Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

Je moet haar ook in triode zetten, en in PP.

SE is niet mijn ding, kan ook niet met Maggies ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dat maakt het wel een stuk duurder, misschien dat ik wat met tegenkoppeling kan doen.

Op 2 februari 2007 18:37:34 schreef KT88:
Je moet haar ook in triode zetten, en in PP.

SE is niet mijn ding, kan ook niet met Maggies ;-)

kvraag me anders wel af wat een pse met een enorm grote triode bij je maggies zou doen.
iets met 2 845 of 2 211 buizen.
krijg je toch wel wat uit denk ik :)
maarja die maggies hebben een relatief lage impedantie dacht ik hé?

btw @ monsterhenry=> stuur me eens een mailtje dan kunnen we eens afspreken ofzo ik heb dikwijls een drukke agenda en dan kan het zijn dat ik soms CO al eens uit het oog verlies. email lees ik elke dag.

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op vrijdag 2 februari 2007 19:31:57

My Tube is bigger then yours

Ik heb zojuist mijn hybideversterker met de pcl82 omgebouwd naar een single ended klasse A pentode versterker met een paar lijntrafo's van conrad die ik nog had liggen.

Ik moet zeggen dat dit heel goed klinkt, ik merk vooral dat de hoge tonen zijn verbeterd.

Misschien dat ik nog een paar pcl82 erbij koop om een push-pull versterker te maken van 10 watt per kanaal.

Wat betekent Raa~ voor push-pull eigenlijk? Hoe moet ik dat zien met de wikkelverhoudingen op de uitgangstrafo?

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op vrijdag 2 februari 2007 22:57:37

@boo1on1
als je toevallig een paar pcl86 buisjes nodig hebt...;)
Heb hier nog een heleboel van. Die kan net iets meer dan een pcl82.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Voor welk bedrag kan ik je daar vanaf helpen?

In een sinus levert deze versterker 2,5 watt rms, dat is precies genoeg vermogen om op een redelijk volume te kunnen luisteren.
Het scheelt natuurlijk ook een hoop dat ik een subwoofer heb.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op zaterdag 3 februari 2007 16:37:46

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Hier is het schema van mijn pcl82 versterker:

http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/buizenversterker/pcl82%20single%20ended.png

De frequency plot met een 8 ohm luidspreker aangesloten:

http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/buizenversterker/frequency_plot.png

En de harmonischen op een db/hz schaal (wat dat ook mag zijn).
(2d - green, 3d - red, 4th - light green, 5th - light red)

http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/buizenversterker/harmonics.png

edit: ik heb de metingen geupdate

Met welk programma heb je dat gemeten?

Interessant. Ook voor het eerst dat ik een meetprogramma voor linux zie. Heb je die curves 'over je luidspreker' gemeten, of met een meetmicrofoon?

Hugo Welther

Moderator

Ik vind de tegenkoppeling wat zwaar.
Experimenteer eens met deze schakeling ipv R3.
http://welther.nl/hugo/Amplifier%20schematic/Tegenkoppeling.GIF

Maar wat bij mij goed werkt hoeft het bij jou niet zo te zijn. E.e.a. is ook afhankelijk van de UGT.
Schakelingetje geeft een nagenoeg vlakke frequentiekarakteristiek bij mijn versterkers.
Bron: versterkers en ... van Dirksen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik draai liever helemaal zonder tegenkoppeling, maar dan krijg ik een piek van 6 dB rond de 3 kHz wat dus echt voor geen meter klinkt.

Op 5 februari 2007 17:09:09 schreef bobo1on1:
Hiermee: http://gaydenko.com/qloud/

Shit. Ontdek ik nu dat mijn fijne EMU 0202 niet onder linux wordt ondersteund. :( Toen ik dat ding kocht heb ik linux nog geeneens in overweging genomen, omdat ik geluidskaarten onder linux/alsa altijd al een drama heb gevonden, en drivers voor geluid+realtime ondersteuning in mijn herinnering altijd al matigjes was. Grrrr.

Maar 't is wel 'hendig sjiek' om frequentieafhankelijk 2e/3e/4e/.. harmonische te kunnen meten. Zijn er ook programma's onder windows die dat kunnen?

