Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

@muddy, bij bestellingen kan er soms wat fout gaan (maar wordt snel gecorrigeert) Over de dikte van de spiegel + dichro; ik denk dat je dat van te voren al kon weten daar het me lijkt dat de afmetingen bekend waren? Als voorbeeld: '12x12x1mm' voor een kleine dichro lijkt het me ook zowiezo geen blokjes vorm :p

Edit: Suc6 :p BTW; je weet dat je de bescherm folie er eerst af moet halen? (just in case :p)
Edit2: Hoezo, zijn deze spiegels niet goed genoeg voor je dan? (en hoezo dan)
Edit3: Maar ik neem aan dat dat badkamer spiegels zijn? :p

[Bericht gewijzigd door Laserist op vrijdag 15 september 2006 13:06:42

ja maar daar heb ik niet naar gekeken. Ik zal eens een vriend vragen, hij is spiegelsnijder, die heeft wel goede spiegels:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Let er wel even op dat je wel oppervlakte spiegels in je handen krijgt. daarbij is het gewicht misschien nog wel belangrijker. spiegeltjes van minder dan een halve milimeter dik zou perfect zijn.

Als hij daar aan kan komen dan heeft hij er gelijk een klant bij! (mail me dan even? :) )

zonder rook geen elektronica

Dichro's zijn spiegels, geen `blokjes', bij iets kubusvormigs zal ws gaan over dingen die op polarisatie onderscheid maken - niet op golflengte zoals dichro's.

Op 15 september 2006 15:12:11 schreef hilbren:
Let er wel even op dat je wel oppervlakte spiegels in je handen krijgt. daarbij is het gewicht misschien nog wel belangrijker. spiegeltjes van minder dan een halve milimeter dik zou perfect zijn.

Als hij daar aan kan komen dan heeft hij er gelijk een klant bij! (mail me dan even? :) )

Nu weet ik niet of je doelt op die 'spiegel snijder' of op Laser Expert? Anyway, je krijgt zo een mailtje.

Hij bedoelde de spiegel snijder lijkt me:)

Heeft er nog iemand tips voor eht maken van vlindertjes?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 13 september 2006 16:14:06 schreef Jb_tje:
Hallo allemaal,

ik heb veel gelezen (deel 11, elm-chan's site, norm's site, dnstje's site) en wil nu een begin maken met een eigen laser projector.

klopt het dat beide spoelen hetzelfde zijn ?
Weet iemand misschien welke hoek galvo versie 6 van Norm kan halen ? (kan ik er rond de 90 graden mee halen ?)

Ik ben van plan om Norm's galvo verion 6 na te maken :)

Ik hoor het graag als iemand nog:
asjes, magneetjes (CYL0275) of kogellagers heeft die ik kan overkopen (mail me dan even a.u.b.).

Gegroet,
Jeffrey

ik heb nog een aantal magneten liggen

bij intresse mail je maar :)

AVR powerd

hmm, galvo's in elkaar zetten met schroeven is toch niet zo'n goed ideetje...

Ik ga proberen ze met een stuk draad in elkaar te binden als het ware. Op dit draad kan de magneet namelijk geen kracht uitoefenen, maar op de schroeven wel... De pd ga ik er later op maken, eerst eens het hele zooitje werkend krijgen.

Kan iemand mij vertellen welke laser software er allemaal vor Linux bestemd is?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 22 september 2006 09:19:09 schreef muddy:
hmm, galvo's in elkaar zetten met schroeven is toch niet zo'n goed ideetje...

Ik ga proberen ze met een stuk draad in elkaar te binden als het ware. Op dit draad kan de magneet namelijk geen kracht uitoefenen, maar op de schroeven wel... De pd ga ik er later op maken, eerst eens het hele zooitje werkend krijgen.

Kan iemand mij vertellen welke laser software er allemaal vor Linux bestemd is?

en kunstof bouten? zou dat beter zijn als metaal... op me werk hebben we nylon bouten m3.m4.m5 en m6 liggen... met moeren en ringen...?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

nou het zal sowieso invloed hebben, de vraag is alleen goede of slechte invloed. (ik verwacht slecht)
maar dan nog, elm chan doet het ook, dus je zal het ongetwijfelt werkend krijgen.
de invloed zal minimaal zijn...

zonder rook geen elektronica

nou, het heeft een zodanige invloed dat de magneet heel erg met stapjes ronddraait, en dat lijkt me niet erg handig.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Anoniem

Hallo allemaal,

de asjes, magneetjes en PCB zijn binnen.
Weet iemand waar ik de kogellagertjes kan kopen? (als iemand er nog 4 heeft liggen hoor ik het ook graag).
Is er verder nog een speciale manier om de asjes door de magneetjes te krijgen? dit gaat nogal stroef...

Gegroet,
JB'tje

Waarschijnlijk heeft roelke er nog wel, ik heb er nog 2.

Die magneten zouden als het goed is met een beetje kracht zetten om de asjes moeten gaan. Je moet ze in ieder geval als alles definitief is wel vastlijmen.

