Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

Een ratelcondensator is een soort snubber die over de diode is geplaatst.
Bij een U toestel is dat een enkele diode, de C is iets van 10 nF bij 1000V ofzo en zit over de kathode en de anode.
Als die lekt, gaat de netspanning via een serieweerstandje direct naar de afvlakelco.
Da's zo goed als een sluiting voor 50 Hz, dus dat kan ook nog heel goed zijn, zeker als het weer zo'n ouwe lekke teerknol is.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ok, het is er een van 0,025mF denk ik en 500VDC?
Heel de onderkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JXTIS8RD.jpg
De ratelcondensator
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HQCE8WMW.jpg

Als je full size foto's wil van wat dan ook, vraag maar raak, heb ook foto's van de buisjes apart toen ik de gloeidraden uitmat.

Nogmaals bedankt voor de hulp
De zekering hielp ook niet in serie met de kathode.

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

sorry voor deze kleine dubbelpost!
Denk dat ik redelijk dom ben geweest!
mat derjuist even de netkabel door, tja wat kan ik zeggen, daar gaat geen stroom door, is zo doorbroken als iets dat geen verbinding maakt, ik ga er morgen een nieuwe kabel op zetten en dan zien we wel verder!

stupid me!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

aiaiai dat gaat een klus worden! je kan bijna bij voorbaat zeggen dat die wascondensators stuk zijn. bij mij lekten ze allemaal, sommigen bij 90v zelfs 5 mA!!
dus niet zomaar mee gaan spelen zonder dat je zeker weet of die in orde zijn. als je vervangers zoekt, neem dan types van ten minste 400vdc.
de ratelcondensator zit over de netspanning aansluitingen en dient een type te zijn dat geen gevaar oplevert bij doorslag.
let trouwens op, het kan voorkomen dat de voedingsdraad 3 aders heeft waarvan eentje een weerstand is. komt met name voor in amerika, maar je weet maar nooit... dat soort draden nooit vervangen of inkorten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 25 januari 2007 21:26:01

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KT88

Overleden

Inderdaad al die C's maar vervangen, die zijn nog erger dan de Philips teerknollen.

Pak ook gelijk maar de voedingselco mee (een dubbele, zo te zien), dan heb je de ergste boosdoeners alvast gehad.

@ Ledlover:
Op de vorige pagina zie je een spanningscaroussel met een aftakbare weerstand en een serieweerstand, dus dat snoer zal denkelijk gewoon koperkabel zijn.
Die serieweerstand ziet er opvallend zwartig uit trouwens......

[Bericht gewijzigd door KT88 op donderdag 25 januari 2007 21:29:27

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Hugo Welther

Moderator

Op 25 januari 2007 21:27:31 schreef KT88:
...
Op de vorige pagina zie je een spanningscaroussel met een aftakbare weerstand en een serieweerstand, dus dat snoer zal denkelijk gewoon koperkabel zijn.
Die serieweerstand ziet er opvallend zwartig uit trouwens......

Die zwarte is een NTC. Meestal zit die over het schaallampje heen.
De serie weerstand is die Amroh GLA.

Novak is een Belgisch merk. Zijn nul tot weinig schema's van te vinden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wow, super, ga er morgen een nieuwe draad op zetten, mag dus een gewone draad zijn. wou de radio ook helemaal "vintage" houden, vind je een snoer dat er zo uitziet nog?

En voor de condensatoren, welke best kopen en waar?

Bedankt voor de informatie Hugo, ik had inderdaad ook al wat gezocht maar kon niet echt iets concreet vinden!

@KT88, welke serieweerstand bedoel je?

@ledlover, een klus? zeker en vast, leerrijk? nog meer denk ik!

Nogmaals bedankt voor de snelle en accurate hulp!

KT88

Overleden

Inderdaad die Vitrohm GLA.

Een gelijkrichter heeft altijd een bepaalde serieweerstand nodig, om de stroom te beperken die de elco's trekken bij opladen.
Zat die er niet, dan gaat de kathode van de buis kapot.

Ook bij halfgeleiders is dat nodig, trouwens, maar daar is die weerstand meestal wat kleiner.
De buis mag maar 50 uF of daaromtrent maximaal zien, met een bepaalde serieweerstand vanuit het net.
Dat zal rond de 100....150 ohm moeten liggen, denk ik (buizenboeken liggen boven, ben te lui om ze te pakken).

Ok, dus als ik het goed lees, moet ik alle condensatoren vervangen?
Ik was anders zo iets aan het denken van, ik geef deze buizen een nieuw leven, en ik gebruik alleen de buisjes?
Tenzij er iemand zegt, Nee! Repareer die aub! zo'n mooi stukje geschiedenis...

Bedankt nogmaals voor al de hulp zover

KT88

Overleden

Repareren!

Als je buizenspullen nodig hebt, die zijn te kust en te keur verkrijgbaar op radiomarkten enzo.

Dis is een heel mooi toestel, zou het zonde vinden als die gesloopt werd.

Ok! dan steek ik er wat moeite in en krijg hem terug spelend!
Zijn er ook van die radiomarkten te vinden in België dat iemand weet?

Eventueel boeken die ik kan kopen over de materie? ik dacht dat elektuur zo een buizenboek had?

Ik apprecieer de hulp hier echt! vind het een mooi stukje geschiedenis, en ik ga er ook volledig voor gaan om hem te maken dan!

waar woon je ergens. ik ben van belgië.
heb miss nog wel paar dinge liggen en/of advies om dat werkend te krijgen

hmmm ik zie net van antwerpen. ikzelf ban van lint (naast kontich) je moet eens zien hé desnoods spreken we eens af hé

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op zaterdag 27 januari 2007 19:51:05

My Tube is bigger then yours

Ik ben van Antwerpen (Berchem)
Dat zou zeer vriendelijk zijn als je dat wil doen! (eventueel tegen vergoeding, is geen probleem!)

