Op 18 oktober 2006 19:50:57 schreef de kastelein:
Ik zal even wat foto's laten zien waar ik mee bezig ben
ja je hebt tijd te over als je even geen internet hebtExperimenteel kg zendertje met de irf 510 (low pass moet er nog achter)
[afbeelding]De rest volgt nog
Na wat gerommel ben ik tot de conclusie gekomen dat een gat in de print met daaronder de IRF plat op een koelblok het beste koelresultaat geeft.
Transmitter doet dat ook:
Op 18 oktober 2006 23:25:17 schreef rob007:
Ja ik lees mee!
Geloof dat het weer gaat kriebelen zo te lezen!?
Leuk, kijk ook graag bouw dingetjes.Rob007.
Ligt toch echt aan het weer 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Op 19 oktober 2006 02:57:10 schreef Ron-nl:
Ehmmm, Zender op een stuk gaatjes print? ENG!
massa probz enzo...)
Valt voor deze lage freq. wel mee. Het is natuurlijk zaak de boel straks in een degelijke behuizing te monteren.
@kastelein,
Ipv een x-tal ga ik een dds board gebruiken
Zo heb ik een frequentiebereik 0,1 Hz tot 20 MHz
En ben ik van het gewissel van kristallen af
Tevens kan ik zien op een display op welke frequentie ik zit.
He daar ben ik ook mee bezig, de DDS is al klaar, nu de rest nog. Wat ga je er achter zetten? buisjes of torretjes/fets? Ik lees op het forum dat ze buizen opbergen, maar das zonde! Die dingen moeten branden/gloeien!
Inderdaad ligt het ook wel aan het weer. Ik hoop strakt ook weer wat dingen te kunnen maken.
de kastelein
Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica
@ orn ik ga hem opbouwen op een fet zender.
Maar dat ik dat ook ga doen op een buis zender staat vast.
Ik heb de dds functie generator vanmiddag binnengekregen
en ook opgebouwd (ben altyd om half 1 vrij) en het ziet er goed uit (foto's volgen).
Testen kan ik hem nog niet want mijn irf 510 zender (naar schema van lorian)is nog niet klaar.
Zaterdag 4 nov ga ik naar apeldoorn dag v/d amateur en hoop daar de act 100b ctjes te scooren.
In nieuwleusden was bakelaar er ook maar had ze niet niet bij zich.
ps heb zodiac en boderhunter gesproken geen rob en westcoast gezien (jammer) maar ben ook al om 12 uur vertrokken
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Ok mooi bedankt. Tja fets doe ikk weinig mee.
Nieuwleusden was ik ook niet, helaas verhinderd, misschien dan maar naar Apeldoorn, ben ik nog nooit geweest dus wie weet zien we elkaar.
Half een das een mooie tijd, begin je zo vroeg, werk je halve dagen of ben je ambtenaar? haha
Het probleem met de DDS is niet te snel aan de draaischakelaar draaien, anders vliegt hij over de freq. Bij de DDS wil ook het schermpje wel eens gek doen, ik bedoel dat hij niet alles aangeeft maar als je dan in de hoek voorzichtig drukt doet ie het wel. Heeft te maken met de bevestiging. Maar als je hem inbouwd zo monteren dat er een hele lichte druk op het schermpje is dan werkt hij perfect. Ook wil hij wel eens het geheugen kwijt raken, je kunt nl enkele freq. in het geheugen zetten.
Ik wacht nog op wat onderdelen en een alum. kast dan kan ik verder.
Nou suc6.
Op 18 oktober 2006 23:54:16 schreef fred101:
Ik ben ook flink aan het bouwen geweest, ik heb nu een meetzender gebouwd op basis van een tda1072. In 4 bereiken van 500 KHz tot 15 MHz. Aflezing op een digitale display.
Is het ontwerp uit het boekje van Kent. Alleen heb ik een hoop moeten veranderen voor hij werkte.
[...]
Ik hou me aanbevolen.
de kastelein
@ Iedereen zoals beloofd de foto's
Dit is zoals de dds aankwam
En een uurtje later
@orn nee geen ambtenaar
Ik maak 9 uur op een dag en heb een werkweek van 36 uur
dus ben eigenlijk donderdag om 5 uur al vrij 
Misschien zien we elkaar in apeldoorn
K'heb je al op foto's gezien maar live is beter
[Bericht gewijzigd door de kastelein op ]
ORN
Ow oeps, ja op de foto das schrikken he,
Volgens mij heb ik d ezelfde, alleen heb ik die apparte ic niet genomen, en de schakeling rond de -5volt dus ook niet gemonteerd want die heb ik niet nodig. Als het goe dis zit er nog en stukje alum. bij, die moet over het rechter gedeelte rond Q2 en ST% en ST6 gemonteerd worden als afscherming.
Mij is verteld dat als je een transistor zender wilt aansturen C40 kan vervallen. het signaal pak je dan van C35 af en de spoor naar T2 onderbreken. Maar zelf niet getest, wel zenders werkend gezien op deze manier. En verder ziet het er netjes uit. Zit nog te wachten op de post, misschien zit er nog wat bij, kan ik ook weer verder.
Als je een buis wilt aansturen neem dan de Ef184 ofzo. Het signaal pak ik dan van het knooppunt R6, C11 en L2. Zoals ik al schreef heb ik alles vanaf R6 niet gemonteerd en en IC2 niet. Spanning haal ik van de 6,3volt, gelijkgericht en afgevlakt, heb ik ca 7 volt en sluit ik aan op ST1.
