Even een opname met de mic van de pc bij de ontvanger tijdens de uitzending van Westcoast.
http://home.deds.nl/~radio102/HTMLobj-4094/westcoast3924-Khz-11-2-07.w…

Op 11 februari 2007 18:33:45 schreef Radio102:
@ Westcoast, your welcome.

Ondertussen even aan de hobby,
[afbeelding]

Als dat goed werkt, zou je dan voor mij (en ik denk ook voor sommige anderen) een tipje van de sluier kunnen oplichten? :)

mijn griekse maat is er nu ok mee bezig.

alleen wordt de 74hc240 wel warm, hij gebruikt de fredo versie van de pll.

http://www.tv-sw.com/48m/pll+74hc240.jpg

http://www.tv-sw.com/48m/pll+74hc240_.jpg

http://www.tv-sw.com/48m/pll.jpg

[Bericht gewijzigd door Weazel op ]

Het wil bij mij het beste met 10Pf. Op Pin11 van de 74hct240

TESTOPZET.
http://home.deds.nl/~radio102/10000f2a0.jpg

De hele sluier omhoog ghehe. ;)

Jeps dat had ik hem verteld en het werkt. maar onder bepaalde frequentie wel phase noise, hoe breed is jouwn pll?

Mooie mastjes... en ander materiaal .. http://www.zk-antennen.de/gfk_mast/gfk_mast.html
En deze http://www.dx-wire.de/brit/

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Breed=(6395 |6300| 6305) voorzover ik kan bemerken (luisteren op de zijbanden met een ontvanger, verder geen geavanceerde apparatuur hier)niet breeder dan met een kristal.

ok bedankt, dan hoord het zo.

Op 11 februari 2007 21:10:51 schreef Radio102:
Het wil bij mij het beste met 10Pf. Op Pin11 van de 74hct240

TESTOPZET.
[afbeelding]

Brrrrrrrr, digitaal en HF gaat niet samen zonder voorzorgsmaatregelen.

Op 11 februari 2007 21:10:51 schreef Radio102:

Duidelijke schema's Radio102 en bedankt voor "de naakte" feiten na het omhoog hijsen van deze sluier! ;)

Wat ik nu weer heb ? Ontvanger zo dood als een pier !
Schrik !! ...Antenne er wel in ? ...Ja...SLIK ...:-(
Zojuist wel met de zender gespeeld. Ingang receiver er uit geblazen ??
Ik vrees van wel! Op de werkbank er mee. laat zo weten wat er aan schort..
Ja hoor te veel spanning op de antenne entree gehad..

Foto Ingangs filters van de receiver.( ICOM R-71E )
http://www.uploadarchief.net/files/download/ontv-ingang.JPG

Beveiliging ligt er uit ! wanneer ik hem doorverbind is alles terug.
Morgen nieuwe er in dan kan hij weer op de plank. Gelukkig de mensen van ICOM hebben meegedacht.Beveiliging is een lampje in de antenne signaalweg.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Ai... gecondoleerd, hopelijk alleen de protectie.

Edit: Gelukkig wel :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 12 februari 2007 23:21:32 schreef MRF-Technoligy:

Wat komt me dit toch heel erg bekend voor. Met name de 'slik' en de 'schrik'. Maar ik lees dat het al weer in kannen en kruiken is. :-)

Door schade en schande wijs geworden in de loop der jaren heb ik een soort van wissel-schakelaar opgenomen bij de antenne voor omschakeling van ontvanger(s) naar zender en omgekeerd. Zodat nooit beide tegelijk zijn aangesloten. is de zender niet met de antenne doorverbonden zit die op de dummyload, dus ook hier minder gevaar.

Op 12 februari 2007 23:21:32 schreef MRF-Technoligy:
Ik vrees van wel! Op de werkbank er mee. laat zo weten wat er aan schort..
Ja hoor te veel spanning op de antenne entree gehad..

Foto Ingangs filters van de receiver.( ICOM R-71E )
[afbeelding]

Beveiliging ligt er uit ! wanneer ik hem doorverbind is alles terug.
Morgen nieuwe er in dan kan hij weer op de plank. Gelukkig de mensen van ICOM hebben meegedacht.Beveiliging is een lampje in de antenne signaalweg.

