Show your projects! Part 2.

Dit topic is gesloten

dat word miere***n bij het solderen.. ga je dat met de hand doen of heb je een oven tot je beschikking?

-edit-
en we zitte op page 12

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 23 november 2006 17:52:45

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Mooi printje Berry, ziet er pro uit. Hoe zijn je SMD kunsten?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

SMD solderen is niet zo'n punt, ik doe dat met een fijne soldeerpunt, fijn soldeer en een hoop litze en gedult. SOIC / 0806 gewoon pootje voor pootje, kleiner is meestal 1 grote klodder plaatsen en dan weer wegzuigen. De bekende methodes dus.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Post je ook nog even foto's van het resultaat? Ik ben benieuwd! Hoe kom je trouwens aan dat schermpje? Nokia sloop?

Mooi strak printje Berry, ben ook benieuwd hoe het wordt!

Henry S.

Moderator

Op 23 november 2006 18:23:46 schreef Berry:
SMD solderen is niet zo'n punt, ik doe dat met een fijne soldeerpunt, fijn soldeer en een hoop litze en gedult. SOIC / 0806 gewoon pootje voor pootje, kleiner is meestal 1 grote klodder plaatsen en dan weer wegzuigen. De bekende methodes dus.

Dan hoeven we daar niet over in te zitten. :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 november 2006 19:49:16 schreef (Z)weetvoetje:

Wel moet je er erg op letten dat de print klopt, en dat je het pennetje niet over delen laat gaan die door andere printbanen al geïsoleerd werden. Dan maakt het pennetje continu contact met dat stuk geïsoleerde print, voor langere tijd. Aan de randen van het geïsoleerde stuk loopt dan stroom door het water naar de aarde, wat veel ionisering en erosie aan de randen teweeg brengt. Er kunnen baantjes door beschadigd worden, maar het is vooral een lelijk gezicht, omdat er dan allemaal donke aanslag op komt.

Is het niet een idee om een staal/koper borstel mee te laten lopen over de print om zo te zorgen dat je altijd goed contact hebt?

Ik ben wel geinteresseerd, ik heb ik hier een A3 plotter staan die prima geschikt is voor dit doel (was 2 euro op de rommelmarkt :P ).

Leuk topic, geinige ideeen. Heb ook misschien een inspiratietje of ideeen voor iemand die hier toevallig ook mee bezig is.
Vroeger ooit de Led-skoop uit de Elex gebouwd (1994 volgens mij) maar was dat ding kwijt geraakt. Sindsdien altijd weer zoiets willen maken maar dan wat more sofiticated. Afgelopen 2 maanden het volgende in elkaar geknutseld wat tot ongeveer 250kHz aardig uit de voeten kan (leuk voor audio dus :)):
http://www.uploadarchief.net/files/download/project.jpg
Het is gebaseerd op de 18F425, standaard display en de ADC0820 (uit de oude videodigitizer van Electuur). De PIC neemt alle geheugen en processing voor zijn rekening en de ADC de bemonstering van het signaal (net iets sneller dan de interne ADC). Het ding kan: Analoog signaal weergeven op 1 kanaal, 2 kanalen TTL signalen loggen, alle waarden naar PC laden via RS232, Spectrum weergeven (FFT) en heeft een Trigger / single shot functie.
Zelf vond ik (bij gebrek aan een goede scope) wel handig en leuk om ziets te hebben. Het heeft rond de 8 tientjes gekost, maar was voornamelijk te danken aan het LCD display van 5 tientjes. Deze -hoorde ik wat later- kan je tegenwoordig erg goedkoop op beurzen krijgen. Kortom leuk als je je PC+soundcard niet wilt misbruiken als audioscope.

elmowww

Golden Member

Mooi gemaakt dat ding :)

Hier een foutje van mij: files verschoven tov elkaar :(
Zeg maar dag tegen mooie printjes:
http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/26112006079.jpg

Andere (wel gelukte) projecten staan op mijn andere camera, en ik heb mijn andere laptop nodig om die geheugenkaart in te steken. Misschien komt dat nog ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

misschien was een prototype wel handig geweest;) waar dient het eigenlijk voor?

zoeklamp ofzo?

[Bericht gewijzigd door rimco op zondag 26 november 2006 12:02:16

Digitaal - Mijn ding :P
elmowww

Golden Member

Wordt een lampje inderdaad, redelijk simpel.

Een prototype zou teveel tijd en geld in beslag nemen :+ Dus moest het maar zonder.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Die printjes zijn nog wel bruikbaar toch?
Alleen de onderkant lijkt me wat verschoven.

elmowww

Golden Member

Nee, dit ga ik neit aan mijn klanten leveren hoor ;)
De LED`s horen zo op de print te zitten als het (zwarte) silkscreen aangeeft: maar nu steken ze aan de ene kant uit terwijl de andere kant tekort komt...

Mocht jij denken er iets mee te kunnen, mail me maar ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik had een hele tijd terug een 5x7 twee-kleuren DOT displaytje besteld bij Voti (DISP-11).

Daar heb ik nu een Klein Looplichtje van gemaakt.
Dus een Klein Looplichtje met één 5x7 tweekleuren DOT Display (3 kleuren: Rood/Groen/Oranje(Rood+Groen)).
Incl. PC programmeer programma.
(zie: mijn site)

Zo, de APIC-BMP zit in elkaar. Was nog een gepuzzel, hij werdt eerst niet herkent door de PC, bleek een spoeltje de boosdoender: er stond 0,3V over waardoor de FT232 niet goed meer functioneerde.

Heb net even een basic lib geschreven voor het LCD, dan ziet het er hier toch net weer wat leuker uit :)

http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/AB_phone.JPG
Met een headphone. De accu komt uit een oude Nokia 6150 die zit er nu voor de test aan. Het LCD komt uit dezelfde Nokia 6150 (zelfde LCD als in de 3210, maar deze klikt mooi op de print vast)

http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/AB_front.JPG
Detail van de voorkant. Momenteel ondersteunt hij nog geen ID3 of Long filenames, dus jullie moeten het met een 8.3 name doen (Rare lijnen komen door de foto)

http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/AB_back.JPG
De achterkant, daar is toch het meeste werk in gaan zitten. Let vooral op de 16 hele megabytes! ;)

Momenteel ondersteun ik:

  • MP3 tot 320kbps afspelen, WAV afspelen
  • FAT16, dus maximaal 2GB SD kaartjes
  • Enkel 8.3 file names
  • Forward, volume up/down (geeft soms problemen, moet ik nog uitzoeken)

Waar ik nog software voor moet schrijven:

  • FAT32
  • ID3 / Long filenames
  • Battery charge monitor
  • Betere UI met menutjes enzo
  • Commando's via USB (zodat er een dock bij kan)

En ik vergeet vast nog wel wat ;)

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Sine

Moderator

Mooi werk Berry !

Dat plakje silicium op de voorkant heeft zijn pennentjes aklig dicht bij elkaar staan !

Zie ik het goed dat koptelefoon direct aan de DAC uitgang zit?

Mijn tussendoor projectje bestond uit het repareren van mijn programmeer laptop.
bij dit ding is 1 jaar geleden een com-kabel verkeerd d'r in gedrukt waardoor de pinnetjes in de laptop waren geschoten.
natuurlijk pin 1 en 2 (RX en TX).
dat zijn natuurlijk degene die je nodig hebt.... >:)

Dus dacht ik gisteren: laten we eens kijken tot hoever dit te repareren is.

het betreft een Laptop type Fujitsu Siemens Amilo DP4.

Zo zag de PCB (mainboard) eruit na het verwijderen van 400 schroefjes, 25 plastic plaatjes en 10 support beugels om de laptop bij elkaar te houden + LCD, en alle andere losse componenten van dit oud stuk "schootbovenste" (hier MOET iemand op afgestudeerd zijn.....)

je ziet meteen het probleem: (Kijk naar de DSUB op de print)

http://members.home.nl/boere-lammers/co/mainboardrepair/rs232bad.jpg

Na het losknippen en solderen van de oude defecte DSUB9 print header zag het slagveld er zo uit:

http://members.home.nl/boere-lammers/co/mainboardrepair/pcbdirty.JPG

Na het behandelen met flux en een tandenborstel zag het er zo uit:

http://members.home.nl/boere-lammers/co/mainboardrepair/pcbclean.JPG

Toen de nieuwe DSUB9 print header er op gesoldeerd:

http://members.home.nl/boere-lammers/co/mainboardrepair/pcbgood.JPG

STATUS: Patient is volledig hersteld en functioneerd weer voor 99.999999% (ik hield aan het einde van de operatie 2 schroefjes over :+ )

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 26 november 2006 23:14:09 schreef Jeroen Boere:

STATUS: Patient is volledig hersteld en functioneerd weer voor 99.999999% (ik hield aan het einde van de operatie 2 schroefjes over :+ )

dat is mooi

heb ooit eens een laptop gedemonteerd omdat er pass voor boot zat, dus moet ik aan het batterijtje geraken...voor ikea meubelen heb je een handleiding nodig om ze in elkaar te steken, bij een laptop net omgekeerd, een om hem uit elkaar te halen, in welke volgorde je de vijzen moet losdraaien en demonteren en zo

maar al bij al, 2 vijzen is totaal niet erg, hij werkt weer perfect zeg je, en als programmeer laptop zal er wel niet te veel mee gesmeten worden denk ik...

Op 26 november 2006 22:44:31 schreef Berry:
Zo, de APIC-BMP zit in elkaar. Was nog een gepuzzel, hij werdt eerst niet herkent door de PC, bleek een spoeltje de boosdoender: er stond 0,3V over waardoor de FT232 niet goed meer functioneerde.

Heb net even een basic lib geschreven voor het LCD, dan ziet het er hier toch net weer wat leuker uit :)

[afbeelding]
Met een headphone. De accu komt uit een oude Nokia 6150 die zit er nu voor de test aan. Het LCD komt uit dezelfde Nokia 6150 (zelfde LCD als in de 3210, maar deze klikt mooi op de print vast)

[afbeelding]
Detail van de voorkant. Momenteel ondersteunt hij nog geen ID3 of Long filenames, dus jullie moeten het met een 8.3 name doen (Rare lijnen komen door de foto)

[afbeelding]
De achterkant, daar is toch het meeste werk in gaan zitten. Let vooral op de 16 hele megabytes! ;)

Momenteel ondersteun ik:

  • MP3 tot 320kbps afspelen, WAV afspelen
  • FAT16, dus maximaal 2GB SD kaartjes
  • Enkel 8.3 file names
  • Forward, volume up/down (geeft soms problemen, moet ik nog uitzoeken)

Waar ik nog software voor moet schrijven:

  • FAT32
  • ID3 / Long filenames
  • Battery charge monitor
  • Betere UI met menutjes enzo
  • Commando's via USB (zodat er een dock bij kan)

En ik vergeet vast nog wel wat ;)

heel sjiek, en tegenwoordig kan je met die kaartjes heel ver gaan in opslag, bestaan al redelijke grote van

wanneer je alles volledig afhebt zal je ook iets unieks hebben, niet Ipod(ik haat die naam) of een ander merk...chapeau

[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op zondag 26 november 2006 23:24:59

KT88

Overleden

Op 26 november 2006 23:14:09 schreef Jeroen Boere: (ik hield aan het einde van de operatie 2 schroefjes over :+ )

Goeie actie!
De beste techneuten houden altijd wel iets over, hoe moet je anders geraken aan je reserve-onderdelen? >:-)

@Berry: waanzinnig gaaf man!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

@Berry: Missie gelukt! :)

@Jeroen B: Maar 2 schroeven, dat valt mee, soms zit je je echt af te vragen waar al die schroeven voor nodig zijn...

Philips... Hield bij elk apparaat schroeven over...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Berry, zoals je weet volg ik je project al een tijdje. Wilde even zeggen dat het er echt goed uitziet! Echt netjes gedaan.

Nog succes met de afwerking/updates :)
Wouter

Op 26 november 2006 23:01:50 schreef Sine:
Mooi werk Berry !

Dat plakje silicium op de voorkant heeft zijn pennentjes aklig dicht bij elkaar staan !

Zie ik het goed dat koptelefoon direct aan de DAC uitgang zit?

Die 28 pinner? Dat is makkelijk te solderen hoor.
't Is niet alleen een DAC, 't is een MP3 codec, DAC en headphone buffer.

Iedereen tnx voor de complimentjes en de support natuurlijk, in het bijzonder meneer Van Ooijen en Madwizzard voor de onderdelen :)

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

op het zicht is je mp3-speler zelfs kleiner dan een gewone ipod.
Steek dat dus een een behuizinkje, en je kunt beginnen in massaproductie >:)

Heel erg knap gedaan Berry!!!

respect man!

@berry: welke C compiler gebruik je ?

isi gratis ? ben nog opzoek naar een c compiler voor PIC

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op maandag 27 november 2006 17:34:28

IF you can't convince them, then confuse them!

Dit topic is gesloten