Op 22 november 2006 23:16:03 schreef saturnus:
@Iedereen,wat gebruiken jullie als antennespoel in dat 15 watt schema? Heb ik t eindelijk aan de gang,is de aanpassing niet goed,tenminste dat denk ik.Ik krijg totaal geen vermogen uit de zender als ie op dummy staat.Trek ik de dummy eraf,knalt de meter de hoek in en heb ik 20 watt....

Dat zegt natuurlijk niks... waarschijnlijk krijg je gewoon alles weer retour.

Jongen tis toch wel waar!
Je had het kunnen zien kijk hier even?
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=FPSGP3XM…

Wat was er trouwens overdreven bij mij?

Rob007.

OOW ik lees het al die weerstanden.
Ja die had ik per ongeluk zo!
In het aller aller ergste geval een boel
weerstanden bij elkaar knopen!
4 weerstanden van 100K is bij mij ook 27K
Ja ja ik weet het 25K okee okee!
ik doe met grote tolerantie berekenen
Er valt bij mij nog wel eens een KoHmpje op de grond!

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

hey Rob hebben we ook een station of the year award?

Op 22 november 2006 23:16:03 schreef saturnus:@Iedereen,wat gebruiken jullie als antennespoel in dat 15 watt schema?

Hang af van de diameter en de lengte van de spoel. Voor 15W zou ik gewoon PVC pijp van ongeveer 3.5 cm diameter nemen met 1mm dik gelakt transformatordraad. Wat het aantal wdg betreft, gewoon proberen, 20 komt al wel aardig in de buurt. Staat de afstemmer aan de anode helemaal dicht (met de loading condensator [die bij de antenne] op maximaal) en geen resonantie kunnen krijgen -> Meer Wdg. Staat ie open -> dan minder Wdg. Let wel op dat je niet op een 2e of 3e harmonische terecht komt.

Heb ik t eindelijk aan de gang,is de aanpassing niet goed,tenminste dat denk ik.

Dip zoeken met de loading-C op maximum, vervolgens loading-C bijdraaien voor maximaal vermogen, onderwijl de 'afstem'-C telkens iets bijregelen voor een dip in de anodestroom.

Ik krijg totaal geen vermogen uit de zender als ie op dummy staat.Trek ik de dummy eraf,knalt de meter de hoek in en heb ik 20 watt....

Zie reactie Henry S.

Als het vermogen retour komt kan ik dat normaal gesproken meten op mijn watt meter.Als de dummy erop zit meet ik echt helemaal niks,meter op forward en de knop helemaal open,niks.De spoel is hetzelfde als bij Rob op de foto.Ceetjes heb ik al veranderd en de spoel ook wat mee gespeeld,maakt allemaal niks uit.Erg vreemd.Deze gaat in de rommelbak en ik begin opnieuw.

Als je vermogen retour krijgt, zie je dat op de wattmeter als extra.

je moet zo als gezegd de piek in je afregeling vinden anders is het afwachten wat de antenne doet, als die al wat doet.

Ik had het hier eerst dubbel fout, zowel als de uitgang en de antenne verkeerd, meter sloeg zeker ver uit, tor heet en geen TL die oplichtte...

Maar dat krijg je als je het 'laag frequent' niet gewend bent als 3-meter piraat ;)

Op mijn wattmeter zit een aparte stand voor retour.Zoals gezegd,ik heb de spoel al veranderd en ook de condensatoren maar ik krijg totaal geen vermogen eruit.Het ding is volgens schema opgebouwd dus ik moet ergens wat fout gedaan hebben.We zien het wel,bedankt voor de reacties.

award of the year?

Is de meter wel goed?
of dummyload?

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

@Rob,ja de meter is wel goed en de dummy ook.Alle kabeltjes gecontroleerd want ik dacht eerst aan een slecht contact ergens.Niet dus,ga er vanavond nog ff mee aan de gang er moet een fout in zitten kan niet anders.Bij jullie allen werkt t dus moet t hier ook willen.Ik loop alleen een beetje dood momenteel.Waar koop jij trouwens die afstemmers Rob? Het lijken allemaal dezelfde,nieuw ergens?
Kom je weleens bij Baco,is dat de moeite voor ons om heen te rijden of niet? Om een beetje leuk spul te scoren,buisjes ed je weet wel.

buizen hebben ze er wel ... afstem C`sss niet meer :( ben er gisteren voor nix heen gereden .... :(

Ik wil eens gaan beginnen met het bouwen van the grenade, een welbekende dacht ik zo. e.e.a aangeslingerd door dit topic, De KG-uitdaging. http://members.lycos.nl/surftowesley/kg_schemas.htm
1e schema.

