jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 20 september 2006 21:25:25 schreef killerbeezz16:
[...]Okay lache!
Jaja zendamateurs onder de 35 moeten elkaar steunen, we zijn zeldzaam (ik ben 22)
Dan mag ik nog 2 jaar mee steunen 
73 de PE1RCD
Op 20 september 2006 22:29:27 schreef Koekoeksklok:
[...]Dat is inderdaat zo. Het is erg jammer dat er niet veel jonge zendamateurs bij komen. Ik ben overgens 15
Op school probeer ik weleens mensen enthousiast te maken, maar meestal hoor ik direct daarop: "Ach MSN is veel gemakkelijker". Ik persoonlijk heb altijd iets gehad van comminuceren via MSN is geen uitdaging, comminuceren via de radio wel
![]()
Vervelend he, die gastjes die d'r niks meer voor willen doen, dat is inderdaad een probleem bij de 'jongelui' tegenwoordig, het wordt ze te makkelijk gemaakt, men wil geen moeite meer voor iets doen.
Des te meer lovenswaardig dat jij de moeite wel wilt nemen. En inderdaad, het is een leuke hobby (ook al beweren sommige boze tongen iets van bejaardensoos en zetten dan de set weer uit
)
Maar het blijft verbluffend om met een zelfgebouwd zendertje (BITX-20 bijvoorbeeld) en een paar meter draad met amerika te praten. Okee, het stoort en kraakt en ruist, en een GSM heeft beslist een veel zuiverdere klank, maar wie kan daar nog zeggen 'zelf gemaakt' ?
En mocht je een BITX-20 willen gaan bouwen, hier op het forum vind je genoeg mensen die je willen helpen !
(ook boven de 35 hoor
)
@Rd12tf: ik ben momenteel bezig met een bitx-80
Maar het lukt nog niet zo. Het probleem is de modulator/demodulator, op de een of andere manier is die bij mij zeer ongevoelig. In de laatste electron stond een ontvanger van PA0KSB (voor 3 banden) misschien daar eens de demodulator uit halen en gebruiken, zit ik alleen nog met een passende modulator (moet toch ook kunnen met dezelfde NE612)
Op 21 september 2006 10:45:57 schreef DC2PCC:
Maar het lukt nog niet zo. Het probleem is de modulator/demodulator, op de een of andere manier is die bij mij zeer ongevoelig. In de laatste electron stond een ontvanger van PA0KSB (voor 3 banden) misschien daar eens de demodulator uit halen en gebruiken, zit ik alleen nog met een passende modulator (moet toch ook kunnen met dezelfde NE612)
Het geinige van de BITX is juist dat alles bi-directioneel is. Dan zul je ook een 2e NE612 moeten inzetten over schakelaars er omheen.
Is je gevoeligheid niet matig doordat je local oscillator (BFO buffer) te weinig power geeft? Hij moet de diodes wel goed kunnen opensturen. Merk je het effect trouwens zowel op zendvermogen als op ontvangst? Anders is het waarschijnlijk niet je modulator.
middenfrequentie is 17,73 MHz (4x color carrier, had daarvoor nog bergen xtallen liggen.)
Ferriet: een wit ferrietringetje uit de bak, wat de frequentie haalt. preciese gegevens heb ik niet, het zou best kunnen dat dat ferriet niet geschikt is, maar een 1:1 gewikkelde trafo op dat kerntje, bij die frequentie tussen de meetzender en de powermeter gaf een verlies van ca. 0,1 dB aan.
ik heb ook andere ferrieten geprobeerd die ik had, maar daar meestal ca. 20 dB verlies gehad bij een 1:1 gewikkelde trafo, Vermogen van de meetzender was 0 dBm.
Het kan idd. zijn dat de oscillator te weinig power afgeeft om de diodes te schakelen (1n4148) omdat draaien aan de symmetriepotmeter geen enkel effect heeft.
Moet er maar weer eens voor gaan zitten, maar dat kan nog wel eventjes duren. ik woon tijdelijk ergens anders, tot de proeftijd van m'n nieuwe job voorbij is, daarna komt de definitieve verhuizing.
Ik noemde het ook omdat ik laatst eens heb zitten simuleren hoe goed de mixer werkt. Toen bleek dat hij een stuk beter zou functioneren met een 2:1 of 4:1 trafo. De collectorweerstand is namelijk veel hoger dan de ideale 50 ohm. En ook de hoeveelheid power naar de diodes is niet optimaal met een 1:1 verhouding. En als die meer geleiden is de AC weerstand een stuk lager.
Dat zou ik nog eens moeten aanbrengen om te zien wat het werkelijk effect is. De throughput zal hoger zijn, maar of de relatieve draaggolfonderdrukking verbetert of juist niet is de vraag.