*
Nu was ik aan het denken (heb me niet teveel pijn gedaan daarmee :)) mijn vader verjaart in september, en houdt nogal van klasieke muziek (is ook een beetje ouder ;)) en klasieke muziek klinkt toch het best in een "klasieke" radio? kan hij naar klara luisteren op deze radio! Zou fijn zijn als hij dan werkt!

wel, ik kan het even niet goed zien maar ik denk niet dat er een fm band op zit.
dus ik weet nu niet of klara ook op de AM omroepband zit. ik denk het niet dus kan miss wel niet lukken. er zijn overigens wel mooie radioposten op die AM band hoor.
wat je ook kan doen is de phono ingang wat aanpassen dat hij een cdspeler kan aansluiten. is niet zo veel werk hoor. maar pas dat niet aan aan de radio maar gewoon met een extra speciaal stekkertje dan blijft de radio origineel. :)
allé ja kweet nu niet of je ver van het staion woont in berchem maar als je de trein naar kontich pakt ben je vlak bij mij....
is 12min geloof ik...
btw vlak in de buurt in berchem is een winkeltje dat trafo's,condensatoren,elco's etc.... verkoopt voor buizen is eigenlijk vooral hifi maar kom. een koppelcondensator kun je daar zeker halen (is iets van een paar cent geloof ik..) en de elco's kan je dan ook vervangen. een schedingstrafo raad ik ook wel aan eigenlijk toch zeker als je van plan zou zijn om cdtjes te kunnen spelen via die radio! buisjes moet je niet echt aantrekken die heb ik wel en ik kan aan genoeg buisjes geraken voor in radio's

My Tube is bigger then yours

Super, berchem station, als ik op mijn terras ga staan hoor ik de treien als de wind goed staat!
Kontich? dat doe ik nog met de fiets (goede conditie!)

Heb je toevallig een naam/adres van dat winkeltje dan kan ik daar eens gaan kijken!

Cd speler! Schitterend idee, dan maak ik wel een soort van stekkertje, of een klein mengpaneeltje, zodanig dat hij ofwel, cd, of platen kan afspelen (platen heeft hij ook nog genoeg)

mercikes voor de hulp hé!

Yes :)
HS voedinkje werkt!

Ik heb:
LR8 lineaire regelaartje die via 10K weerstandjes de gates van 2 P4NC60 n-kanaal fetjes openstuurd. Zonder koelblok krijg ik er toch ca. 60mA uit. Op dit moment regelbaar van 100V tot ca. 320V. Heeft alleen geen kortsluit beveiliging.

Tussen source en massa zit een 100K continu last om het spul werkend te houden.
Verschil tussen geen last (alleen 100K) en met last (60mA) bij afstelling van 230V (met 320V op de drains) is maar 0,4V. Toch aardig goed.

Nu dit werkend is kan ik een nieuwe print gaan maken voor een complete buizen voeding.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Die LR8 is wel een leuk ding! Waar is die eigenlijk te krijgen?

Op 27 januari 2007 20:59:38 schreef alex278:
Die LR8 is wel een leuk ding! Waar is die eigenlijk te krijgen?

Weet ik nog niet...
Ik heb hier een paar samples liggen... ;)

Owja, als je samples gaat bestellen, zoek dan wel even naar de juiste behuizing.
Ik het hier een paar smd dingen liggen :(

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Mouser.com heeft ze; $1.12 per stuk, voor de LR8N3,wat 'n TO-92 uitvoering is. Jammer alleen dat mouser aan de overkant van de oceaan zit: verzendkosten zijn 31 dollar...

Bedankt. Had ik nog niet gelezen. Was mijn idee zo gek nog niet. Die stroombegrenzing ga ik dan nog wel even naar kijken.

/edit
Verdorie, een LM317...
Je moet er maar op komen....
Die ga ik zeker even proberen.

[Bericht gewijzigd door chipje op zaterdag 27 januari 2007 22:43:06

Inderdaad, dat idee rond die LM317 is geniaal in z'n eenvoud.. van de week eens kijken hoe dat werkt..

Ik heb een paar vragen, bij baco army goods verkopen ze een EL34-B, kan ik deze vergelijken met een gewone EL34?

In klasse A heeft dat ding een anodebelasting nodig van 2k, welke wikkelverhouding heeft de uitgangstrafo dan nodig en hoe bereken je dat?

Moet ik zonder tegenkoppeling de voeding nog filteren met een spoel?

Hugo Welther

Moderator

Op 1 februari 2007 19:08:41 schreef bobo1on1:
Ik heb een paar vragen, bij baco army goods verkopen ze een EL34-B, kan ik deze vergelijken met een gewone EL34?

In klasse A heeft dat ding een anodebelasting nodig van 2k, welke wikkelverhouding heeft de uitgangstrafo dan nodig en hoe bereken je dat?

Moet ik zonder tegenkoppeling de voeding nog filteren met een spoel?

Het is een EL34. Maar ook "made in china".
Als ik ff Google dan vind ik voor en tegenstanders van deze chineese buis.
Het is ook een kwestie van je eigen smaak en beleving hoe een buis "klinkt".

Het schijnt dat Ruby Tubes deze buisjes gebruikt om matched pairs en quads samen te stellen.

Dit vond ik als review: http://www.thetubestore.com/el34review.html
Wel getest in een gitaar amp, dus geen high end.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb net even in de datasheet zitten kijken, maar zo'n EL34 lijkt me wel een bak vervorming te produceren in single ended klasse A.
Klikkerdeklik

Dit topic is gesloten