reparatie TA-4650

ik ben bezig met mijn TA-4650 van sony. dit is een van de eerste mosfet versterkers.

nu zijn de FET's in de eindtrap stuk, de 2SK60 en de 2SJ18.
deze zijn niet meer leverbaar. nu heb ik vervangende FET's genomen IRF240 en de IRF5240.

het probleem zit hem nu in de ruststroom instelling. ik krijg dit niet goed voorelkaar. ik ben ook niet bekend met FET versterkers. heeft iemand een iedee?

De eindfets (2SK60, 2SJ18) van deze ondergewaarde Sony's zijn V-fets (vertical) en hebben een sterk triode-achtige transfercurve met (volgens mij) een normale negatieve gatespanning, want het zijn eigenlijk j-fets (depletion).
De IRF's zijn zeer waarschijnlijk mosfet's met een positieve gatespanning (enhencement).
Bovendien moeten beide fets ernstig geselecteerd & gepaard worden, want de spreiding is legendarisch.

Om het probleem op te lossen met de irf's zou dus het biascircuit c.q. aansluitwijze veranderd moeten worden (wat ik me vaag herinner van het schema). Dat is geen simpel trukje, maar ook niet onmogelijk. Of ik het schema nog in m'n archieven heb, kan terugvinden en de tijd heb om een oplossing te bedenken, alles op korte termijn? Je ne sais pas...

het schema heb ik. kan het je mailen.

de IRF's zijn complemantair en ik heb ergens gelezen dat die goede vervangers zijn voor de Vfets. ik ben niet echt thuis in fet vrsterkers.

ik heb ze vervangen en het werkt wel maar met een beetje gekraak.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op woensdag 16 juli 2003 02:40:22