Deel 12 alweer van Rob's kruistocht naar meer actie op de kg.
Vervolg van http://www.circuitsonline.net/forum/view/43037/32
Ik verzoek om het chat gehalte laag te houden, in het vorige deel ging het hier en daar wat over het randje.
And now something completley different....
via een Griekse mede amateur werd ik op de hoogte gesteld dat er een artikel in een Engels blad stond over de european shortwave pirates, en ik checkte vannochtend de mail en hij had het artikel gescanned.
foto's van westcoast studio en van de zodiac zender en wij werden in de ontvangst raporten vermeld als alle andere amateurs op de 48 meter.
Bron: Radio and Communications Monitoring Monthly Feb 2007 (Kevin Nice)
hier een link naar de scan
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 5 februari 2007 13:45:17 schreef Weazel:
foto's van westcoast studio en van de zodiac zender en wij werden in de ontvangst raporten vermeld als alle andere amateurs op de 48 meter.
"als alle andere amateurs?" Nou niet overdrijven, John...
(een zwaar aangeslagen Swan) 
de kastelein
Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica
Maar toch een leuk stuk om te lezen
En een kijkje bij een andere amateur in de keuken is ook altijd leuk
Gerrald zag dat hij er nog lang niet is 
Ja Hans, een griekse mede amateur zei dat ik in een blad stond dus meende dat het alleen over ons ging. maar blijkt dus alle andere amateurs ook vandaar deze zin heh.
Hans de Swan
Ja... ja...! Komt ook dat Intersoundje (nog) niet gehoord is in Engeland. Vreemd genoeg wel "reception-reports" uit Zweden, Noorwegen, Z-Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, maar Engeland wil niet echt... 
Misschien moet ik het ook maar eens hogerop in de band gaan zoeken. Mysterie zit al 24 uur op de 6.220, Rainbow (zijn die vreselijke Arabische klanken van hun???) inmiddels 24 uur op de 6.300 (overdag hoor ik ze bijna niet, maar 's avonds en 's nachts zitten ze hier "met een volle bak" ), en ik mag lijden als LHH straks niet 24 uur begint op "mijn" frequentie, de 6.275MHz. Ze zitten daar nu regelmatig al in het weekend...
Jeps dat arabische zijn niet hun gelukkig.
staat jouwn antenne richting engeland?, ik denk dat dat ook heel wat scheeld.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Dan wil ik jullie even allemaal eel complimentje geven: In precies 1 maand bijna 32 pagina's volgeluld, volgens mij lukt dat geen enkel topic hier.
Nog even en jullie zijn het laser topic voorbij 
Op 5 februari 2007 14:55:16 schreef de kastelein:
Maar toch een leuk stuk om te lezen
En een kijkje bij een andere amateur in de keuken is ook altijd leukHelemaal met je eens,perfecte studio heeft Westcoast,haast te mooi voor een wetsovertreder! (jaloers? ben je gek.....)
laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat zenden gewoon mag 
Goedenavond Martin en alle anderen !
D@nny
Als je denkt dat je er bent ben je er geweest...
Na wat dingetjes te hebben gelezen over linear loaded antennes ben ik voor de gein even met een meter of 9 2-aderig 220V snoer aan de gang gegaan (langer had ik even niet) i.s.m. m'n 1 : 9 balun. Zie tekening:
Zoals je kan zien op de tekening is aan het begin 1 draad aan de balun aangesloten en 1 hangt los. Aan het einde heb ik de 2 draden aan elkaar vast gesoldeerd. Dus totaal is de lengte nu een meter of 18.
De antenne resoneert nu op 4400kHz. Met de antennetuner in de 570 kon ik vanaf ong. 3000kHz alles netjes 1:1 krijgen. 
Kwa ontvangst doet de antenne het ietsje beter dan de enkele 6 meter draad.
Volgens mij is m'n experimentje wel geslaagd... 
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Hebben we ook al een leuk stukje in een glossy 
Ik sta er helaas niet tussen snik snik 
Nou ik ben vanaaf maar weer eens met de pl519 aan het prutsen geweest
Eerst een weerstand en een ceetje vervangen die waren opgerookt
daarna de boel eens aan geslingerd
kwam wel 4 watt uit met 7 watt in en 1000 volt op de anode 
alleen het topje van de buis werdt rood dus die was duidelijk overleden.
