Hallo,

ik wil me ook eens in het KG spectrum gaan laten horen. Ik dacht allereerst aan een talking pixie zendertje. (afgebeelde schakeling zonder ontvanger = S1 gesloten, en in serie met L1 een 1000R > 8R audio transformator). Alleen ben ik nog maar een beginner, dus heb ik een paar vragen:
- ik heb een 6,0176mhz kristal, welke band is dat? Ik vermoed 40.
- wat is de formule ook al weer om labda uit te rekenen? is dat niet 3e9 / Freq?
- Hoe maak ik zo klein mogelijk, maar toch efficient een goede antenne? We hebben wel een bungalow, en het is geen probleem om daar een antenne op de plaatzen, maar ik heb het liever klein.
- Kan ik de audio transformator ook vervangen door een normale transistor of fet, waar ik het audio signaal in doe?

Er komen vast nog meer vragen, dit is pas het begin:p
Gr's Muddy

Veel vragen kan je beantwoord zien op het toppic ze zijn al zo vaak de revu gepasseerd.FF teruglezen dus.Voor de rest Welkom bij het gespuis op de 48 mtr band oeps dat was al een antwoord.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Mystery radio 6220 khz S 8-9
Delta radio 3927 Khz 44444
<Edit> Unid 1656 Khz 44444
Gr. Arnold

[Bericht gewijzigd door Radio102 op ]

3905 Khz Radio Delmare S7 R4 Hard Rock Off AIR !!!

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Totaal wat anders.. 99.2 mhz Dance FM... rond Amsterdam

en ook 90.3 in Utrech...

en was ook op 104.2 in Rotterdam(maar door AT 1e kerstdag eruitgehaald),volgens forum komt dat nog terug...

Een vd weinige marathon/kerstzenders in de randstad..zeer profi, webstream/info : http://www.danceradio992.nl/

en dit filmpje is hoe in Amsterdam gewerkt werd verleden jaar.. :) (who needs a KKA mast? :9 check it! >
http://www.rtl.nl/(vm=/actueel/editienl/home/)/system/video/html/compo…

Op 25 december 2006 23:41:59 schreef muddy:
Hallo,

ik wil me ook eens in het KG spectrum gaan laten horen. Ik dacht allereerst aan een talking pixie zendertje. (afgebeelde schakeling zonder ontvanger = S1 gesloten, en in serie met L1 een 1000R > 8R audio transformator). Alleen ben ik nog maar een beginner, dus heb ik een paar vragen:
- ik heb een 6,0176mhz kristal, welke band is dat? Ik vermoed 40.
- wat is de formule ook al weer om labda uit te rekenen? is dat niet 3e9 / Freq?
- Hoe maak ik zo klein mogelijk, maar toch efficient een goede antenne? We hebben wel een bungalow, en het is geen probleem om daar een antenne op de plaatzen, maar ik heb het liever klein.
- Kan ik de audio transformator ook vervangen door een normale transistor of fet, waar ik het audio signaal in doe?

Er komen vast nog meer vragen, dit is pas het begin:p
Gr's Muddy

Hallo Muddy,

Inderdaad kun je al je vragen terug lezen, maar zelf vind in het niet zo handig,en het zijn inmiddels al 10 delen van zo'n 30 pagina's dus even kort een paar antwoorden;
Je formule is 300/freq (mhz)= golflengte in M. Wat betreft de antenne; denk aan een verkorte dipool if inv. V. Misschien zoek je een spriet antenne, dan kun je denken aan een mobiele antenne. Even googles en je vind een heleboel info. De trafo kun je inderdaad vervangen door een transistor; wel gaat hier wat spanning in zittn dus zul je de voedingsspanning wat moeten verhogen voor het zelfe vermogen.
Nou suc6.

John

Ha de muddy
Weer een kg teroristje erbij
Wat betreft het zendertje kan ik je weinig vertellen heb er zelf nogal wat ruzie mee.
Maar ik kan wel zeggen al doende leert men
Ik snap inmiddels wel waar het bij mij wat hapert
gedeeltelijk in de manier van opbouwen (afscherming verkeerde type ceetjes etc etc)

En wat betreft de antenne onze kastelein heeft een verkorte inv V gemaakt die goed lijkt te werken.
Mischien is het wat voor jou.
Mischien kan er nog wat meer spoel in het rendement wordt dan wel wat lager.

