Ik wil graag een robot bouwen die ik op afstand kan besturen (met rc).

Op dit forum heb ik al wat gelezen en volgens mij kan ik eht beste een kant-en-klare module kopen bij conrad:

434 MHZ ZENDER/ONTVANGER SET
of
868 MHZ ZENDER/ONTVANGER SET

Maar waarom is de 868 duurder dan de 434?
Welke kan ik het beste nemen?

Ook weet ik eigenlijk nog niet hoe ik de data moet verzenden.
Ik wil (denk) hiervoor een pic (eigenlijk 2 dus) gaan gebruiken, maar heb geen idee hoe ik hem zou moeten programmeren (zowel ontvangst als zender gedeelte).
Ik wil de robot dus laten rijden maar ook enkele ander functies geven (relais schakelen in de robot etc.)

Dus hoe prog ik dit?

Alvast bedankt

Het enige wat ik zie is dat bij die dure versie de handleiding er in Nederlands bij is en bij de goedkope staat dit er niet bij. Anders zie ik geen verschil buiten de frequenties.

Ik zie dat je de manchester codering nodig hebt voor data te verzenden en ontvangen. Iedere bit is als het ware ook een kloksignaal.

codeert en decodeert de module uit zichzelf al of moet dat via de pic gebeuren?

En al gebeurt dit al door de module, hoe vertuur en ontvang ik eigenlijk dan de gegevens met de pics?

Neeneen, voor zover ik de datasheet heb gelezen moet je die signalen zelf maken. Aan de andere kant zou dat signaal er op dezelfde manier terug moeten uitkomen.
Het protocol zal je zelf moeten brouwen.

Op 15 september 2006 19:36:13 schreef cosphi:
Het protocol zal je zelf moeten brouwen.

En juist dat weet ik niet hoe ik dat moet doen.

Op 15 september 2006 20:00:01 schreef krisje8:
[...]

En juist dat weet ik niet hoe ik dat moet doen.

Zelf een protocol maken leg je niet zomaar in enkele regels uit. Google eens op profibus of modbus en dergelijke.

Van Wikipedia:

Profibus of ook wel PROFIBUS is een 2-draads industriële Datacommunicatiestandaard

Die valt dan dus af.. (?)

Modbus ben ik nu aan het lezen, maar ik zie nergens kant-en-klare codes (picbasic).

Ik heb ook begrepen dat hiermee complete data wordt verzonden, ik hoef eigenlijk maar een paar dingetjes.

Is er niet iets simpeler? Iets wat al in picbasic zit ofzo?

Ik heb nu iets makkelijkers gevonden, wat in picbasic zit en ook maar 1 draadje gebruikt (hrsin en hrsout) .
Vooral dit topic is handig:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/38083

Maar helaas is het nog niet helemaal opgeost daar :(.

Verder een vraagje, wat is het verschil tussen hserin/hserout en hrsin/hrsout ?

EDIT: Even iets doorgestreept

Hoi krisje8,

ik heb zelf de 434 mhz zender en ontvanger set ook gekocgt ene paar jaar terug, en ik ben er niet erg tevreden over.

hier staat (mijns inziens) wat degelijker spul:
http://www.rentron.com/

en wat voorbeelden. als je nou niet precies weet hoe je een protecol op moet bouwen, waarom begin je dan niet wat simpeler. door eerst een (gewone) afstandsbediening te gebruiken (infra-rood, van een tv bijvoorbeeld). de protecollen zijn opzich aardig simpel, en er is veel over te vinden op internet.

voordeel: de ontvangs modulen (TSOP of IRDA) zijn erg geodkoop,
nadeel: robot moet enigzins in het zicht zijn van je AB.

gr, madthijs

Op 16 september 2006 09:49:45 schreef madthijs:
Hoi krisje8,

ik heb zelf de 434 mhz zender en ontvanger set ook gekocgt ene paar jaar terug, en ik ben er niet erg tevreden over.

hier staat (mijns inziens) wat degelijker spul:
http://www.rentron.com/

en wat voorbeelden. als je nou niet precies weet hoe je een protecol op moet bouwen, waarom begin je dan niet wat simpeler. door eerst een (gewone) afstandsbediening te gebruiken (infra-rood, van een tv bijvoorbeeld). de protecollen zijn opzich aardig simpel, en er is veel over te vinden op internet.

voordeel: de ontvangs modulen (TSOP of IRDA) zijn erg geodkoop,
nadeel: robot moet enigzins in het zicht zijn van je AB.

gr, madthijs

Dankjewel voor al deze info.

Op die site zie ik het volgende:

TWS-434A Low-Cost 434MHz RF Transmitter Module $8,50
RWS-434 Low Cost 434MHz RF Receiver Module $8,50
434MHz Whip Antenna $9,00
CIP-8D 8-Bit Decoder IC $4,00
CIP-8E 8-Bit Encoder IC $4,00

Heb ik dit allemaal nodig???
Want dan wordt het me eigenlijk best duur: $34 en dan moeten er ook nog veel evrzendkosten bij (site is toch Amerikaans?).
Ik wou eigenlijk gewoon een zo goedkoop mogelijke oplossing.

Het probleem met IR is bij mij dat het onmogelijk wordt om een visueel contact te krijgen.
Ik moet echt helaas iets met rc doen.

Maar de hrsin/hrsout functie is toch gewoon makkelijk?
Die kan ik dan toch gewoon gebruiken?
Of is er een betere/makkelijkere manier?

Met 434 MHz setjes is geen visueel contact ook lastig, er treden meer storingen op en het bereik word aanzienlijk verlaagt.

je heb in dat geval nodig, 2 maal een antenne, 1 maal een zend en ontvangst setje.

die decoder ic's heb je niet nodig, want je maakt al gebruik een microcontroller. die kan gewoon een serie bitjes vergelijken en dan naar de gewenste subroutine verwijzen.

een protecol kan zijn: ik stuur 4 bitjes ('0000'tot en met '1111') daarmee kan je 16 verschillende *taken* uitvoeren.

0000 ontvangen is bijvoorbeeld stilstaan. 0001 is rechtdoor. 0010 is linksaf, 0011 is rechtsaf.

waar het om draait is dat als jij 'a' verstuurt naar je ontvanger, en je ontvanger leest 'a', dan gaat hij de routine uitvoeren die bij het *commando* a hoort.

zo heb je je eigen protecol ontwikkelt. Wat dus eigenlijk betekend dat je aan de zend en ontvangst zeide afspreekt wat 'a' betekend, of '0110' etc.

En zoiets was inderdaad mijn bedoeling.
Maar moet ik dat dan nog 'manchesteren' ?

Ik weet uit ervaring dat dat setje van conrad eigenlijk niet zo lekker werkt. Ik kan je helaas niet vertellen hoe die setjes van rentron werken, misschien dat een ander hier er ervaring mee heeft, ik zou eigenlijk zeggen, lekker proberen.

je kunt de zendertjes *gewoon* aansturen met een serieel stringetje data. zolang je maar alleen een gnd en data lijntje hoeft te gebruiken.

suc6 gr madthijs

http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/rc5.htm , kijk bij Modulation hoe Manchester werkt, wordt ook bij infra rood gebruikt. modulatie op 36 kHz is alleen voor IR.

Hej, in de elektuur van october 2001, gebruiken ze een 433Mhz setje om een modelbouwzendertje mee te maken.

firma Radiometrix,
TX2 UHF Transmitter
RX2 UHF Receiver

en het alternatief:
de zendmodule HFS300 van duits postorderbedrijf ELV

ik hoop dat je er wat aan hebt

gr madthijs