Deel 10 alweer van Rob's kruistocht naar meer actie op de kg.
Vervolg van http://www.circuitsonline.net/forum/view/36879/31
Koude winteravonden, tijd voor warme muziek.
de kastelein
Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Ik heb nog niks gebruikt in de dubbele (zit nog in de fase opruimen en bij elkaar zoeken) maar in de enkele heb ik een afstem cee uit een buizen radio en aangezien die gewoon uitgebreid gaat worden
Ga ik gebruiken een afstem cee uit een buizenradio die is wel max iets van rond de 250 pico maar dat houd dus in dat tussen 0 en 250 ook 150 zit 
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
de kastelein
Ookeej bedankt
Ik heb hier een in aanbouw zijnde dubbele staan
Maar hij moet wel een keer afgebouwd worden
de kastelein
@AScona-@Hans en al die andere stouterdjes!
Ik moet hier nog steeds een BALUN maken,
WAT ik wil tikken is dat het ook zonder balun kan!
Ik zal daarentegen niet tikken dat het beter is zonder balun te gaan zenden.
Maar het kan dus geen kwaad en mijn staande golf is 1:1,2
Ik kan hem met wat pielen ook 1:1 krijgen,
OF door wat hoger in de band te gaan maar dan moet ik
Gloof ik hoger dan 6400kHz (6524kHz) maar dat vind Weazel denk ik niet leuk!
Ik moet toch nog eens met de antenne aan de slag,
want wie weet wat het uit maakt zo'n balun?
MAAR!
Het kan dus zonder!
Tussen 2 haakjes ik tik zo nog een stukje hier!
Want waar blijft mijn gouden speldje????????(nee niet in mijn kont!)
Rob007.
@ rob 007
Ga vanavond bezig met de antenne eerst even een nieuwe katrol in de mast en dan maak ik een inverted vee en met de tijd ook een spoel antenne erboven op kan ik eens testen wat beter werkt ja .
jullie horen mijn bevindingen nog.
en wat is het makkelijks t een swr meter die dus echt staandgolf weer geeft of een daiwa meter die het gereflecteerde vermogen weer geeft ??
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Tja weer die balun! Tuurlijk kan het zonder maar als je de antenne met coax voed koppel je dus a-symetirsch aan een symetirische antenne het werkt maar je hebt allerlei bijkomstigheden, zoals kans op storing inslag etc.
Zie het als een brommen, zonder uitlaat rijd deze ook, maar meestal met uitlaat beter en hebben anderen er minder last van.
Op 16 november 2006 17:06:05 schreef rob007:
want wie weet wat het uit maakt zo’n balun?
Afgezien van de iets toegenomen kans op ongewenste beinvloeding door HF, maakt het in het meest extreme geval (hoogte halve golflengte, 24 mtr, zodat impedantie buitenmantel coax t.o.v. aarde zo laag mogelijk is, en dus de beide antenne stromen maximaal beinvloed worden) bij lage opstralingshoeken maximaal 1.5 dB uit (kwart S-punt). Deze dB's gaan niet verloren, vervormen alleen het ideale diagram. Normaliter echter zal de antenne minder hoog hangen, en met een beetje geluk zelfs in de buurt van een kwart golflengte (12-18mtr), dan is de invloed nihil, omdat de impedantie van de buitenkant van de coax tov aarde boven in de antenne maximaal is en de coax zeer minimale invloed op de stromen heeft.
Hierbij ga ik uit van een Inverted-V en dat de buitenmantel met 'aarde' is verbonden.
Bij een zuiver horizontale dipool wordt het een iets ander verhaal omdat de diepe 'nullen' aanwezig in het verlengde van de draad (in verhouding) beduidend minder zullen worden als gevolg van de extra vertikaal gepolariseerde straling door de stroom op de buitenmantel. Dit hoeft zeker niet nadelig te zijn. De afstraling loodrecht op de antenne wordt in het slechtste geval (bij 24 m hoogte) evenveel (of weinig) beinvloed als bij de inverted-V (< 2dB).
Op 16 november 2006 17:06:05 schreef rob007:
[...]
Tussen 2 haakjes ik tik zo nog een stukje hier!
