Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

In verband met ongewenste koppeling, of heb ik het mis?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Wederzijdse inductie, instraling van spoelen op condensatoren en zelfs bedrading...........

Te compact is niet goed bij biozenschakelingen, het moet kunnen :ademen:

Beertje: beetje erg pessimistisch kostenplaatje, zelfs met die Lundahls hoor.
Die koop je ws. voordeliger bij tubestore ofzo...........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

nochtans is de brom niet hoog en is de schakeling echt muisstil. moest het van mij afhangen zou ik ook een paar dingen anders doen maar is in opdracht van...
miss dat de prijs nog zou kunnen zakken naar 600€ maar het dure stuk zit hem ook in de behuizing. deze is maat gemaakt en kost rond de 150€ heb nog eens nagevraagt. als je dat niet hebt gaat er al direkt 150€ van de prijs af.
allé ja swat.

My Tube is bigger then yours
fzwart

Golden Member

Op 22 november 2006 15:19:43 schreef Henry S.:
In verband met ongewenste koppeling, of heb ik het mis?

En natuurlijk het uiterlijk. Bij dit soort versterkers een heel belangrijk punt.
Het uiterlijk van de meeste high-end buizenversterkers zijn naar mijn idee gebaseerd op al het moois wat de auto-industrie aan 12 cylinder motorblokken heeft te bieden. Het moet er "stoer" uitzien. En dat doen 4 buisjes op een rij nu eenmaal meer als je er een paar klompen ijzer (lees: trafo's) omheen zet.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

Ik denk dat het dat ook is, maar dan vind ik dit toch mooier:

http://www.kg-uitdaging.nl/BMW/MeetingLwd2006/25.jpg

ik zie alleen maar plastic afdek kappen...daarin de verte dat grijze is dat metaal of ook een afdek kapje. al het plastic eruit en laten zien wat erin zit

Henry S.

Moderator

Grijs=aluminium, BMW eigen, 12 inlaten, als reactie op fzwarts 12 cyl.

Back to the tubes...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 november 2006 23:04:50

KT88

Overleden

V12.......voor beginners.

Nee, dan de V20:
http://www.stereophile.com/images/archivesart/1099ear.1.jpg]

Tim de Paravicini ontwerp, 20 x ECC83 als eindtrap http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Wat levert dat op?

Tim veel maar ehhh je weet wat ik bedoel...

KT88

Overleden

10 watts in klasse A wordt geclaimd, maar dat kan theoretisch niet.

Nog nooit gehoord of gezien dit ding, Stereophile heeft er wel een review over.

Lyrisch natuurlijk..............

Ik zou zoiets dan doen met 10 x 10 12BH7 of ECC82, alsnog cheap maar wel meer ballen en een lagere Ri.

[Bericht gewijzigd door KT88 op woensdag 22 november 2006 23:46:47

en de ecc83 wel....
met een ecc82 lijkt me dat wel eens een mooi experiment. miss dat ik dat ooit wel eens probeer.
je kan miss de voedingsspanning en de primaire van je trafo zo laag mogelijk maken. scheelt een pak in moeilijkheidsgraad van trafo.
nu nog ergens een berg ecc82's vinden tegen een flut prijs.
vraag me af of je met zoveel dingen parallel geen problemen krijgt met oscillaties en dergelijke.

KT88

Overleden

ECC82 kun je voor flubberprijzen kopen op die radiomarkten, wel even de goede handelaar uitzoeken.

JJ heeft ze nieuw voor ik geloof 7,50.
20 stuks is 150 euro, koop je amper een fatsoenlijk quad KT88 voor ;-)

Eens rekenen: 10 x 2.75W max per triodehelft = 55W per kanaal anodedissipatie.
In A moet je dan toch wel 12 a 13 watt eruit kunnen slepen, in B wel 30.
Nu weet ik niet of TdP 10 of 20 buizjes per kanaal gebruikt, stel even 10, dan zijn de kosten aan buizen van JJ dus 150 euro, en 300 voor de dubbele.
Dan heb je 25 watt in A of 60 watt in B, met een waanzinnig lage demping (7.7k /10 = 770 ohm per kant, bij het dubbele aantal 385 ohm per kant).

Kan je mooi een VdV 2 kohm trafo mee sturen, df van 2.5 of 5 zonder global feedback.

