Show your projects!

Dit topic is gesloten

mijn deursysteempje:

schakelaartje dat aan een deur hangt uitlezen met een PIC16F628A en doorsturen naar de pc met de melding dat de deur openstaat. Is eigenlijk een template om vanaf hier te vertrekken daar een iets gevanceerder systeem met meer deuren ( sensoren? )

http://users.telenet.be/3TEE/doorsystem.PNG

http://users.telenet.be/3TEE/doorsystem2.JPG

hoe doe je dat? wil ik wel weten(kan ik gebruiken)

alvast bedankt
kevin_

Don't Blame Me, Blame Yourself..

simpel, bovenste gedeelte is eigenlijk een MAX232.

het onderste gedeelte is men PIC16F628A.
tussen de GND en mijn RB4 poort hangt een drukknopje dat eigenlijk aan de deur aangesloten is. ( wel ja, goed gemonteerd is zodanig dat als de deur dicht is, het schakelaartje ingedrukt word )

verder zie je nog en R van 10K van men reset pin naar de Vcc gaan, en dat is het schemaatje! :p

broncode:

code:


DEVICE 16F628A                ;We gebruiken een 16F628A type
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_ON
ALL_DIGITAL TRUE
DIM char AS BYTE
PORTB_PULLUPS ON
XTAL 4 

HSERIAL_BAUD = 4800        ' Set baud rate to 4800
HSERIAL_RCSTA = %10010000  ' Enable serial port and continuous receive
HSERIAL_TXSTA = %00100000  ' Enable transmit and asynchronous mode 
HSERIAL_CLEAR = ON         ' Optionally clear the buffer before receivin

RCSTA.4=0 ' CLEAR ANY ERRORS CREN BIT 
RCSTA.4=1 'START RECEPTION 

START:
DELAYMS 3000
HSEROUT ["PIC 16F628A Connected! |   "]
HSEROUT ["Door-control-system started!    "]

WHILE 1=1
  IF PORTB.4 = 0 THEN 
   GOTO OPEN
  ELSE
   GOTO GESLOTEN
  ENDIF
WEND

OPEN:
HSEROUT ["Door is open!   "]
DELAYMS 500
WHILE 1=1
  IF PORTB.4 = 1 THEN GOTO GESLOTEN
WEND

GESLOTEN:
HSEROUT ["Door is closed!   "]
DELAYMS 500
WHILE 1=1
  IF PORTB.4 = 0 THEN GOTO OPEN
WEND
END  

have fun ;)

Op 9 september 2006 19:01:37 schreef Henry S.:
[afbeelding]

Daarvoor zou je de lichten uitlaten!

daarvoor zou ik de lampen echt wel uitlaten. en de tv ook (strooilicht)...
als je nog eens tijd over hebt houd ik me aanbevolen:P

Op 9 september 2006 18:56:15 schreef Berry:
*Kwijl*
Wat een prachtige afwerking! Pluim! Had ik daar het geduld maar voor!

het gedult heb ik wel. de kunde alleen niet helaas. ik wil me er graag meer mee bezig houuden maar buizen is wel een hele andere tak van sport...

[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 11 september 2006 20:18:21

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 11 september 2006 20:07:11 schreef MAH:
....
het gedult heb ik wel. de kunde alleen niet helaas. ik wil me er graag meer mee bezig houuden maar buizen is wel een hele andere tak van sport...

Valt best mee hoor. Het lijkt heftiger dan het is.
Het viel mij reuze mee toen ik er eenmaal aan begon. :)
OK, je moet niet met je vingertjes aan de hoogspanning zitten, maar voor de rest niet zo spannend. ;)
Als zelfs ik het kan, kunnen de meeste andere CO'ers het ook. ;)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Schakelingen met buizen zijn vaak eenvoudig van opzet, je moet idd wel opletten met de anodespanning die kan wel eens zeer doen.
Ik vind het knap dat sommigen zo bezig zijn met microprossesors, PIC ed. Daar snap ik nou weer niets van.
Heb die elektuur projectjes vaak doorgelezen maar van dat programeren snap ik echt niets.

Op 9 september 2006 00:32:22 schreef madwizard:

Mooie strakke layout en print! Dubbelzijdig ook nog zo te zien?

Yep, bijna al mijn printen die ik teken zijn dubbelzijdig.
Als je goed kijkt naar de print is de andere zijde bijna volledig massavlak.
Ik probeer de sporen op de andere kant altijd zo kort mogelijk te houden, afgelopen weekend heb ik grote vorderingen gemaakt met de software.
Software schrijven werkt verslavend heb ik gemerkt, als je eenmaal lekker bezig bent is het moeilijk om te stoppen :-P
Je zou haast vergeten voldoende cola te drinken en pizza te eten >:-)

@ the-x: knap hoor zo'n broodplank, ik ben altijd na het plaatsen van drie draadjes, de 'draad' kwijt :-D

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 11 september 2006 21:42:36 schreef Xenobinol:
[...]
@ the-x: knap hoor zo'n broodplank, ik ben altijd na het plaatsen van drie draadjes, de 'draad' kwijt :-D

Idd,, het is erg lastig OVERZICHT te houden,, ik heb nu een 1X16 hd44780lcd op broodplanje :)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ik doe eigenlijk alles op broodplank, nooit zin om printjes te ontwerpen/bouwen ofzo. Eigenlijk heb ik nog nooit ene nuttig project gehad dat echt af was :P

Op 11 september 2006 21:42:36 schreef Xenobinol:
[...]
Yep, bijna al mijn printen die ik teken zijn dubbelzijdig.
Als je goed kijkt naar de print is de andere zijde bijna volledig massavlak.
Ik probeer de sporen op de andere kant altijd zo kort mogelijk te houden, afgelopen weekend heb ik grote vorderingen gemaakt met de software.