Want waar blijft mijn gouden speldje????????(nee niet in mijn kont!)Rob007.
Nu al? Bij de baas moet je daar 40 jaar voor werken 
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Op 16 november 2006 17:10:40 schreef Ascona:
@ rob 007Ga vanavond bezig met de antenne eerst even een nieuwe katrol in de mast en dan maak ik een inverted vee en met de tijd ook een spoel antenne erboven op kan ik eens testen wat beter werkt ja .
jullie horen mijn bevindingen nog.
en wat is het makkelijks t een swr meter die dus echt staandgolf weer geeft of een daiwa meter die het gereflecteerde vermogen weer geeft ??
Nou suc6, hier regent het. Wat de swr meter betreft, denk dat dit een persoonlijke smaak is, de daiwa is zonder meer een goede meter, en die ik heb hoef ik niet steeds op nul te stellen of ijken wat je wilt, geeft dus direct ( juiste) uitslag en dan heb je je handen vrij. Maar een gewone heb ik ook ergens liggen.
@ iedereen
jongens er is al een vordering heb nu 15 watt erop en krijg daarvan 3 terug dus dat is nog helemaal niet goed.
ga nog even verder moet toch goed komen dacht ik.
oja en het weer is hier goed niet tefris en DROOG
Groeten martin de Ascona
hehe heb nu staande golf van 1 op 1,5 ongeveer mij zo eerst wel best nu is mijn vraagje ik heb een kamerraad gebelt ongeveer 7 km hemelsbreed hier weg had daar nog een S9 +20 db is dat goed dus met alleen de draaggolf was wel veelstoring als ik er niet op zat slechte condities
ongeveer een wattje of 15 oja op de 6425khz
[Bericht gewijzigd door Ascona op ]
@Henry
Ik heb dit forum gewoon naar de top getikt!
Als jullie mij niet hadden! Hihihihi(LOL)
Dus ik zou het eens moeten proberen ook?
http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/baluns.htm (is dit de goeie?)
plaatje 1 of 2 ?
is het de moeite waard inderdaad ja?
Of is er iets beters?
Ik moet zeggen ik ben geen antenneman ik weet/begrijp er nul van!
Ja ik zie hem al aan komen! is wel HEEL belangrijk eigenlijk!
Ik weet het ik weet het, MAAR!
Daar voor heb ik ook JULLIE! Toch?
Des al niet te min het werkt hier wel goed!
(misschien/ waarschijnlijk niet optimaal!)
Als jullie zouden kunnen zien hoe ik het hier heb staan
schrikken jullie je de pestpokku!
Dit is echt WEL mijn hobby!
Ik heb het natuurlijk over die mooie onderdeeltjes!!!
Rob007.
Hier ook regen!
Op 16 november 2006 21:24:42 schreef rob007:
@Henry
Dus ik zou het eens moeten proberen ook?
http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/baluns.htm (is dit de goeie?)
plaatje 1 of 2 ?
is het de moeite waard inderdaad ja?
Of is er iets beters?
Het ligt er maar net aan. Wil je iets kleins voor laag vermogen, dan is het prima. Ik zelf zou liever gaan voor een luchtspoel van coax. Geen problemen met verzadiging (en dus storing) bij overbelasting en/of dat je op zoek moet naar het juiste kernmateriaal van voldoende grootte voor betrokken frekwentie(band).
En wat je hobby betreft, je kan wel zien dat de een zich een beetje geneert voor zijn bezigheden met z'n rode kop 
Op 16 november 2006 21:58:56 schreef rob007:
Geef naar jou weten de beste luchtspoel gegevens eens?Rob.
Oei, daar was ik al wel een beetje bang voor, ik heb die namelijk niet zo een twee drie paraat. Dan zou ik eerst effen een beetje moeten googlen. Ook in het ARRL antenna-book moet wel wat staan. Dit wordt vanavond niet meer wat (kruip dadelijk in m'n nest). Zal morgen eens op zoek gaan.
