Op 23 november 2006 09:44:51 schreef DC2PCC:
[...]
@capt501: zelfs als je een tuner met symmetrische uitgang hebt, kan het gebruik van coax zinvol zijn, alleen leg je nu niet meer 1 coaxkabel, maar 2 parallel.
Hmmm, heb dat al eens geprobeerd. Heb hier zelfs special kabel (soort tweelingsnoer, maar dan 2* 1 cm dikke coax) liggen. Het is me, met name door de extra verliezen, bij slechte SWR in combinatie met de geringere Z0, maar matig bevallen.
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Mijn open lijn loopt op enige afstand langs de mast uit voorzorg heb ik de open lijn ( US-wireman )een aantal slagen met meter getwist.De antenne laat zich uistekend aan passen op alle banden.
killerbeezz16
HF door me brain!
Is het toevallig iemand nog opgevallen dat het zo stil is op 70cm?
Ik ben vant weekend even naar nijmegen geweest vanuit rotterdam, en de hele reis een setje stand-by gehad, en eigenlijk niemand gehoord!
Zelfs niet op de scan functie....
Groet
Bas
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Waarschijnlijk 2e week van april.
Succes met leren! (met de wetgeving, techniek zal niet zo'n probleem voor je zijn
)
killerbeezz16
HF door me brain!
Dames en heren, vanaf morgen (7 december) mogen de N amateurs op de HF!
http://eb.sdu.nl/eb/show.do?key=SC77953&type=op
Dit houdt in dat wij (als PD call houders) aan de slag kunnen op de volgende banden :
40m : van 7.50 tot 7.1 mhz
20m : 14.0 tot 14.25 mhz
10m : 28 tot 29.7mhz
Het max vermogen is 25 watt PEP
Dus morgen rond 17.00 uur een CO PD ronde op 20m?
Ruk je antenne uit de kast, Stof je transceiver af, sloop je mike van de muur en roepen maar!
Groet! PD1BJS
(ik heb op het moment een 20m dipole hangen, dus die gaat echt aan het werk!)
[Bericht gewijzigd door killerbeezz16 op ]
killerbeezz16
HF door me brain!
ow goede site voor antennes
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/Dipool/dipool.htm
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 21 september 2006 09:42:05 schreef Rd12tf:
En mocht je een BITX-40 willen maken, dan kan je het ook aan mij vragen.
Beetje late reactie maar aangezien ik nu op HF mag toch even. Ik ben een bitx 20 aan het bouwen maar eigenlijk wil ik liever naar 40 meter. Ik ben nu op het punt dat ik moet gaan kiezen. Kun jij mij vertellen wat ik moet wijzigen. Het gaat neem ik aan om de preselectie en de vfo. De rest is redelijk breedbandig. Ik heb nu genoeg halfwerkende eigen ontwerpen geprobeerd (wel leerzaam) en wil dat deze wel goed werkt. Ik denk ook de koppelcondensatoren. Als MF heb ik 10.7MHz (had ik wat kristallen voor en een driepoot kristalfilter)Als antenne heb ik ongeveer 23m draad hangen met een stevig uitgevoerde eigenbouw atu eraan (is 50W 2m doorheen gegaan zonder probleem, die kreeg hij aangepast naar 1:1), die wil ik gaan gebruiken als mogelijk.
Ik wil straks ook een 27Mc ombouwen naar 10m, heb echter nog niet kunnen vinden hoe. Eerst de bitx af.
Fred PD7TIM (en nu op naar F)
Voor een ieder die ook examen wil doen voor N of F?
De inschrijving is open: https://beveiligd.rdr.nl/AUVER/cgi-bin/ex_aan.cgi
Examen datum: 3 april 2007
Op 6 december 2006 19:20:48 schreef fred101:
[...]Beetje late reactie maar aangezien ik nu op HF mag toch even. Ik ben een bitx 20 aan het bouwen maar eigenlijk wil ik liever naar 40 meter. Ik ben nu op het punt dat ik moet gaan kiezen. Kun jij mij vertellen wat ik moet wijzigen. Het gaat neem ik aan om de preselectie en de vfo. De rest is redelijk breedbandig. Ik heb nu genoeg halfwerkende eigen ontwerpen geprobeerd (wel leerzaam) en wil dat deze wel goed werkt. Ik denk ook de koppelcondensatoren. Als MF heb ik 10.7MHz (had ik wat kristallen voor en een driepoot kristalfilter)Als antenne heb ik ongeveer 23m draad hangen met een stevig uitgevoerde eigenbouw atu eraan (is 50W 2m doorheen gegaan zonder probleem, die kreeg hij aangepast naar 1:1), die wil ik gaan gebruiken als mogelijk.