@Mudy

Geef mij toch maar de volle invurted V

MAAR als het niet anders kan:
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/5ea1649a31336092c05438df996a3e5…

En deze bijvoorbeeld, en nog veeeeeeeeeeeellll meer stond in het AM forum!!!
Ik heb hem even naar hier gehaald:
http://cdxa.org/antenna_cal_diople.html

http://www.am-forum.nl.nu/
hier ben je ook altijd welkom!

Over die pixie:
Ik denk dat die het wel kan doen ja!
Ook met trafo loze modulator, dus met transistor mod.
De morningstar doet dit ook veel.
http://members.home.nl/radiomorningstar/index.htm
kijk hier even goed rond!!!

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

hey robbie zit je ook even op de kg?

zijn er nog wat mensen van hier actief op het moment?

Op 26 december 2006 11:38:55 schreef Sparks:zijn er nog wat mensen van hier actief op het moment?

Nee, helaas. Moet richting Veldhoven, naar de familie.

dat heb je altijd rond deze dagen
bezoekje hier bezoekje daar
Toch was er gister wat dat betreft aardig wat actie op de kg
Ik doe nog een paar plaatjes op 6575 en dan gooi ik het pierlement weer uit

6310 zit iets en 6220
Jou niet gehoord @Sparks!
Wie weet waar je dan weer wel binnen komt!
De laatste tijd GEEN tijd!!! Druk druk druks.
MAAR dat komt wel weer!

Rob007.

sparks, heb je ook niet gehoord een uurtje geleden, helaas

zullen de condities wel zijn.
oudejaarsdag gooi ik mijn zelfbouw zendertje in de lucht.
denk dan nog met een watje of 8 a 10
dan doe ik even een uurtje muziek
eens kijken of ie beter werkt met de nieuwe spoeltjes en een ander ceetje tussen de buis en uitgangskring
Kan ik van de week mooi even mee prutsen heb helaas dit jaar niet meer de nieuwe swr meter binnen.
De oude geeft nog wel iets aan maar alles behalve zuiver...:P

westcoast gaat weer funken auf 6260 khz., goedemiddag soldeerkoningen

6210 engels station.
6277 engels station
6280 was merlin radio
6310 een station.

6260 sterk station, waarschijnlijk westcoast

Op 26 december 2006 15:41:34 schreef ledlover:
6260 sterk station, waarschijnlijk westcoast

bedankt ledlover voor je rapport , lady seawing heeft een plaatje voor jou gedraaid

Hier niks op de 6260 khz
Snel even geluisterd voor het uit eten

Heren en dames fijne avond gewenst vanuit boekelo
Mvg gerrald en sandra

Op 26 december 2006 16:10:25 schreef de kastelein:
Hier niks op de 6260 khz

Mvg gerrald en sandra

jammer gerrald , toch draaien we een plaatje voor je
groetjes aan jou en the family daar !

Gister rond etenstijd nog iemand on air geweest? De eerste die ik tegenkwam was op ca 8500 khz, een of andere zweed. In ieder geval weer goed nieuws: de goede oude philips radio werkt nog.

Ik denk dat ik voor de inv. V antenne ga. Zendt deze naar alle kanten goed uit?

Op 26 december 2006 16:26:42 schreef muddy:
Gister rond etenstijd nog iemand on air geweest? De eerste die ik tegenkwam was op ca 8500 khz, een of andere zweed. In ieder geval weer goed nieuws: de goede oude philips radio werkt nog.

Ik denk dat ik voor de inv. V antenne ga. Zendt deze naar alle kanten goed uit?

een piraat op 8500 khz ? daar heb ik nog nooit iemand gehoord, ontvang je ons nog op 6260 khz.?
de inverted V is een prima antenne en redelijk rondstralend.

Op 26 december 2006 16:10:25 schreef de kastelein:
Hier niks op de 6260 khz

Mvg gerrald en sandra

Nee hier op de veluwe ook niks, vreemd je springt er overheen. Vanmorgen wel even de Antonio gehoord.

Ja Sandra een fijne avond, oops en Gerrald ook natuurlijk. ;)

Op 26 december 2006 16:26:42 schreef muddy:
Gister .......Ik denk dat ik voor de inv. V antenne ga. Zendt deze naar alle kanten goed uit?

Net wat westcoast zegt; je moet het zo zien, ligt ene beetje aan de hoek van je antenne, maar hij heeft het stralingspatroon van de dipool en de vertikaal tesamen.