Hoe lijn je de sheets uit boven en onder? Ik heb laatst (voor het eerst) een dubbelzijdig printje proberen te maken door de sheets op elkaar en op het printje te plakken en dan 4 boorgaten in de hoeken te zetten. Helaas stonden de sheets denk ik een beetje bol want het was niet perfect uitgelijnd. Voordeel van die methode is wel dat je niet per se op een bepaalde plek hoeft te boren omdat de sheets en print op dezelfde plek geboord worden. Maar een groot nadeel is dat de sheets nogal stoffig worden, zeker met inktjet inkt en de ruwe sheets die daarvoor nodig zijn blijft dat stof erg plakken.

Het resultaat was gelukkig wel bruikbaar maar de via's moest ik naast de bedoelde gaten boren om nog een goede verbinding te krijgen:
http://www.madwizard.org/extern/ambi/proto_top.jpg

http://www.madwizard.org/extern/ambi/proto_bottom.jpg
Het is verder toch een prototype printje dus het maakt niet zoveel uit. Het is trouwens een testprintje (schema) voor de TVP5150AM1 PAL decoder (Composiet naar digitaal BT.656), gemaakt om op een Xilinx FPGA dev board te zetten. Iemand anders gaat hiermee wat tests doen voor het ambilight project.

Henry S.

Moderator

Op 11 september 2006 23:42:27 schreef madwizard:
[...]
Hoe lijn je de sheets uit boven en onder? Ik heb laatst (voor het eerst) een dubbelzijdig printje proberen te maken door de sheets op elkaar en op het printje te plakken en dan 4 boorgaten in de hoeken te zetten.
[...]

Een goed programma zet speciale merktekens, cirkels en kruisjes, op je sheets, en de sheets zelf hou je wat groter dan de layout.

Met plakbandjes je sheets op elkaar uitlijnen en de te belichten print er tussen schuiven.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 september 2006 23:42:27 schreef madwizard:

Hoe lijn je de sheets uit boven en onder? Ik heb laatst (voor het eerst) een dubbelzijdig printje proberen te maken door de sheets op elkaar en op het printje te plakken en dan 4 boorgaten in de hoeken te zetten. Helaas stonden de sheets denk ik een beetje bol want het was niet perfect uitgelijnd.

Ik heb even geen foto toestel bij de hand maar ik zal je vertellen hoe ik het doe.

stap 1.

Maak uit een stuk printplaat een winkelhaak, zorg ervoor dat de binnenhoek zo perfect mogelijk haaks is.
De binnenhoek wordt namelijk gebruikt om de te belichten print uit te lijnen.
De breedte van de haak is minstens een paar centimeter, dit omdat er een sheet op geplakt kan worden en vanwege mechanische stabiliteit.
Ideaal maak je de winkelhaak uit exact hetzelfde printmateriaal waarvan je ook je printen maakt.
Dit om 'bolling' van je folie te voorkomen.
Een klein beetje afwijking van de printdikte is niet zo heel erg.

stap 2.

Plak op de onderkant van de winkelhaak met slechts 1 plakbandje, de sheet van de bottom layout.
Het beste localiseer je de sheet dusdanig dat deze overeenkomt met de binnenhoek van de winkelhaak, de binnenhoek wordt nl. gebruikt als referentiepunt voor je print.

Leg op de bovenkant van de winkelhaak de top layout sheet, lijn hem uit t.o.v. de onderste sheet, en plak hem vast met 1 plakbandje.
Het makkelijkste gaat dit op een lichtbak, maar bij gebrek aan kun je dit ook op een wit vel papier doen i.v.m. een goed contrast.

stap 3.

plaats de te belichten print in de haak, goed in de hoek aandrukken, nu kun je kant 1 belichten (in geval van de luxe van een dubbelzijdige belichtingsbak kun je beide zijden tegelijk belichten)
Omdraaien van de winkelhaak en print, print opnieuw plaatsen en weer goed in de hoek aandrukken en belichten.
Let bij het omdraaien van de winkelhaak en print er wel op dat je het folie niet bekrast!

Nu kun je de belichte print gaan ontwikkelen.

TIP:
Voor het afdrukken van folie moet je in acht nemen dat je hem zo afdrukt dat de inktlaag tegen de fotolaag aanligt, dit om schaduwbelichting tegen te gaan.
Meestal houd dit in dat je de TOP laag als mirror moet afdrukken.

