Op 11 september 2006 23:42:27 schreef madwizard:
Hoe lijn je de sheets uit boven en onder? Ik heb laatst (voor het eerst) een dubbelzijdig printje proberen te maken door de sheets op elkaar en op het printje te plakken en dan 4 boorgaten in de hoeken te zetten. Helaas stonden de sheets denk ik een beetje bol want het was niet perfect uitgelijnd.
Ik heb even geen foto toestel bij de hand maar ik zal je vertellen hoe ik het doe.
stap 1.
Maak uit een stuk printplaat een winkelhaak, zorg ervoor dat de binnenhoek zo perfect mogelijk haaks is.
De binnenhoek wordt namelijk gebruikt om de te belichten print uit te lijnen.
De breedte van de haak is minstens een paar centimeter, dit omdat er een sheet op geplakt kan worden en vanwege mechanische stabiliteit.
Ideaal maak je de winkelhaak uit exact hetzelfde printmateriaal waarvan je ook je printen maakt.
Dit om 'bolling' van je folie te voorkomen.
Een klein beetje afwijking van de printdikte is niet zo heel erg.
stap 2.
Plak op de onderkant van de winkelhaak met slechts 1 plakbandje, de sheet van de bottom layout.
Het beste localiseer je de sheet dusdanig dat deze overeenkomt met de binnenhoek van de winkelhaak, de binnenhoek wordt nl. gebruikt als referentiepunt voor je print.
Leg op de bovenkant van de winkelhaak de top layout sheet, lijn hem uit t.o.v. de onderste sheet, en plak hem vast met 1 plakbandje.
Het makkelijkste gaat dit op een lichtbak, maar bij gebrek aan kun je dit ook op een wit vel papier doen i.v.m. een goed contrast.
stap 3.
plaats de te belichten print in de haak, goed in de hoek aandrukken, nu kun je kant 1 belichten (in geval van de luxe van een dubbelzijdige belichtingsbak kun je beide zijden tegelijk belichten)
Omdraaien van de winkelhaak en print, print opnieuw plaatsen en weer goed in de hoek aandrukken en belichten.
Let bij het omdraaien van de winkelhaak en print er wel op dat je het folie niet bekrast!
Nu kun je de belichte print gaan ontwikkelen.
TIP:
Voor het afdrukken van folie moet je in acht nemen dat je hem zo afdrukt dat de inktlaag tegen de fotolaag aanligt, dit om schaduwbelichting tegen te gaan.
Meestal houd dit in dat je de TOP laag als mirror moet afdrukken.
@ madwizard: NICE PCB!