Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Op 29 december 2006 15:18:49 schreef Andreesie:
[...]

nee nee.......
maar als je dan aan het solderen bent en je schiet uit tegen hand en er komt een leuk zwart plekje op,
is dat gevaarlijk? want nu zit het al onder de bovenhuid :r

Dat zijn allemaal dingen die erg snel genezen, desnoods met wat flammazine of dergerlijken.
Door de grote hitte van de soldeerbout trek je erg snel je handen weg, en er zit altijd wel wat lucht tussen de bout en je vingers, dus de verbranding is doorgaans erg oppervlakkig (komt niet eens een blaar op meestal).
Iets als stoom tegen je vingers is veel pijnlijker, dan loop je toch enkele weken met een pijnlijke vinger rond (dat wat niet in action, koken is geen elektronica ;) ), wat in de elektronica erg lastige verwondingen geeft zijn die invertertjes, dat brand mooie puntjes in je vingers die je erg lang blijft zien (weet ik gelukkig niet uit eigen ervaring).

Een kabel doorsnijden met je zakmes is al niet zo intelligent, vooral niet als je domweg vergeten bent dat de stekker nog inzit:
http://crew.tweakers.net/naftebakje/kap.jpg

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

:o pas zat ik te soldeeren en iets te met mijn soldeerbout heen en weer aan t zwaaien zonder dat ik t wist dat er nog tin aan zat.. Klodder tin op mijn hand geflikkerd, lekkere brandwond, je ziet het nog steeds :o

BTW,
leuke avatar videomodulator :p
Let op de details ;)

[Bericht gewijzigd door Nieko op zaterdag 30 december 2006 11:29:09

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

je vinger puntlassen dat doet pas pijn;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op een of ander manier heb ik altijd de gewoonte om met de soldeerbout vlak bij mijn neus te ruiken (of is het voelen) of hij al/nog warm is.

Ben al twee keer op de zaak gekomen met een behoorlijke blaar op mijn neus. De reacties laten zich raden.

Wat die vingers betreft: een paar kV hoogfrequent wisselspanning op je vingers, heb je ook weken lang profijt van. Je weet dan meteen hoe het is als een brandwond tot diep in je vinger doorloopt.

Op 24 december 2006 22:25:35 schreef Fantomaz:
[...]

En? doet ie het nog???

om hier nog even op terug te komen:

Ik gooide dat ding in een woedeaanval tegen de kompjoeterkast aan, mist nu een hoek uit :D

Ligt nu waarschijnlijk in wolvega op de belt

Op 30 december 2006 18:05:24 schreef qrp_man:
Wat die vingers betreft: een paar kV hoogfrequent wisselspanning op je vingers, heb je ook weken lang profijt van.

Da's idd. raar spul. Zo had ik eens een tor uit een schakelende voeding vervangen. Ding terug in dienst gezet, uitgangen gemeten, flink belast, nogmaals de uitgangen gemeten, alles OK. Kom ik op het idee, even aan de koelplaat te voelen of die niet te warm werd. En, voorzichtig als ik ben, hef ik voor alle veiligheid de voeten van de vloer --de bureaustoel had toch plastic wieltjes-- om zeker geïsoleerd te zijn. Krijg ik me daar toch een snok in m'n vinger, nooit zoiets meegemaakt! En ik ben beslist niet overgevoelig wat elektriciteit betreft.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Shiptronic

Overleden

Op 30 december 2006 18:48:56 schreef pros:
[...]
Da's idd. raar spul. Zo had ik eens een tor uit een schakelende voeding vervangen. Ding terug in dienst gezet, uitgangen gemeten, flink belast, nogmaals de uitgangen gemeten, alles OK. Kom ik op het idee, even aan de koelplaat te voelen of die niet te warm werd. En, voorzichtig als ik ben, hef ik voor alle veiligheid de voeten van de vloer --de bureaustoel had toch plastic wieltjes-- om zeker geïsoleerd te zijn. Krijg ik me daar toch een snok in m'n vinger, nooit zoiets meegemaakt! En ik ben beslist niet overgevoelig wat elektriciteit betreft.

ik moet eerst nieuwe luier om doen, ha ha ha ha .
hoe'ist nu?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zozo, een beetje lachen met andermans's pijn & malheur! :-)
Ik blijf me nog steeds afvragen hoe ik uberhaupt iets kon voelen, volledig geïsoleerd van de omgeving...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Denk eens aan de (electriche) capaciteit die jij plotseling aan die koelplaat hebt hangen. Als die frequentie trouwens hoog genoeg is, heb je meer last van het skin effect, wordt wel een gebruikt in SF-films, de vonken leterlijk knetterend rond je lichaam.

carpe cerevisi
Shiptronic

Overleden

Op 30 december 2006 20:00:20 schreef pros:
Zozo, een beetje lachen met andermans's pijn & malheur! :-)
Ik blijf me nog steeds afvragen hoe ik uberhaupt iets kon voelen, volledig geïsoleerd van de omgeving...

