Als het een buizenradio was geweest zou ik er ook heel benieuwd naar zijn geweest:)
Ik zal morgen eens kijken wat ik eraan kan sleutelen.

Op 23 oktober 2006 20:09:37 schreef muddy:
Als het een buizenradio was geweest zou ik er ook heel benieuwd naar zijn geweest:)
Ik zal morgen eens kijken wat ik eraan kan sleutelen.

een buizenradio met een schuifantenne en het lieftst inclusief batterijen en draagtas. :+

bestaat gewoon hoor :)
kijk maar naar de philips LX toestellen uit de jaren '50.

Ja Wessie echt waar ze bestaan kijk maar eens goed naar deze RCA Victor radio die hier staat voldoet aan alle eisen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC03726.JPG
Voor aanzicht....

http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC03727.JPG
Achter aanzicht....
En het mooiste is hij staat hier bij mij op tafel

Kwijl....

MRF

Op 24 oktober 2006 20:23:36 schreef MRF-Technoligy:
MRF

Ja, ik bedoel maar...

Wist niet dat er dit soort zaken bestonden. Heb hier wel een tweetal buizen autoradio's liggen, maar een draagbare radio, nee, dat heb ik tot op heden nog niet (bewust) gezien.

Ik kwijl nog veel meer van wat erachter staat.........
Een echte Ferrograph!

Waren hier al uiterst zeldzaam, en nog duurder dan een TEAC X1000 als ik me goed herinner.

Hij lapt het 'em weer!!! Niet te geloven, die Marcel! ;)

ik heb een EverReady model K, vroege jaren 50, middengolf en langegolf, maar zonder spriet. ingebouwde loopantenne, en in de achterwand een spoel die koppelt met de loopantenne. dan kan je er dus een antenne en aarde op aansluiten.
plaatje: http://users.skynet.be/albert.aerts/radio/images/24aa.gif
niet mijn foto, gepikt van iemands site...
het is een behoorlijk vierkant ding :P
het ding werkt op 1,5v (een penlite batterijtje) en 90v (via een schakelend omvormertje op 12v accutje)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]

Op 24 oktober 2006 20:23:36 schreef MRF-Technoligy:
Ja Wessie echt waar ze bestaan kijk maar eens goed naar deze RCA Victor radio die hier staat voldoet aan alle eisen.

[afbeelding]
Voor aanzicht....

[afbeelding]
Achter aanzicht....

Kwijl....

MRF

ik ben volledig sprakeloos ! Prachtig allemaal , denk dat dit wel hele dure apparaten waren in die tijd !

Heee Muddy, als je écht een goed ontvangertje wil hebben, dan moet je hier op bieden:
http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/radio_s/57153860.html
Halverwege de jaren '80 was dit het antwoord op concurrent Sony en dat is te merken! Deze ontvanger heeft nét dat beetje meer wat je hedendaags ook niet altijd aantreft op dergelijke portable wereldontvangers, nl. een externe antenne-aansluiting voor MG met optie om te kunnen schakelen tussen ferriet en extern en 110/220V-aansluiting. Vele ontvangers werken nl. nog steeds ALLEEN met een adapter voor 220V. Verder zijn de ontvangstkwaliteiten te vergelijken met b.v. de hedendaagse Sangean ATS 606-AP, zoals we die hier proefondervindelijk hebben uitgevoerd. ;)

Op 21 oktober 2006 19:59:46 schreef MRF-Technoligy:
Wat gebruik jij Hans op dit moment..