Dus nieuw buisje erin gesoldeerd (ook maar even naar groningen voor onderdelen denk)
De boel weer aangeslingerd
7 watt in 880 volt op de anode bij 104 mA dan had ik 10 watt uit met rode buis binnen enkele minuten
toen de weerstand en cee doorverbinden die tussen de bifilair gewikkelde feriet staaf en kathode zitten
dan heb ik bij 7watt in 475 volt en 112 mA 10 watt uit buis wordt dan iets minder heet maar nog wel TE heet
Dus waar mag ik dit zoeken in het ingang cicuit of in het uitgang circuit
heb al wat met de spoel in de uitgang gepield krijg dan alleen maar minder vermogen
ook heb ik al wat meer windingen om de weerstand op de anode gedaan dat hielp ook niks de cijfers blijven hetzelfde
Iemand een sugestie?
nog ff een linkje naar het schema http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/Frinear400/fri400s1.gif
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Danny
Ik zou de 2e ader er ook bij pakken op de 1 : 9 balun .
Een stuk 2 lingsnoer op deze manier aangesloten heeft niet zoveel zin.
D@nny
Op 5 februari 2007 22:06:33 schreef MRF-Technoligy:
DannyIk zou de 2e ader er ook bij pakken op de 1 : 9 balun .
Een stuk 2 lingsnoer op deze manier aangesloten heeft niet zoveel zin.
Waarom ligt mijn resonantie frequentie dan nu een stuk lager dan een enkele?
Fokko uit Maassluis (PA0DTL) heeft nu een dipool die op het zelfde principe gebaseerd is, alleen gaat er bij hem nog een keertje een draad terug (dus: heen, terug, heen). Hij heeft bijna de zelfde afmeting als een standaard dipool voor 80 meter, maar nu kan hij ook uitkomen op 160 meter...
@D@nny
Klijn vraagje, 9 mTr zij je.
Hoe ziet jou 1op9 balun er in dit geval uit?
Ook even iets anders?
Ik heb in plaats van een mica plaatje voor isolatie
Een ceramisch plaatje geloof iets van 2 a 3 MM dik (wit)
Dit plaatje is best koel van zichzelf maar als ik dit isolatie plaatje aan
een koelblok vast maakt heeft het dan inderdaad nog net zo veel nut?
Rob007.
D@nny
Op 5 februari 2007 22:42:29 schreef rob007:
@D@nnyKlijn vraagje, 9 mTr zij je.
Hoe ziet jou 1op9 balun er in dit geval uit?
Onder het plakband Rob
Even zere neus. Ik heb 'm gemaakt volgens de beschrijving van Marcel. Dus feriet, 3x 11 windingen enz...
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
2 draden zo dicht bij elkaar en in tegen fase voor de ontvangst zal dit niet veel opleveren.Je ziet het in geen enkele publikatie.Ik zou die 2e draad horizontaal spannen en verder net zo aangesloten laten.De spanning op de volle lengte draad is aan het uit einde enorm hoog door het terugvouwen ga je dit punt naast het voedingspunt leggen wat zeker niet het zelfde potetiaal heeft.Je raad het al dit is niet de manier.
Door de verlenging gaat natuurlijk wel je resonantie frequentie omlaag.
Zet de balun nou eens aan een paaltje 20 cm boven de grond en ga dan met een draad omhoog vertikaal dan bij de dakgoot schuin naar beneden naar paaltje achter in de tuin en dan het resterende stuk horizontaal wegspannen.
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]
Hans de Swan
Op 5 februari 2007 21:00:16 schreef rob007:
Was er trouwens ergens een schema van een soort grenade op 76mTr?
Hmmm, dat vraag ik me ook af: In hoeverre zou je dat schema van Transmitter, euh... Extreme kunnen gebruiken voor 76mtr.? Ik bedoel, wat zou daar nog meer aan veranderd moeten worden buiten het lowpass-filter om?
@WEAZEL: Je hebt gelijk over het richt(ings)effekt, John. Je hoeft alleen maar naar de genoemde landen te kijken om te weten hoe mijn antenne st(r)aa(l)t... Neemt niet weg dat de antenne aanmerkelijk breedt uitstraalt en als Tsjechië en Zweden lukken waarom dan niet (Z)-Engeland?
Misschien ook nog niet de juiste condities (mee)gehad...
dan word ie zo ongeveer Hans.
berekent op de irf510 10 watt uit op 12 volt. inclusief shunt
condensator.
en Rob als je dit filter achter de grenade zet dat wil ook dan.
edit: verbeterde versie met smith chart in het midden
[Bericht gewijzigd door Weazel op ]
Lijkt me niet helemaal juist.
Ik neem voor de impedantie van de fet altijd 10R
Dit eindfilter is ook niet vlak,zet hem maar eens los in de simulatie.
Matching is ook niet exact.
Druk maar eens op de Smith-chart,ligt de 3,92 dan exact in het midden?