is het beter om stappenmotors van een CNC bi- of unipolair aan te sturen? ik heb motors die beide aankunnen, dus ik kan kiezen.

en kan ik ze gewoon aansturen met mosfets zoals de buz11?
ik ga ze aansturen met een 18F pic op genoeg MHz:P

zo'n klein bericht heeft natuurlijk een schopje nodig om vooruit te komen:)

pff? zo klein vraagje, zo weinig antwoorden...:'(

http://engraving.majosoft.com/html/body_stepper_driver_board_with_l297…
hier werk ik mee,
is een bipolair stepperdriver... dus ik doe het bipolair, en dan heb ik me spoelen parallel staan...op een voeding van 35 a 37 volt DC/10A..

en electronisch gezien werkt het allemaal prima...

Oja... dit is wel een leuke link http://www.nanotec.de/page_static_animation_de.html

kan je goed de verschillen zien...

ik heb een stepper met 6 draden, dan kan ik zeker alleen de spoelen serieel schakelen bij bipolair?

die animatie kende ik wel al...

[Bericht gewijzigd door rimco op ]

Ik heb ook een probleempje, ik wil gewoon een stappenmotor aansturen zonder computer, zodat ie gewoon eindeloos mooi traag een kant op draait.
Ik heb zowel Uni- als bipolaire stappenmotoren, het maakt me niet uit welke gebruikt word. Ze komen allemaal uit printers.

Ik heb er ooit een schema voor gehad, maar die beni k kwijtgeraakt.. :S

Heeft er iemand een schema voor me om een stappenmotor gewoon aan te sturen zonder dat het via je pc moet?
Als je het hebt, graag posten!

Dan kan ik weer verder. ;)

Ah! Bedankt!
Die had ik nog niet gevonden.. o.O

Maar ik heb stappenmotoren met 4 kabels, en met 6 kabels, welke moeten dan waarop? Op het schema zie ik vier spoelen staan..
En welke zijn uni- en welke bipolair? (ik ben vergeten welke nou wat was)

Degene met 6 kabels hebben:
2x rode kabel
1x zwart
1x geel
1x oranje
1x bruin

Foto
Beetje onscherp, maar goed, het is te zien.
Links: Zwart & Oranje
Midden: Rood & Rood
Rechts: Bruin & Geel

En foto van andere stappenmotor:
Foto

http://www.damencnc.nl/tutorials.htm staat veel uitgelegd, deze is wel alleen voor die met 6 draden.

Bipolar motors

4 wire bipolar motors are the easiest to connect
With a multimeter it can be determined that there are 2 seperate phases. In the driver documentation it can be seen where the 2 phases can be connected to the driver.
It is not possible to connect the drivers the wrong way round.. Since doing so only means the motor turns in the opposite direction.

Dus met die motor van het tweede plaatje kan ik gewoon al die drie combinaties uitproberen die op die site staan?
En dan zijn bijvoorbeeld 1 en 3 op de plus en 2 en 4 op de min? (Als in het eerste plaatje)

En waarom doet degene bij die vorrige link het met een IC als het ook gewoon zonder andere componenten zou kunnen?

En als laatste, er staat 2.3v (0.7A) op dat bipolaire stappenmotortje, zou 5v dan een enorme overkill zijn?

Sorry dat ik zo enorm veel vraag, maar dit is de allereerste keer dat ik iets met stappenmotors aanvang.

Stijn

ik heb vanavond mijn eerste stappenmotors gekocht dus weet ook niet alles. de motor van het 2e plaatje is een bipolaire, dus moet je met een bipolaire driver aansturen.

ik weet niet hoe het anders kan zonder die ic's, in ieder geval niet zo 123.

met 5 volt zal je een bepaalde weerstand in serie met je motor moeten zetten.
als je de weerstand van een halve (van middelste tot een buitenste) spoel weet, kan je dit doen:

R=U/I = 5/0,7 = 7,14 ohm.
serieweerstand = 7,14 - halvespoelweerstand

dit om te zorgen dat je 0,7 ampere krijgt. let wel op het vermogen dat de weerstand nodig heeft met P=I2R

Kan iemand mij dan vertellen hoe ik een van de twee zo simpel mogelijk aan de praat krijg?
Uit die tweede website krijg ik het idee dat het met een paar snoertjes al gefixt kan zijn namelijk.