@ madwizard: NICE PCB! :-P

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Eindelijk een projectje af wat de moeite waard is om te showen :D
De behuizing
http://img208.imageshack.us/img208/2769/1209061240xm2.jpg
binnenkant
http://img208.imageshack.us/img208/7273/1209061242fy3.jpg
en de print zelf
http://img88.imageshack.us/img88/6480/1209061243vq7.jpg
Wat is het? Het is een tijdklok die je tot 1 maand van tevoren kan programmeren (via com poort) en maximaal op 64 tijden kan onthouden wanneer hij aan/uit moet. Klokpuls haalt hij uit het net. Ook wordt hij gesynct tijdens het invoeren van een nieuwe tijd met de klok van de PC.

Omdat dit project na lange tijd volledig afgewerkt en gedebugd is zet ik het ook ff hierbij.
Het betreft een RS232<->25kHz synchroon converter
die RS232 datapaketten van de PC omzet naar een leesbaar protocol op 25kHz om een "obsolete" radio receiver mee aan te sturen. Het hart is een ABC mini board met Atmel AT90S8535. Het is uitgevoerd met optocouplers die een galvanische scheiding bieden tussen radio receiver & PC.
Er hoort nog een groot C++ programma bij dat geschreven is met Borland C++ 6.0 Enterprise. De microprocessor werd geprogrammeerd met BASCOM.

Hier een foto tijdens de testopstelling:
http://www.uploadarchief.net/files/download/IMGP0471.JPG

Een closeup foto van de printplaat
http://www.uploadarchief.net/files/download/printdesign.jpg

Een screenshot van de HAM software:
http://www.uploadarchief.net/files/download/screenshot.pdf

Aan die blauwe software LCD heb ik veel werk gehad om alles te doen kloppen :-D

Op 12 september 2006 13:04:01 schreef xantus:
....

Ziet er netjes uit ;)

Op 12 september 2006 16:15:58 schreef shortcircuit
Er hoort nog een groot C++ programma bij dat geschreven is met Borland C++ 6.0 Enterprise.

Hoe spreek je de Compoort aan in C++ ? Heb net een topic geopend hierover, misschien dat je een kleine hint kan geven ;)

Op 12 september 2006 00:18:35 schreef Henry S.:
.....
Met plakbandjes je sheets op elkaar uitlijnen en de te belichten print er tussen schuiven.

Inderdaad. De ruimte om de 'print' heen ruim houden op de sheet. De 2 sheets op een vel wit papier uitlijnen en aan 2 of 3 zijden aan elkaar vast plakken.(gewoon stukje schilders tape - 2 zijden werkt beter, minder kans dat de sheet gaat bol staan) Je print erin schuiven als in een envelop. Je print moet een centimeter ofzo eruit steken, daar kan je de vierde zijde van je 'sheet envelop' met een plakbandje vast zetten om te voorkomen dat de print gaat rond schuiven in je 'envelop'.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

@ Mr Gamba

Hoe spreek je de Compoort aan in C++

Met een speciale windows driver :-)

Ik gebruik deze: http://www.winsoft.sk/comport.htm

[Bericht gewijzigd door shortcircuit op dinsdag 12 september 2006 18:28:36

Heb je er ook een licentie bij? Of krijg je nu steeds zo'n pop-up ?

Heb je er ook een licentie bij? Of krijg je nu steeds zo'n pop-up ?

Ik heb een licentie. Ik ben zelf programmeur en als het goede software is dat iemand heeft geschreven zit ik er niets mee in om een eerlijk bedrag te betalen.

Heb m ff snel geinstalleerd (Trial). En hij werkt perfect. Lekker direct, en ook nog eens via een USB->Serieel kabel.

Nadeel van het kopen van een licentie als student is dat het een hoop geld kost, en ik niet weet hoeveel ik het ga gebruiken.

Maar de trial werkt gelukkig goed, met zo te zien alleen een pop-up in het begin. Kan ik voor test versies wel mee leven.

Nadeel van het kopen van een licentie als student is dat het een hoop geld kost, en ik niet weet hoeveel ik het ga gebruiken

Hij werkt volledig bugfree en er zitten veel mogelijkheden ingebakken.
De trial is onbeperkt te gebruiken mits die pop-up.
Als je profesionele software gaat schrijven is het gevraagd bedrag niet echt veel.
Heb er al veel plezier aan beleefd.

In Visual .NET zitten functies om serieel te communiceren via de COM port. Misschien daarna kijken?

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 12 september 2006 13:04:01 schreef xantus:
afbeelding
en de print zelf
.

leuk ding.. maar is die schakelaar nu niet aangesloten.. of lijkt dat maar?

worden mooie dingen hier gebouwd!@

...
leuk ding.. maar is die schakelaar nu niet aangesloten.. of lijkt dat maar?
...

Dat lijkt maar volgens mij, de pootjes zijn naar beneden geplooit, je ziet het allen niet goed.

grtz nerootje

Nee, de schakelaar zit idd niet vast, dit komt omdat ik nog van die voetjes moet halen om er overheen te doen. Een ook nog wat krimpkous om het netjes te isoleren.

Dit topic is gesloten