Mijn laser begint nu ook eindelijk vorm te krijgen.
Mijn galvo's heb ik af, de pd en de spiegels zitten er nog niet op, ik heb de lasers + drivers ook al vast gemaakt en ben nu bezig met de dichro en wat spiegel prut.
Alleen il y à een probleempje:
de rode laser werkt prima, maar als ik de groene aanzet geeft hij op het begin fel licht en dooft daarna weg. Dit gebeurt steeds als ik hem aanzet, dus hij werkt nog wel gewoon. Kan het zijn dat de voeding het niet trekt? De laser trekt 210mA en de voeding zou 300mA moeten kunnen leveren...

Verder nog een keertje de vraag of iemand weet welke software er met linux werkt.

edit: er is gisteren ook nog een magneet geknapt, maar gelukkig had ik er 3 besteld;)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Anoniem

edit: er is gisteren ook nog een magneet geknapt, maar gelukkig had ik er 3 besteld

hoe is dat dan gebeurt :P iets te hart tegen een andere magneet laten knallen (zoals ik net heb gedaan)

@muddy, hoe heb je het probleem met de schroefjes opgelost ?

Gegroet,
Jeffrey

Ja, ik had ze wat te hard tegen elkaar laten klappen...

http://www.uploadarchief.net/files/download/Galvo%20af%202.JPG

Ik hoop dat het duidelijk is, ik heb er gewoon draad doorgeen gehaald en dat op de printjes vastgesoldeerd. Fortunately werkt het ook nog vrij goed. De blauwe draadjes zijn om de spoelen in serie te zetten. Deze gaan door een gaatje dat eerst was bedoeld voor een schroef, maar waar nu nog plaats is om een draad doorheen te doen. Vastmaken ga ik waarschijnlijk doen met een aluminium strip of iets anders.

[Bericht gewijzigd door muddy op zaterdag 23 september 2006 17:56:07

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ben ook begonnen met galvo's. Vorig ontwerp beetje gewijzigd. Deze keer met optical PD. Alleen nog wachten op SMD ic'tjes die in bestelling zijn. Dan kan ik de hele boel testen.
Hier alvast een fototje van mijn eerste galvo. Het PD circuit is bovenop gesoldeerd in smd.
http://www.uploadarchief.net/files/download/eindwerk%20galvo%20bouw%20013.jpg

Op 23 september 2006 17:53:17 schreef muddy:
Ja, ik had ze wat te hard tegen elkaar laten klappen...

[afbeelding]

Ik hoop dat het duidelijk is, ik heb er gewoon draad doorgeen gehaald en dat op de printjes vastgesoldeerd. Fortunately werkt het ook nog vrij goed. De blauwe draadjes zijn om de spoelen in serie te zetten. Deze gaan door een gaatje dat eerst was bedoeld voor een schroef, maar waar nu nog plaats is om een draad doorheen te doen. Vastmaken ga ik waarschijnlijk doen met een aluminium strip of iets anders.

Plaatjes konden zeker weer niet kleiner... maar goed.

Ik kan het niet goed zien, maar is dat draadje bovenop geen gesloten winding?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Plaatjes konden zeker weer niet kleiner... maar goed.

Ik kan het niet goed zien, maar is dat draadje bovenop geen gesloten winding?

Wat bedoel je percies?

Nee, het is geeb gesloten winding maar waarschijnlijk is dat wat jij bedoelt de plaats waar ik de draden op de print heb vastgesoldeerd.

Ik ga dalijk proberen om Mamba dmv Wine op mijn linux pc te zetten

edit: men laser is nu ongeveer af, alleen testen gaat nog niet omdat ik nog wat softwarematige problems heb.
De pd en spiegels zitten er nog niet op.

[Bericht gewijzigd door muddy op zondag 24 september 2006 17:14:42

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Gedragen die eilandjes zich niet stiekem allemaal als kortgesloten windinkjes?

Real change comes from choice, not chance.

hey mensen
ik had een vraagje, ik vind dat hele gespeel met lasers enz razend interessant. maar nu heb ik een 50 mw laserpointer, en hij heeft nogal veel diffuse straling om de punt heen.. terwijl dit eerst niet het geval was.
enig idee hoe dit komt?

Tja, klinkt als een aanpassing, waar ie dus niet voor bedoeld is.

Maar het zou net zo goed vuil op de lens kunnen zijn, daar is in een eerder topic een vergelijking foto van gemaakt.

Was iets van een wattenstaafje met wat spiritus o.i.d. maar daar ben ik NIET zeker van.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

vieze lens is meestal de oorzaak de veiligste manier is alcohol, spiritus laat zooi achter. gewoon voor 2/3 eurie een flesje bij de DA/kruitvat/etos halen, werkt prima.

goede optische elemeten kun je vaak ook met aceton schoonmaken maar in de laserpointers zoals die van jou worden vaak plastic lenzen gebruikt en daarom raad ik aceton af!

ik ben trouwens nog op zoek naar een colimerende lens voor mn 80mW rode laser.

zonder rook geen elektronica

Mijn bijde lasers hebben wat puntjes naast de straal zitten. Echter als je de straal dmv galvo's af gaat buigen worden die puntjes meestal niet meegescant omdat ze buiten de spiegel van de galvo vallen
en zo erg zijn die puntjes ook niet.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Dit topic is gesloten