Ik heb hier 2 Technics SU-8099K versterkers

1 is een originele in nederland gekocht en speelt perfect, alleen beginnen de schakelaars beetje slijtage te vertonen, maar das wel op te lossen (lees vervangbaar)

2 is vermoedelijk een oosters exemplaar, daar het grote deel van de schriften achterop ook oosters is (sorry, ik kan niet zo goed wegwijs uit al die chinese/japanse/thaaise of whatever tekens) Dit exemplaar is ook 100 V (NEE geen 110V 100V!!!)

nu de vragen over deze dingen:

.1 is er goedkoop aan die schakelaars te komen? Het gaat met name om de in- en output selector schakelaars. En hoe gaan deze er dan uit? Die schakelaars zijn moeilijk te krijgen en dan nog ERG prijzig (dacht rond de 40 euro het stuk!!)

.2 Is er iemand die enig idee heeft of ik mijn 100V apparaat om kan bouwen naar 230 V? Andere trafo is denk ik niet een heel erg grote optie; Ding weegt dieplood (de 230V weegt in zijn geheel EXACT 20 kg en grootste gewicht is echt de trafo) en er is niet veel ruimte! De trafo is qua aansluitingen (in aantal) iig anders. En hij is ook nog eens ingegoten.

.3 waar komt het verschil in max opgenomen vermogen vandaan? De ene trekt 1160 W max (de 230 V) (en dit kan best kloppen, als ik hem aanzet gaat mijn TL balk een momentje uit) de andere zou slechts 275 W trekken (de 100 V)

.4 Er missen 2 Bufferelco's op de 100V amp. Zijn snap-in/soldeerlip dingen van 15000 uF 71V. Afmetingen: 83 mm hoog en 52 mm diameter. Ze mogen niet groter zijn (past nl maar NET dit). Zijn die te krijgen? ik heb ze nl nergens kunnen vinden!

Het zou erg mooi zijn als er een manual bestond waar beide modellen in zouden staan.

--EDIT--
ik heb even enkele plaatjes van de dingen:
http://www.ural.nl/svenszooi/100Vbottom.jpg
plaatje bodem totale ding
http://www.ural.nl/svenszooi/100Vtop.jpg
Plaatje top totale ding (let op de 2 grote gaten in het midden hier horen die elco's dus)
http://www.ural.nl/svenszooi/100Vps2.jpg
voedingsprintje van de 100V
http://www.ural.nl/svenszooi/230Vps.jpg
voedingsprintje van de 230V
http://www.ural.nl/svenszooi/100Vtrafo.jpg
trafoaansluitingen van de 100 V
http://www.ural.nl/svenszooi/230Vpstot.jpg
trafoaansluitingen en voedingsprint van de 230 V (let op veel meer aansluitingen dan de 100V trafo heeft ook andere code) En de kleuren zijn ook gewisseld)

Wie weet kan ik paar wikkelingen toch in serie zetten om ding op 230 te laten werken!!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

8099? zijn dat van die platte zwarte eindversterkers?

\t is wat jij plat noemt?? ik noem ca 10 cm hoog zonder pootjes niet echt super plat, maar 't is geen buizen bak: je ziet nu ook top en bottom plaatje trouwens

editted: plaatje gevonden
http://www.vintagetechnics.com/images/su8099catalog.jpg
zoiets maar de mijne zijn antreciet (althans die 230, die andere is heel heftig mishandeld en bekrast en ook stinkend smerig van binnen, maar mijn pic's zijn zo slecht (telefoon) dat je het nauwelijks ziet)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

aja dat geval.. zal een kijken of ik het schema nog heb.

Dat zou erg tof zijn: dan kan ik wellicht nog op zoek naar een vervangtrafo, maar ik weet dus nog niet hoeveel vermogen, want van die zekeringen wordt ik ook niet veel wijzer op die PCB.

@Henk. schema is weg, helaas. weet je dat ik zo een versterker sinds 1987 niet meer hersteld heb? ze hebben dus al wat jaartjes. originele knoppen en schakelaars kan je al niet meer krijgen sinds 1989. Overigens zullen die schakelaars niet versleten zijn, maar geoxideerd. En die versie met japanse karakters, heeft die een serienr? het zou evengoed om een sampleversie kunnen gaan.

