Hallo,
Ik heb hier ergens eens gelezen dat je de aarding van de schrikdraad niet mag aansluiten op de aarding van je stopcontact maar een aparte pin moet slaan hiervoor en dat die minstens x-aantal meters van elkaar verwijderd moeten zijn. Klopt da? En waarom nie?
Ununoctium
I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Ja dat klopt.
Omdat jouw schrikdraad op een hoge frequentie werkt en je niet wilt dat ieder apparaat dat in je huis geaard is, daardoor beïnvloed wordt.
Maar wat is nu echt het gevolg? Zolang er niemand de schrikdraad aanraakt zullen mijn toestellen toch niet beïnvloed worden. En wat voor invloed dan, aarding onder spanning?? Snap het niet goed.
Ps bedankt voor de snelle reactie
Lekker dan, als er in 't veld een blikseminslag komt, staat je randaarde onder hoogspanning.
Schrikdraad hoort z'n eigen aardelektrode krijgen.
Helemaal niet moeilijk, je slaat gewoon een oud stuk koperen waterleidingbuis de grond in.
Als je deze te dichtbij de aardelektode van je woning zet kun je bij blikseminslag in 't veld een 'lek' door de grond heen krijgen waardoor er alsnog hoogspanning op de randaarde van je woning zou komen.
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op ]
Een schrikdraad pin hoeft niet ver de grond in. In tegenstelling tot een bedrijfsaarde bv waar bij sluiting veel stroom moet kunnen lopen.
Wij hebben gewoon een pen van een meter aan de klok hangen en die gaat bij het weiland een eind de grond in.
Het heeft niets van doen met bliksem inslag iig niet direct.
Als je de elektrodes in elkaars spanningstrechter slaat dan zullen deze elkaar gaan beinvloeden.
Hierdoor kan bij elke tik van de hoogspanningsklok het aardpotentiaal iets worden opgetilt waardoor netfilters ed niet juist meer werken.
Daarom is het ook belangrijk dat je bij het meten van een bedrijfsaarde volgens de 3 punts methode je drie metingen doet, waarbij beide meetpennen steeds verplaatst worden.
de waarden moeten vrij dicht bij elkaar blijven.Zit hier een groot verschil in dan heb je kans dat je binnen de spanningstrechter aan het meten bent.
Ook bij het slaan van een schone aarde moet je opletten dat deze buiten de spanningstrechter van de bedrijfsaarde geslagen word anders krijg je dezelfde opslingeringen op je schone aarde en had je net zo goed de bedrijfsaarde kunnen gebruiken.
Ik zou graag het toestel dat we gebruiken om de hond in zijn weide (dit heeft wel een eigen aarding) te houden effe binnen willen plaatsen om onze twee katten uit het kinderpark te houden. Dit klinkt misschien barbaars maar de andere optie is de beestjes buiten houden en ik vermoed dat ze het bij één poging gaan houden. Hierbij ga ik het toestel wel op de aarding van de installatie moeten aansluiten. Is dit gevaarlijk?
Dat gaat niet werken. De schok bestaat er uit dat je met je benen op aarde staat en met bijvoorbeeld je handen de draad aanraak. Dan gaat er stroom lopen. Binnenshuis is een vloer normaal gesproken niet geaard. Het aanraken van alleen de draad zal niks helpen, hooguit zal je een heel lichte tinteling voelen. Een beetje kat heeft daar maling aan. 
Op 20 januari 2007 09:57:20 schreef fzwart:
Dat gaat niet werken. De schok bestaat er uit dat je met je benen op aarde staat en met bijvoorbeeld je handen de draad aanraak. Dan gaat er stroom lopen. Binnenshuis is een vloer normaal gesproken niet geaard. Het aanraken van alleen de draad zal niks helpen, hooguit zal je een heel lichte tinteling voelen. Een beetje kat heeft daar maling aan.
dus als ik op mijn vloer sta die niet geaard is(hoge weerstand) en heb dan nog schoenen aan zal ik ook niets(bijna geen spaningsval over mijn lichaam) voelen als ik bv de fase van mijn stopcontact aanraak???
dat zou ik niet zo 123 uitproberen, maar het kan best voorkomen dat als je op een droge zolder staat met een houten vloer, dat je niets/nauwelijks iets voelt. de meeste vloeren zijn echter van beton dat enigzins geleidend is.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Ik durf hier in huis wel de fase draad aan te raken.
Dan voel ik helemaal niks todat je iets anders aanraakt.
In de schuur is het een stuk vochtiger daar voel ik wel iets als ik de fase aanraak.
Maar dat is nog prima uit te staan.
Daar ben ik achter gekomen omdat ik alles in het begin op 1 groep had en dan te lui was om de wekkers etc weer op tijd te moeten zetten dus werken met de spanning erop.
Nu heb ik gelukkig mijn nieuwe meterkast klaar en kan ik alles gewoon per deel afschakelen.
wat aarding van schrikdraad betreft die kun je beter niet aarden en het apparaat in het doosje laten dan stoort ie ook niet op lg mg en kg