Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Ik zag 'kort geleden' lokaal wat liggen, natuurlijk niet meegenomen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

DVA dan maar Henry, en anders maar Driebergen in December?
De mijne komen bij ARP uit Tilburg vandaan, stonden ook nog op de Lichtmis afgelopen week.............
Ze waren wel snel op, trouwens.... >:-)

Die staan op elke beurs, en je kunt ze ook online bestellen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Beetje bij beetje komt het materiaal binnen. :P

Even een tip: De Gamma heeft verschillende maten alu-plaat met diverse motieven.
In tegenstelling tot de Praxis die alleen een onpraxisch grote rotmaat levert (50*100cm).

Ik heb een strook cirkelmotief meegenomen voor een chassis. Geeft een mooi effect met het licht van de buisjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Is dat wel aluminium wat een beetje prettig te bewerken is? Ik heb een tijd geleden bij Kokkelink (metaalhandel in den haag) een paar platen aluminium gekocht, maar dat was getrokken aluminium, en da's erg taai om te bewerken. D'r zijn ook andere aluminiumsoorten, die er veel meer 'gegoten' uitzien en veel prettiger te frezen/draaien/bewerken zijn.

KT88

Overleden

Ik heb een strook cirkelmotief meegenomen voor een chassis. Geeft een mooi effect met het licht van de buisjes.

Het wachten is nu nog op de blauwe LEDs zeker? >:-)

"Pimp my amp!" Nieuw topic! <evil grin>

[Bericht gewijzigd door KT88 op maandag 9 oktober 2006 00:39:36

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Geen idee of het getrokken of gegoten/gewalst aluminium is.

Nee KT, dat is vloeken in de kerk, als er al een led in moet voor stabilisatie of zo dan krijgt die een stuk krimpkous om zijn kop. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hmm dan ga ik alvast een schuilkelder zoeken, want op mijn amp komen wel led's (groene)

-

Op 8 oktober 2006 19:03:38 schreef KT88:
Voor wie nog benieuwd is naar de luisterervaringen met de WK versterker (en wat foto's), zie hier:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2613&start=255
(en verder).

Nou, men is er goed over te spreken. (heb alleen 3 paginas gelezen...;) lange topic...)

Toch JJ eindbuizen gebruikt? Dacht dat het VA werd?
Ik kom wel een keer luisteren, we spreken nog wel wat af.

Heb nu ook de ontbrekende buisjes besteld. Het word toch 6SN7 (EH goldpin :p) buisjes op de ingang en fasedraaier.
Of dat goud nog een verschil gaat maken weet ik niet, maar die hebben wel een 'rode' voetje, terwijl de 'gewone' een zwarte voetje hebben. Ziet er gewoon leuk uit, en de oog wil ook wat...;)

Alex278 gaat voor mij de voedingstrafo wikkelen. :)

Als ik alles heb, kan ik aan de behuizing beginnen. (moet globaal even zien hoe 'groot' alles bij elkaar is).
Denk dat de behuizing het meeste werk gaat opleveren. Maargoed, hoort erbij.

Trouwens, welke waarde kan ik het beste als volume pot gebruiken? De 'originele' williamson heeft geen volume pot, alleen een 1M weerstandje tussen rooster en massa van de eerste buis. Die gaat dus weg, maar een volume pot van 1M lijkt mij erg groot.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

De versterker was getest met de JJs, en ik zat zo krap in mijn tijd dat ik niet meer ben toegekomen aan de Valve Arts.

Ik gebruik meestal 100 k of ten laagste 50 k als volumepot.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

100K is inderdaad het hoogste wat ik zo snel kon vinden van ALPS.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

bwa heb hier thuis als hoogste een stereo pot liggen van 1M
tis wel eerder een rariteit.
is gebruikt in een orange mod.
ikzelf gebruik dikwijls 50k. dat is niet al te hoog voor storingen ofzo en ook weer niet te laag zodat alles apparatuur er aan kan (gitaar is iets appart hé)
ook wel 47k ofzo
ik kan high grade pots van panasonic aanraden maar das wel niet goedkoop...
als ik een amp maak voor gitaar dan gebruik ik meestal 1M aangezien je dan mooi met de knoppen van je gitaar de tonen kan beëinvloeden en de hogere tonen mooi doorkomen.

My Tube is bigger then yours

Op 9 oktober 2006 22:09:41 schreef beertje_01:
......
ik kan high grade pots van panasonic aanraden maar das wel niet goedkoop...
als ik een amp maak voor gitaar dan gebruik ik meestal 1M aangezien je dan mooi met de knoppen van je gitaar de tonen kan beëinvloeden en de hogere tonen mooi doorkomen.