't is idd een oudje, maar hij speelt eigenlijk prima! Daarom dat ik die 2e er ook bij gekocht heb en voor 25 euro kon ik niet veel buil vallen dacht ik :+

hij heeft een serinummer, maar das net als het typeplaatje achterop bekrast met een watervaste stift. ben uren met azijn in de weer geweest en typeplaatje is schoon, maar serinummer krijg ik niet schoon. een ultieme poging met schuurspons maakte echt alle nummertjes zoek. Ik heb nog wel genoteerd wat ik wel kon lezen:

A*(*)8K30B003

op de plaatsen van de sterretjes was het zo zwart dat ik het niet meer kon lezen. ik weet dus ook niet of dit 1 of 2 of mischien wel geen tekens waren!

Overigens meldt het front dat het hier een TECHNICS 99A is. typeplaatje laat wel zien: SU-8099K En ik ben zeker dat het idd zo'n apparaat is, daar ik er dus nog 1 heb.

de japanse teksten zijn eigenlijk ook te vinden waar het netsnoer naar binnen gaat (en er weer 1 geschakelde en 2 ongeschakelde MAIN outputs naar buiten komen) En onder het ventilatie rooster aan de achterkant middenin.

weet je dat ik zo een versterker sinds 1987 niet meer hersteld heb?

kun je nagaan hoe goed ze zijn!!

ik zoek in ieder geval nog even verder, kan zijn dat een collega nog een schema bewaard heeft. het waren inderdaad 'stevige jongens' uit de gloriejaren van Technics. alleen de SLP1200 blijft nu nog over en das intussen een icoon...
Ruilen voor een 22RH540? :-) nee das een grapje ik zou mijn tweemaal zeseneenhalfwatter nooit van de hand doen. tiens , heeft daar iemand toevallig een schema van?

zelf heb ik helemaal geen manuals, maare: in mijn zoektocht kwam ik deze pagina tegen:
http://www.wmanshande.nl/twice01.html

hij heeft hem dubbel en wil wel 1 weg doen :)

over die SLP1200: wordt dat nu nog gemaakt?? Ik kende hem niet, maar 't oogt ZWAAR antiek

de SE serie is trouwens ook erg leuk. Die met die 2 grote VU meters (ze hebben een paar van die modellen gehad)

Maare ONBETAALBAAR! ik heb ooit ook eens vernomen dat ze niet allemaal even goed heel blijven?? Ene model wel, andere schijnt regelmatig stukken te hebben

met mijn excuses , ik bedoelde SL1200. De slp was niet echt een sucses.

de SE serie was een geval apart. ZEER zware jongens met uitstekende eigenschappen, maar vrij complex en gevuld met custommade halfgeleiders en DC gekoppeld. als het misging was het meteen raak.

aha de draaitafel: ik houd het bij mijn 2 dual's 1219 en 1228
Met Shure elementen

misschien ooit overstappen naar ortofoon.

PS. ik zou het erg tof vinden als je onder je collega's die schema's nog kan vinden en heel maybe als iemand me nog duidelijkheid kan geven over de herkomst van die 100V??

die 100V is een Japanner voor Japan, waarschijnlijk meegebracht door een Japanner als allereerste showmodel voor de produktie van de Europese versie van start ging. Te zwaar om mee terug te nemen naar Japan...

@J&W: heb je toevallig nog ergens een schemaatje kunnen vinden?

Waarom gooi je niet gewoon een dikke verhuistrafo tussen die jap en het net?

*zucht* ding trekt 1200 W althans de 230 versie, dus wordt peperdure trafo.

wordt peperdure amp en het is voor mij maar spielerei: ik heb er al 1. Dus dit is gewoon extra. Ik vond 25 euro aan parts ook goed. Wil best idd zo'n trafo lenen/huren, maar is te duur om 1x zo'n ding te testen! Als ik weet of hij goed is, wil ik er best weer meer geld insteken. Maar 't kan best dat als ik hem aanzet het 1 steekvlam is. Zit ik met een peperdure trafo die ik nooit meer gebruik....

