Hallo,

Ik ben nu een print aan het tekenen met 4 LM317 voedingen. Alleen nu wil ik die 4 LM317's niet op de print i.v.m. de warmte, dus op een apart koelblok. Is het erg als ik vanaf de print met een paar kabeltjes (ong 20 a 30 cm) naar de LM317 ga? Of treed er dan teveel storing op?

Ik heb voor de LM317 een elco van 4700 uF en een 100 nF, achter de LM317 heb ik een 47 uF en een 100 nF.

En is het ook erg als ik de potmeters ook d.m.v een kabeltje verbind? (kabeltje ook van ca. 20 a 30 cm)

Gr. William

Dit kan allemaal wel, maar plaats de weerstandje die tussen Vout en ADJ hoort wel zo dicht mogelijk bij de LM317.

Zie ook je datasheet:

The LM117 is capable of providing extremely good load
regulation but a few precautions are needed to obtain maximum
performance. The current set resistor connected between
the adjustment terminal and the output terminal (usually
240 ohm) should be tied directly to the output (case) of the
regulator rather than near the load. This eliminates line
drops from appearing effectively in series with the reference
and degrading regulation.

Ai, dat word lastig denk ik. Ik vind het niet echt mooi om een los weerstandje dichtbij de LM317 te solderen. Als ik nu de weerstand op de print doe, en dan kabeltjes van max. 20 cm? Zou dat goed gaan?

Word het een show project of moet het ook echt werken?

Het is natuurlijk de bedoeling dat het gaat werken:). Maar ik maak het natuurlijk zo mooi mogelijk.

/edit: hee, iemand uit Ermelo, das dichtbij:)

[Bericht gewijzigd door WillyHul op ]

Je hebt goede kans dat het ding als een gek gaat staan oscileren als je er kabels van 20cm tussen hangt.

Naar mijn idee is het nooit een goed idee om 20cm tussen een spanningsregelaar en de bijbehorende C's te houden.

je kunt wel een apart printplaatje maken voor je LM317 met je weerstanden maar dan moet je parallel op je ingangen een condensator voor 100nf of iets hoger zo kan er dan niet mis gebeuren en kan je LM317 an je koelblok hangen

Oké, dat ga ik doen. Moet ik wel mn schema in Multisim weer aanpassen, maarja het moet maar:)

Ik kan ook de LM17's aan ze zijkant van de print plaatsen, en dan tegen koelblok monteren. Alleen dan moet ik even een goed koelblok zien te vinden die 4 regelaars aankan.

Op 7 februari 2007 13:19:28 schreef WillyHul:
...
/edit: hee, iemand uit Ermelo, das dichtbij:)

gerhard komt ook uit Ermelo;)

Op 8 februari 2007 13:16:08 schreef muddy:
[...]
gerhard komt ook uit Ermelo;)

Maar die zal wel aan het 'verkeerde kant van het spoor' zitten.
Iemand uit de buurt zal wel snappen wat ik bedoel...

Ja ik snap wat je bedoel...
(toevallig zag ik net op marktplaats:
http://elektronica.marktplaats.nl/elektronica/75472149-componenten.htm…
)

Alleen nu kan ik mn PCB niet meer openen met Ultiboard:(. Er gebeurt gewoon niets als ik hem pobeer te openen
Af en toe een rotprogramma...