Voor gitaar kan het denk wel weer beter wezen, maar bij mij komt gewoon line-out van de CD speler erop.

Die panasonic pots, waar haal jij die?
Zijn die 'beter' dan alps? (of ga ik hiermee een discussie uitlokken...? >:-) ;))

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Noble of DACT stappenschakelaars.
Zijn Chinese klonen van in omloop, iets van $38 geloof ik.
Met echte Dale prints op de weerstanden! >:-)

Ik had nog wat voorraad Alps en Noble, dus dat gaat eerst op.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

de kwaliteit is echt goed zeker gezien de levensduur.
de gelijkloop is enorm goed. heb er een paar moeten uitmeten en dat is echt goed.
maar dat is echt duur hé. ik bedoel dus 50€ voor 1
dat was de verkoopprijs van die verkoper toch (aqaublue heeft ze en gebruikt ze voor high end versterkers. site is diyparadisio.com maar ik ga hier nu gene reclame maken ;) )
ze draaien heel soepel maar wel vast als je snapt wat ik bedoel.
then again met alps kom je er wel hoor dat is goed genoeg voor jou denk ik en een pak goedkoper.
heb hier thuis ook nog een noble die ik nu ga gebruiken voor een ampje voor iemand en je merkt het verschil wel met alps maar de prijs is het verschil * 5 ofzo :)

My Tube is bigger then yours

Op 9 oktober 2006 22:30:40 schreef KT88:
Noble of DACT stappenschakelaars.
Zijn Chinese klonen van in omloop, iets van $38 geloof ik.
Met echte Dale prints op de weerstanden! >:-)

Ik had nog wat voorraad Alps en Noble, dus dat gaat eerst op.

Deze had ik al gevonden:
http://www.acoustic-dimension.com/attenuators/attenuators-main.htm

Maar de prijs....<slik>

[Bericht gewijzigd door chipje op maandag 9 oktober 2006 22:34:34

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Ik heb hier een SE versterker met een EF40, en de EL41. Deze werkt nu maar dit was een bestaande versterker. ik wil hem gaan herbouwen :)

Ik heb geprobeerd te reverse engineren maar dat lukt mij niet. De onderdelen die ik heb van deze versterker en waar in een nieuwe simpele versterken wil maken zijn die 2 buisjes + een EZ80 gelijkrichbuis.

Tevens zit er een voedings trafo bij en een uitgangs trafo. Ze zijn allebij zwart met teer oid?

Op de voedings trafo staat,

A3142270
V 055

Deze heeft een 220v primaire en een 6,3v en een hoogspanning (nog niet gemeten) secundair.

Dan de uitgangs trafo,

A3152 en dan 911 denk ik.
V 344

Op deze zit secundair de Speaker (4Ohm)

Waar kan ik het makkelijks mee beginnen. De trafo's zijn denk ik philips gevallen, ook zit er philips buizen in, een speaker met magneet voor op de conus van philips.

Alvast bedankt

-
KT88

Overleden

Noteer in ieder geval de trafo gegevens en aansluitingen, de rest is wel uit te komen.

EF40 (=EF86 in rimlock) in triode en EL41 als eindbuis kan iets heel leuks worden.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

idd ik heb met een el41 ook eens een eindampje gebouwd voor zowel een hifi versterkertje als een gitaarversterkertje. voor de gitaarversterker had ik iets gedaan met ook de ef40 voor zover ik herinner.
werkt best mooi.
beetje fender champ kloon achtig dat je dan krijgt. (de eerste champs waren met pentodes in de voortrap en de triodes zijn pas later gekomen velen weten dat niet).

overigens de el41 is een vrij onderschat buisje. miss wel eens leuk om een PP el41 te proberen.
ze is vrij robuust en vrij veel te vinden in radio's

My Tube is bigger then yours

Ik heb even de gegevens van de trafo's genoteerd.

http://ganzz.powerflux.be/Circuitonline/Trafo.jpg

Ik heb al op internet gezocht naar een schema, maar dat valt tegen. En zelf een schema ervoor maken is iets teveel van het goede :)

Tevens heb ik nog een aantal vragen.
Gloeispanning, AC of DC? ik lees veel verschillende dingen, maar dat DC het minste invloed had op de buis zelf? Qua brom?