Genoeg voor een paar Maggies >:-)

Gloei: 6.3 bij 3A of 6A, 12 A voor stereo.

Hmmm..........het klinkt allemaal wel doenlijk.

Bij Kent voor 5 euro!

Ga je niet ontzettend buizen middelen qua steilheid, op die manier?

KT88

Overleden

Stopweerstandjes en kathodeweerstanden, zal wel gaan lukken.

Maar waarom dan niet "all the way", een stel PCC88 halen bij Baco en gelijk een OTL bouwen?

[Bericht gewijzigd door KT88 op donderdag 23 november 2006 00:21:55

kheb ooit zo een marginaal idee gehad met transistoren. een hoop klein signaal transistoren parallel die kosten ook geen drol :p

op radiobeurzen idd. heb hier nog een 11,8v 20A trafo staan dat gaat al voor de gloei. :)

fzwart

Golden Member

Ik heb nog een 26-tal PL504's liggen en 20 x PL519.
Moet toch wel een indrukwekkende OTL mee te bouwen zijn.
Wel natuurlijk met een stuk of 6 trafo's om de boel te gloeien.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

hmmm 20 pl519 dat is dan 6A 40v
240w gloei jikes!
met zo'n 20 pl519's parallel heb je wel een beest kan je zeggen.
160v op de anodes. alleen die stroom die je constant trekt kan wel eens lastig worden. kheb nu even niet de juiste gegevens bij me.
als je in klas A gaat heb je een maximale anode dissipatie voor 20 pl519's op 700W. auw gaat pijn doen en indrukwekkend zijn. rond de 150W klas A lijkt me wel mogelijk. alleen de voeding dat is een ander verhaal dan..... :p
om nog te zwijgen als je iets zou doen met pushpull.....
iemand een idee wat de Ri is van de pl519?

Op 22 november 2006 22:41:15 schreef beertje_01:
nochtans is de brom niet hoog en is de schakeling echt muisstil.

Dat wil ik ook wel geloven. Ja kan je alleen afvragen welke invloed ongewenste en met name frekwentie afhankelijke mee- en/of tegenkoppeling voor invloed heeft op overdrachts karakteristieken van je versterker. Met name omdat je er toch wel wat in geinvesteerd hebt.

zal als hij af is eens doorpiepen en de vervorming meten.
ik heb daar niet voor betaald hé ;) ik wordt betaald om dat in elkaar te zetten.
ik zou de uitgangs trafo's ook boven op de kast zetten staat wat mooier daarmee.

Henry S.

Moderator

Als je iets in elkaar zet ga je natuurlijk achteraf ook even meten, minimaal een frequentiesweep en vervormingsmeting.

Op 23 november 2006 00:40:51 schreef fzwart:
Wel natuurlijk met een stuk of 6 trafo's om de boel te gloeien.

40V, 6A moet toch met 1 trafo ook wel te doen zijn. Ik zoek zelf nog een oplossing voor 7 a 8 Volt bij ca 65 Amp's. Iemand met suggesties ?

Op 23 november 2006 18:30:57 schreef qrp_man:
[...]40V, 6A moet toch met 1 trafo ook wel te doen zijn. Ik zoek zelf nog een oplossing voor 7 a 8 Volt bij ca 65 Amp's. Iemand met suggesties ?

Dat wordt 'n hele dikke secundaire wikkeling. :D Met tien of twaalf wikkelingen van 6A moet je ook een heel eind kunnen komen.

wordt idd wel serieuze wikkeling.

gloei van een zend eindlamp ofzo?
een paar identieke trafo's vinden en die parallel en HEEL DIKKE kabels gebruiken.

miss gebruik maken van koperen latten waar de aansluitingen van de trafo's op toekomen.

KT88

Overleden

Alsjeblieft zeg......denk eens buiten de begaande paadjes.
Die P-buizen zijn toch bedoeld voor serievoeding?
Wel, doe dat dat ook!
40V per buis, 5 stuks in series met 30V weg te werken, of het verlies nemen en er zes in series zetten.
Zeg even 5 stuks, dan 4 strings van 5 stuks.
Blijft over 4 x 30 watt = 120 watt weg te werken, mooie achtergrondverlichting met autolampen >:-)

Dit topic is gesloten