Als ik een originele trafo vindt ok. maar verder wil ik in dat ding niet al teveel geld steken zolang ik niet zeker ben of hij wel werkt! iig missen die elco's

Gewoon een schemaatje zou fijn zijn.

*snif snif*

is er nu niemand die mij aan een schemaatje van dit ding kan helpen????

Ik weet niet of je het schema nog zoekt maar ik heb er een echter ik zoek een trafo voor 8099 maar die is redelijk exotisch dus dat zal wel niet lukken.

mijn 8099 K in de huiskamer speelt nog steeds prima, dus die ga ik niet slopen.

de andere heeft dus WAARSCHIJNLIJK ook een trafo nodig, want daar zit die 100V trafo in.

heb een schema ooit gehad van voedings deel, maar weet ff niet meer waar of wanneer.

maar trafo kan ik je helaas niet aan helpen, komen idd nogal wat spanningen uit kan ik me herinneren

Als je echter een schema hebt ben ik wel bijzonder geïntereseerd. Wellicht als die trafo gelijk blijkt te zijn, kunnen we iets regelen. Ik wil namelijk weten of die andere amp uberhaupt werkt.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (21%)]

www. verhuistrafo.nl ? of zet wat 24v trafo's in serie tot je 100v hebt , dat totaalvermogen draai je toch niet lang in een gemiddelde huiskamer :)

Das dus een kleine misvatting van je testman:

als de mijne GEEN audio versterkt, staat hij mijn hele AV kastje in 3 uur zo warm te stoken dat ik hem in een halve meter van de amp niet meer aan kan raken. Mijn energie maatschappij wordt dan ook ERG blij van mij. Het ding trekt Echt veel vemogen zelfs in rust.

het is een klasse AB, Maar later heette dit bij technics new class A. Deze zit verdomd dicht tegen klasse A aan.

bovendien gaat de mijne af en toe trouwens ook best weleens open: 80 W pieken in 8 ohm volgens meters, maar er hangt 2x 8 ohm per kant aan dus 4 ohm.. Tel uit je winst

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]

Ik heb een schema op papier. En ook een gebruiksaanwijzing. Ik zal het schema voor je inscannen maandag op mijn werk daar kan ik A3 scannen.
Ook al is je trafo 100 volt van je sloop versterker dan heb ik toch intresse als je er vanaf zou willen. het is voor mij heel eenvoudig om aan een trafo 230 110volt te komen.
Staat je email adres in je persoonlijke gegevens?

Groeten Johan

ja, staat erin. laat me even weten, want ik weet dus niet wat er nog goed is van die 100V amp: ik heb hem gekocht als donor, en er zit een vrij bijzonder verhaal aan vast..

jongen en wetenschap had gelijk: het ding is idd een showmodel uit japan.. hoe hij precies in deze staat gekomen is, is onbekend.

wellicht handig ommet zijn 2en de trafo even dor te meten. Hij loopt niet weg.

ik ken die technics versterkers wel , heb er ook zo een gehad die in rust behoorlijk heet werd , meen een su-vx700 . nu draait het op een yamaha vintage preamp die al 45watt in stby doet en de boxen ook nog een 18watt p/s . heb ook nog oudere actieve boxen die in stby 45 watt doen , ook classe a/b .

als het een showmodel is , dan kan het ding van binnen nog wel nieuw zijn , vermits er niemand toch even 230v op heeft gezet :)

ben via een kennis ook aan een set boxen gekomen die bij philips dienst hadden gedaan als monitoren van de pro audio reparatie afdeling , een van de weinige sets die geen rotte elco's had na 3 decennia :)

@ testman + het feit dat hij een aantal jar ergens in een cafe gestaan heeft.. Dus van binnen compleet onder de nicotine zit van binnen.

er missen dus ook 2 van de 4 grote elco's.

dus als nieuw is hij zeker niet, maar of er iemand 230 V op heeft gezet, dat weet ik dus niet.

Ik zal ze mailen maandag de schema,s die ik heb.
Wil je voor mij bij jouw 230 volt versie eens met een ohmmeter aan de stekker meten hoeveel ohm de primiare wikkeling is?
Niet vergeten de netschakelaar aan te doen tijdens de meting.
Bij mijn defct exemplaar meet ik 3,5 ohm.
Alvast bedankt