Ik heb misschien nog een bruikbare tip.

Je kunt ringkern-scheidingstrafo's kopen - vanaf 50VA -, waar je redelijk makkelijk een extra laagspanningswikkeling op kunt wikkelen. Dat zijn maar enkele wikkelingen, en je hebt een buizenvoedingstrafo, voor c. 30 euro.

Voordeel is dat je nu >14 Volt secundair kunt kiezen, voor 12,6 Volt gestabiliseerd. (Lowdrop stabiliseren is lastiger). De hoogspanning blijft 'slechts' 230 VAC.

Ik heb hier een voorversterker op draaien.

Ik weet nu even niet of Amplimo het gat van z'n kleine trafo's tegenwoordig dichtgiet: dan gaat deze truuk niet meer op.

leuke tip maar voor 50€ heb ik ongeveer een 150VA trafo met alle wikkelingen op (6.3v,5,2v,70v,230v etc.....).
dat opzich val best mee is ook een ringkern dan.
hetgeen minder mee valt zijn de uitgangen....

My Tube is bigger then yours

Op 5 februari 2007 23:26:10 schreef alex278:
[...]

Shit. Ontdek ik nu dat mijn fijne EMU 0202 niet onder linux wordt ondersteund. :( Toen ik dat ding kocht heb ik linux nog geeneens in overweging genomen, omdat ik geluidskaarten onder linux/alsa altijd al een drama heb gevonden, en drivers voor geluid+realtime ondersteuning in mijn herinnering altijd al matigjes was. Grrrr.

Maar 't is wel 'hendig sjiek' om frequentieafhankelijk 2e/3e/4e/.. harmonische te kunnen meten. Zijn er ook programma's onder windows die dat kunnen?

Volgens mij kan Arta dat. Is in principe shareware, maar ook in trial-versie volledig bruikbaar. Anders zou je nog eens naar Rightmark Audio Analyser (RMAA) kunnen kijken, of naar Audiotester.

Op 27 januari 2007 22:04:57 schreef alex278:
Deze oude usenet-discussie al eens gezien, trouwens?

http://groups.google.co.vi/group/sci.electronics.design/browse_thread/…

Met dank aan Alex278 :)

Met deze info heb ik nu het volgende gemaakt:

code:


 There's a third attractive approach using low-voltage high-current 
regulators, like the LM317 or LM317L, and cascoded series 
voltage-dropping MOSFET(s) that always present the low-voltage 
LM317 with about 7V more than its output, for safe cool operation.  
I, and others, have written about these in earlier s.e.d. posts, 
complete with ASCII drawings. 
Here's an example from January 7th, 2002, 

The ST VB408 etc., parts that Xenos suggests are nice, but 
 they may be hard to get.  You may be interested in a simple 
 high-voltage regulator that uses standard LM317 or LM317L 
 chips plus an easy-to-get reliable high-voltage MOSFET. 



         600V FET         _____ LM317L        5 to 500V 
  IN o----+----, ,-+-----+--|     |--+---+----+---o OUT 
          |    | | | s   |  |     |  |   |    |  to 100mA 
          |   _|_V_|_    |  |_adj_| 1.2k |    | 
        2.2M   ----,     |     |     |   |    | 0.47uF 
        1/2 W      |     '-||--+-----+   |   === 
          |        |    ,    68pF    |   |    | 630V 
          '--------+---|<|-----------|---'    | 
                      ' 10V zener    |      2.7 ohms 
                                   500k       | 
                                    pot      gnd 
                                     | 
                                    gnd 

The FET needs a very serious heat sink, because 450V at 
 100mA is 45 watts, and under a short circuit condition the 
 LM317L may allow even more current to flow.  You can add 
 a single-transistor foldback current limit if you want. 

 Add a 1n4002 diode backwards across the LM317 if you plan 
 on ever shorting out the input filter-storage capacitor. 
 (Always use drain resistors with high-voltage capacitors. 
 And always approach the open circuit with one hand behind 
 your back.) 