De draaggolf onderdrukking zou puur af moeten hangen van de opbouw van de mixer, symmetrie van de trafo, dioden etc.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Ja, maar neemt die symmetrie toe of af met hogere drive? De dioden zullen niet 100% gelijk zijn en het zijn non-linear devices. Is het dan gunstiger of niet met een hogere bias. Nu zit ik op c.a. min 30-35dB. Maar ik zie dit level verlopen na inschakelen en op temperatuur komen van de mixer. Ook met het uitbalanceren van de mixer moet je niet te veel draaien. Ineens op minimum afregelen toont toch een verloop daarna. Beter werkte het om er iets naast te gaan zitten en wachten.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 21 september 2006 10:45:57 schreef DC2PCC:
Ik heb wel schema's gezien waar ze de NE612 voor 2 richtingen gebruikten.
Het kwam er op neer dat ze hem in unbalanced mode gebruikten en met pindiodes de richting schakelden.
Een pin werd gebruikt van de ontvangst frequentie naar de middenfrequent en de andere pin voor de midden frequent naar de naar de zend frequentie.
De richting die niet gebruikt werd werd naar de gnd gelegd.
Het zelfde gebeurde aan de middenfrequent kant.
@jojo: Misschien de dioden als paartje, in één huis kopen.
Eerlijkheidshalve moet ik wel vertellen dat de oorspronkelijke eerste mixer bij niet werkte, ik had last van fluitjes. Ik heb deze mixer maar vervangen door een van Mini Circuits. Dat scheelde een jas!
De mixer waar de VFO aan hangt heb ik ook door een double balanced exemplaar vervangen (zelfgemaakt). dat scheelde bij mij ook in de fluitjes. Er zijn er nog volop, maar vele malen zachter. Maar jij hebt het over de (de)modulator toch?
Ik heb intussen wat BAV99s binnengekregen en overweeg inderdaad die in te zetten.
Tja zeker, alle buffers wisselen theoretisch ook iedere trap tussen 50 ohm in, 200 uit en weer andersom. Maar de ingangs- of uitgangsimpedantie wordt maar op weinig plaatsen "afgedwongen". Dus maakt dat het lastig in te schatten of de mixers uiteindelijk enigszins netjes afgesloten zijn. Ik ga er maar van uit van niet. Een DBM kan blijkbaar helpen, maar ook die is kwa ongewenste mengproducten sterk gevoelig voor goede afsluiting.
Gewoon uitproberen dus. Dat is het leuke van een BITX, het is een redelijk leerzaam en begrijpelijk project met vele mogelijkheden om een iets anders van jezelf er in te brengen.
killerbeezz16
HF door me brain!
Hallo heren van het goede leven!
Ik was een beetje aan het surfen over het net en ik kwam een leuk propagatie voorspel programma tegen : HFprop
Het is echt verdomd handig stuk software dus vandaar mijn melding!
http://www.g4ilo.com/index.html
Groet
Bas/pd1bjs
killerbeezz16
HF door me brain!
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Op 20 september 2006 21:25:25 schreef killerbeezz16:
[...]Okay lache!
Jaja zendamateurs onder de 35 moeten elkaar steunen, we zijn zeldzaam (ik ben 22)
Zie jij eerst maar eens 35 te worden !!!
als je zo doorgaat kun je dat wel vergeten !
Koekkoek,
verschil tussen MSN en HF is dat HF cool is en MSN is dom
killerbeezz16
HF door me brain!
Op 3 oktober 2006 19:56:17 schreef Capt501:
[...]Zie jij eerst maar eens 35 te worden !!!
als je zo doorgaat kun je dat wel vergeten !Koekkoek,
HF rocks 
Gimme the power
Naja ik ben op ze minst nog niet grijs 
Groetjes van een zeer jeugdige zendamateur!
bas
Koekoeksklok
Michael / PA4MW
Op 3 oktober 2006 19:56:17 schreef Capt501:
[...]Koekkoek,
Dat ben ik totaal met je eens Capt501
Het is jammer dat mijn klasgenoten daar anders over denken. 
Overgens bedankt voor de link naar de software Bas! Erg interessant programma. En 8 novermber schiet inderdaat op. Nog een ruime maand en dan is het zover. Ik kan niet meer wachten 
En ook DC2PCC en Rd12tf ontzettend bedankt voor het aanbod over de BITX zenders! Het lijkt me ontzettend leuk om een keer zo'n project te verwezenlijken. 
Met vriendelijke groet,
Michael
killerbeezz16
HF door me brain!
Hallo!
Voor het leren heb ik het boek gewoon doorgelezen, en nu ben ik alle vragen aant maken.
Dat leert stuk makkelijker
Kijk eens hier, er staat veel oefen examens!
http://www.ham-radio.nl/
Groet
Bas
Ik heb Hugo nog een link gemaild met nog veel meer oude examens. De link ben ik zelf helaas kwijt, misschien heeft Hugo deze nog?
Op 7 oktober 2006 13:16:29 schreef Rd12tf:
Ik heb Hugo nog een link gemaild met nog veel meer oude examens. De link ben ik zelf helaas kwijt, misschien heeft Hugo deze nog?
http://www.luister-zendamateur.nl/ knop "examen vragen"
Vanaf 1974.