Anders hoor ik het ook graag, dan bouw ik ff dat schema op, dat is ook zo gebeurt.

die met 6 draden kan het makkelijkst, met mijn 1e link. en die draadjes van de 2e link gaan naar zo'n echte 'driver'.

En hoe weet ik dan welk draadje wat is?
Ik heb 8 aansluitingen in dat schema (2 per spoel) en 6 draadjes. Dus er is een gemeenschappelijke draad, maar welke is dat? En dan houd ik nog een draad over, waarom dat?
En verder, welke kleur moet op welke aansluiting in het schema?

Edit:
Op deze motor staan geen voltages ed, maar wel:
PM55L-048-KSC7
LOT NO.TB0106C

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op ]

je hebt 4 spoelen volgens dat schema, maar in jouw motor zitten er 2 aan een kant en 2 aan de andere volgens:
draad-spoel-draad-spoel-draad
en nog een
draad-spoel-draad-spoel-draad

de middelste 2 draden doe je aan de plus, en de andere aansluitingen aan de 4 transistors.

ik weet nog niet zo genoeg om te zeggen wat aan welke...

dit is die motor: http://www.eminebea.com/content/html/en/motor_list/pm_motor/pdf/pm55l0…

Okee, dat brengt me al een stuk verder, bedankt.
Best logisch ergens, dat rood de plus is. ;)

In die PDF staat ook dattie 24 volt lust, moet ik dan ook nog ff voedingkje regelen, heb nog ergens een staan hier geloof ik. (Mijn labvoeding gaat maar tot 12v)

En dan dat schema opbouwen, maar iemand enig idee hoe de nummering loopt? Gewoon boven, onder, boven, onder, van links naar rechts?

Als ik de schema heb kan ik natuurlijk gewoon alles proberen, maar goed.

Ik heb trouwens een tijd terug deze motor laten draaien door gewoon een rode en een zwarte draad aan te sluiten, maar toen bedacht hij zelf welke kant hij opging, en haperde hij ook nogal.
Maar dat was een nutteloos feit.. :P

ik weet niet of je er zo 24 volt op kan zetten, dan moet je dacht ik nog die serieweerstand gebruiken, of bepaalde sturing.

dit lijkt wel msn, zegt iemand anders ook nog ooit wat?:P

Jah, tis wel stil hier wat dat betrefd ;)

maar in die PDF staat ook "coil resistance 30ohm", is dat de weerstand die de spoel al heeft? Of juist wat je er nog tussen moet zetten?

Mijn multimeter is leeg, dus ik kan hem niet doormeten..
(Moet zo'n klein 12v batterijtje in...)

En over die 24 volt of niet, de schakeling is voor 12v, en ik kijk eerst wel of hij daarop werkt, zo niet, dan zie ik daarna wel verder.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op ]

dat is de weerstand van de hele spoel van punt tot punt.
coil=spoel resistance=weerstand = spoelweerstand.
met die eerste link en die berekeningen moet je de halve weerstand gebruiken.

Op 1 oktober 2006 22:18:53 schreef rimco:
met die eerste link en die berekeningen moet je de halve weerstand gebruiken.

Oh, daar heb ik even de logica gemist, welke weerstand gaat dit over?

de spoelweerstand is van de hele weerstand, maar bij unipolaire aansturing wordt steeds de helft van de spoel per transistor gebruikt. dus moet je de halve weerstand gebruiken in de berekeningen

Huh??
Ik heb hier echt iets gemist hoor o.O

Welke berekeningen heb je het nu over?
En ik moet daarvoor dus 16Ohm gebruiken..?

Op 1 oktober 2006 15:00:57 schreef rimco:

met 5 volt zal je een bepaalde weerstand in serie met je motor moeten zetten.
als je de weerstand van een halve (van middelste tot een buitenste) spoel weet, kan je dit doen:

R=U/I = 5/0,7 = 7,14 ohm.
serieweerstand = 7,14 - halvespoelweerstand

dit om te zorgen dat je 0,7 ampere krijgt. let wel op het vermogen dat de weerstand nodig heeft met P=I2R