Ik wil straks ook een 27Mc ombouwen naar 10m, heb echter nog niet kunnen vinden hoe. Eerst de bitx af.Fred PD7TIM (en nu op naar F)
Deze had ik gemist ...
Kijk hier maar eens, filters voor alle HF banden:
killerbeezz16
HF door me brain!
N-ers op hf!
Nu zitten we als N amateurs al 2 1/2 maand op de hf.
Wat zijn jullie ervaringen? al speciale stations gewerkt?
Bevalt het?
Om maar even bij mijn zelf te beginnen:
Ik gebruik een kenwood ts 520 met een antennetuner mfj 971, en een G5RV jr. deze hangt als sloper op 4 meter hoogte (+/-) en gebruik deze hoofdzakelijk voor de 40/20 m band.
Het valt me wel op dat deze gevoeliger is op de 40 meter dan op de 20 maar goed.
Ik kan met gemak heel rusland en europa werken met 25watt.
(met 100watt krijg ik alleen betere QSA (hogere S punten))
Wat ik kan horen kan ik ook werken.
Ik moet zeggen dat de kenwood het wel vreselijk goed doet voor zoeen oud beestje (hij klinkt af en toe beter dan een moderne set met alle mogelijke filters
)
Laat eens weten wat de andere N-ers gebruiken en hoe het bevalt 
groet
Bas/pd1bjs
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben bijna zover. De Bitx ontvangt al en doet dat een stuk beter dan mijn FRG7700. Hij zend ook alleen heb ik de eindtrap nog niet af. Morgen hoop ik. Ik heb hem voor 20 meter gemaakt en hierna een voor 40 meter of ik voorzie deze van een 2e VFO, preselectie en lpf eb een schakelaar met trimmertje aan de bfo om hem 6 KHz hoger te zetten. (dat is een stuk minder werk) De 20meter band is voorzichtig gezegd niet druk.
Ik heb bij de yaesu fingerspitsengevoel nodig om af te stemmen in usb maar bij de bitx heb ik als fijnsafstemmer en potmeter met varicapdiode gebruikt. Deze 10slag pot doet ongeveer 10 KHz in 10 slagen dus dat is heel relaxed stemmen. De VFO drift warm ongeveer 1 KHz, dat is wat minder. De antenne is een 25m logwire, vrij hangend op 6m met eigenbouw balun. De impedantie is nu 80 Ohm de rest doe ik met een eigenbouw tuner.
Verder druk aan het leren voor F. De meeste F amateurs die ik ken kunnen nog geen BFO van VFO onderscheiden dus dan zou het moeten kunnen. Ik weet alleen niets van buizen en nog te weinig van FM.
Wel wat en hoe min of meer maar niet hoe een FM tranceiver in elkaar zit.
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
joopv
Golden Member
Voor de microgolf fanaten:
U HEEFT NOG 5 DAGEN :
om uw SHF spullen bij elkaar te zoeken om te laten meten, te showen, te verkopen, ETC.
HEELWEG MICROWAVE 2007
Beste Microgolf enthousiast,
De voorbereidingen voor Heelweg 2007 zijn in volle gang. Er zullen diverse SHF smalbandprojekten worden tentoongesteld zoals het 76 Ghz station en baken van DL8DAI maar ook vanuit de ATV hoek zal er veel te zien zijn onder andere 6CM ATV door PE1RKM.
Als u iets meebrengt laat het ons weten.
Met trots kunnen wij u melden dat er weer zeer uitgebreide meetmogelijkheden zullen zijn.
E.e.a zal worden mogelijk gemaakt door
PE1BMC, PA1KR, PE1FOD, PA0EHG, PA7JB, PA3EXV, PE1NFE, PE1FYB en PB0AOK
De volgende meetapparatuur is beschikbaar:
Sweeper 18-26 GHz
Spectrumanalyzers tot 26 GHz.
Spectrumanalyzer 10KHz - 3.8GHz + Trackinggenerator ; Voor het meten van: Filters, couplers, SWR en signalen.
Meetzender 10Khz - 3.3GHz (AM, FM, CW, en puls)
SWR 5MHz - 3.0GHz (RF-SWR Brug)
Spectrumanalyzer tot 150 GHz
Vector netwerk analyzer tot 20 GHz ( neem een 3.5" diskette mee waarop de meetresultaten kunnen worden opgeslagen)
Tektronix Videogenerator met sin x/x signaal
Tektronix VM700 video meetset
Barco Receiver I en II ontvanger/videodemodulator met meetkoppen voor 23cm 13cm en 3cm,
NKF videodemodulator met baseband ingang voor het meten aan baseband atv modules.
