Ging leuk vanmiddag Rob007 op 6375Khz en Westcoast op 6390Khz signalen waren goed en een ieder kon mee doen en via Skype en een woordje zeggen op de band.

Maar later liepen de condities zo snel terug het was net of de stekker er uit ging in een minuut tijd van S9+20Db terug naar helemaal niets meer en dit bleef zo jammer!

Ondanks alles toch een geslaagde proef. met een leuk resultaat.

Ja,
Het was zeer zeker erg leuk.
En wat @MRF tikt was door mij en denk de @Westcoast wel verwacht!
Dit is bijna altijd rond een uur of 5 trekt iemand in de wolkjes de stekker er uit.
(als ik weet wie zullen we hem eens in elkaar tikken!:-))
Misschien de volgende keer weer? Wie weet.
Ik hoop ook dat het door eventuele andere luisteraars
dit niet als minder leuk iets werd ontvangen?
Ik hoop dat zij daar de lol ook wel van in hebben kunnen zien!

En even voor @Izaak,
Dankjewel voor het rapportje nog!
Jij had geen SKYPE Izaak?

Rob007.

Ja ik heb het ook nog 10 minuten kunnen horen.
Ik moet zeggen dat dit een geweldig concept is en het was maar kort maar ik heb er van genoten.
Het was net of zaten er 5 man in de studio.
Het duurde dus ook even voor ik wist wie er aan het zenden was.
Maar voor Westcoast toch de complimenten voor de modulatie.
Door de goede condieties geen enkele fading en het was net alsof ik de fm ontvanger aan had.
Maar inderdaad in 20 seconden tijd zakte het signaal volledig weg en was er helaas niets meer te horen.

wat zijn eigenlijk de skype nicknames voor de heren hier?
mijn skype ID staat in mijn signature

Op 12 november 2006 21:59:16 schreef Transmitter:
Ja ik heb het ook nog 10 minuten kunnen horen.
Ik moet zeggen dat dit een geweldig concept is en het was maar kort maar ik heb er van genoten.
Het was net of zaten er 5 man in de studio.
Het duurde dus ook even voor ik wist wie er aan het zenden was.
Maar voor Westcoast toch de complimenten voor de modulatie.
Door de goede condieties geen enkele fading en het was net alsof ik de fm ontvanger aan had.
Maar inderdaad in 20 seconden tijd zakte het signaal volledig weg en was er helaas niets meer te horen.

@Allemaal, ik vond het een groot succes, laten we het maar het kortegolfcafe noemen, ik moet deze week even kijken of ik een nieuwe versie van skype erop kan zetten
want 5 personen is net iets te kort , ook zou het met MSN mogelijk moeten zijn , weet alleen niet het maximale aantal gebruikers, idee was om ook bijv. een technisch vraag halfuurtje erin te doen, ach iedeen genoeg , ik heb wel erg gelachen om de reacties , sommigen begrepen niet waar het vandaan kwam !

windows live messenger werkt bij mij niet.... en audiogesprek met vorige versies werkt slecht (geluidskwaliteit brak)
skype (heb inmiddels nieuwste versie) werkt prima, en de geluidskwaliteit is ook OK :)

@Rob007

Op 12 november 2006 20:35:18 schreef rob007:
En even voor @Izaak,
Dankjewel voor het rapportje nog!
Jij had geen SKYPE Izaak?

Rob007.

had ik wel maar met het ter ziele gaan van mijn computer bleef dat erbij, nu met nieuw account weer terug op skype.

skypenaam zie profiel/hobby's

hey allow allemaal heb hier al 1 echte hele watt tevoorschijn getoverd uit dat schema met 1x de el84 .
duurt niet lang meer en dan is er weer een station bij o de kg. alleen nog even mun ontvanger halen staat bij zijn vorige eigenaar:S
oja wat werkt beter eigenlijk een spoel antenne op een 29 meter of een invert v op 16 meter want ik weet niet hoe ik het moet doen met een invert v als ik de mast uit schuif

29 meter das een mooi eind de lucht in.
maar je hoeft hem toch niet persee in top te hangen?
meter of 8 is hoog zat de poten zou je eventueel kunnen verlengen met al of niet een isolator en een eind nylon touw om zo op een plek uit te komen waar je hem vast kunt knopen.

Ik ben bezig met het schemaatje met 2 el84 het schema met 1 el84 doet het trouwens heel aardig ben even op tournee geweest met een buizenradio bij wat bekenden in de buurt terwijl ik de experie rob zender aan had.
Bergen brom en waardeloze modulatie maar wel tot in ieder geval 2 kilometer te ontvangen dus dat moet dan ook verder komen :P

Maar ik ga dus nu voor de 2 buisjes en even netjes opbouwen zo heb ik nu 2 buisjes op gloei in serie omdat ik geen geschikte trafo meer had voor de 6.3 met 2 buisjes heb ik dat probleem dan gelijk ook niet meer.
Maar het zal allemaal wat langer duren voor ik a-de zender goed heb en b-mijn inv-v goed 1:1 heb
heb sinds zondag een nieuw handenbindertje waar ik nog wat voorzieningen voor moet treffen zoals de schutting in de tuin afmaken.

