekaar netjes op, dan is het OK, zoniet wordt er een uurtje later opnieuw geprobeert. Tot een derde maal toe - als die allen mislukken is het ergens flink aan het onweren... ;-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 5 september 2006 18:49:59 schreef pros:
[...]
Zoiets, bv.:
[[url=http://img399.imageshack.us/img399/1782/atm8lm9.th.jpg]afbeelding][/URL]
Beetje extreem misschien, maar ik hou er niet van, koper te verspillen.

- Met welk programma is deze print ontworpen?
- Waarom zijn er zoveel aansluitingen op je aardvlak?

Ontworpen met een programma dat naar de veelzeggende naam "pcb" luistert. http://pcb.sourceforge.net/index.html
Het geheel is weinig meer dan een testprintje voor de ATmega8. Naast de pin-uitgangen zijn er ook GND en +5V uitgangen voorzien om er allerhande externe dingen mee te voeden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Turbokeu

Golden Member

Op 5 september 2006 19:47:21 schreef pros:
[...]
Ik ben een tijdje terug aan't experimenteren geweest om een goede methode te vinden om de tijd bij te houden. Nu tak ik ook gewoon 100Hz van de voeding af, gevolgd door een Schmitt-trigger met een zo groot mogelijke hysteresis en hierna een niet-hertriggerbare monoflop met een pulsduur van 90mSec. Dit om alle netvervuiling er uit te filteren.
Gelijkzetten gebeurt 's ochtends om een uur of drie met behulp van een DCF77-module. Er worden 3 minuten na mekaar ingelezen; volgen die mekaar netjes op, dan is het OK, zoniet wordt er een uurtje later opnieuw geprobeert. Tot een derde maal toe - als die allen mislukken is het ergens flink aan het onweren... ;-)

Waarom synchronizeer je je klok niet continu met DCF77?
Mijn PIC LEDklok loopt stand alone op een kwarts van 4.096MHz, maar wordt elke minuut DCF77-gesynchronizeerd bij ontvangst van een correct DCF77-frame (kost toch niets ;) ).
Bij slechte of geen ontvangst (onweer of zo) loopt de klok gewoon autonoom verder tot het eerstvolgende correct ontvangen frame.
4 status LEDs (DCF beat, frame error, frame OK, stand alone) geven de actuele status van de DCF-ontvangst aan.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 5 september 2006 21:27:37 schreef Turbokeu:
[...]
Waarom synchronizeer je je klok niet continu met DCF77?

Op 5 september 2006 19:47:21 schreef pros:
[...]
Ik ben een tijdje terug aan't experimenteren geweest om een goede methode te vinden om de tijd bij te houden.

Denk ik? :p

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 5 september 2006 21:27:37 schreef Turbokeu:
Mijn PIC LEDklok loopt stand alone op een kwarts van 4.096MHz, maar wordt elke minuut DCF77-gesynchronizeerd bij ontvangst van een correct DCF77-frame (kost toch niets ;) ).

Hier kost dat processortijd, hoor. ;-)
Het hangt er natuurlijk van af, welke DCF77-module je hebt; mijn exemplaar levert enkel een PWM-signaal, waarvan je dan weer de lengte moet meten en de bits moet samenstellen tot tijd en datum. Te veel werk voor een tijdsbron, die soms onbruikbaar is...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 5 september 2006 19:06:15 schreef fripster:
Tja,

Ik kan het niet laten ook ff wat van me te laten zien. Het is de breadboard-fase van een PIC16F628A fully binary clock met 18 LED's. Moet nog een printje maken hiervoor. Voeding uit een Nokia oplader die ik naar AC heb omgezet (50Hz puls!). Dit is een soort van opwarmertje voor mijn Nixie clock..

[afbeelding]
grote versie:
http://www.solcon.nl/mapals/Pics/binclk_big.jpg

just my two cents...

Da fripster

32 uur?
uren had toch een ledje minder kunnen zijn?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Shiptronic

Overleden

Op 5 september 2006 23:15:21 schreef Henry S.:
[...]
Dat wil ik ook!

Heb je dat nog niet? >:) Free heeft er een voor mij gemaakt, is de kleine verzie , zelf heeft hij een hele grote :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fripster

Golden Member

natuurlijk zal de 32-uur LED nooit branden, maar ik hou nou eenmaal van symmetrie...dus deze heb ik er voor de symmetrie en niet voor de functie opzitten. Dat leek me trouwens nog al wiedes...