 The LM317L needs as much as 2.5mA to operate, and the 1.2k 
 resistor only takes 1mA, so this sets a 1.5mA minimum load 
 requirement.  (BTW, the VB408 has a 1.2mA minimum load spec. 
 Note, you could use 470-ohms instead of 1.2k, but this would 
 require a 200k pot with up to 1W of dissipation, instead of 
 the 0.4W maximum dissipated in the 500k pot when its set to 
 about 400k for +400V out.) 

Werkt goed.
Als regelaar heb ik gebruikt een LM317 (1A versie) en als mosfet IRF740.
Als test heb ik eerst 2 gloeilampjes van elk 7W parralel eraan gehangen.
Vin= 320V dc
Vout= 230V dc
Load= 14W gloeilamp
Stabilisatie: verloop van ca. 0,4V in 1 a 2 minuten, daarna geen verdere spanings verloop.

Volgende test was een 100W gloeilamp. Dat gaf wat problemen omdat de koude lamp een 'kortsluiting' vormde.
De uitgang zakte meteen in naar ca. 4V maar er werd niets warm, er begon niets te roken, kortom na een minuut stond ie nog steeds op ca. 4V .... (had er geen stroom meter tussen, dus weet ik niet precies wat daar gebeurde. Waarschijnlijk de LM317 die in eigen kortsluit beveiliging ging).
Voeding deed het daarna ook nog gewoon....
Met veel gedoe en lampje 'voorverwarmen ;)' kreeg ik hem wel zover dat ie ging branden op 230V.
Vin= 320V dc
Vout= 230V dc
Load= 100W gloeilamp
Stabilisatie: Met de lamp aangesloten sprngt de uitgang meteen van 230,0V naar 230,5V. Na een minuutje wachten stond de uitgang op 230,9V en bleef daar ook netjes staan zonder om nog verder te verlopen. Voor een afgenomen stroom van ruim 430mA toch wel netjes.

Als koeling een kleine koelblokje met een flinke fan erop (fan uit een PC voedng gesloopt). Koelbok is iets groter dan de fan, alles bij elkaar niet echt groot dus.
Tijdens de test bleef alles mooi koel, en om even te kijken wat nog meer kan heb ik de fan ook even uitgeschakeld. Gevolg was dat de Vout ca. 0,3V omhoog ging en de koelblokje wel warm werd maar niet heet. Fan weer aan en de spanning zakte ook weet netjes terug naar waar die eerst was. Goede koeling is dus echt nodig.;)

Waneer ik tijd heb ga ik weer verder met testen.
Word vervolgd.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Nog een tip: d'r zijn LM317's die een grotere belastingsstroom willen hebben voor ze netjes beginnen te regelen (het exemplaar wat ik had wilde perse ~8mA load hebben). Dat is zichtbaar aan een langzaam driftende uitgangspaning. De 1.2k weerstand vervangen door een kleinere weerstand (ik heb 330 ohm gebruikt) doet wonderen. Nadeel is wel dat de 500K pot dan ook een factor 4-5 kleiner moet worden, en dus ook een stuk meer vermogen moet kunnen behappen (er staat worst-case 400V over die potmeter..).

Overigens is het prima mogelijk om die potmeter te vervangen door een tweede hoogvoltage-mosfet, die je aanstuurt met een wat beschaafdere stuurstroom..

Ik heb 10 jaar geleden een Grundig RT-50 buizentuner gesloopt.
Is dat zonde, of heb je er toch niks meer aan?

Ik had hem eerst gerepareerd (netschakelaar was vervuild) maar ik luister nooit radio dus dacht ik de onderdelen te kunnen gebruiken.

Er zitten trouwens naast de tien(!) buizen toch nog twee torren in.

NB: website met foto's is niet van mij.

Henry S.

Moderator

Als deze in goede staat was is slopen zonde geweest...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

en nu ff wat anders. Ik zoek een schakelingetje waarmee ik met de IRF820 een gereguleerde voeding kan maken voor de voortrap van mijn pp buizenversterker. Het dingetje moet ongeveer 400 volt kunnen leveren en vanzelfsprekend maar weinig mA's.
Wie weet iets wat goed werkt ?

Zou een simpele source-follower niet volstaan? Met misschien nog een condensator van de gate naar gnd en een elco van de source naar gnd.

Henry S.

Moderator

Een mosfet als serieregelaar en een tweede tussen de gate en nul.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten