80m Blijft lastig als je niet veel ruimte tot je beschikking hebt en 40m was voor lokaal verkeer helaas zo dood als een pier. Maar ik moet echt eens iets aan die lokale storing gaan doen.

Toch bedankt voor de moeite!

Ik denk dat mijn CP6 niet zo geschikt is voor lokaal verkeer.
Toch maar die OCF of net zo als Carel, 2x13.5 meter met kippeladder en tuner.

Het moet min of meer in één keer goed zijn. Kan moeilijk iedere week vragen of men mijn draad antenne even uit de mast haalt omdat wil experimenteren. Met hoogtevrees ga ik niet het dak op en de mast in.

Koekoeksklok

Ik gebruik ook 2 X 20 mtr in V vorm maar heb hier een open lijn aan van 40 mtr . Verder gebruik ik wel een tuner en deze kan de antenne aanpassen van 3 Mhz tot 28.5 Mhz SWR 1 : 1.
ik ben erg tevreden hier over en heb al meerdere malen over de grote plas een Qso gemaakt met deze antenne met 100 watt input.

Voor de andere heren een G5RV werkt ook goed op veel banden .

[Bericht gewijzigd door PA3MRF op ]

Maar daarover hoor ik ook negatieve berichten, zeker als hij niet hoog genoeg hangt.

Welliswaar wat laat maar ik ben ook geslaagd. Leuk dat er meer COers zaten. Ik zat helemaal vooraan op de 4e of 5e rij vanaf de ingang. Naast een gast die 1 fout had en ook op de motor was. Ik had 5 fouten en heb mijn call aangevraagd. Dat was zondag. Ik kreeg gisteren telefoon (ik kon eerst ook niet inloggen en had een mailtje gestuurd) dat alles rond was en ik over 10 dagen de vergunning krijg (N). Raar dat sommige de vergunning al hebben, andere hun call al en ik 10 dagen moet wachten.
Ik was zo stom een call aan te vragen die al weg was, wist niet dat je hem kon opzoeken. De tweede was wel vrij, zouden ze de eerste nemen met een ander cijfer, wat ik hoop, of pakken ze gewoon de tweede ?

Fred

Nee, ze pakken dan de tweede die je hebt opgegeven.

Op 14 november 2006 22:33:22 schreef Carel M.:
Maar daarover hoor ik ook negatieve berichten, zeker als hij niet hoog genoeg hangt.

Geldt dat niet voor iedere dipool(achtige)?

Jazeker, maar ik doel hier op de slechte afstembaarheid als multiband antenne.

Op 15 november 2006 10:36:02 schreef Carel M.:
Jazeker, maar ik doel hier op de slechte afstembaarheid als multiband antenne.

PS wat voor Balun zit daar tussen?
Groet
Bas

@Carel M.
Ik heb geen echte G5RV maar een verkorte, maar ik kan je verellen dat het reuze meevalt met dat afstemmen. Net als bij een gewone antenne gaat de resonantie frequentie van het stelsel omhoog als je de antenne ophijst.

Tunen lukt met mijn Fri-match altijd, echter, het rendement neemt dramatisch af, evenredig met de frequentie! Een echte all-band G5RV is 63 meter lang ...

@killerbeezz16
Officiëel heeft een G5RV alleen een 1:1 BalUn nodig tussen de coax en de openlijn, ik maak echter gebruik van een 1:4 BalUn om mijn tuner wat meer 'range' te kunnen geven.

Nog beter is het gebruik van een symmetrische tuner, dan heb je geen coax meer nodig als overgang naar de openlijn en dus de minste verliezen.

De eerlijkheid gebiedt mij nog te vermelden dat ik nog niet echt goede resultaten heb geboekt met deze antenne, waarschijnlijk woon ik in een Faraday-woonwijk ...

;)

Link naar een bouwbeschrijving (Duits):
http://www.dl8ncr.de/technik/g5rv/g5rv.html

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Mmm leuke antenne, alleen mag die kippenlader ook opgerolt worden?
Groet
Bas

PA0FRI zegt oprollen mag. PA1HR zegt weer van niet (overschot, willekeurig in een doos laten vallen). Dat zegt mij dat het niet zo heel veel uitmaakt! Maar als je wilt oprollen, neem dan 300 ohm lintlijn (Rotor, Amsterdam sturen ook op, niet duur) of, beter, Us-Wireman en geen kippenladder.

Site van PA1HR, de multiband in het bijzonder:

http://www.remeeus.eu/hamradio/antennes_tuners/multiband.htm

PA0FRI:

http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/Unipool/unidipool.htm

Sites gaan over multiband dipolen in het algemeen.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Ik heb nu een twee meter setje en had een jpole gemaakt. Ik krijg die echter niet goed. Nu heb ik vanmiddag een groundplane gemaakt en die was in de vensterbank 1 op 1 maar zodra ik hem omhoog schuif boven het dak uit (telescoop mast) dan wordt het 1 op 2 tot 1 op 3.
De enige manier om rond de 1 op 1 te komen is met mijn 25 m langdraad en tuner maar dan is hij heel erg smalbandig. Ik heb twee SWR meters en beide geven het zelfde. Ze zijn een paar weken geleden vergeleken met een geijkte en de aanwijzing was gelijk.