Spectrum analyser Agilent tot 3GHz.
Ruisgetalmeter tot 24 GHz
Ruisgetalmeter 47 GHz
Powermeters tot 76 GHz
Wat kunt u zoal laten meten?
Voorversterker : Ruisgetal en versterking
SHF stralers / antennes : Frequentie en aanpassing
Filter : doorlaat, aanpassing en demping
Coax naar golfpijpovergang
Versterkers: versterking en uitgangsvermogen
Spectrumanalyse : mixers, oscillatoren zenders etc. tot >100 Ghz
IJken van eigenbouw meetapparatuur zoals powermeters,ruisbronnen, SWR bruggen, couplers, bakens etc.
ATV:
Frequentiekarakteristiek, Groepslooptijd, Statische lineariteit, Kleuren vectoren, SRA gewogen en ongewogen,
Brom, Reactie van PLL regellus op zwart/wit/zwart sprongen.
Heeft u een speciale "meetwens"? Stuur een mail.
Er is nog veel meer meetapparatuur beschikbaar!!!
HEELWEG MICROWAVE 2007
Datum 20 Januari 2007
Tijd 10.00. tot 15.00
LET op nieuwe lokatie
CAFE ZAAL " DE VOS"
Halseweg 2
7054 BH WESTENDORP
Reacties graag via pa7jb <at> xs4all.nl
Info op internet www.pa0ehg.com
73's
PA3CEG,PA0BAT,PA7JB,PE1FOT
fred101
Golden Member
Op 11 januari 2007 23:37:17 schreef Carel M.:
Kun je wat foto's laten zien Fred, ik ben heel benieuwd naar dat ding.
Zal ik van de week maken. Hij werkt nu maar de impedantie van de diodemixer is nog niet goed. Met een sinusgenerator die er 30mVtt instopt krijg ik 90Vtt aan de uitgang. Met de microfoon die het zelfde signaal geeft krijg ik veel minder. Na de mixer is het mic signaal gehalveerd.
de ontvangst is super. Helaas is de band alleen overdag open. Heb wel een ifr510 opgeblazen en de rfc.
Fred
Hallo jongens.
Rob007 even hier,
Een paar vrienden van mij willen ook hun licentie gaan halen!
Maar erg standvastig zijn ze niet, je weet hoe het gaat FM piraatje geweest, CB bakkie, scannertje enz enz
Natuurlijk heb ik ook zo'n CB dingetjes staan scannertje en noem de hele boel maar op.
Iedere keer als ik op die bak zit komen ze weer op het punt leren voor . . . . . .
En natuurlijk willen ze mij er dan ook bij betrekken in de hoop dat ik ze ook mee sleep.
Ik zal eerlijk zeggen dat zie ik niet zitten, sterker nog ik denk dat ik daar niet goed genoeg in/voor ben! Dus . . . .
Nu eindelijk de vragen!
1 los van die site waar je die vragen kunt doen, Zijn er nog meer sites waar je mee kunt leren?
Het zou leuk leren zijn als je on line kunt leren met aan het einde de antwoorden, die jij fout gemaakt hebt (Met het goede antwoord er bij)
2 Misschien los van het officiële leerboek een simpeler exemplaar bestaat (wat meer stap voor stap)meer uitleg?
3 Misschien is er een frequentie waar lessen gegeven word?
4 mooier nog is er in de omgeving Rotterdam (aan de kant van Hoek v Holland?)een cursus te volgen? (BV 1X in de week?)
Ik zelf heb destijds een cursus gevolgd van 1 jaar (was leuk!) ik heb toen dom gedaan en niet het examen gedaan
(achter af spijt van!)
300% zeker had ik geslaagd (ik heb voor de lol achter af het examen gedaan en haalde ruim voldoende!)
Nu lukt dit mij niet meer!
Ik heb al een paar keer die vragen op het I-net gedaan maar kom niet meer dan aan de helft van de vragen goed.
(nu even niet boos worden hoor?)
Ik moet ook eerlijk zijn ik was niet meer zo gemotiveerd de mensen die ik hoorde op de band waren bejaard,
En als je jonger hoorde dan ging het verhaal helemaal nergens over
(sorry dat het zo gemeen over komt, Maar was mijn mening!)
Ja ik weet wel mijn getik/gepraat is ook grotendeels gelul in de ruimte! MAAR goed!
Nu de laatste tijd met de uitbreiding van de frequenties word het misschien wat interessanter (wat meer buitenland misschien?)
(nogmaals voel je niet aangevallen? Is niet zo bedoelt!)
Rob007.
Ik ben niet boos op jou Rob, kan ik niet!