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Turbokeu

Golden Member

Op 5 september 2006 21:50:15 schreef pros:
[...]
Hier kost dat processortijd, hoor. ;-)
Het hangt er natuurlijk van af, welke DCF77-module je hebt; mijn exemplaar levert enkel een PWM-signaal, waarvan je dan weer de lengte moet meten en de bits moet samenstellen tot tijd en datum. Te veel werk voor een tijdsbron, die soms onbruikbaar is...

Processortijd???
Een DCF77-frame bestaat uit 59 bits data verspreid over één minuut.
M.b.v. mijn DCF77 beat statusLEDje kan ik het DCF frame in real time noteren, ik heb alleen iets meer tijd nodig om de data uit mijn hoofd te decoderen, een microcontroller heeft daar dus totaal géén moeite mee...

De meeste DCF77-modules leveren idd "raw data" (100msec puls=0, 200msec puls=1) zoals de DCF-module van Conrad (641138).

In mijn LED klok code genereer ik een interrupt om de 2msec.
Bij elke interrupt verzorg ik de multiplexing en update van de 6 digits.
Om de twee interrupts (4msec) spring ik naar de DCF77 bit-en datadecodeerroutine mèt pariteitscontrole (tijd + datum), en de 24-uurs autonome klok/kalenderroutine.
De bitdecodeerroutine checkt of een binnenkomend signaal 100 of 200msec lang is (0 of 1), met een tolerantie van 30% op de 100/200msec waarde, en geeft deze dan door aan de datadecodeerroutine die afhankelijk van het bitnummer (0 tot 59) in het DCF-frame dit bit in de juiste variabele binnenschuift en de pariteitscontroles uitvoert.

Bij ontvangst van correcte DCF77-frames wordt de autonome 24-uursklok elke minuut op exact seconde 00 gesynchronizeerd met DCF77.

Mijn main routine bestaat enkel uit A/D conversie van de LDR-weerstandswaarde voor de automatische helderheidsregeling + proportionele PWM-sturing van de displays, en inscannen van twee drukknopjes (+ een scroll routine bij omschakelen van tijd naar datum of omgekeerd).

95% van de complete code wordt dus uitgevoerd in de interruptroutine. Ik heb nog reserve, bij 2msec interrupt mag de interruptroutine +/- 2Kbyte aan code bedragen vooraleer een nieuwe interrupt gegenereerd wordt (ik ben actueel aan +/-1.3Kbyte).
De complete code bedraagt +/- 1.6Kbyte.

CD :)

PS: Onnodig te vermelden dat dit alles in PIC-assembler gecodeerd is...>:)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@ pros

gebruik je ook de andere programma's van GEDA ?

Op 6 september 2006 13:45:29 schreef Turbokeu:
In mijn LED klok code genereer ik een interrupt om de 2msec.

Voor een klokje is dat best te doen. Hier is het geen klok, maar het hart van een domotica-systeempje, dat tussendoor ook graag weet hoe laat het is. Nu krijgt dat om de seconde een interrupt, en past dan tijd en datum aan.
Oja, geprogrammeerd in c, natuurlijk... ;-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 5 september 2006 19:06:15 schreef fripster:
Tja,

Ik kan het niet laten ook ff wat van me te laten zien. Het is de breadboard-fase van een PIC16F628A fully binary clock met 18 LED's. Moet nog een printje maken hiervoor. Voeding uit een Nokia oplader die ik naar AC heb omgezet (50Hz puls!). Dit is een soort van opwarmertje voor mijn Nixie clock..

[afbeelding]
grote versie:
http://www.solcon.nl/mapals/Pics/binclk_big.jpg

just my two cents...

Da fripster

Nou, hier nog eentje dan. "home made" bouwpakketje (eagle ontwerp). Tijds-info uit 't net (idd weer die 50Hz), uC met ingebouwde oscillator. Gemiddelde stroomopname: 10mA.
Recent de invoer afgemaakt: uren+minuten, 50Hz OF 60Hz, en 12-uurs of 24-uurs aanduiding.

Enkelzijdig, zonder draadbruggen. Was wel ff pielen overigens, vooral i.v.m. de LED matrix.

http://www.uploadarchief.net/files/download/P1010158_2.jpg

Proper werk. Te mooi om in een behuizing weg te steken.
Ik ben er wel benieuwd naar, hoe je die tekstopdruk voor mekaar krijgt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten