Ik wil jullie dit niet onthouden. Ik heb hier het poolse magazine in handen: Elektronika Praktyczna. Het is zo'n soort Elektuur van vroeger. Het kost 4,75€. Er staan bouwbeschrijvingen in van eenvoudige ontwerpen.
Het hoofdartikel is een weerstation met een display van een oude GSM.De verbinding met de buitenmodule is niet draadloos. Een stuk draad is goedkoper dan een RX/TX module.
Verder een gsm ontvanger om 'iets' mee te besturen via sms.
Acculader met discrete componenten.
Een lijst met eigenschappen van voedingen uit oude video's.
Ontwerpjes zoals in Elex. 2 CD's zijn er ook nog bij.

Spijtig is mijn kennis van het pools beperkt tot eenvoudige gesprekken. Polen vertalen alle technische termen in typisch poolse woorden. Low-pass filter is bv Filtr dolnoprzepustowy. Verstaanbare zinnen zijn er ook bij: Schemat montazowy subwoofera. Ik zal nog wat moeten bijleren. :)

Ik zie het nut niet in van de TS maar goed. Anderen misschien wel.

Oostblok in opmars? Je zegt een soort elektuur van vroeger. Dus is het nu toch niet in opmars?

Je moet trouwens voor de fun ook eens kijken vanwaar http://www.mikroelektronika.co.yu/ komt.

Oostblok haalt de schade in? :)

@kluyze die serven zijn goed bezig :) Alleen de online boeken al!

Op 15 december 2006 16:45:31 schreef kluyze:
Ik zie het nut niet in van de TS maar goed. Anderen misschien wel.

Ik wil jullie kennis laten maken met een interessant tijdschrift.

Op 15 december 2006 16:45:31 schreef kluyze:
Oostblok in opmars? Je zegt een soort elektuur van vroeger. Dus is het nu toch niet in opmars?

Vele mensen hebben kritiek op Elektuur. Vroeger was het beter. Wel, dit is vroeger. Voor mij is het alleszins interessant.

[Bericht gewijzigd door Evarist op ]

Is dat ding in Nederland (Belgie?) verkrijgbaar? Of electronisch? En eh... JIJ spreekt nog een beetje Pools. Ik zou het moeten laten vertalen. Of me beperken tot plaatjes kijken :).

Hoe zit het met de gebruikte componenten? Is dat naar onze begrippen gangbaar? Of nieuwer? Ouder?

Op 15 december 2006 15:52:40 schreef evarist:
Ik wil jullie dit niet onthouden. Ik heb hier het poolse magazine in handen: Elektronika Prakyczna. Het is zo'n soort Elektuur van vroeger. Het kost 4,75€. Er staan bouwbeschrijvingen in van eenvoudige ontwerpen.....

het is Elektronika Praktyczna denk ik.

Ik ken het blad, en ik heb nog 2 andere soorten gelezen en er staan inderdaad veel dingen in.
Hoewel, bij mij was het wel een stuk goedkoper, volgens mij iets van 6 zl, wat op zo'n 1,50 euro uitkomt.
Wat mij wel opvalt is, dat er veel meer avr dan pic wordt gebruikt daar, terwijl het in nederland redelijk gelijk verdeeld is.

P.S.: Ik spreek en lees vloeiend Pools, want mijn moeder is Pools :)
P.S.2: Ik heb ook in Polen wel eens onderdelen besteld via www.tme.pl .
Site is ook engels, en levert in verschillende landen (behalve nederland). De prijzen zijn daar echt heel goedkoop! (wel excl. BTW).

Zouden m'n Poolse contacten dan tochg nog eens van pas komen ;)

Wel als er 1 moeilijke taal is het wel Pools.
Ik kan nog wel over weg met een Engels, Frans of Duits tijdschrift,maar daar houdt het op. Als het echt cruciale info is zou ik de moeite doen het te ontcijferen, maar ik denk dat de meeste forumleden aan zo'n tijdschrift niet veel hebben.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen die het Oostblok bezoeken zich daar vooraf een idee van gevormd hebben dat de sensatiepers voorgekauwd heeft.
In een notedop:
Een achterlijk land waar ontaarde moeders hun kinderen op de parkings vehuren aan sextoeristen om dan met dat geld urenlang aan te schuiven bij de slager en als het haar beurt is vliegt het valluik van de toonbank met een klap dicht omdat alles op is.
Je gaat daar als Nederlander/Belg dan ook enkel naartoe omdat je je voor de prijs van een koffie op onze grote markt lazarus kunt zuipen aan goeikope Wodka.:-)

Ze zijn dan ook erg verwonderd als dat beeld niet helemaal schijnt te kloppen en ze terecht komen in een vrij modern aandoende omgeving. Eigenlijk een maatschappij die met twee snelheden draait en waarvan een deel met rasse schreden haar achterstand inhaalt.