Als zoiets simpels als een groundplane al niet lukt moet ik iets echt fout doen. De groundplane had ik gemaakt van stukken 2 mm lasdraad op een vierkant koperplaatje. Ik heb een autoradioantennevoetje afgezaagd en daar de middenspriet op.

Fred

Plaats de GP zo vrij mogelijk, regel dan de lengte van de straler en de radialen af en buig de radialen voor een lage SWR. Op de vensterbank is niet vrij genoeg! Zet de GP bijvoorbeeld op een kunststof tuintafel.

De rest van mijn Us-Wireman heb ik gewoon in een kunstof krat laten vallen en staat naast de tuner.Dit voldoet goed en ik heb er geen nadelige invloed van ondervonden.Ik kan altijd nog een stuk van de feeder afknippen maar heb gekozen om op de meeste banden in stroom voeding te zitten.

Op 18 november 2006 14:15:46 schreef PA3MRF:
De rest van mijn Us-Wireman heb ik gewoon in een kunstof krat laten vallen en staat naast de tuner.Dit voldoet goed en ik heb er geen nadelige invloed van ondervonden.

Neem twee maal een kwart golflengte voor de laagste band met kippenladder en een gebalanceerde tuner. QRV op alle banden, zonder allerlei toestanden.
Kippenladder willekeurig in een doos gooien zou ik niet doen. Met name bij grotere vermogens en hogere frequenties kon de boel wel eens in de brand vliegen.

QRP

Juist tot een paar honderd watt geen probleem daarboven weet ik het niet ....

Nou, dat valt me dan alleszins mee. Hoe gaat het met je SWR?, veranderd die veel indien je de zaak in het krat verlegd en/of door elkaar schud.

Ohh jongens,

Ik ben sinds kort in het bezit van een supergave TenTec Century-22
Zeldzaam doosje met Directe Conversie ontvanger.
Desondanks ben ik erg onder de indruk van het ding.
Beslist beter dan die rommel die Yaesu tegenwoordig op de markt zet.

Ehhh CW only natuurlijk, SSB is mij echt te moeilijk.

Met al die nieuwe Hams is er vast wel een die zijn studie boek voor C of F wil verkopen..

Ik zoek er namelijk een voor een collega van mij ..vandaar!

Wie o Wie helpt mij er aan voor een redelijke prijs..

@ QRP

Nee de SWR blijft keurig zoals die was. Kijk ik kan het er wel afknippen maar dan blijf ik niet in stroom voeding zitten op de hf banden.

[Bericht gewijzigd door PA3MRF op ]

Nou, het blijft me verbazen. Wat zit iedereen dan moeilijk te doen met coax e.d,. als het veld zelfs met open lijn netjes tussen de geleiders blijft en niet of nauwlijks te beinvloeden lijkt. Weer wat opgestoken !

En de demping is een fractie van coax kabel, ook mooi mee genomen.

De reden waarom iedereen coax gebruikt
is gewoon omdat de buurman het ook doet.
Gebruik je een tuner dan is geld uitgeven aan coax gewoon dom
gewoon tweelingsnoer werkt net zo goed.
ik heb nog van die mooie 300Ohm TV kabel ;)

Enne... ik zou ook wel zo'n cursusboek willen hebben.
de mijne ooit uitgeleend
nooit terug gekregen ;(
da's lastig want ik leg wel eens wat uit aan een of ander.

Op 22 november 2006 21:08:01 schreef qrp_man:
Nou, het blijft me verbazen. Wat zit iedereen dan moeilijk te doen met coax e.d,. als het veld zelfs met open lijn netjes tussen de geleiders blijft en niet of nauwlijks te beinvloeden lijkt. Weer wat opgestoken !

2 open lijntjes langs een regenpijp of dakgoot leggen en vervolgens afvragen waarom de antenne niet af te stemmen is.

Het EM-veld komt wel degelijk uit die lintlijn, maar het straalt niet. Heb je echter metalen voorwerpen in het uittredende veld (lintlijn langs regenpijp/dakgoot) beinvloeden deze wel degelijk de lintlijn.

Bovendien, als je meer antennes hebt, meerdere coaxkabels door 1 doorvoer is geen punt, maar meerdere lintlijnen wel, omdat ze elkaar gaan beinvloeden.

@capt501: zelfs als je een tuner met symmetrische uitgang hebt, kan het gebruik van coax zinvol zijn, alleen leg je nu niet meer 1 coaxkabel, maar 2 parallel. de beide mantels gaan naar de aarde van de tuner, de beide binnengeleiders naar de symmetrische uitgangen. Aan de kant van de antenne sluit je de antenne alleen op de binnengeleiders aan, en de mantels met elkaar verbinden, maar verder loslaten (of eventueel aan de mast verbinden, om een betere aardig van de mast te krijgen)

Waarom je dat zo zou doen ? simpel, dakgoot/metalen voorwerpen in de buurt.