Mhhhoaa! Nu ik toch bezig ben... DE ENIGE ECHTE SWAN-WERELDONTVANGERTEST!!! (geheel onafhankelijk en vrijblijvend getest op wereldontvanger(tje)s, die ik heb of heb gehad...);)

*PHILIPS D 2935: Zeer goede ontvangst! Voordelen zijn o.a. externe antenne-aansluiting voor KG én MG en netsnoer 220V. Mogelijkheid te switchen d.m.v. schakelaar interne ferriet-antenne naar externe antenne. Geeft bij mij nog goede resultaten met telescoopantenne met aarde aan CV. Ontvangt zelfs (een fraktie) BETER dan de Sangean ATS-505P! Vaak goedkoop te verkrijgen bij Marktplaats onder "wereldontvanger".
*SANGEAN ATS-505P: Zeer goede ontvangst! Nadeel is ALLEEN een adapteraansluiting voor 220V. en geen externe antenne-aansluiting voor MG (uiteraard wél aanwezig voor KG). Verder maakt de telescoopantenne geen hecht kontakt, waardoor bij het "wiebelen" van de ontvanger de ontvangst "wegtikt". Ook na inruil bij de desbetreffende zaak voor een ander exemplaar bleef dit probleem zich voordoen...
*REALISTIC DX-160: Analoge "basis" wereldontvanger (oudje, maar helemaal compleet met bijbehorende luidspreker en handleiding; brengt tweedehands bijna niets op door analoog gebruik, maar ik ben misschien wel knettergek dat ik nog steeds een zwak heb voor dit soort ontvangers...). Kan niet helemaal objektief zijn wat de prestaties aangaat, want dit oudje is flink onder handen genomen, óók met de ontvangst.
Verder zat de afstemming van de "band spread" (wat een soort fijn-afstemming is, maar tevens ervoor zorgt dat de ontvangst toe- of afneemt) er behoorlijk naast, waardoor de ontvangst op MG enorm tegenviel (voorbeeld: Radio Waddenzee kwam binnen met een S6!!!). Dit is verholpen door een extra trimmertje in serie te plaatsen met de variabele condensator binnenin (Radio Waddenzee heeft nu een 30 db over 9!!!). De "band spread" voldoet nu aan het gehele frequentie-spectrum van deze ontvanger.
Afijn, deze gereviceerde ontvanger geeft DEZELFDE goede ontvangstresultaten als de Sangean ATS-505P, maar is wél iets storingsgevoeliger...
*SONY ICF-2001: Goede digitale ontvanger, maar is iets minder gevoelig dan de eerste drie. Vaak voor een prikkie op Marktplaats. Externe antenne-ingang. Alleen adapter-aansluiting voor 220V.
*AIMOR TR-105: Stoere analoge ontvanger. Redelijke ontvangst (maar minder dan de Sony ICF-2001). Wel 220V.-netsnoer en externe antenne-aansluiting.
*SONY ICF-SW30: Simpel digitaal wereldontvangertje. Ontvangt echter goed. Met name op MG is de ontvangst op de interne ferriet-antenne verrassend! MG-gebied loopt door tot 1700KHz. Ook goede ontvangst van telescoopantenne op 76mtr. Helaas gaat de frequentie op 48mtr. niet verder dan 6.300MHz. Truukje om de telescoopantenne te verlengen met een externe antenne gaat goed op. Beter wordt het nog met de aarde aan de oortelefoon-ingang. Dus geen externe antenne-ingang en uiteraard alleen aansluiting op 220V. d.m.v. adapter.
*TOKYO SKYLARK: Robuuste analoge allesbander. Als ik alleen voor KG spreek, is het beslist géén beroerde ontvanger. Ontvangst op KG is vergelijkbaar met de Sony ICF-SW30, maar is wel iets gevoeliger voor bijkomstige storing. Voor MG is geen externe antenne-aansluiting, wél voor KG en VHF. De ontvangst van de interne ferrietantenne voor MG is niet echt geweldig. Heb dit zelf opgelost door een electriciteitsdraadje met vijf windingen (niet te ver uit elkaar en de windingen mogen elkaar ook niet overlappen) te wikkelen om de ferrietantenne heen en deze aan te sluiten op een externe antenne. Schuif deze vijf windingen net zover dat het "gevoeligste" punt van ontvangst bereikt is en maak het dan vast met 10 secondenlijm. Als externe MG antenne-ingang heb ik de adapteraansluiting gebruikt, aangezien deze radio toch al een 220V.-stekkeraansluiting heeft. Om de antenne te aarden gebruik ik uiteraard de aanwezige aarde van de externe KG-ingang. De ontvanger kan zich nu op MG meten met de betere ontvangers.
*SUPERTECH SR-16H: Zeer matige PLL-ontvanger. De digitale frequentie zit er zelfs 3KHz. naast. Geen externe antenne-aansluiting. Evenwel is het goed mogelijk om piraten te kunnen ontvangen in het gehele KG-spectrum. Echter wel met een externe antenne aan de telescoop, eventueel met als aarde de oortelefoon-ingang, maar verwacht geen wonderen!