Tja, de wereld is klein geworden. Toen ik 8 jaar geleden de eerste keer in Alma-Ata was, een van de meest geisoleerde grote steden ter wereld, verloren in een uithoek tussen de Himalaya, China en Siberie was ik ook zeer verbaasd hoe modern deze stad was. Getuigend van het Sovjet verleden, maar er waren ook drie GSM netten en de jonge vrouwen liepen er in spannende minirokjes. Niks geen oude tandeloze vrouwtjes die tabak kauwden in een joerte tent (Sorry National Geographic)

Ik hoor hier nogal een pessimistische ondertoon over oostbloklanden. Polen is geen ontwikkelingsland. Is het ook nooit geweest. Het regime was er anders dan hier maar dat hoefde niet noodzakelijk allemaal slecht te zijn. Inmiddels heeft Polen zich herpakt en is een modern land waar God en klein piotrke een GSM heeft, bijna iedereen internet heeft, waar het studie-nivo een pak hoger is dan in B/NL. Waar mensen mekaar nog helpen en vriendelijk zijn voor elkaar.

Mijn collega is pools en tegen zijn kennis en werklust kan ik niet op. En dit is geen uitzondering.

***God en klein Piotrke is vrije vertaling van God en klein Pierke. Dit is Belgisch voor Iedereen.

Op 15 december 2006 20:34:38 schreef krisje8:
het is Elektronika Praktyczna denk ik.

Inmiddels gecorrigeerd

Op 15 december 2006 20:34:38 schreef krisje8:
P.S.: Ik spreek en lees vloeiend Pools, want mijn moeder is Pools :)

Jij bent dus een zoon van een import-bruidje :)

Op 15 december 2006 21:43:09 schreef evarist:
Polen is geen ontwikkelingsland. Is het ook nooit geweest.

Ik kan me de jaren nog herinneren (rond '84) dat wij, en veel Nederlanders met ons, de nodige Voedselpaketten hebben opgestuurd naar het hongerlijdende Polen.

Schrijnende verhalen over de overweging de kat binnenshuis te houden omdat er mensen in de buurt waren die serieus overwogen deze op te eten...
Polen nooit een ontwikkelingsland geweest?
Tis maar net wat de definitie daarvan is, in jouw ogen.
Maar Polen is, net als veel andere Oostbloklanden uit een dikke Shit opgekropen.
Ik heb er respect voor. En dan heb ik het niet over corruptie van sommige lieden die door alle weelde voor ogen niet kunnen weerstaan deze op oneerlijke manier binnen te halen, maar wel voor de polen i het algemeen.

Dat geldt overigens voor meer voormalig oostbloklanden.
Het kost moed en energie om te worden als het westen, als dat is waar je tegenop kijkt.

Ik kan voor wat de Polen betreft, uit weinig meer ervaring spreken dan van de Brieven van toen en van wat ik oppik uit het nieuws, anders dan voormalig Joegoslaven, waar ik meer ervaring mee heb.

Op 15 december 2006 21:48:49 schreef evarist:
Jij bent dus een zoon van een import-bruidje :)

Evarist, ik hoop dat je je ter dege beseft dat je nu iemand diep aan het beledigen bent.
Welke keuzes de ouders van Krisje8 ooit ook hebben gemaakt, je hebt het recht niet om je daar zo denigrerend over uit te laten.

Als je zo over mensen denkt, wat is dan uberhaubt de opzet van dit topic! :-(

Ik heb je beter meegemaakt Evarist!

waarschijnlijk bedoelt hij het als een grapje, zeker niet als een belediging, dat kan ik mij niet voorstellen.
daarbij komen we weer bij de nadelen van het internet, je kan niet exact uitdrukken wat je bedoelt... grappig bedoelde dingen kunnen beledigend overkomen.