Maar goed dat die beveiliging erin zit , Marcel !
anders had je mooie apparaat nog meer schade gehad, nu we het toch over beveiligingen hebben , ik zie de laatste tijd erg mooie zendertjes voorbij komen , maar hoor ook regelmatig over opgeblazen fets , als ik de prachtige schema's en foto's zo bekijk dan zie ik totaal geen beveiliging voor slechte SWR of misaanpassingen ,als ik hier wel eens de zender aanzet en een enkele keer vergeet de antenne aan te sluiten om wat voor reden dan ook , dan spreekt direct de beveiliging v/d SK010 aan, dit spaart toch de eindtrap/buis , zou zoiets niet een optie zijn voor de gevoelige fetjes ? misschien een nieuwe uitdaging voor de heren techneuten. Die Ham sets, net als die van Marcel zijn toch ook goed beveiligd .

Westcoast er zijn fets met ingebouwde beveiliging.

Op 13 februari 2007 16:59:29 schreef Weazel:

waarom worden ze dan toch opgeblazen ?

Omdat die fets dat niet hebben en omdat ze buiten hun functiegebied gebruikt worden ;)

@beveiliging: zo ben ik de protectiediode in m'n Yupiteru kwijtgeraakt, antenne tikte tegen een spoel in de eindtrap aan.

Moet nog eens verhergebouwd worden...

Op 13 februari 2007 16:59:29 schreef Weazel:

FET's met een Clixxon erin? ...nah, dacht het dus niet.

Op 13 februari 2007 17:47:42 schreef Henry S.:
Omdat die fets dat niet hebben en omdat ze buiten hun functiegebied gebruikt worden ;)

@beveiliging: zo ben ik de protectiediode in m'n Yupiteru kwijtgeraakt, antenne tikte tegen een spoel in de eindtrap aan.

Moet nog eens verhergebouwd worden...

dus ze zijn dus niet beveiligd, de fets die in de meeste schema's zitten , ik moet eerlijk zeggen ik ben echt een leek op dit gebied, maar er moet toch wat op te verzinnen zijn.

Op 13 februari 2007 17:44:50 schreef westcoast:
[...]
waarom worden ze dan toch opgeblazen ?

Meestal door een verkeerde aanpassing aan de drainkant waardoor de fet simpelweg sneuvelt door a.) te hoog oplopende spanning en/of b.) te grote drainstroom al dan niet door te hoge sturing op de gate(s).
...de gatekant a.) doorslag (denk aan statische ontladingen)

Op 13 februari 2007 17:53:47 schreef westcoast:
[...]

dus ze zijn dus niet beveiligd, de fets die in de meeste schema's zitten , ik moet eerlijk zeggen ik ben echt een leek op dit gebied, maar er moet toch wat op te verzinnen zijn.

Nee, idd. Is relatief makkelijk op te lossen door bij een te hoge s.w.r. de sturing te knijpen (en daarmee de drainstroom te begrenzen) of de drainstroom zelf te begrenzen (in de drainleiding dus). Dat kan o.a. met een richtkoppelaar opgelost worden.

Op 13 februari 2007 17:55:57 schreef Lorian:
[...]
Nee, idd. Is relatief makkelijk op te lossen door bij een te hoge s.w.r. de sturing te knijpen of drainstroom te begrenzen. Dat kan met een richtkoppelaar opgelost worden.

misschien , handig om hier eens een schema van te plaatsen, ik denk dat velen hier wel wat aan hebben,
bedankt voor de uitleg , Lorian

Op 13 februari 2007 17:59:15 schreef westcoast:
[...]

misschien , handig om hier eens een schema van te plaatsen, ik denk dat velen hier wel wat aan hebben,
bedankt voor de uitleg , Lorian

Momenteel ben ik mij theoretisch aan het verdiepen in de materie van richtkoppelaars, wattmeters e.d. primair meer voor het gebruik op VHF/UHF/SHF en niet zo zeer op het HF gebied, doch het principe is hetzelfde. Er zijn de nodige vingerwijzingen t.b.v. dit soort beveiligingen te vinden op het Internet, doch complete schema's zou ik zo 1,2,3, niet weten.

De MTP3055E is wel degeijk beveilgd.

ik citeer:,"The MTP3055E is pretty good for RF experimentation. It will give at
least 30W at 10m, has a built-in zener which tends to protect the
FET against failure at high SWR, and it is cheap."

Op 13 februari 2007 18:32:22 schreef Weazel:
De MTP3055E is wel degeijk beveilgd.

ik citeer:,"The MTP3055E is pretty good for RF experimentation. It will give at
least 30W at 10m, has a built-in zener which tends to protect the
FET against failure at high SWR, and it is cheap."

maar het zijn toch meestal de IRF fets die ik voorbij ziet komen,daar bedoel ik het dus voor.