capacitieve werking? lucht/vocht geleiding

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het moet een capacitief fenomeen geweest zijn, de galvanische scheiding was IMHO voldoende voor 1000V netspanning en meer. Maar die verdomde koelplaat bevond zich toch veel dichter bij de geaarde behuizing dan ik me van de omgeving bevond?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op het moment dat jij die koelplaat aanraakte was die vinger het contactpunt een van de wisselende platen van die condensator, de rest van je lichaam trad op als "aarde". Ongeveer als een aantal condensatoren en weerstanden in serie.

carpe cerevisi

Niets met elektronica van doen. Ik was gister bezig om m'n fusee kogel te verwisselen. kroonmoeren en draagarm uit elkaar gehaald. Tik geven op de oude kogel, niks, nog een tik nog niks. Dan maar een zwaardere hamer. Terwijl ik mezelf omdraai valt hij los en krijg ik de naaf met remklauwen en al op mn tenen ..... auw gietijzer doet pijn :P

Henry S.

Moderator

Maar natuurlijk had je veiligheidsschoenen aan. ;)

Of niet? >:)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

Op 31 december 2006 11:40:16 schreef Dominic:
Niets met elektronica van doen. Ik was gister bezig om m'n fusee kogel te verwisselen. kroonmoeren en draagarm uit elkaar gehaald. Tik geven op de oude kogel, niks, nog een tik nog niks. Dan maar een zwaardere hamer. Terwijl ik mezelf omdraai valt hij los en krijg ik de naaf met remklauwen en al op mn tenen ..... auw gietijzer doet pijn :P

man wees blij, nu is alles nog heel, anders moet je nieuw kopen als er iets afbreekt.

ach en die teen heelt zich zelf wel weer, zo niet dan betaald het ziekenfonds, zo zie je maar weer toch de oplossing met de minste pijn in je Portemonnee :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

En weer een wond rijker, ik schoot uit met de schroevedraaier, resultaat is een halve vierkante centimeter vel minder. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
elmowww

Golden Member

Op 31 december 2006 12:56:24 schreef shiptronic:
[...]
ach en die teen heelt zich zelf wel weer, zo niet dan betaald het ziekenfonds, zo zie je maar weer toch de oplossing met de minste pijn in je Portemonnee :)

Ik kwam er een paar weken geleden achter dat ik een paar weken daarvoor waarschijnlijk een teen gebroken heb gehad...

Kan me nog herinneren dat ik er iets op heb laten vallen, een of ander apparaat van maar een kilo ofzoiets: mijn voet wilde ineens niet meer zomaar in mn schoen en mn kleine teen was donkerpaars. Maja, ging vanzelf over :+ (heb geen zin in een dokter die hem wel eventjes wil "zetten").

Laatst trouwens een zeer gevaarlijke situatie gehad: ik wil een stukje profiel afslijpen met de slijptol, netjes veiligheidsbril op en dergelijke, zet ik de tol aan en laat ik hem uit mn handen vallen! Gelukkig was de stekker binnen handbereik... De sporen zijn nog goed te zien op het beton. Had er niet aan moeten denken dat die op mijn teen kwam ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Henry S.

Moderator

Veiligheidsschoenen zijn niet overbodig hoor ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Mn kleine broertje had een houten geval gebouwd op school. De meester heeft er heel leuk een gloeilamp in gebouwd. Zonder trekontlasting enz (op 230V). Dus mn andere broertje trok een poosje terug aan dat houten bouwval, het draad los, PATS. het WAS wit draad, de uiteinden helemaal zwartgebrand.

Anoniem

Op 30 december 2006 11:27:47 schreef Nieko:

BTW,
leuke avatar videomodulator :p
Let op de details ;)

ik zie niks...

Ik heb laatst eens met de soldeerbout een brandblaar op een brandblaar van een paar seconden terug gemaakt:)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 17 januari 2007 20:42:06 schreef Andreesie:
[...]

ik zie niks...

Hij had het op het verschil tussen mijn gewone icon en mijn kersticon:
http://gathering.tweakers.net/usericons/47368/kerst3.gif
Denk ik toch.

Verder geen echte blunders meer gemaak, wel vandaag op het werk gemerkt dat de componenten niet snel genoeg aangevuld worden, hele tijd naar andere kant van het bedrijf lopen om een diode of een weerstandje, en altijd was nét het bakje wat ik nodig had uit |:(
En componentjes afsolderen van afbraakprinten om in een herstelling te gebruiken is toch niet echt aangewezen bij de schermen voor kritische toepassingen (luchtverkeerstorens, tanks, duikboten,...) die op mijn werk gemaakt worden.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Anoniem

o.. die verschil!!
ja ja zie hem nu wel
en dat zwarte stukje is er nu ook weer af((dat soldeerbout brand puntje) pulken werkt erg goed :P)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 18 januari 2007 15:38:14

wou een svhroevendraaier neme maar nam de hete soldeerbout!
|:(

Dit topic is gesloten