Op 15 december 2006 21:43:09 schreef evarist:
Ik hoor hier nogal een pessimistische ondertoon over oostbloklanden.

Die ondertoon moet dan toch van jouw komen, anders heb je niet goed mijn commentaar begrepen. Jij bent het namelijk die hoogst verwonderd met het nieuws komt dat Polen een eigen interessant elektronica tijdschrift heeft.
Waarom zouden ze dat niet hebben, het land is een stuk groter dan Nederland en Belgie samen.

Maar wat wilde je nu eigenlijk met dat topic? Et sou me verwonder dat Sud-Afrika ook nie so een skoon tidskrift nie heef nie. :-)

Op 15 december 2006 23:10:56 schreef ledlover:
waarschijnlijk bedoelt hij het als een grapje, zeker niet als een belediging, dat kan ik mij niet voorstellen.
daarbij komen we weer bij de nadelen van het internet, je kan niet exact uitdrukken wat je bedoelt... grappig bedoelde dingen kunnen beledigend overkomen.

Daar zijn Emoticons een goed alternatief voor. :-P
Daar zijn Emoticons een goed alternatief voor. :-(
Daar zijn Emoticons een goed alternatief voor. >:)
Daar zijn Emoticons een goed alternatief voor. ;-(

Maar dan nog... Ik vind het niet grappig. Betrokkene trekt de vergelijking van een mogelijk gelukkig huwelijk wel door naar een situatie waarin huwelijken slechts een Farce zijn om -destijds- een verblijfsvergunning te krijgen.
Of Huwelijken die veelal afgesloten werden met mannen die in een poolse vrouw de ware gevonden dachten te hebben, waar de dame in kwestie echter heel andere bedoelingen bij had.
Generaliserend? Inderdaad. Omdat het destijds schering en inslag was.
Dan wordt de vergelijking van Evarist jegens de moeder van Krisje8 een stuk minder grappig.

Op 15 december 2006 23:18:54 schreef grotedikken:
Maar wat wilde je nu eigenlijk met dat topic? Et sou me verwonder dat Sud-Afrika ook nie so een skoon tidskrift nie heef nie.

Van grappig gesproken :-D
Ik vind hem leuk GD!

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op ]

Op 15 december 2006 23:19:42 schreef Fantomaz:
[...]

Daar zijn Emoticons een goed alternatief voor. :-P
Daar zijn Emoticons een goed alternatief voor. :-(
Daar zijn Emoticons een goed alternatief voor. >:)
Daar zijn Emoticons een goed alternatief voor. ;-(

Maar dan nog... Ik vind het niet grappig. Betrokkene trekt de vergelijking van een mogelijk gelukkig huwelijk wel door naar een situatie waarin huwelijken slechts een Farce zijn om -destijds- een verblijfsvergunning te krijgen.
Of Huwelijken die veelal afgesloten werden met mannen die in een poolse vrouw de ware gevonden dachten te hebben, waar de dame in kwestie echter heel andere bedoelingen bij had.
Generaliserend? Inderdaad. Omdat het destijds schering en inslag was.
Dan wordt de vergelijking van Evarist jegens de moeder van Krisje8 een stuk minder grappig.

[...]
Van grappig gesproken :-D
Ik vind hem leuk GD!

Destijds? Ik denk dat dat soort schering nog nooit zoveel inslag heeft gehad als vandaag.
Maar we zouden beter niet te veel voortbomen op gevoelige maatschappelijke knelpunten want dat gaat de verkeerde kant uit.
De vraag is, hebben we naast de enorme schat aan informatie uit het internet nog de behoefte aan een duur tijdschrift in een voor de meesten compleet onverstaanbare taal waarin we alleen de schema's kunnen lezen.

Op 15 december 2006 22:51:28 schreef Fantomaz:
Evarist, ik hoop dat je je ter dege beseft dat je nu iemand diep aan het beledigen bent.
Welke keuzes de ouders van Krisje8 ooit ook hebben gemaakt, je hebt het recht niet om je daar zo denigrerend over uit te laten.

Sorry Krisje8 als mijn bijdrage beledigend zou overkomen. Dat was helemaal mijn bedoeling niet. Ik heb polen altijd als een warm volk aangevoeld en heb zelf een poolse vriendin gehad. spijtig genoeg is deze relatie beeindigd door andere redenen. Maar om aan een verblijfsvergunning te geraken was het in mijn geval niet te doen.