Moet je dan de GND van de gloeispanning ook aan de GND van de rest van de schakeling hangen?

waarom staat er een stroom op de elko? er staat 2 * 25uF 325v en dan 2 * 100mA. Tevens heeft de elco maar 2 pootjes, het zal wel 2 elco's parralel in een behuizing zijn. Maar waarom dan niet een van 50uF.

Ook word de voedingstrafo goed warm, je kan hem nog wel gewoon vastpakken.

Ik ga verder op zoek naar ene schema voor deze buis

ik heb wat anders gevonden
http://www.hupse.nl/radio/frameset.htm?philips_ag9102.htm&ContentF…
daar komt de versterker uit, de pickup zat er niet meer in, net als de deksel

-
KT88

Overleden

Schema's genoeg te vinden, iets met single ended ECL86, of ECC83 en EL84 moet het best doen.
ECC83 dan vervangen door EF40 in triode.

Ook EF6 en EL3/EBL1 kan, dat werd vroeger veel gebruikt.

Even Googlen doet wonderen!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Packet

Golden Member

Op 8 oktober 2006 20:53:19 schreef KT88:
OK dan, reverse engineered schema (klikbaar):
[afbeelding]
De niet benoemde C bij de gloeidraadvoeding is 10.000 uF, en ik ben nog wat details vergeten zoals LEDs enzo. Niet belangrijk :+

Inwendig:
[afbeelding]

Uiterlijk (lekker belangrijk, last minute lijmpistool-werk):
[afbeelding]

Inwendige van de voortrap:
[afbeelding]

Even een vraagje welke trafootjes heb je gebruikt in de eindtrappen.

Kan zijn dat ik daar overheen heb gelezen.

Op 12 oktober 2006 21:05:14 schreef KT88:
Schema's genoeg te vinden, iets met single ended ECL86, of ECC83 en EL84 moet het best doen.
ECC83 dan vervangen door EF40 in triode.

Ook EF6 en EL3/EBL1 kan, dat werd vroeger veel gebruikt.

Even Googlen doet wonderen!

Helemaal mee eens, jammer dat ik hier geen scanner o.i.d. heb. Kon ik je wel wat mailen.

Zou zeggen, probeer een schema te vinden dat je aanstaat. Probeer ergens een buizenboek op de kop te tikken (misschien zijn deze gegevens ook wel op internet te vinden) en vervang de buizen in het oorspronkelijke schema met de (soortgelijke) buizen (plus bijbehorende weerstandswaarden, zie buizenboek) welke je beschikbaar hebt. Kwa condensatorwaardes steekt het allemaal niet zo nauw.

Wat gloeispanning betreft kan je voor normaal gebruik rustig AC nemen en zolang de voedingstrafo nog gewoon vast te houden is, is er ook nog geen man overboord.

Wat die mA aanduiding op de elco's nu precies inhoud, moet ook ik je vooralsnog het antwoord schuldig blijven.

zoek eens naar het programma tdsl gemaakt door duncanamps
handig voor buizen op te zoeken

en gloei gewoon met ac alleen zien dat je die wel referrert naar aarde en dat deze dus niet zweeft.

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

Op 13 oktober 2006 04:51:45 schreef Packet:
Even een vraagje welke trafootjes heb je gebruikt in de eindtrappen.
Kan zijn dat ik daar overheen heb gelezen.

Sorry, dat is inderdaad niet vermeld.
Dit zijn 5 k op 8/2.83 ohm trafo's, destijds voor mij op verzoek gewikkeld door de (reeds overleden) heer Arie Groothuizen.
Het was het beste dat hij kon maken, zei hij (was ook aan de prijs te merken, hi)

Zijn oude bedrijf (Agro) is overgenomen door een van zijn werknemens, Wil Blaauw, en heet nu AE-europe.
http://www.ae-europe.nl

De voeding is een Amplimo 6N606, die toch echt te warm wordt.
Moet dus nog een tweede bij, dan kan het hulptrafootje voor de gloei van de driverbuisjes er ook uit.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Nog een vraagje: waar haal ik 100 ohm potmeters die min. 2Watt kunnen dissiperen?

Ben nu de 'kleine' onderdelen bij elkaar aant zoeken. :p
Elkos worden denk ik van JJ. (maar dan wel uit duitsland, goedkoper dan AEE)
Weerstanden en MKS c'tjes ga ik bij conrad bestellen. (nu geen verzendkosten :p).
Volume pot moet ik nog kijken. Zal wel alps worden, en haal ik denk maar van ebay.
Heb ik denk wel alles... :)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Dit topic is gesloten