Overigens zijn al deze ontvangers voorzien van SSB, behalve de Aimor TR-105 en Sony ICF-SW30 en werken ze tevens (ook) op batterijen, op de Realistic DX-160 na... ;)

Euh... nog ff een tip voor de (inmiddels) enthousiaste portable buizenradio-fans onder ons: http://koopjes.marktplaats.nl/antiek_en_kunst/antiek_tv_s_en_audio/574… :)

Goin' back in time... Als ontvangstantenne zijn ze altijd populair gebleven, Robbie-boy... http://koopjes.marktplaats.nl/antiek_en_kunst/antiek_tv_s_en_audio/571… ;)

@Hans:

Dank voor je informatie. Heb hier toevallig (als vakantie-ontvanger) na lang wikken en wegen tussen een ATS909 en een ICF7600gr gekozen voor de laatste.
Maar moet helaas bekennen dat die me, vergeleken met twee ICF2001d's, met name op MG toch tegenvalt. Had wellicht toch voor de goedkopere Sangean moeten kiezen.
Als gezegd, het ontbreken van een externe MG aansluiting, tezamen met het afschakelen van de teleskoop antenne, is een gemis. Heb wegens garantieperikelen (nog) niet het inwendige aangepakt, maar gebruik als tijdelijke oplossing een uitwendige extra ferriet staaf voor koppeling met de externe antenne.

Zelf heb ik ook een Philips D2935, met zeggen dat hij het met ferrit en telescoop beter doet danmet draadantenne, heb het idee dat hij wordt overstuurd, trouwens

Eindelijk is de trafo binnen, goed voor 2Kw.

http://www.orionradio.nl/download/modtrafo.jpg

tussen Haakjes,

Heb ook een nieuwgewikkelde hs trafo in de sk050 zitten, koste maar 100 euro, tja die kon ik niet laten staan natuurlijk.

Nou, hoeft al niet meer, de boel is naar z'n grootje lijkt het. Moet eerst op onderzoek uit...

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]

Yepp QRO-MAN kwam binnen hier met S9+ audio ging wat op en neer. Ja klopt het signaal is al weer weg.

@ORN

Mooi trafo voor balans modulator ???

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Ik heb geluisterd (21.10) maar net gemist denk ik

Nou, het zaakje schijnt weer te werken. Voedingsspanning PLL was weggevallen en vervolgens HF smoorpsoel eindtrap doorgebrand :-(

Auto-chain test wordt vervolgd.

zeker weten s9+10 Db in enschede

Oke komt S9+10Db R5 binnen in het Noorden des lands zit trage fading op en er piept ook wat door heen. Zal eens een zwengel aan mijn DSP filter geven.

Op 27 oktober 2006 21:42:27 schreef MRF-Technoligy:
Oke komt S9+10Db R5 binnen in het Noorden des lands zit trage fading op en er piept ook wat door heen. Zal eens een zwengel aan mijn DSP filter geven.

Aha, mooi.

De laatste paar dagen is de ontvangst op 40 en 80m van NL-stations heel erg mager...

Hoor wat vlagen op 3920.

Op 27 oktober 2006 22:00:51 schreef Henry S.:
Hoor wat vlagen op 3920.

Nou ja, volgende keer beter. :-)

B.t.w die trafo, komt me heel bekend voor. Komt die hier niet ergens uit de buurt...