[Bericht gewijzigd door ORN op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Huphup, gaan jullie eens hier in de buurt (grens van brabant en limburg) zenden... Ik heb het hele KG spectrum afgezocht maar ik heb niks gehoord...
de kastelein
Borderhunter is zelfs op je scheerapparaat te ontvangen (volgens radio zodiac)
Dus dan is je antenne waarschijnlijk niet oke
Wat voor antenne gebruik je nu ?
Voor diegenen die de uitdaging met SWS willen aangaan (wel effen het plaatje clicken):

Wachten tot morgenvroeg 06:00 UTC (groen, -124dBW, S5) of toch vanavond maar liever 6.3 Mhz (geel, -135 dBW, S3) of nog eerder zelfs 9.3 Mhz (blauw) gebruiken.

Op 21 oktober 2006 15:49:36 schreef muddy:
Huphup, gaan jullie eens hier in de buurt (grens van brabant en limburg) zenden... Ik heb het hele KG spectrum afgezocht maar ik heb niks gehoord...
ik heb eventueel nog wel een ontvangertje voor je liggen, want als je vanmiddag niks
ontving dan kan je met een gerust hart je ontvanger de prullenbak in mikken , alhoewel het ook de antenne kan zijn ! er waren zeer goede condities vanmiddag de band zat hier (48 mtr.) helemaal dicht met stations
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Om een begin te maken... Misschien dat vanavond rond tienen Radio Quintus en/of Radio Spaceman te horen zijn op 76mtr. (rond en nabij 3.920MHz., ofwel zoeken tussen de 3.910 tot 3.941MHz.) en de kans is groot dat Radio Borderhunter morgenvroeg na tienen te beluisteren is op zijn vaste frequentie 6.200MHz. (48mtr.). De 48mtr. loopt overigens van 6.200 tot 6.410MHz. als je naar de piraten wilt luisteren. Verder is een GOEDKOOP digitaal ontvangertje GEEN goede optie om te luisteren. Beter is om bijv. even op Marktplaats te kijken: http://koopjes.marktplaats.nl/telecommunicatie/scanners/56239348.html
en te zorgen voor een goede antenne. 
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Op 21 oktober 2006 19:29:46 schreef Hans de Swan:
[...]
Verder is een GOEDKOOP digitaal ontvangertje GEEN goede optie om te luisteren. Beter is om bijv. even op Marktplaats te kijken: http://koopjes.marktplaats.nl/telecommunicatie/scanners/56239348.html
en te zorgen voor een goede antenne.
Wat gebruik jij Hans op dit moment..
Heb gisteren Delmare ontvangen die een vermogen wegzette van 30 W. op een spoelantenne. op de 3927. Ik ontving hem op een draagbare ontvanger met telescoop-antenne.
Ik vermoed dat Muddy het nog niet helemaal in de smiezen heeft.
@ QRO-man: wie o wie gaat de uitdaging aan??
Inderdaad de grootste kans rond 06.00 UTC.
Op 21 oktober 2006 20:00:04 schreef SWS:
[...]
@ QRO-man: wie o wie gaat de uitdaging aan??
Nou, ik in elk geval niet. Ga dadelijk lekker languit op de bank voor de TV liggen. Ze bekijken het maar...
Op 21 oktober 2006 19:59:46 schreef MRF-Technoligy:
[...]
Wat gebruik jij Hans op dit moment..
Gebruik al 10 jaar mijn eigenbouw 14 buis dubbelsuper. Tot op heden nog niet verslagen door (betaalbare) commerciele apparatuur...
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
Op 21 oktober 2006 20:20:09 schreef QRO_man:
[...] Nou, ik in elk geval niet. Ga dadelijk lekker languit op de bank voor de TV liggen. Ze bekijken het maar...
Toch wel een radiootje erbij aan, neem ik aan??
Misschien een transistoren halfsuper!
Op 21 oktober 2006 20:32:44 schreef SWS:
[...]
Toch wel een radiootje erbij aan, neem ik aan??
Nou, ga niet voor de TV liggen zonder 'm aan te doen (meestal tenminste...) en dan is 't met de ontvangst op de portable toch wel een beetje gebeurd. 
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Dan zal men antenne fout zijn. Ik gebruik een oude philips radio, 4 frekwentieberijken: kortegolf, middengolf, langegolf en FM. Er zit een standaard schuif antenne op.
En niks op de hele KG gehoord? Gooi dan maar weg...
Of doe een set nieuwe oortjes, die Philipsen zijn niet bepaald ongevoelig.
muddy
Niks om LG/MG/KG? Repareren of slopen dan maar. Vooral op LG en MG is ontvangst verzekerd door de ingebouwde ferrietantenne.
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 22 oktober 2006 17:13:51 schreef muddy:
Er zit een standaard schuif antenne op.
Waarschijnlijk kun je ook een externe antenne aansluiten. Kijk eens goed op de achterkant van het apparaat. Ik heb hier ook een Philips buizenradio staan. In mijn geval gaat het om typenummer B3W22A/99 en deze ontvangt prima, óók op KG. De standaard schuifantenne is waarschijnlijk als ferriet-richtantenne bedoeld voor MG. Overigens zijn de meeste buizenradio's goede ontvangers voor KG. Vaak veel beter dan die nieuwe digitale wereldontvangertjes onder de (pak 'em beet) 50 euro. Knoop eens een lang stuk draad (liefst een beetje hoog) aan de antenne-ingang en zet de aarde op b.v. de CV... Ik ben benieuwd wat jouw buizenradio dan gaat doen...