En nu komen we weer op het verschil tussen noord en zuid. 'Import-bruidje' is in B helemaal niet beledigend.Integendeel, import-bruidjes zijn heel vaak een verrijking van het lokale volk. Zij brengen nieuwe ideeen, cultuur en gastronomie mee. (barszcz is een lekkernij)

Op 16 december 2006 01:49:58 schreef evarist:
[...]
Sorry Krisje8 als mijn bijdrage beledigend zou overkomen. Dat was helemaal mijn bedoeling niet. Ik heb polen altijd als een warm volk aangevoeld en heb zelf een poolse vriendin gehad. spijtig genoeg is deze relatie beeindigd door andere redenen. Maar om aan een verblijfsvergunning te geraken was het in mijn geval niet te doen.

En nu komen we weer op het verschil tussen noord en zuid. 'Import-bruidje' is in B helemaal niet beledigend.Integendeel, import-bruidjes zijn heel vaak een verrijking van het lokale volk. Zij brengen nieuwe ideeen, cultuur en gastronomie mee. (barszcz is een lekkernij)

Als je mijn mening wil over die importbruidjes: Wie te oud of te lelijk is om aan een vrouw te raken, zweetvoetjes heeft of snurkt, geen manieren heeft, teveel op café zit, niet attent is en nooit eens een bloempje meebrengt, maar ook mannnen die onverhoopt allleen komen te staan , weduwenaars of gescheiden en die hun plan niet kunen trekken gaan tegenwoordig een vrouw(huisslaaf) "halen" in het Oostblok of Thailand.

Ik heb er geen moeite mee dat iemand op vakantie de liefde van zijn leven vindt en zelfs wie speciaal met dat doel op vakantie gaat kan op mijn begrip rekenen.

Het is de vanzelfsprekendheid waarmee dat gebeurt die me hindert. "Ik heb geen vrouw,geeft niet, ik zal me er een gaan shoppen in een arm land."
Waarbij erop gerekend wordt dat er ergens wel een niet al te onknappe vrouw voldoende wanhopig zal zijn om haar familie te verlaten.

Ik ben ervan overtuigd dat een vrouw als koopwaar beschouwen géén goeie basis is voor een duurzame relatie. Tis tenslotte geen hond of kat die je uit een asiel gaat redden om je donkere dagen wat op te vrolijken.

Maar Evarist, we wijken af, het ging om dat tijdschrift, weet je nog?
Deze dicussie leidt onvermijdelijk naar een slotje zo.

Op 15 december 2006 23:18:54 schreef grotedikken:
....
Et sou me verwonder dat Sud-Afrika ook nie so een skoon tidskrift nie heef nie. :-)

Dit sou my nie verwonder/verbaas as Suid-Afrika ook so 'n skoon/mooi tydskrif het nie. :p

Die zal er ongetwijfeld wel wezen, maar toen ik daar weg ging had ik totaal (nog) geen interesse in electronica, en heb ik mij daar ook niet in vediept. Ik zal eens gaan zoeken op internet.

Ik vind het wel een geinig onderwerp. Het is altijd leuk om te zien wat er in andere onbekendere landen aan electronica gedaan wordt.
Ik heb hzelf voor de gein nog tsjechische en indonesische tijdschriften en boeken gekocht tijdens vakanties.

Ik lees al jaren de online versie van EFY magazine ( http://www.efymag.com ) uit India.

http://www.efymag.com/issueimage/EFY-Nov06-flat.jpg

Dankzij indiase collega's op mijn werk heb ik nu ook een paar hardcopy's. Het is mij wel duidelijk dat india ons op electronica gebied voorbij gaat. Als je ziet wat er in EFY wordt aangeboden aan ontwikkelbordjes en bijbehorende cursussen, dan steekt NL schril af.

Op poolse en tsjechische sites vind je vaak een berg informatie.
Lasers voor CD en DVD: http://www.cd-lens.cdlens.com/

Datasheets: http://home.eunet.cz/rysanek/pdf/

Nog datasheets: http://wwww.ges.cz/sheet/b/

Roland, niemand hoeft jou toch te vertellen dat dat appels en peren vergelijken is?