<edit>
@rd12tf: bedankt, kan ik rustig gaan slapen.
ik ga morgen ook eens zo'n luchtspoel maken en dan maar eens verder met mijn antenne afregelen want nu heb ik mijn daiwa meter er tussen en krijg ik toch nog een dikke 3,5 watt terug van de 15 das veel te veel
@Ascona
Je kunt misschien ook proberen 1 of alle 2 van de draden
op en neer of heen en weer te bewegen?
Rob007.
Vergeet te tikken Bedankt nog @Rd12tf
[Bericht gewijzigd door rob007 op ]
@rob007
daar ben ik ook achter gekomen hoe verder ik hem omhoog houdt dus eind van de draad des tebeter word het alleen mijn huis is niet hoger voedings punt zit op 16 meter en eindpunt op 4 a 4,5 meter .
misschien als ik het voedingspunt wat naar beneden haal dat dat iets helpt
Hier heb je ook nog een paar schema's van baluns http://theskywaves.demon.co.uk/technical.html .Ik werk met een zelfbouw balun wat lijkt op een Fritzel Balun Serie 83 AMA 1:4 http://www.norad.dk/fritzel/balun-02.htm maar dan met ferietstaaf ipv ringkern .Die ferietstaven ga ik binnenkort vervangen voor 4c65 kernen zodat de balun een stuk kleiner word.
[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]
Op 16 november 2006 18:56:23 schreef Henry S.:
[...]
Nu al? Bij de baas moet je daar 40 jaar voor werken
PS.over 3jaar feestje Henry ?:+
Westcoast op 6305 khz.
de kastelein
@ westcoast
Dit kwam ik tegen op het net tijdens het surfen naar een sk010
Lezen kan ik het niet maar ik zal zoeken naar een vertaalprogje
http://www.bclnews.it/teschio/teschio92.htm
mvg Free Radio Holland
[Bericht gewijzigd door de kastelein op ]
de kastelein
En de gebrekkige vertaling
SCHEDEL & SHINBONES
uitgegeven door Luigi Basso
DE RADIO VAN DE KUST VAN HET WESTEN
Ook als de eerste koude worden gemaakt te voelen en als het overzees flagellated van het onweer is, heeft mijn „ringhiante Sardina“ brede genomen en, bereikt voor de westelijke kusten van Holland, heeft het één nieuwe preda waargenomen en gevangen.
Ontwerp van De Radio van de Kust van het westen, filibustierapost die is begonnen 21 Januari van dit jaar over te brengen en van de delen van Katwijk, op de westelijke Nederlandse kust gevestigd, waarvan de naam.
Een Vincent beveelt aan de naamboot trentanovenne, terwijl de rest van de bemanning van moglie Ellen wordt gevormd die zich ook om van DJ met het pseudoniem van Fleur lenen te maken.
Van de menselijke kant die wij tot die technicus hebben overgegaan: de aangewende zender is een Rohde & wendt Schwarz modelSK010, in een positie aan het verdelen van een macht rond 80 W , de modulator twee buizen 4CX250B met één 250 de aan maximum audiomacht van Watts; aangezien de antenne aangewend is keert één V tarata voor kHz 6280 om.
Onze Vincent ook actief als is pirata op de band van I 60 cm, rond I 488 Mhz.
Momenteel is WCR bezet proberen om de modulatie van tekens te verbeteren hen, in gevolgen, tijdens mijn luistert aan van Zondag 28 Oktober, op de frequentie van 6307.kHz 4, als bereikte de muziek gesproken ontruimt was in plaats daarvan bijna incomprensibile.
De post is een goede confermatrice, wordt het antwoord op mijn verhouding bereikt in 11 dagen met QSL, minuteren de brief en zeer het bevatten van CD 74 van muzikale brani en identificatie (dit is, op zijn minst voor me, had een innovatie, in verleden cassettes die van de posten nooit worden geregistreerd, maar CD ontvangen).
Uitgevende kan aan het volgende adres worden gecontacteerd post hen:
WCR, Tulpstraat 10a, 2223 HS Katwijk, Holland.
Of aan het volgende van e-mail: lizar.d@12move.NL en Westcoast48@noknok.NL (getlteman wie in het beeldcredo verschijnt is geen Vincent...)
Goede arrembaggi aan allen