hallo iedereen,
ik was op zoek naar een teller die zowel naar boven kan tellen als naar beneden, nu dacht ik dat ik hem gevonden had,nl de 4029, maar deze telt in binaire/decimale code ..., en ik heb er 1 nodig die in bcd-code kan tellen.
Kent er iemand een ic die dit kan, het maakt niet uit of het één uit de TTL-reeks is of uit de cmos.

Alvast bedankt...

Op do 25-04-2002 20:16:35 schreef Soulfly:
hallo iedereen,
ik was op zoek naar een teller die zowel naar boven kan tellen als naar beneden, nu dacht ik dat ik hem gevonden had,nl de 4029, maar deze telt in binaire/decimale code ..., en ik heb er 1 nodig die in bcd-code kan tellen.
Kent er iemand een ic die dit kan, het maakt niet uit of het één uit de TTL-reeks is of uit de cmos.

Alvast bedankt...

Soufly,
bcd is toch 'binary coded decimal'
Is het dat niet wat je nodig hebt ?

Ik zou niet weten waarvoor die afkorting staat,sorry... kweet alleen dat ik er één voor bcd-code nodig heb...

Ja , je wil 10 uitgangen, van 0 tot 9 dir beurtelings
actief zijn ?

De 4017 telt heeft 10 uitgangen, maar telt niet op en af.

bcd, wil zeggen telt van 0 tot 10 maar brengt het resultaat binair langs 4 lijnen buiten.

moet je ook nog weten, is de geselecteerde lijn die aan de beurt is hoog en alle andere laag, of net andersom ?

Waarom geen counter gevolgd door een bcd naar decimaal
decoder ? Heb je meer keuze ?

je moet de 4510 gebruiken om up en down te tellen en je moet de 4028 gebruiken om de BCD-code omte zetten in 10 uitgangen om bijvoorbeeld een ledje te laten oplichten.

Als ik vanavond tijd heb zal ik wel ff een schema maken

edit:

tikken voor een admin valt ook niet mee ;)

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]

bedankt voor de hulp, jeroen. weet je mss ook hoe je deze ic juist in cascade schakelt? want daar ben ik nog niet helemaal uit...

Op vr 26-04-2002 17:04:39 schreef Soulfly:
bedankt voor de hulp, jeroen. weet je mss ook hoe je deze ic juist in cascade schakelt? want daar ben ik nog niet helemaal uit...

4029 is wel geschikt! dez is gelijk de 4510.
decimaal : 0 t/m 9 -> is BCD
binair : 0 t/m 15

Op vr 26-04-2002 17:49:46 schreef williewortel:

[...]

4029 is wel geschikt! dez is gelijk de 4510.
decimaal : 0 t/m 9 -> is BCD
binair : 0 t/m 15

er zijn vele wegen die naar rome leiden, ik heb voor een project voor mijn studie gebruik gemaakt van de 4510 in combinatie met de 4028 en het werkte

Als je de 4029 hiervoor gaat gebruiken,
kan je er geen in cascade zetten he?Want dan moet je die binaire code al gaan omzetten met xtra poorten.

Nu alleen nog weten hoe ik dit juist doe met de 4510!