Mijn doel is om vanuit nederland morse te versturen naar frankrijk, met een redelijk eenvoudige zender, en een niet al te ingewikkelde wereld ontvanger aan de ander kant.

lijkt me mogelijk te moeten zijn. Is er een tabel oid, waarin er een relatie wordt aangegeven tussen vermogen, gehanteerde golflengte, en theoretische overbrugde afstand?
Is e.e.a te doen volgens jullie? of ... Ik ben al lang met electronica bezig, maar geen specifieke hf ervaring.
grenade ontwerp hiervoor geschikt?

hier : http://br.geocities.com/py2ohh/ staan nog leuke eenvoudige cw tranceivers is dat niks

Probeer de Guerilla eens :)
http://www.angelfire.com/de/RadioAnarchy/

Afstand... Op de KG heb je te maken met een grondgolf die niet zo ver reiken en hops, waarmee je in theorie de hele wereld mee om kan. Maar alles hangt van condities af, en die varieeren heel erg sterk.

Vermogen... Net zo iets, 10W tot in zuid Duitsland, een paar wattkes om in Sweden te komen, maar de USA is ook mogelijk...

Wil je gegarandeerde afstanden en ontvangstmogelijkheden dan moet je in kW's denken...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

OK die guerilla, lijkt me ook wel een leuke, is dit niet een quick ´n dirty manier? een oscillator met een eindtrap, zonder buffer.

ach voor een experiment wel zo leuk.

Ik moet hemelsbreed ongeveer een 380 km. overbruggen.

Een experiment 6 - 10 watt zou succesvol kunnen zijn?
is er dan een relatie tussen afstand en frequentie / golflengte? dus dat 3 mhz bijvoorbeeld qua ervaring verder reikt dan 6 mhz draaggolf

Kan succesvol zijn, maar hoe vaak en wanneer... Ik ben Jomanda niet...

Frequentie 3 of 6MHz... 3MHz is lokaler dan 6, maar de laatste paar weken/maanden hoor ik juist meer stations van verder weg (zuid en oost Europa), en bijna niks buiten een straal van 100km, daarbinnen is de grondgolf er nog.

Op ontvangstcondities kan je geen peil trekken, of je moet net als de omroepen het heel stevig aanpakken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Deze topic is erg leuk! Vanavond even geluisterd, maar heb niks kunnen horen hier in het midden des lands. Ik zal binnenkort maar eens in de rommelbak gaan neuzen om te kijken of ik nog wat onderdelen heb liggen om een zender in elkaar kan fabrieken... :)

Freddospage.nl heb ik even voor de zekerheid al geripped en is nu voorlopig ook hier te vinden! :P

Op 24 november 2006 18:46:01 schreef D@nny:
Freddospage.nl heb ik even voor de zekerheid al geripped en is nu voorlopig ook hier te vinden! :P

Hallo D@nny,

Waarschijnlijk wil je zo al die leuke info behouden voor ons maar het lijkt mij beter om dit even te overleggen met de eigenaar van die site en alles dat erop staat.

Izaak

Om 20.20 LT ga ik een draaggolf zetten gedurende 2 minuten op 3925 Khz. zonder modulatie. Output zender 20 Watt. Voor test.Laatse 15 seconden 100 Watt.

Einde test !!! Rd12tf bedankt voor de moeite !!!!

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

3925 staat op scherp!

Nix gehoord ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Had hier een paar seconden een Sje 5,verder niks.Lok. Amersfoort

Ik was op tournee heb niet geluisterd.
Maar het was wel enigsins in verband met dit topic.
Ik zag gister op speurders.nl een doosje buizen staan.
Dus ik een bod gedaan tegenbod nog een bod en klaar was klara.
score : - 6x el84
3x pl519
2x pl509
nog wat kleinere pl's 500 300 504 etc.
een heleboel klein spul ecc em eabc etc.etc.

http://www.uploadarchief.com/Bestanden/2d6cc4b2d139a53512fb8cbb3086ae2e.jpg

en dan nog wat echte nostalgie met nummers die mij niks zeggen maar ziet er wel oud uit

http://www.uploadarchief.com/Bestanden/389bc7bb1e1c2a5e7e147703232a88f6.jpg

Dus voorlopig heb ik genoeg buisjes nu nog de weerstanden en ceetjes van betere/zwaardere kwaliteit

Owjah wie doet een gokje op de prijs van dit bultje glaswerk??
kan ik ff kijken of ik te veel of te weinig heb betaald:P

Nou ik zie wel er is van alles bij! Van Tv diode-buizen tot oude Lf buizen . Tja waarde veel is al gebruikt ehhh 30 euro.

Mannen bedankt voor de test !!!

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Shit, de test gemist! Ik had visite. Ik had de Kenwood met mini-dipool al standby staan! De volgende keer beter...

@pd5ar: Bijna het hele wereld wijde wep bestaat uit "copy & paste"! Dus een wepsite meer of minder maakt dan niet uit... :P

@sparks: Ik zou er zelf niet meer dan 20 euro voor over hebben, maar ben aan de andere kant al rijkelijk voorzien. Als je moet starten met e.e.a. is het echter zeker de moeite waard.
@MRF: Jammer, te laat je bericht gelezen. Had ik 'm ook nog effen kunnen voorgloeien.

@SWS: Wat moet ik daar nu mee. :-) Al vaker gezien. Aha, ik zie het al: 'kleine test'. Mooie blower trouwens !

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]