Ja , alles gelezen

Maar verschilende antwoorden .

Maar geloof ook wel dat die beveiliging better is.

Alleen om te testen heb ik hem los gemaakt , en t bleek dat hij defect was.

Want daarna sloeg mn zekkering niet meer door.

Nu nog even uitpluizen waarom die beveiliging kapot ging.

Ben alleen nog benieuwd naar t TL lampen verhaal.

TL lichte wel even op 0,5 sec heb gelijk magnetron uit gedaan , dus die heeft nog geen seconde aangestaan.

Maar ik weet nu niet of ik hier door kan concluderen of mn magnetron buis nu kapot is of niet.
Want de nieuwe 8 watt TL gaf ook de geest na deze test.

Weet niet of dit normaal is voor deze test ?

Zo n magnetron buis kost me 67,50 niet duur voor een goeie magnetron , maar altijd te duur als hij niet nodig is.

Op 9 oktober 2006 21:44:30 schreef Sparks:
[...]

doe mij de trafo's maar dan ;)

ja die zijn ook voor vanalles bruikbaar. maar die zijn niks vergeleken bij de oude tht transfo uit fotocopymachines uit het begin van de jaren 70. dat was knallen!

Op 9 oktober 2006 23:47:35 schreef POWERMAN:
Ja , alles gelezen

Alleen om te testen heb ik hem los gemaakt , en t bleek dat hij defect was.

Want daarna sloeg mn zekkering niet meer door.

Auwww ... Een gevaarlijke conclusie.

Als je een onderdeel weg haalt en de zekering blijft heel hoeft dat nog niet te zeggen dat dat onderdeel kapot is, het kan ook een onderdeel verderop zijn dat in sluiting ligt.

De diode OVER de condensator ( als die er zit ) is een beschermings diode ( soort zener ) die zou je als test kunnen weglaten, de magnetron moet daarna gewoon werken !

De diode naar massa kun je NIET weg laten, dan werkt de schakeling niet meer ...

http://www.kronjaeger.com/hv-old/hv/where/micro.gif

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

TL lichte wel even op 0,5 sec heb gelijk magnetron uit gedaan , dus die heeft nog geen seconde aangestaan.

Maar ik weet nu niet of ik hier door kan concluderen of mn magnetron buis nu kapot is of niet.
Want de nieuwe 8 watt TL gaf ook de geest na deze test.

Als de TL oplicht doet de magnetronbuis het dus nog wel (iig in enige mate), het is niet meer dan een crude RF detector. Normaliter overleven die kleine buisjes het wel ettelijke secoden (en meer).

Kapotte TL in de magnetron is een slecht idee ... het kwik wil je IN de buis houden en zeker niet in de magnetron / het voedsel !

beter en veiliger dan een tl in de magnetron is een amperemeter in serie met het toestel. Zolang de magnetron werkt trekt het toestel zijn nominale stroom, anders is het een pak minder

Op 10 oktober 2006 08:09:38 schreef jongensenwetenschap:
beter en veiliger dan een tl in de magnetron is een amperemeter in serie met het toestel. Zolang de magnetron werkt trekt het toestel zijn nominale stroom, anders is het een pak minder

Dit ging om een snelle indruk van de werking

om stroom te meten moet je het apparaat open maken, ook was er op onze td afdeling geen water dicht bij en ook geen kopjes o.i.d. om het in te doen , pl-lampen hadden we zat, even er in magnetron starten ==> lamp brand niet? dan magnetron werkt niet. buis is soms met hard solderen weer te maken er zit eigenlijk niets in een magnetron buis wat kapot kan