Maar jullie gaan me zeker eens ontvangen......
BETTER LET AS NET!!

Hij is wel lief slechts 8 weken oud maar heeft dus een hoop aandacht en voorzieningen nodig

http://www.uploadarchief.com/Bestanden/5b69b9cb83065d403869739ae7f0995e.jpg

Op 14 november 2006 22:51:29 schreef Sparks::
...maar wel tot in ieder geval 2 kilometer te ontvangen dus dat moet dan ook verder komen

2 kilometer ver? Geen slecht begin op KG! Dan kun je wel eens verder weg komen dan je voor mogelijk had gehouden! Ik ken mensen die lokaal minder ver kwamen, maar achteraf toch honderden kilometers verder gehoord werden... ;)

Ik moet er eens serieus mee aan de gang zodat ik eens een mail adres of 06 nummer er bij op kan gooien of in ieder geval een stations naam.
tis nu een cd erin en spelen maar maar zoals gezegt eerst de zaak even netjes opbouwen
Dan eens kijken naar wat uitgebreidere audio erin.

Zag ook nog een leuk schema voor een oscilator dan ben ik ook meteen van die kristallen af....
Genoeg te doen en te verbeteren dus

had vanavond na een 2 uur lang pruten en knooien eindelijk 5 watt op de wattmeter uit mijn enkele el84 buisje zal eens zorgen dat ik hier foto's op kan zetten tis nu een mooi baksel maar goed het werkt . morgen mischien antenne maken en zaterdag ontvanger halen en dus mis zondag van de partij om te rapporten

Is het noodzakelijk dat ik een 1:1 balun tussen mijn inverted v en coax doe of kan het ook zonder??

[Bericht gewijzigd door Ascona op ]

Op 15 november 2006 21:17:24 schreef Ascona:
Is het noodzakelijk dat ik een 1:1 balun tussen mijn inverted v en coax doe of kan het ook zonder??

Daar zijn de meningen over verdeeld. Persoonlijk vind ik, dat MET een 1:1 balun de Inverted Vee makkelijker 1:1 te verkrijgen is en je voorkomt (meer) HF-inslag in je omgeving, aangezien zo'n balun ook als mantelstroomfilter dienst doet.
Ik zou kiezen voor de 1:1 balun.
Even weer in de herhaling: http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/baluns.htm ;)

@ hans de swans

dan moet ik maar eens even een balun maken ja .
bedankt voor de link mooie info .

[Bericht gewijzigd door Ascona op ]

Ik vind een 1:1 balun echt een aanrader!

Ja inderdaad helemaal mee eens. Ook is de Inv. V met balun wat breedbandiger tenminste bij mij, dat is ook mooi meegenomen.

oke en als ik eerst eens zo wat probeer zonder een 1 :! balun gaat dat ook lukken ??

Ik heb eens gehoord dat je een "V" ook breedbandiger kan maken door het ene eind wat korter te maken en de andere wat langer.

@ASCONA: Misschien, maar je maakt het er zo niet zo makkelijker voor jezelf op...

@ hans de swan
dan ga ik gewoon eerst een balun maken .

oja een draad van zeg maar 24 meter (halve golf dan he ) spannen schuin omhoog is dat een goei opstelling want dat kan ik hier ook makkelijk bergen .

groeten martin Ascona

Als je verder geen (HF) problemen hebt (onwaarschijnlijk met dat vermogen) zou ik gewoon de coax aan de inverted-V knopen. Het bepaart je een hoop gedoe, en voor de afstraling maakt het allemaal bar weinig uit. En als de SWR onder de 2 a 3 blijft, zou ik me ook niet al te druk maken.

<edit>
Een draad van 24 meter zal niet echt fijn gaan. Je haalt dan door de hoge impedantie een hoop HF je huis/schuur binnen.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]

Moah, ik heb op zolder een ingekorte halvegolf-dipool (dus met een spoel in het midden van een kant) hangen die ik zonder 1:1 balun niet onder de 1:2.5 kreeg. Met balun werd dit 1:1.5, wat genoeg is om met klein vermogen (10 á 15 watt) zo'n kleine 700 km. te overbruggen. Overigens verklein je met een 1:1 balun ook met DIT vermogen de kans dat er "rare" dingen bij de buren gebeuren. Dit is vaak de schuld van het apparaat zelf, aangezien sommige fabrikanten te weinig doen aan de "bescherming tegen invloeden van buitenaf", maar jij bent wél de piraat die ze dan horen...

Tjongejonge alweer 31 pagina's!

Hoog tijd voor een frisse deel 10, de dagen worden korter, we zitten nog steeds in een dip maar het uitzenden en experiprutsen gaat door in http://www.circuitsonline.net/forum/view/41271