Kijk hier eens:
http://www.vrza.org/info/startnoviceduz.htm
Ok, je kan je niet meer inschrijven, maar er komt misschien een vervolg.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Rob, neem eens contact op met http://www.pi4rtd.nl/
Volgens mij hebben zij ook een cursus.
Anders en Den Haag: http://www.muurkrant.nl/verongv/
Elke dinsdagavond cursus, door Niek (een knotsgekke cursusleider).
Cursus is hier al een tijdje aan de gang, of er mensen bij kunnen weet ik niet.
fred101
Golden Member
Rob, je kunt via het BAR een N cursus online volgen. Dit is in samen werking met een school.
http://www.het-bar.net
En moeilijk is het niet zelfs ik heb het gehaald en in mijn ogen ben jij al een soort guru. Ik ken een paar oudere zendamateurs die me erg behulpzaam zijn geweest maar de meeste die ik ken zijn zo rond de 30.
Ik ben nu voor F bezig, ik dacht eerst dat dat onmogelijk zou zijn maar als ik nu het proefexamen maar op
http://www.ham-radio.nl/examens/inleidingexam.htm
waar je na afloop ziet hoeveel je fout hebt maar ook de antwoorden kunt opzoeken zit ik nu op 33-34 punten. Te weinig maar dan doe ik er een kwartier over zonder rekenmachine. Dat is ook het lastigste punt. Ik ben niet goed in rekenen, ik kan het wel maar dan met behulp van Exell waar alle formules bij elkaar in een sheet staan. Van toroids wikkelen tot gelijkloop. Ik ben gelijk met HF begonnen en mis de basis. Ik weet niet eens wat klasse a enzo is. Maar ik heb nog 3 maanden 
Ik heb mijn kennis een stukje van dit forum (vooral de geduldige ellelange uitleggen van zweetvoetje), Het ARRL handboek, het ontvangerboek van sterrenburg en heel, heel, heel erg veel hulp van FET.
Maar ik heb nog weinig bouw ervaring. De bitx is het eerste echte succes en die is simpel en jij bouwt alles wat los en vast zit.
Zoals belooft de foto's
http://www.uploadarchief.net/files/download/00002.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/00001.jpg
fred
Fred
Heel ffkes wat anders..
Kwam gister op 80 een PD station uit! met een duitse prefix...
Die PA0- ers werden helemaal gek!
Maar de wondere wereld van europeese-lees niet echt- regelgeving;
als nederlandse N- amateur mag je-als je in duitsland zit- (omdat het cept regelgeving accepteert-)
ook op de duitse novice freqs uitkomen!(en dus ook op 80...)
Dat konden die NL PA0 dinosauriers niet echt volgen/accepteren..
Geweldige discussies/oorlog op 3630 daarover..
Jammer dat ik het niet getaped heb! 
sorry voor de cross post...
@Rd12tf-@Hugo-@Fred
Dank jullie wel voor goed antwoord!
@Rd12tf ik hou van je! HAHAHAAAAAAAAaaa
Nee zonder dollen ik gooi dit ook weer door aan die gasten!
Misschien dat ik mee kan doen, of misschien volgende keer???
(De regeltjes moet ik leren) om de 5Min. Cal en zo!
Los van dit alles vorige keer hadden jullie het over een gesprek op 80
Het ging er nog al hard aan toe??? Welke frequentie doen jullie dat?
En hoor soms ook AM dat was wel leuk om ff te luisteren!
7mHz CW vind ik ook wel leuk! (lekker makelijk!)
soms de nijging om daar ook te gaan zitten (met PC)
alleen ben ik dat een CW piraat dus zal ik maar niet doen!
is er een simpel progje voor op de laptop mensen?
Om te decoderen voor RX en TX?
Rob007.
Op 15 januari 2007 19:57:50 schreef fred101:
[...]
Zoals belooft de foto's
http://www.uploadarchief.net/files/download/00002.jpg
Jij bent een echte knutselsmurf geworden, top!
@Rob: de mannetjes zitten op 3630kHz. En de 5min call regeling... komt niet zo precies...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Rob:
http://home.tele2.fr/f5bud/morse.htm
Kijk bij ListenCw, heb het nog niet getest. Anders is er nog CWget maar dat is niet gratis.
3630 kHz is in gebruik door de PAnullers, 's avonds rond de klok van 6 vind je daar het Nederlandstalig Amateurnet, redelijk formeel.
Na 0h00 is er het Nachtuilennet, daar gaat het wat smeuiger aan toe ...
Uit respect, meld ik mij daar niet in, de mannen zijn op leeftijd en een hoop van de nieuwe ontwikkelingen krijgen ze niet meer mee, laat ze maar! Vergeet niet dat deze mannen een berg ervaring hebben.